Khamis, 20 Jun 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mati jatuh bangunan ketika diserbu

Posted:

Mati jatuh bangunan ketika diserbu

Mati jatuh bangunan ketika diserbu

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my

MAYAT pegawai Rela yang maut selepas terjatuh dari pangsapuri di Banda Hilir, Melaka kelmarin.


MELAKA - Seorang pegawai Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) maut selepas terjatuh dari tingkat 11 sebuah pangsapuri dekat Jalan Melaka Raya 5 di sini kelmarin.

Dalam kejadian pukul 4.25 petang itu, mangsa yang berusia 31 tahun disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala.

Sebelum kejadian itu, sepasukan anggota polis yang melakukan operasi rutin mengetuk pintu rumah mangsa yang didiami bersama empat rakannya termasuk tiga wanita.

Ketua Polis negeri, Datuk Chuah Ghee Lye berkata, sebaik anggota polis masuk, mangsa yang berasal dari Merlimau, Jasin sudah terjatuh ke bawah dalam keadaan terbaring dalam keadaan berlumuran darah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

211 sekolah di Muar ditutup

Posted:

211 sekolah di Muar ditutup

211 sekolah di Muar ditutup

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my


BANDAR Muar di Johor diselubungi jerebu teruk semalam.


NUSAJAYA – Sebanyak 211 buah sekolah di Muar dekat sini ditutup dua hari bermula tengah hari semalam disebabkan keadaan berjerebu di daerah tersebut yang kini pada tahap bahaya.

Ini bermakna sebanyak 76,940 murid di sekolah terbabit akan mendapat rehat selama empat hari. Mereka akan kembali bersekolah pada Isnin ini sekiranya tahap bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) kembali baik.

Pengarah Jabatan Pendidikan Johor, Mohd. Nor A. Ghani (gambar kecil) berkata, arahan itu dikeluarkan selepas pihaknya menerima pekeliling mengenai garis panduan menangani jerebu yang membenarkan sekolah memberi cuti kepada pelajar sekiranya bacaan IPU melebihi 300.

"Kita telah mendapat kebenaran daripada Kementerian Pendidikan untuk menutup sekolah di kawasan yang mempunyai IPU melebihi 300 iaitu di tahap berbahaya.

"Setakat pukul 11 pagi semalam, IPU di Muar mencatatkan bacaan sehingga 383. Atas sebab ini maka keputusan menutup sekolah tersebut dilakukan," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perlukan moral, akhlak terpuji

Posted:

Perlukan moral, akhlak terpuji

Perlukan moral, akhlak terpuji

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, masyarakat berilmu perlu dilengkapi moral dan akhlak terpuji untuk membentuk masyarakat dan negara terbilang.

Perdana Menteri berkata, masyarakat berilmu juga bakal melonjakkan prestasi dan menjamin kemakmuran negara.

"Secara peribadi, saya juga berpendapat bahawa ilmu perlu dilengkapi dengan moral dan akhlak terpuji. Gabungan ilmu dan moral akan membentuk masyarakat dan negara terbilang," katanya dalam laman sosial Facebook beliau semalam.

Najib berkata, beliau bersetuju dengan kenyataan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengenai kepentingan melabur menerusi ilmu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved