Ahad, 14 Julai 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Asyraf, Khasif, Hafiz saling beringat

Posted:

Asyraf, Khasif, Hafiz saling beringat

Asyraf, Khasif, Hafiz saling beringat

SUDAH lima hari Ramadan diraikan penuh istiqamah dengan pelbagai cara terutama solat sunat tarawih. Ganjaran puasa tidak hanya pada juadah lazat sebagai nikmat setelah seharian menahan lapar dan dahaga, namun bulan penuh berkat ini juga berlabuh dengan segala mukjizat pahala menerusi amal ibadah dan kegembiraan untuk dihadam oleh umatnya.

Mengajak tiga selebriti agama, Imam Muda Asyraf, Sharifah Khasif dan Hafiz Hamidun berkongsi keindahan serta definisi hiburan sepanjang Ramadan yang ditempuhi, tiga nama yang sengaja diberi gelaran ejen kerohanian itu melenturkan bicara seperti mutiara.

Perihal kenangan, amalan yang sudah dilupakan, kecenderungan serta tidak kurang juga peringatan untuk diri sendiri meruntun mekar daripada bibir mereka. Semuanya mengalir bagai wacana yang cukup mengesankan.

Ditanyakan kepada mereka sebagai mukadimah tentang perkara-perkara asas yang dilupakan pada bulan Ramadan atas keghairahan untuk menimbang pahala.

Seperti kata pendakwah yang dilahirkan dari pentas Imam Muda yang pertama, Asyraf berpesan agar persiapan sambutan hari raya khususnya baju raya hendaklah awal-awal lagi disiapkan. Kelihatan santai tetapi itu antara perkara yang kadang-kadang terlepas daripada ingatan.

"Dalam mana-mana ceramah sebelum ini, saya selalu berpesan supaya beli baju raya pada bulan Syaaban atau setidak-tidaknya pada minggu pertama bulan Ramadan.

"Sunat pakai cantik-cantik pada hari raya. Bila buat persiapan beli baju raya pada akhir Ramadan, ramai orang berbuka puasa tapi tak pergi solat Maghrib.

Ramai juga tidak akan berhenti membeli-belah walaupun sudah masuk waktu berbuka. Situasi itu akan menjadi pemandangan biasa," katanya sambil mengingatkan diri sendiri juga.

Ungkap Asyraf lagi: "Di negara-negara Arab, umat Islam di sana melakukan iktikaf di masjid ataupun bermalam di masjid. Nabi Muhammad SAW sendiri bermalam di masjid selama 10 malam terakhir Ramadan tanpa balik ke rumah. Namun, rasanya perkara itu susah untuk dilakukan oleh orang kita sekarang."

Melihat secara mudah, penasyid yang terkenal menerusi album Zikir Terapi, Hafiz pula menyahut.

"Dalam bulan puasa, ramai yang fokus terhadap amalan puasa sahaja sedangkan kita terlupa bahawa banyak perkara besar berlaku pada bulan Ramadan. Al-Quran juga diturunkan pada bulan puasa.

"Amalan tadarus sepatutnya lebih mudah. Semua pengguna telefon pintar ada aplikasi memuat naik al-Quran secara percuma. Sebenarnya, tiada alasan untuk tidak bertadarus.

"Kini, kita boleh khatam al-Quran dengan menggunakan telefon. Saya sendiri pun begitu, aplikasi itu ada di telefon tetapi aplikasi lain pula yang kerap dibelek."

Bulan rezeki

Masuk ke dalam regu yang julung-julung kalinya disatukan dalam sebuah fotografi biasa, qariah terkenal, Sharifah Khasif tidak kekok berada di tengah-tengah antara Asyraf dan Hafiz.

Pengalaman merantau ke pelosok dunia sejak berusia 18 tahun menampakkan wanita bersuara emas itu cukup matang mengatasi usia.

Katanya, memandangkan Ramadan ialah bulan yang ditunggu-tunggu, sebagai orang Islam inilah masa yang tepat untuk berlumba-lumba beramal sebagai bekalan hari akhirat.

"Antara yang mudah tetapi kerap terlupa oleh kita semua ialah melakukan solat rawatib, iaitu solat sunat sebelum dan selepas solat fardu.

"Budaya memberi juadah kepada jiran sebelah-menyebelah juga kian terhakis. Kalau dulu, waktu di rumah ibu di kampung, amalan bertukar-tukar juadah dengan jiran merupakan suatu kebiasaan.

"Perkara itu juga dituntut dalam agama kerana ia pasti mendatangkan sifat kasih sesama jiran dan memupuk sifat tanggungjawab dan ambil tahu," kata Sharifah Khasif, 32, yang melebarkan sayap selebritinya dengan melancarkan album berjudul Al Husna.

Berbanding Asyraf dan Sharifah Khasif, Hafiz mungkin terlebih arif berhubung dunia hiburan atau muzik islamik yang diceburi. Masuk sahaja Ramadan, permintaan terhadap muzik islamik dan persembahan nasyid meningkat dua kali ganda berbanding pada hari-hari biasa.

Tidak hanya nyanyian lagu-lagu kerohanian, jemputan bacaan ayat-ayat suci al-Quran serta ceramah keagamaan juga melimpah-ruah.

"Ada yang panggil Ramadan sebagai bulan ibadah dan ada juga yang memanggilnya sebagai bulan rezeki. Hiburan juga tidak terlepas sepanjang bulan ini tapi carilah hiburan yang diredai.

"Sebagai orang dalam industri, terfikir juga bagaimana kita mahu mengimarahkan Ramadan dan jarang kita dengar tentang lagu Ramadan, yang banyaknya ialah lagu raya.

"Rasanya macam tak kena kalau kita sibuk dengan lagu raya pada bulan Ramadan. Jadi, salah satu caranya adalah dengan memperbanyakkan lagu-lagu bercorak islamik," ungkap Hafiz yang bakal melancarkan album Zikir Terapi 2 tidak lama lagi.

Menariknya, kata Hafiz, sepanjang bulan Ramadan ini lagu-lagu islamik seperti nasyid akan mendapat waktu siaran yang lebih banyak berbanding bulan-bulan biasa.

"Asalkan hiburan seperti persembahan selepas waktu berbuka dan tidak mencemarkan identiti dan sensitiviti bulan Ramadan, itu okey. Sebenarnya, Ramadan merupakan satu bulan yang harus menjadi tanggungjawab bersama," katanya.

Hiburan ikut syarak

Senyum sambil melepaskan satu kenyataan, bapa kepada seorang anak, penglibatan Asyraf dalam dunia hiburan sebenarnya sudah bermula sejak dia menjejakkan kaki ke dalam program Imam Muda beberapa tahun lalu.

Sementelah sudah mempunyai sebuah album berjudul Rahmatan Lil Alamin, Asyraf tetap bersifat fleksibel.

"Cakap pasal hiburan dan agama, ada ustaz yang hanya tumpu kepada ibadah, solat, zikir, baca al-Quran. Ada juga yang suka hiburan seperti dengar lagu-lagu islamik. Asalkan hiburan itu masih ikut syarak, ia okey.

"Namun, kalau hiburan itu dilihat dalam definisi yang lebih meluas, pesta berbuka, tarawih, moreh serta menjamu orang berbuka juga satu bentuk hiburan. Itu satu budaya yang bagus. Berjalan-jalan di Jalan Tuanku Abdul Rahman juga satu hiburan dan keseronokan pada bulan Ramadan ini," ujarnya.

Mengkategorikan hiburan ke dalam beberapa bentuk dan tidak bertumpu hanya pada satu jurus sahaja, Sharifah Khasif setuju bahawa aktiviti mengimarahkan Ramadan juga merupakan satu bentuk hiburan.

"Al-Farabi satu nama yang sinonim dengan kesenian Islam pernah mengatakan bahawa seni itu indah, ia tidak dapat dipegang tetapi mampu dirasai dalam jiwa.

"Justeru, salah satu cara kita nak mengimarahkan Ramadan adalah dengan memperbanyakkan zikir selepas solat. Bukan setakat solat fardu malah solat sunat sebelum dan selepasnya.

"Amalan bertadarus, mengimarahkan masjid dan mengadakan majlis-majlis ilmu serta taklim seperti tazkirah, tilawah al-Quran termasuk hafazan itu juga boleh disifatkan sebagai hiburan," jelas qariah kelahiran Ipoh itu.

Mencondongkan pandangan terhadap kemeriahan penyiaran rancangan-rancangan bersifat kerohanian dan islamik di stesen-stesen televisyen serta permintaan persembahan oleh selebriti nasyid yang berlipat ganda, senario hiburan islamik bermusim pada bulan puasa itu sebenarnya masih merupakan situasi yang terpuji.

"Saya puji kerana masyarakat kini banyak yang berminat ke arah mencari ilmu bukan sahaja duniawi tetapi ukhrawi. Cuma pada bulan Ramadan, ia lebih sesuai andai diperbanyakkan," jelas Sharifah Khasif pula.

Berbuka dan sahur pada waktu yang ditetapkan manakala malam diperuntukkan untuk ibadah tarawih dan bacaan al-Quran, tuntutan sepanjang Ramadan ini dilihat Asyraf sebagai satu proses pendidikan yang terancang.

"Ini namanya pengurusan masa. Pengurusan masa ini yang dituntut dan diteruskan selepas bulan Ramadan nanti," kata Asyraf sebelum berakhirnya sesi bersama tiga ejen kerohanian yang sempat dipertemukan itu.

Saya mohon maaf - Alyah

Posted:

Saya mohon maaf - Alyah

Saya mohon maaf - Alyah

CERITA pergaduhan antara Alyah serta pengurusnya Syuib dengan pengarang hiburan sebuah organisasi media sudah tidak dapat ditutup lagi.

Semakin memburukkan keadaan, Alyah dikatakan mengambil tindakan untuk memboikot pihak media terbabit. Seperti yang semua sedia maklum, media dan artis saling memerlukan antara satu sama lain. Hubungan baik yang bertahun-tahun terbina akhirnya lebur oleh sebab yang remeh.

Perbalahan yang dikatakan berpunca daripada salah faham itu menjadi berapi-api apabila kedua-dua pihak mula berkira-kira untuk memboikot antara satu sama lain.

Penyanyi Kisah Hati tersebut dikatakan menyalahkan media berkenaan gara-gara artikel yang berjudul Alyah Tunggu Pinangan Ramli MS.

Tidak berpuas hati terhadap fakta dan cara penulisan artikel terbabit, pihak pengurusan Alyah mengugut untuk memboikot media terbabit.

Isu yang berlaku antara Alyah bersama pengarang dan akhbar itu muncul semula apabila sebuah lagi artikel yang bertajuk Alyah Mahu 'Gam' Media? turut disiarkan.

Sejurus artikel berkenaan tersebar, penyanyi yang kini sudah berhijab menjadi terpinga-pinga. Dia terkesima dan tidak menyangka perkara itu menjadi satu isu yang besar.

Hatinya rusuh dan fikirannya ditimpa pelbagai persoalan. Hasil temu bual menerusi telefon, Alyah mendakwa jadualnya sangat padat untuk dia bertemu para petugas media bagi menjernihkan situasi.

Ketika sedang melakukan latihan nyanyian, dia meminta kebenaran untuk memberi mesej berupa teks untuk diterbitkan.

Dengan harapan agar situasi itu tidak berlarutan atau menjadi bertambah keruh, Alyah mengaku dia bersedia meminta maaf jika kesalahan itu dilihat datang daripada pihaknya.

Berikut merupakan isi teks mesej yang disampaikan oleh penyanyi itu berkaitan selisih fahamnya dengan media itu dengan pengurusnya, Syuib yang membawa kepada kekeruhan antara dirinya serta pihak media.

"Saya tidak tahu apakah perbincangan antara Syuib, pengurus saya dan wartawan tersebut. Saya cuma rasa kecewa kenapa cara penulisannya seolah-olah seperti dia memang bercakap dengan saya. Kalau daripada pihak saya yang bersalah, saya mohon maaf."

Petikan WhatApps daripada Alyah juga berbunyi begini:

"Daripada tajuk berita yang telah keluar yang menyatakan Alyah gam media, itu membuatkan hati wartawan lain terguris. Saya rasa kecewa sebab itu bukan keluar daripada mulut saya.

"Saya tidak kisah untuk meminta maaf. Cuma sampai sekarang saya masih terpinga-pinga kerana saya tidak pernah berkata begitu (gam media).

"Saya dan Syuib masih okey dan memang terbuka tentang kerja. Saya tidak rasa semua ini adalah penamat kerjaya saya. Hubungan Alyah dan Syuib sebagai pengurus juga masih okey."

Akhir kata daripada Alyah, dia menyedari hakikat kehidupan bahawa dirinya tidak akan mampu memuaskan hati semua pihak.

"Hidup memang begini, saya tidak boleh buat semua orang suka saya. Apa pun saya reda. Dan jika salah dan silap daripada pihak saya, saya mohon maaf," katanya.

Lagu raya cara Iamneeta

Posted:

Lagu raya cara Iamneeta

Lagu raya cara Iamneeta


GRUP Iamneeta dianggotai oleh Anas (kiri), Neeta (tengah) dan Patrick.


GRUP Iamneeta memulakan langkah seni menerusi laman sosial YouTube. Bermula dengan menyanyikan semula lagu-lagu penyanyi lain tetapi kumpulan yang dianggotai dua jejaka dan seorang wanita itu kini mengorak langkah ke dalam seni hiburan komersial.

Iamneeta yang digerakkan oleh Neeta Manishaa selaku penyanyi solo, Patrick Anohada (gitar utama) dan Anas Zakwan Azhar (bass) boleh berbangga setelah disunting menjadi artis rakaman dalam masa yang singkat.

"Asalnya, kami tidak mengenali antara satu sama lain dan hanya berkenalan menerusi laman sosial Myspace. Setelah berkongsi minat yang sama, kami pun bersatu dalam kumpulan dan menyanyikan semula lagu-lagu popular dengan cara kami.

"Lagu-lagu tersebut seperti One More Night (Maroon Five), Rolling in the Deep (Adele) dan Wish You Were Here (Avril Lavigne) telah dimuat naik ke YouTube. Tidak sangka pula diterima sebegitu rupa.

"Setelah kira-kira setahun memuat naik beberapa klip video di YouTube dengan menggunakan nama Iamneeta, kami mendapat perhatian syarikat rakaman NAR Records yang menawarkan untuk dijadikan artis rakaman," kata Patrick mewakili rakan-rakannya.

Grup itu hanya mempunyai nama Neeta dan tidak mengandungi dua lagi nama jejaka yang turut menganggotainya iaitu Anas dan Patrick.

Sampuk Neeta, grup itu pernah berhasrat untuk dikenali dengan nama lain. Namun, dia terpaksa akur untuk terus menggunakan Iamneeta kerana peminat telah mula mengenali mereka dengan nama itu.

"Saya membuka akaun di YouTube atas nama Iamneeta kerana suka-suka. Ketika itu, saya masih belum mengenali mereka. Setelah bersama, kami kekal menggunakan nama akaun di YouTube itu untuk memuat naik lagu-lagu versi 'cover' kami itu.

"Sebenarnya, saya sendiri sedikit kekok apabila hanya nama saya seorang tertera pada nama grup ini. Namun, nama itu terpaksa dikekalkan kerana kami sudah dikenali sebagai Iamneeta," kata Neeta.

Mereka yang telah muncul dengan dua buah single berjudul Tuhan Tolong Aku dan Terima Kasih mendapat hit yang tinggi di YouTube. Lagu single Tuhan Tolong Aku telah ditonton lebih 520,000 kali manakala Terima Kasih sudah dilihat lebih 710,000 kali.

Selain itu, Iamneeta bersama-sama artis NAR Records bakal menjayakan sebuah lagu hari raya bagi memeriahkan sambutan perayaan itu tidak lama lagi.

"Menjelang Hari Raya Aidilfitri ini, Iamneeta bersama-sama Najwa Latif, Mimie Haris dan Deanna Hussin akan bergabung dalam sebuah lagu berjudul Hari Raya.

"Lagu itu merupakan ciptaan Patrick dan ia sebenarnya buat pertama kalinya sudah dirakamkan pada tahun lalu. Namun, ia diberi nafas baharu dan lebih meriah apabila dinyanyikan secara beramai-ramai. Ia menampilkan rentak dan lirik ringkas yang dijangka mudah diterima oleh golongan pendengar muda," kata Neeta.

Iamneeta juga kini dalam proses akhir menyiapkan sebuah album penuh yang dijangka berada di pasaran pada hujung tahun ini. Album yang kesemua lagunya dicipta oleh Patrick itu akan mengandungi enam buah lagu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved