Jumaat, 28 Jun 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Kerabat diraja dijel 4 tahun

Posted:

Kerabat diraja dijel 4 tahun

Kerabat diraja dijel 4 tahun

Oleh TAUFIK SALIMIN
jenayah@kosmo.com.my

ALEX (belakang, kanan), Mohd. Arif (depan) dan Tunku Nick Tazuddin (belakang, tengah) dijatuhi hukuman penjara empat tahun selepas dibawa ke Mahkamah Sesyen Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Seorang kerabat diraja Johor dan dua rakannya dihukum penjara empat tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas didapati bersalah mendatangkan kecederaan parah terhadap seorang petinju negara, Mei tahun lalu.

Hakim Zamri Bakar memutuskan demikian selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Tunku Nick Tazuddin Izwan Syah Tunku Qadir, 28, Alex Foo Hee Wee, 42, dan Mohd. Arif Husin, 36.

Dalam insiden pada 6 Mei 2012, ketiga-tiga tertuduh didakwa dengan sengaja mendatangkan kecederaan parah terhadap Muhammad Farkhan Haron, 25, di antara pukul 4.30 pagi hingga 7 pagi di Taman Molek dekat sini.

Timbalan Pendakwa Raya, Dzul Iswari Mohd. Jaafar mengendalikan pendakwaan mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Hampir separuh tiada rumah

Posted:

Hampir separuh tiada rumah

Hampir separuh tiada rumah

HARGA rumah yang semakin meningkat menjadi halangan utama kepada penjawat awam untuk memiliki rumah sendiri. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Kira-kira 45 peratus atau 650,000 daripada 1.5 juta penjawat awam masih tidak mampu memiliki rumah kerana faktor harga, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman.

Katanya, kajian yang dijalankan kesatuan itu baru-baru ini menunjukkan harga rumah yang semakin meningkat menjadi kekangan utama kepada impian tersebut.

Menurutnya, rata-rata penjawat awam terbabit adalah daripada kumpulan sokongan dan bergaji rendah, manakala bagi golongan berusia 40 tahun ke atas, bergred tinggi selain telah berkhidmat lebih 20 tahun telah memiliki rumah.

"Golongan 45 peratus ini terpaksa terus menyewa atau tinggal di kuarters dan terpaksa mengutamakan kos sara hidup," katanya kepada Bernama di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perlis ikut jejak Melaka

Posted:

Perlis ikut jejak Melaka

Perlis ikut jejak Melaka


AMALAN menghisap shisha berleluasa ekoran pertambahan restoran Arab - Gambar hiasan.


KANGAR - Jawatankuasa Fatwa Perlis mengharamkan kegiatan menghisap dan menjual shisha kerana dikatakan boleh mendatangkan kemudaratan yang lebih teruk berbanding merokok.

Mufti Perlis, Datuk Mursyid Diraja Juanda Jaya berkata, mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis kali ke-11/2013 pada 24 Jun lalu membuat keputusan itu dan surat akan dihantar kepada kerajaan negeri dan Majlis Perbandaran Kangar (MPK) berhubung perkara tersebut.

Beliau berharap MPK dapat menghalang kegiatan penjualan shisha demi kepentingan masyarakat.

"Amalan menghisap shisha bukan sahaja membuang masa tetapi turut memudaratkan kesihatan terutama bagi golongan belia dan remaja," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved