Ahad, 10 Mac 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Dua anggota PGA yang cedera, stabil

Posted:

Dua anggota PGA yang cedera, stabil

Dua anggota PGA yang cedera, stabil

10/03/2013 8:06pm

SANDAKAN — Dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang cedera dalam serangan berselang-seli di Kampung Tanjung Batu, dekat sini malam semalam dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Ahli Parlimen Libaran, Datuk Juslie Ajirol yang ditemui selepas melawat anggota terbabit berkata, kedua-dua mereka kelihatan sihat dan sedang menerima rawatan susulan.

"Kedua-dua anggota itu kelihatan sihat, keadaannya okay dan sedang menerima rawatan daripada doktor. Rakyat Sabah terhutang budi kepada pasukan keselamatan dan mendoakan mereka cepat sembuh," katanya.

Sementara itu ketika ditemui di luar Wad Ortopedik hospital itu, seorang anggota keluarga terdekat Koperal Affendi Rusli iaitu seorang daripada anggota PGA yang tercedera berkata, beliau dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh ibunya sebelum bergegas ke hospital.

Beliau yang enggan identitinya dikenali bagaimanapun tidak dibenarkan melawat Affendi, namun difahamkan anggota dari Batalion PGA Miri itu dihantar ke hospital pada pukul 8.30 pagi dan menerima rawatan daripada doktor pakar.

"Saya dimaklumkan keadaannya stabil, boleh makan dan sedang dirawat oleh doktor pakar," katanya.

Tinjauan Bernama di hospital itu mendapati pasukan keselamatan membuat kawalan ketat dan tiada sesiapa dibenarkan melawat anggota berkenaan, kecuali individu tertentu.

Dalam kejadian berbalas tembakan antara pukul 8 malam semalam sehingga pukul 4 pagi ini, dua anggota PGA mengalami kecederaan di betis dan paha akibat terkena tembakan. — BERNAMA

Persatuan Suluk nafi pulang kerana takut tindakan

Posted:

Persatuan Suluk nafi pulang kerana takut tindakan

Persatuan Suluk nafi pulang kerana takut tindakan

10/03/2013 7:44pm

SANDAKAN — Persatuan Suluk Bersatu Sabah cawangan Sandakan hari ini menafikan dakwaan ribuan warga Filipina meninggalkan negeri itu kerana bimbang dikenakan tindakan ekoran insiden pencerobohan pengganas militan bersenjata Sulu di Lahad Datu.

Pengerusinya, Jamal Ali berkata, sebaliknya, pemantauan yang dilakukannya mendapati warga Filipina terbabit yang dikesan mula meninggalkan Sabah sejak semalam melakukannya secara sukarela.

"Saya sendiri turun untuk memantau pergerakan mereka dan mendapati mereka yang kebanyakannya tidak memiliki dokumen sah serta individu yang memiliki dokumen mengakui pulang bersama anak dan keluarga secara sukarela dalam keadaan baik," katanya ketika ditemui di jeti nelayan di pasar umum Sandakan, di sini hari ini.

Jamal yang menaungi persatuan dengan lebih 300 anggota berketurunan Suluk berkata, warga Filipina sepatutnya tidak terpengaruh dengan khabar angin berhubung kekerasan yang mungkin digunakan kerana yakin pihak keselamatan akan menangani isu itu dengan berhemah.

Beliau berkata demikian mengulas tulisan sebuah portal berita yang memetik laporan sebuah media Filipina yang mendakwa ribuan warga negara itu mula melarikan diri dari Sabah kerana bimbang akan dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa Malaysia. — BERNAMA

126 pelarian Rohingya ditemui di Teluk Bahang

Posted:

126 pelarian Rohingya ditemui di Teluk Bahang

126 pelarian Rohingya ditemui di Teluk Bahang

10/03/2013 7:40pm

GEORGETOWN — Sebanyak 126 orang pelarian Rohingya yang dipercayai belayar selama 25 hari dari Myanmar ke negara ini, ditemui dalam keadaan tidak bermaya oleh nelayan pantai selepas bot kargo yang mereka naiki bocor dan hampir tenggelam di kedudukan 2.5 batu nautika dari Muka Head, Teluk Bahang, semalam.

Mereka yang terdiri daripada 51 lelaki, 35 wanita dan 40 kanak-kanak serta bayi diselamatkan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia selepas menerima laporan pada pukul 2 petang.

Ketua Penguatkuasa Maritim Wilayah Utara, Laksamana Pertama Maritim, Tan Kok Kwee berkata, penemuan pelarian Rohingya itu dimaklumkan krew Bot Kilat dan sepasukan anggota yang dikerah ke lokasi menjumpai mereka sedang berhimpit dalam bot itu.

"Kesemua mereka berumur antara dua bulan dan 50 tahun dan ketika ditemui, mereka dalam keadaan keletihan dan amat lapar kerana telah kehabisan bekalan makanan sejak tiga hari lepas dan hanya bergantung kepada air laut sahaja.

"APMM mendapati bot yang mereka naiki bocor dan telah menggerakkan kapal Maritim atau KM Nyireh untuk menyelamatkan semua pelarian, termasuk menunda bot mereka," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata, mereka kemudian dibawa ke jeti Limbungan Batu Maung pada kira-kira pukul 10.30 pagi dan diberi makanan selain menjalani pemeriksaan kesihatan.

Katanya, pihaknya masih menyiasat dalang yang membawa masuk pelarian itu ke negara ini dan jumlah bayaran dikenakan kepada mereka.

Mereka ditahan di Ibu Pejabat Maritim Malaysia Pulau Pinang untuk siasatan lanjut sementara menunggu perintah reman dikeluarkan. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved