Ahad, 10 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Josiah hampakan Azizulhasni

Posted:

Josiah hampakan Azizulhasni

Josiah hampakan Azizulhasni

JOSIAH menewaskan rakan senegara, Azizulhasni untuk melangkah ke pusingan separuh akhir acara pecut 200 meter pada ACC 2013 semalam.


NEW DELHI – Josiah Ng membuktikan betapa dia masih perlu digeruni apabila menewaskan seteru senegara, Mohd. Azizulhasni Awang sekali gus menempah tiket ke pusingan separuh akhir acara pecut 200 meter individu pada Kejohanan Lumba Basikal Asia 2013 (ACC) di velodrom Kompleks Sukan Indira Ghandi semalam.

Pemenang pingat emas Sukan Komanwel 2010 itu akan berdepan pelumba Korea Selatan, Choi Lae Seon yang mengejutkan jaguh China, Tang Qi pada pertemuan separuh akhir hari ini.

Ia sekali gus menghampiri impiannya untuk mempertahankan pingat emas yang dimenangi pada kejohanan yang sama di Velodrom Kuala Lumpur, Cheras tahun lalu.

Keputusan tersebut pasti memberi lebih masa kepada Mohd. Azizulhasni untuk menumpukan perhatian kepada pusingan saringan pertama acara keirin yang bermula lewat semalam apabila dia diundi bersama Tang Qi dari China; Muhammad Parash (Iran), Lae Seon (Korea), Yeong Wai Mun (Singapura) dan Shin Hsiao Shih (Taiwan).

Josiah pula diletakkan dalam saringan keempat bersama Shiu Ka Ming (Hong Kong), Rajesh Chandrahekhar (India); Pavel Vorzev (Kazakahstan), Ahmad Elbourdainy (Qatar), Chien Liang Chen (Taiwan) dan Badr AlBaooshi (Emiriyah Arab Bersatu).

Dalam pada itu, Mohamad Edrus Mohd. Yunos gagal mempertahankan pingat emas acara 1km ujian masa yang dimenanginya di Kuala Lumpur tahun lalu apabila sekadar menduduki tempat kelima dengan catatan masa 1:05.174s.

Bagaimanapun, perjuangan pelumba Malaysia semalam lebih terarah kepada Fatehah Mustafa yang berjaya meraih pingat gangsa menerusi acara 500m ujian masa individu wanita dengan catatan masa 35.581 saat, dengan purata kelajuan 50.589kmj, dan ia rekod baharu kebangsaan.

Pingat emas acara tersebut dimenangi Lee Wai Sze, juara dunia dari Hong Kong yang merakam masa 34.310s.

Ketua jurulatih, John Beasley jelas bangga dengan kejayaan Fatehah yang berjaya memecahkan rekod baru kebangsaan dan percaya pelumba kelahiran Terengganu itu masih boleh memperbaiki catatan tersebut.

"Memang sudah boleh diagak, apa yang boleh anda fikirkan jika juara dunia turut mengambil bahagian. Dia (Wai Sze) adalah juara dunia. Jadi sudah tentu agak sukar untuk menewaskannya. Namun, apa yang membanggakan saya hari ini (semalam) ialah Fatehah mampu mencatat rekod baharu kebangsaan.

Fatetah turut mengakui gembira dengan catatan yang dilakukannya itu, sekali gus memperbaharui rekod kebangsaan.

"Selain dapat memperbaharui rekod kebangsaan, saya tetap berpuas hati kerana dapat mempertahankan pingat gangsa yang dimenang pada ACC tahun lalu di Kuala Lumpur.

"Saya akan cuba untuk terus memperbaiki catatan masa yang dilakukan pada masa akan datang," jelas Fatehah.

Malaysia kini turut berpeluang untuk meraih sebutir gangsa menerusi acara pecut berpasukan wanita remaja apabila gandingan Nurul Alissa Mohammad Azman dan Farihah Shahwati Mohd. Adnan berjaya merakam masa 38.848s pada pusingan kelayakan.

Penentuan pingat emas acara tersebut pula akan mempertemukan kombinasi pelumba Korea Selatan dan Taiwan.

DBKL kuasai futsal media

Posted:

DBKL kuasai futsal media

DBKL kuasai futsal media


TIGA pasukan teratas kategori wanita bergambar kenangan selepas berakhirnya Kejohanan Futsal Media-Agensi Kerajaan-DBKL di gelanggang futsal Pusat Komersial Sentul kelmarin.


PASUKAN Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menguasai Kejohanan Futsal Media-Agensi Kerajaan-DBKL 2013 yang berakhir di gelanggang futsal Pusat Komersial Sentul kelmarin.

DBKL muncul juara kategori lelaki dan wanita pada kejohanan yang dianjurkan sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2013 itu.

Pada aksi final kategori lelaki, DBKL A tampil garang untuk menewaskan Kraftangan Malaysia 4-1.

Kemenangan itu membolehkan DBKL A meraih hadiah wang tunai RM1,000, piala, pingat serta hamper daripada penaja manakala Kraftangan Malaysia yang muncul naib juara, menerima RM600, pingat dan hamper.

DBKL B pula menamatkan saingan di tempat ketiga untuk membawa pulang wang tunai RM300, pingat dan hamper manakala pasukan JAWI sekadar berpuas hati di tempat keempat untuk meraih hadiah wang tunai RM200.

Bagi kategori wanita, DBKL menepati ramalan apabila muncul juara selepas menewaskan Harian Metro 4-0 pada perlawanan akhir.

Kemenangan tersebut membolehkan skuad wanita DBK menerima hadiah wang tunai RM700, piala, pingat dan hamper manakala pasukan Harian Metro pula membawa pulang wang tunai RM400, pingat serta hamper.

Pasukan Kementerian Pelajaran pula menduduki tempat ketiga untuk menerima hadiah wang tunai RM200 manakala Jawi menamatkan saingan di tempat keempat dan meraih wang tunai RM100.

Hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian dan Sukan DBKL, Idzawi Raja Ismail dan Pengurus Acara dan Tajaan F&N Beverages and Marketing Sdn. Bhd., Muhammad Fauzi Ahmad.

Dalam ucapan ringkasnya, Idzawi menjelaskan bahawa penganjuran kejohanan tersebut bertujuan untuk mendekatkan lagi hubungan antara DBKL dengan semua media dan agensi kerajaan yang sentiasa memerlukan antara satu dengan yang lain dalam menjalankan tugasan harian.

"Saya juga berasa bangga kerana kejohanan tahun ini mendapat sambutan yang menggalakkan daripada rakan media yang mewakili Utusan Malaysia, Kosmo!, Utusan Karya, Harian Metro, Sinar Harian, RTM, Astro Arena, STAR, TV3, 100Plus, Bernama dan TV Hijrah.

"Turut memeriahkan kejohanan ini ialah penyertaan daripada beberapa agensi antaranya pasukan JAWI, Kraftangan Malaysia, Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan Kementerian Pelajaran Malaysia," katanya.

Selangor kembali garang

Posted:

Selangor kembali garang

Selangor kembali garang

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli,yadi@kosmo.com.my


FORKEY Doe (kanan) turut menjaringkan gol untuk membantu Selangor menewaskan Johor DT 4-1 pada aksi Liga Super di Stadium Shah Alam malam kelmarin.


SELANGOR menamatkan kemarau jaringan dalam empat perlawanan dengan penuh bergaya selepas membelasah Johor Darul Takzim (Johor DT) 4-1 pada aksi Liga Super di Stadium Shah Alam malam kelmarin.

Pengendali Gergasi Merah, Irfan Bakti Abu Salim muncul sebagai individu paling ceria selepas menyaksikan barisan pemainnya bangkit daripada persembahan hambar sejurus tewas 0-2 kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan East Bengal (0-1) dalam saingan Piala AFC selain seri tanpa jaringan ketika menentang Selangor PKNS dan T-Team dalam empat perlawanan sebelum ini.

Untuk rekod, kali terakhir Selangor berjaya merakamkan tiga mata berharga ialah ketika menewaskan juara bertahan Liga Super, Kelantan di gelanggang yang sama pada 15 Februari lalu.

Mengulas lanjut, Irfan mendedahkan, keberkesanan pada jentera tengah Selangor dilihat sebagai salah satu faktor kejayaan Gergasi Merah memusnahkan cabaran Harimau Selatan pada perlawanan tersebut.

Bekas jurulatih Terengganu itu mengakui bahawa beliau kagum dengan semangat

perjuangan barisan pemain Selangor yang

terpaksa beraksi dengan 10 pemain selepas tonggak pertahanan import, Peter Charap- pan dilayangkan kad merah selepas mengasari penyerang Johor DT, Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-56.

"Sejujurnya, saya sangat gembira dengan kejayaan malam ini (kelmarin) kerana (bahagian) tengah Selangor mempamerkan aksi cemerlang untuk menyekat kemaraan dua penggempur berbisa Johor DT iaitu Daniel Guiza dan Norshahrul yang sering melakukan ancaman kepada kami.

"Anak-anak buah saya kini sudah kembali bangkit dan telah menunjukkan peningkatan prestasi yang sangat memberangsangkan," tegas Irfan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved