Sabtu, 13 April 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Polis tahan doktor pondan

Posted:

Polis tahan doktor pondan

Polis tahan doktor pondan

Oleh ROSLI HASSAN
rosli.hassan@kosmo.com.my


DERETAN kedai yang menempatkan klinik tempat doktor wanita palsu bekerja sambilan di Batu Berendam, Melaka.


MELAKA - Selepas dipercayai memperdayakan ribuan pesakit, seorang doktor berwajah ayu, memakai tudung dan gemar mengenakan baju kurung akhirnya disedari bukan sahaja sebenarnya seorang lelaki tetapi juga tidak memiliki kelayakan perubatan.

Lelaki berusia 26 tahun yang berasal dari Sabah itu pernah mengikuti kursus kejururawatan tetapi tidak menamatkan pengajian.

Dia dikatakan berjaya menjadi doktor sambilan sejak awal tahun lalu di beberapa klinik di Perak, Pahang dan Melaka dengan hanya menunjukkan sijil Perakuan Amalan Tahunan daripada Majlis Perubatan Malaysia yang kemudian disahkan palsu.

Tembelang lelaki yang dikenali sebagai Doktor Ika itu akhirnya terbongkar apabila pemilik sebuah klinik di Batu Berendam, Melaka mendapati sijil itu palsu.

Siasatan juga dibuat setelah seorang pesakit wanita mengadu kepada majikan terbabit selepas berasa sangsi dengan perbuatan Doktor Ika suka menelefon suaminya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Melaka, Superintendan Soh Hock Sing berkata, suspek ditahan di klinik itu ketika menunggu pesakit pada Khamis lalu.

HOCK SING menunjukkan gambar doktor palsu di Melaka semalam.


"Suspek bekerja dari pukul 6 petang hingga 10 malam dengan bayaran RM45 sejam," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Hock Sing berkata, sijil perakuan palsu yang digunakan oleh suspek menggunakan nombor siri pada sijil yang dimiliki oleh doktor lain.

Dalam sehari beliau dipercayai merawat lebih 25 orang pesakit di klinik itu sejak tiga bulan lalu.

Lelaki itu mempunyai alamat tetap di Ampang, Selangor.

Katanya, sepanjang tempoh menyamar, suspek lebih cenderung melayan pesakit lelaki di klinik tersebut dengan mengendalikan rawatan pesakit luar dan prosedur jahitan kecil untuk kes kemalangan.

Dia juga mengeluarkan sijil cuti sakit seperti doktor lain.

"Selain kursus kejururawatan di Selangor, dia juga tidak menghabiskan pengajian kejuruteraan di sebuah universiti di Johor," katanya.

Menurutnya, suspek sebelum itu pernah bekerja sebagai doktor sambilan di lima lagi klinik swasta di sekitar Melaka termasuk Sungai Udang dan Melaka Baru.

Beliau turut meminta orang ramai yang pernah menerima rawatan daripada lelaki tersebut supaya tampil membuat laporan polis.

Katanya, suspek kini ditahan reman selama empat hari sehingga esok.

Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 419 Kanun keseksaan kerana menyamar dengan niat menipu.

Pelajar jadi mangsa pelanduk dua serupa

Posted:

Pelajar jadi mangsa pelanduk dua serupa

Pelajar jadi mangsa pelanduk dua serupa


LUQMAN menunjukkan SMS ugutan daripada individu tidak dikenali di Seberang Jaya, Pulau Pinang semalam.


SEBERANG JAYA - Gara-gara wajah dikatakan mirip pelajar yang terlibat dalam kejadian pukul di sebuah sekolah menengah di sini seperti yang tersiar di internet baru-baru ini, seorang pelajar tingkatan tiga sekolah itu kini hidup ketakutan selepas menerima ugutan daripada individu tidak dikenali.

Luqman Al Hakim Ahmad, 15, mendakwa, dia menerima 50 khidmat pesanan ringkas dan lebih 100 panggilan telefon berunsur ugutan serta cacian.

"Ramai menyangka saya yang membelasah pelajar terbabit sebab susuk tubuh, wajah dan warna kulit saya dikatakan mirip salah seorang pelajar terlibat," katanya ketika ditemui di sini malam kelmarin.

Menurutnya, ia semakin serius apabila akaun laman sosial Facebook dan Twitternya turut menjadi sasaran kemarahan yang mahu memukulnya selain mengecam ibu bapanya.

"Sebenarnya kes pukul ini berlaku bulan lalu dan ketiga-tiga pelajar berkenaan sudah dibuang sekolah tetapi tiba-tiba sahaja klip video berkenaan tersebar dan mereka sangka saya terlibat," ujarnya.

Klip video selama 1 minit 32 saat itu memaparkan seorang remaja berpakaian seragam sekolah dibelasah sekumpulan remaja lain dipercayai rakan sekolah dalam sebuah kelas.

Luqman berkata, bimbang dengan keselamatan dirinya, dia membuat laporan di Balai Polis Seberang Jaya Rabu lalu.

Jelasnya, dia amat tertekan dengan kes itu dan berharap orang ramai tidak terus menuduhnya tanpa bukti serta tidak mengaitkan ibu bapanya dengan kejadian itu kerana dia ingin menumpu perhatian kepada peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang akan diduduki pada tahun ini.

Sindiket gagal seludup keluar 17 warga Iraq

Posted:

Sindiket gagal seludup keluar 17 warga Iraq

Sindiket gagal seludup keluar 17 warga Iraq


ANGGOTA polis marin memeriksa dokumen warga Iraq yang cuba diseludup keluar dari negara ini di Pelabuhan Klang kelmarin.


PELABUHAN KLANG - Pasukan Polis Marin (PPM) berjaya mematahkan cubaan menyeludup keluar 17 warga Iraq termasuk empat kanak-kanak perempuan ke Indonesia selepas menahan dua buah bot pancung di Sungai Chondong, Pelabuhan Barat di sini kelmarin.

Kedua-dua bot tidak bernombor itu ditahan pada pukul 9.30 malam hasil maklumat awam dan risikan pihak berkuasa.

Pegawai Pemerintah Markas Operasi PPM, Pelabuhan Klang, Deputi Superintendan Norzaid Muhammad Said berkata, semasa bot terbabit dihampiri pasukannya, dua tekong warga Indonesia bertindak terjun ke laut tetapi seorang daripada mereka yang berusia 42 tahun berjaya diberkas manakala seorang lagi menghilangkan diri di kawasan paya bakau berhampiran.

"Kami menemui 12 lelaki, seorang wanita dan empat kanak-kanak perempuan warga Iraq berumur antara sembilan hingga 50 tahun di dalam bot berkenaan," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Norzaid memberitahu, siasatan awal mendapati kesemua warga asing terbabit memasuki negara ini secara sah sebulan lalu dan mahu ke negara ketiga melalui Indonesia dengan menjadikan Malaysia sebagai transit.

Katanya, warga asing tersebut dipercayai membayar RM700 hingga RM900 seorang kepada sindiket berkenaan. Kes itu disiasat mengikut Akta Anti Pemerdagangan Manusia dan Anti Penyeludupan Migran (Pindaan 2010).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved