Khamis, 20 Jun 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Annuar harus profesional

Posted:

Annuar harus profesional

Annuar harus profesional

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

AZZUDDIN


SETIAUSAHA Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad menegaskan bahawa Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa boleh mengusulkan sebarang perkara berbangkit mengikut saluran yang sah.

Individu yang dimaksudkan Azzuddin ialah Naib Presiden FAM, Datuk Affandi Hamzah merangkap pemangku Presiden KAFA serta Naib Presiden KAFA, Datuk Rosmadi Ismail yang juga Exco FAM.

Jelas beliau, Annuar seharusnya bersikap lebih profesional dengan menggunakan 'suaranya' melalui kedua-dua individu terbabit dan bukan menerusi kenyataan terbuka menerusi laman sosial Facebook milik bekas Timbalan Presiden FAM itu.

"Annuar sepatutnya boleh menggunakan suaranya menerusi Exco mereka (KAFA) sendiri untuk menanyakan soalan berbangkit, bukan secara terbuka dengan memberikan tanggapan buruk kepada FAM.

''Beliau sepatutnya lebih bersikap profesional dan FAM boleh memberi maklum balas jika ada sebarang isu berbangkit.

"Mengenai pertikaiannya berhubung dana kewangan Harimau Malaya yang menjalani latihan di Australia dan Harimau Muda di Slovakia, perkara itu telah dibincangkan dalam mesyuarat Exco FAM.

"Apakah beliau tidak dimaklumkan sebarang maklumat mengenai hal tersebut oleh Exco mereka sendiri?

"Saya tidak tahu tetapi saya enggan menggunakan media sebagai 'orang tengah'.

"Sebaliknya, Annuar boleh rujuk dengan Exco mereka sekiranya masih ada beberapa perkara yang beliau belum jelas dengan perkara ini," kata Azzuddin ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Terdahulu, Annuar mempersoalkan FAM yang menghantar skuad Harimau Muda ke Slovakia dengan mendakwa sesi latihan di negara Eropah itu bertujuan untuk memudahkan pegawai pasukan dan isteri masing-masing melancong ke luar negara.

Selepas mempertikaikan isu tajaan hak penyiaran FAM sebanyak RM30 juta, bekas Menteri Belia dan Sukan itu sekali lagi menempelak badan induk tersebut dengan menyifatkan sesi latihan skuad Harimau Malaya di Australia sebagai 'tidak berbaloi'.

Keselamatan Malaysia terjamin

Posted:

Keselamatan Malaysia terjamin

Keselamatan Malaysia terjamin

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

MAJLIS Olimpik Malaysia (MOM) memberi jaminan bahawa tuan rumah Sukan SEA 2013, Myanmar akan meningkatkan kawalan keselamatan terhadap kontinjen-kontinjen negara bertanding terutama Malaysia.

Presiden MOM, Tunku Imran Tuanku Ja'afar menjelaskan, sebagai negara penganjur, Myanmar sudah pasti akan berpegang kepada komitmennya dalam memastikan keselamatan para atlet dan pegawai dari kesemua 11 kontinjen demi menjaga imej mereka.

Jelas Tunku Imran, kelemahan dalam segi keselamatan bagi kerajaan pemerintah negara tersebut yang sedang berdepan dengan pergolakan etnik Rohingya dan penganut Buddha itu sudah pasti akan menjejaskan sektor pelancongan, sekali gus memburukkan lagi ekonomi mereka.

"Saya rasa kerajaan Myanmar akan memastikan keselamatan para atlet dan pegawai negara yang akan bertanding di Naypyitaw nanti adalah terkawal," jelas Tunku Imran baru-baru ini.

"Mereka sudah tentu mahu menjaga imej negara mereka. Jika pergolakan itu tidak dapat dikawal dan melarat ke semua gelanggang temasya Sukan SEA nanti, ia pasti akan membuatkan para pelancong takut ke negara mereka, sekali gus memberi tamparan hebat dalam segi sektor pelancongan.

"Jadi saya rasa isu keselamatan atlet dan pegawai kontinjen kita adalah terjamin di sana dan mereka tidak perlu berasa bimbang, sebaliknya fokus kepada tugas dan peranan masing-masing."

Ketika ditanya sama ada kontinjen negara perlu diiringi dengan anggota keselamatan dari Malaysia seperti pada Sukan Komanwel 2012 di New Delhi, Tunku Imran menegaskan ia tidak diperlukan buat masa ini.

"Kita pernah menggunakan khidmat anggota keselamatan kita sendiri pada Sukan Komanwel di New Delhi dan itu pun atas permintaan atlet dan para pegawai.

"Namun, situasinya berbeza kali ini kerana saya yakin kerajaan Myanmar dapat mengawal krisis pergolakan di negara mereka daripada melarat ke gelanggang-gelanggang pertandingan.

"Jadi saya rasa kita tidak perlu menghantar anggota keselamatan sebagai pengiring sekali lagi," jelasnya lagi.

Terdahulu, Setiausaha Kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi mengesahkan bahawa Myanmar bersetuju menyediakan satu penerbangan khas untuk kontinjen negara dari Kuala Lumpur terus ke Naypyitaw, yang juga pusat pentadbiran Myanmar dengan menggunakan Myanmar Airlines.

"Jaminan itu diberikan oleh pihak penganjur Sukan SEA kepada kita menerusi sepucuk surat baru-baru ini," kata Kok Chi.

"Dengan kemudahan penerbangan khas itu, anggota kontinjen negara tidak perlu bermalam di Yangon sebelum menyambung perjalanan ke Naypyitaw dengan penerbangan domestik.

"Beberapa persatuan sukan kebangsaan dan media tempatan yang sudah melakukan tinjauan awal sebelum ini juga memberi maklum balas positif kepada kita mengenai keadaan keselamatan di negara itu."

Temasya Sukan SEA 2013 bakal berlangsung dari 11 hingga 22 Disember depan.

Kelantan tekad kutip mata penuh

Posted:

Kelantan tekad kutip mata penuh

Kelantan tekad kutip mata penuh

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


HODAK (kanan) mahu memperkemas skuad kendaliannya bagi menghadapi baki saingan liga serta final Piala FA menentang Johor DT pada penghujung bulan ini.


KELANTAN berazam mahu mengutip tiga mata penuh pada pertemuan menentang Terengganu dalam aksi Liga Super di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam ini.

Pengendali The Red Warrriors, Bojan Hodak optmis pasukannya mampu melakar kemenangan pada pertemuan itu selepas Terengganu dikhabarkan kehilangan beberapa tonggak utama seperti Jean Effa Owana, Vincent Bikana dan Abdul Manaf Mamat akibat penggantungan.

Beliau berkata, ketiadaan beberapa tonggak utama dalam skuad Peteh mahu digunakan sebaik mungkin bagi memastikan tiga mata berharga menjadi milik Kelantan pada perlawanan tersebut.

Menurutnya, meskipun tumpuan Kelantan lebih terarah kepada persiapan untuk menghadapi final Piala FA 29 Jun ini, namun beliau mahu barisan pemainnya tetap fokus dan memberikan aksi terbaik bertemu Terengganu.

"Kita turut kehilangan tiga tonggak utama seperti Indra Putra (Mahayuddin), Nik Shahrul Azim (Ab. Halim) dan Daudsu (Jamaluddin), namun ia tidak menjejaskan persiapan pasukan untuk pertemuan ini.

"Begitupun, kita tidak boleh mengambil mudah kemampuan mereka. Kita pernah tewas kepada mereka dalam saingan Piala FA baru-baru ini, namun situasi perlawanan kali ini pasti berbeza.

"Kelebihan bermain pada waktu malam akan kami gunakan sebaik mungkin.

"Tempoh rehat saingan Liga Super sebelum ini juga memberikan ruang secukupnya untuk saya memperbaiki segala kelemahan dalam pasukan," kata Hodak semalam.

Tambahnya, beliau menjangkakan perlawanan malam ini pasti sengit kerana kedua-dua pasukan mahu mencatatkan kemenangan dalam usaha mencari kedudukan terbaik dalam carta Liga Super.

Dalam perkembangan lain, Hodak memberitahu, beliau mahu tetap fokus terhadap empat baki perlawanan liga musim ini.

"Setiap perlawanan amat penting bagi Kelantan dan kita tidak akan mengambil mudah. Dua perlawanan iaitu bertemu Terengganu (malam ini) dan Pahang (25 Jun) amat penting sebagai persiapan sebelum ke final Piala FA.

"Jika kita menang dalam dua perlawanan itu, ia merupakan suntikan moral menjelang aksi final nanti," jelasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved