Rabu, 24 April 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Tujuh maut, berpuluh-puluh cedera gempa bumi landa Afghanistan

Posted:

Tujuh maut, berpuluh-puluh cedera gempa bumi landa Afghanistan

Tujuh maut, berpuluh-puluh cedera gempa bumi landa Afghanistan

24/04/2013 10:13pm

JALALABAD - Tujuh orang maut dan berpuluh-puluh lagi cedera selain memusnahkan tempat tinggal penduduk setempat apabila gempa bumi menggegar timur Afghanistan semalam.

Menurut Kajian Geologi Amerika Syarikat, gempa sekuat 5.6 skala Richter itu telah menyebabkan orang ramai keluar dari tempat kediaman secara tergesa-gesa dan kawasan paling teruk terjejas ialah Kabul dan Islamabad yang berdekatan dengan Pakistan.

Gempa berlaku pada jam 9.25 pagi waktu tempatan dan gegaran dapat dirasakan dalam jarak 62 kilometer di bandar Jalalabad yang berhampiran dengan sempadan Pakistan.

Jurucakap bandar Jalalabad, Ahmad Zia Abdulzai berkata, seramai enam orang maut di wilayah Nangarhar dan antara 75 orang yang cedera, 35 masih dirawat di dalam hospital.

"Kami masih lagi dalam usaha mendapatkan maklumat mengenai kawasan yang terjejas. Terdapat juga kanak-kanak yang maut dalam kejadian ini," ujar Abdulzai.

Di wilayah Kunar pula, seorang mangsa terkorban dan banyak rumah yang mengalami kerosakan yang teruk, kata jurucakap wilayah itu, Wasefullah Wasef. - AFP

Medan Selera Jalan Semarak bakal berwajah baharu - Ahmad Fauzi

Posted:

Medan Selera Jalan Semarak bakal berwajah baharu - Ahmad Fauzi

Medan Selera Jalan Semarak bakal berwajah baharu - Ahmad Fauzi

24/04/2013 8:30pm

KUALA LUMPUR - Seramai 48 peniaga Medan Selera di Jalan Semarak di sini bakal menikmati beberapa pembaharuan selepas kunjungan calon Barisan Nasional (BN) bagi Parlimen Setiawangsa Datuk Ahmad Fauzi Zahari dan beberapa pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Ahmad Fauzi berkata, antara masalah yang disuarakan peniaga adalah peralatan seperti kipas dan lampu tidak berfungsi, keadaan tidak selesa kerana pengaliran udara tidak sempurna serta tandas sering rosak.

Beliau meluangkan masa kira-kira sejam beramah mesra dengan pengusaha dan pengunjung di medan selera itu serta sempat menikmati makanan kegemarannya, iaitu nasi berlauk gulai ayam kampung.

"Saya tidaklah selalu ke sini, tetapi apabila saya rindukan masakan Melayu Pulau Pinang, saya akan ke sini kerana terdapat sebuah gerai yang menghidangkan masakan itu," katanya.

Kehadiran Ahmad Fauzi bersama pegawai DBKL menarik perhatian serta menceriakan peniaga dan pengunjung medan selera itu, yang rata-rata berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Unit Siasatan dan Penguatkuasaan (Penjaja), Jabatan Pelesenan dan Pengurusan Penjaja DBKL, Saiful Mazli Ahmad berkata, pihaknya akan memulakan proses memperbaharui beberapa peralatan di medan selera itu mengikut keperluan secepat mungkin, tertakluk kepada peruntukan yang ada.

Beliau berkata pihak DBKL mempunyai hubungan baik dengan persatuan peniaga di situ, dan kali terakhir medan selera berkenaan diubah suai adalah pada Disember 2012.

"Kami melakukan kerja pembersihan longkang di sini setiap enam bulan, dan dalam masa itu, kami turut memperbaiki segala kerosakan yang telah dilaporkan seperti tandas, kipas dan lampu," katanya.

Presiden Persatuan Peniaga Medan Selera Semarak, Mohamad Isa Sulaiman, 58, pula berkata peniaga di situ tidak menghadapi masalah selain keperluan seperti kipas dan kipas ekzos untuk keselesaan peniaga dan pengunjung.

"Kemudahan yang telah disediakan ini amat berharga bagi kami, dan kami berharap pihak DBKL dapat membantu mempercepatkan permintaan kami," katanya.

Selain itu, beliau meminta medan selera berkenaan diceria dan dihias dengan pasu bunga untuk menarik lebih ramai pengunjung.

Pengusaha gerai makan Ikhlas, Mariam Din, 67, berkata beliau berniaga di medan selera itu sejak ia dibuka pada 2002 dan sambutan pelanggan amat mengalakkan.

Bagaimanapun, beliau berkata peralatan asas seperti kipas, meja dan lampu perlu diperbaiki untuk keselesaan semua pihak.

Sementara itu, peniaga kedai runcit, Nasir Ahmad, 40, berharap pihak DBKL dapat menimbang permintaan untuk memperbesar ruang niaga di situ selain menambah kemudahan tempat letak kereta. - Bernama

Terengganu isytihar 5 Mei cuti umum

Posted:

Terengganu isytihar 5 Mei cuti umum

Terengganu isytihar 5 Mei cuti umum

24/04/2013 7:24pm

BESUT - Kerajaan Negeri Terengganu mengumumkan 5 Mei depan sebagai cuti umum sempena hari pengundian Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata keputusan itu dibuat pada satu mesyuarat khas baru-baru ini.

"Walaupun 5 Mei jatuh pada Ahad, namun ia merupakan hari bekerja di Terengganu, dan pemberian cuti itu bertujuan memudahkan penjawat awam di negeri ini menunaikan tanggungjawab untuk mengundi," katanya selepas merasmikan bilik Gerakan Jentera Barisan Nasional (BN) Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jabi di sini hari ini.

Turut hadir, calon Parlimen Setiu Mohd Zulkifli Jusoh, Calon DUN Jabi, Mohd Iskandar Jaafar dan bekas penyandang DUN Jabi, Ramlan Ali. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved