Jumaat, 21 Jun 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Jenama produk sukan lasak

Posted:

Jenama produk sukan lasak

Jenama produk sukan lasak

Oleh NASRI JAMALUDIN
nasri.jamaludin@kosmo.com.my

PELANGGAN menggemari barangan TLD kerana ia unik dan tahan lasak.


BERWARNA terang, unik dan selesa dipakai ialah antara sebab peminat sukan berbasikal dan motosikal lasak menggilai jenama barangan serta peralatan keluaran Troy Lee Designs (TLD).

Manakan tidak, sejak dicipta oleh Troy Lee lebih 30 tahun lalu di Corona, California, Amerika Syarikat, jenama tersebut dikenali di seluruh dunia sebagai peneraju barangan sukan khususnya topi keledar dan aksesori sukan pemotoran.

Sebutkan sahaja acara sukan lasak seperti Formula Satu, Nascar, Enduro, perlumbaan jalanan, litar atau lumpur, pasti jenama TLD ada di situ.

Di Malaysia, jenama itu mempunyai pengikutnya sendiri walaupun ia baru dibawa masuk pada tahun 2010 oleh Ketua Pegawai Eksekutif TLD, Datuk Seri Patrick Tan Hing Chew.

Bagaimanapun, baru-baru ini, syarikat terbabit telah membuat penjenamaan semula. Kini, ia dikenali sebagai Troy Lee Designs Concept Store. Kedai itu bukan sahaja menjual barangan TLD malah barang-barang berjenama lain seperti Ducati, Fox Racing, Oakley dan Go Pro.

Ketika ini, TLD menguasai 75 peratus pasaran downhill dan 45 peratus trail riders di pasaran tempatan. Syarikat berkenaan juga menyasarkan untuk menguasai pasaran sukan lasak lain.


ARJUNAIDI (tengah) merasmikan pembukaan TLD Concept Store di Dataran Glomac, Petaling Jaya baru-baru ini.


"Terdapat ramai anak muda di negara ini yang meminati aktiviti sukan lasak tetapi mereka takut dilabel sebagai budak nakal. Kebanyakan mereka yang terlibat pula tidak mengutamakan aspek keselamatan.

"Kita mahu memberitahu orang ramai bahawa sukan lasak seperti basikal atau motosikal adalah selamat. Mereka cuma perlu menitikberatkan aspek keselamatan ketika menunggang," kata Hing Chew pada majlis perasmian penjenamaan semula TLD di Dataran Glomac, Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor.

Majlis perasmian itu disempurnakan oleh Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed.

Duta produk

Selain itu, salah satu objektif TLD adalah untuk menarik lebih ramai kaum wanita supaya terlibat dalam sukan ekstrem seperti menunggang basikal.

Bagi menyokong pendekatan itu, TLD melantik selebriti seperti Ruzana Ibrahim, Nishaa Dir, Linora Low dan Chelsea Ng sebagai duta produk.

"Saya sangat teruja apabila dilantik sebagai duta produk TLD kerana saya memang meminati sukan lasak. Produk TLD berkualiti tinggi malah terdapat pakaian sukan khas untuk wanita.


DARI kanan, Nishaa, Linora, Chelsea dan Ruzana merupakan duta-duta TLD.


"Sebagai duta produk saya berharap dapat membantu TLD menarik lebih ramai golongan wanita terbabit dalam sukan ekstrem," kata Nishaa.

Seorang pelanggan, Zulirwan Zulkifli, 31, dari Bangsar, Kuala Lumpur berkata, sebelum ini dia terpaksa memesan menerusi rakan-rakan yang pergi ke luar negara supaya membelikannya produk jenama TLD.

Ujarnya, sejak premis tersebut dibuka tiga tahun lalu, dia tidak melepaskan peluang untuk membeli produk yang diminatinya.

"Biasanya saya beli produk berkaitan sukan basikal bukit seperti pakaian kerana kualitinya sangat baik dan tahan lasak," katanya yang bekerja di syarikat minyak dan gas.

Zue's Oven guna blog jual kek 3D

Posted:

Zue's Oven guna blog jual kek 3D

Zue's Oven guna blog jual kek 3D

ZURIANI kini boleh menarik nafas lega apabila produk Zue's Oven mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan.


BERMULA sekadar suka-suka, usaha Zuriani Abd. Kadir, 47, menghasilkan kek cawan kini menjana pendapatan lumayan.

Pemegang Ijazah Sarjana Perakaunan dari Universiti London Timur, United Kingdom itu sanggup meninggalkan kerjayanya demi perniagaan bakeri.

Bekas kakitangan sumber manusia Syarikat Bina Darul Aman, Alor Setar iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) itu berhenti kerja empat tahun lalu semata-mata mahu memberi tumpuan kepada perniagaan bakeri yang semakin mendapat sambutan.

Minatnya yang mendalam terhadap pembuatan kek menyebabkan Zuriani lebih mementingkan kepuasan pelanggan berbanding keuntungan.

Zuriani atau lebih mesra dengan panggilan Zue berkata, sejak di bangku sekolah dia memang gemar melukis dan memasak kek.

"Sejak kecil saya sering membantu ibu menyediakan pelbagai jenis biskut raya yang ditempah secara kecil-kecilan.

"Ketika belajar di luar negara selama enam tahun, saya dan teman-teman akan bergotong-royong menyediakan kek dan biskut sebagai juadah hari raya," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Usaha Zuriani menghasilkan biskut dan kek itu mendapat sokongan daripada suaminya, Mohd. Jafri Abd. Hamid, 47, serta tiga orang anak mereka.

Zuriani terlibat secara tidak langsung dalam perniagaan bakeri lima tahun lalu menggunakan jenama Zue's Oven.

"Bisnes ini bermula selepas saya membawa marble cheese brownies ke pejabat. Mereka sukakannya. Sejak itu ramai kawan-kawan yang menempah kek, biskut dan makaroni saya," katanya yang berusaha memantapkan kemahiran dengan mengikuti kelas-kelas menghias kek.

Tempahan

Pada hari-hari biasa, Zuraini biasanya menerima tempahan kira-kira 10 biji kek. Permintaan itu akan meningkat pada musim perayaan.

Meskipun Zuraini lebih suka membuat kek tanpa bantuan orang lain, anak-anaknya sering membantunya.


SEORANG anak Zuriani membantunya membuat dan membungkus kek.


Kek hasil tangan anak ketiga daripada lapan beradik itu bukan sahaja mendapat sambutan dalam kalangan orang tempatan malahan pernah mendapat tempahan dari luar negara seperti Belanda dan India.

Selain itu, jirannya yang merupakan warganegara Jerman juga sangat menyukai kek yang dihasilkan Zuraini dan pernah memintanya membuat kek marble cheese brownies untuk dijadikan buah tangan.

Selain kreatif menghias kek dengan pelbagai figura bunga, Zuriani juga berbakat dalam membuat kek tiga dimensi (3D), kek balang, biskut, brownies, pasta, pemanis mulut dan kek mini.

Malah, dia pernah diberi kepercayaan menyediakan kek untuk sambutan hari lahir bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abd. Razak.

Produk-produk hasil tangan Zuriani juga berjaya mendapat tempat di hotel-hotel di sekitar Alor Setar.

Dia yang berasal dari Nilam Puri, Kelantan turut mengiklankan produk Zue's Oven dalam blog dan Facebook.

Selain itu, Zuriani juga menyediakan katalog yang dimuatkan dengan gambar-gambar produk bakeri hasil buatannya untuk memudahkan pelanggan membuat pilihan.

Mereka yang berminat boleh membuat tempahan melalui blog miliknya iaitu cekmekzue-zue.blogspot.com atau www.facebook.com/pages/Zues-oven. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved