Isnin, 11 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


22 mayat ditemui di dua kampung

Posted:

22 mayat ditemui di dua kampung

22 mayat ditemui di dua kampung

Ketua Forensik Bukit Aman, Asisten Superintendan Hussein Omar Khan (dua dari kiri) menunjukkan mayat-mayat pengganas yang dihantar ke Hospital Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Selepas seminggu mati ditembak, mayat 22 pengganas Sulu yang terkorban dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan di Kampung Tanjung Batu di sini dan Kampung Seri Jaya, Simunul, Semporna ditemui dan dihantar ke hospital untuk bedah siasat.

Daripada 22 mayat yang reput dan berbau busuk itu, 18 mayat pengganas tersebut ditemui di Kampung Tanjung Batu dan empat lagi ditemui di Simunul.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, kesemua 22 mayat (tiada perempuan) itu telah dihantar ke Hospital Lahad Datu dan Hospital Tawau oleh pasukan forensik.

Bagaimanapun, menurut beliau, sembilan mayat pengganas Sulu yang ditemui reput dan berbau busuk di dalam sebuah kubur besar di Kampung Tanduo pada 6 Mac lalu tidak dikeluarkan.

Mayat disebut dipercayai akan dikebumikan di situ.

"Semua 18 mayat dari Kampung Tanjung Batu dihantar ke Hospital Lahad Datu manakala empat mayat yang ditemui di Simunul dihantar ke Hospital Tawau," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tersungkur bersama tangkal

Posted:

Tersungkur bersama tangkal

Tersungkur bersama tangkal


ANTARA pakaian pengganas Sulu yang ditemui ditinggalkan di pangkal pokok kelapa sawit di Kampung Tanduo, Lahad Datu.


LAHAD DATU - Hajat menggunung kumpulan pengganas Sulu untuk menakluk Sabah bukan sahaja mendorong mereka menceroboh Kampung Tanduo di sini menggunakan senjata api dan senjata tajam malah, turut menggunakan tangkal kononnya untuk membuatkan diri kebal daripada ditembak.

Lebih teruk apabila mereka yang mengaku beragama Islam dipercayai mengamalkan ajaran sesat dan ilmu hitam sebagai pendinding diri untuk merealisasikan angan-angan 'Mat Jenin' untuk merampas wilayah berdaulat milik Malaysia itu.

Sejak melakukan pencerobohan pada 12 Februari lalu, mereka percaya dapat menawan sebahagian besar Pantai Timur Sabah selepas begitu yakin dengan ilmu dan tangkal yang tertulis ayat-ayat khurafat untuk membolehkan diri masing-masing tidak lut ditembusi peluru.

Namun, nasib tidak menyebelahi kebanyakan pengganas apabila mereka tetap mati di hujung senjata canggih pasukan keselamatan Malaysia.

Sebagai bukti, pasukan keselamatan yang memeriksa mayat dan peralatan yang dibawa pengganas menemui beberapa objek pelik seperti tangkal termasuk kain hijau tertulis ayat-ayat tertentu di kubu persembunyian kumpulan itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kampung Tanduo disah selamat

Posted:

Kampung Tanduo disah selamat

Kampung Tanduo disah selamat


ANGGOTA tentera masih meneruskan rondaan di Kampung Tanduo, Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Pasukan keselamatan semalam mengisytiharkan Kampung Tanduo yang ditawan puak pengganas Sulu sejak 12 Februari lalu sebagai kawasan selamat.

Bagaimanapun, Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, pasukan keselamatan melalui Ops Daulat masih melakukan kawalan keselamatan di seluruh kampung itu.

Menurut beliau, lebih 50 penduduk yang dipindahkan ke penempatan sementara di Dewan Embara Budi, Dewan Fajar Harapan dan Dewan Cenderawasih akan dibenarkan pulang dalam tempoh terdekat.

"Operasi menggeledah dan mencari di kampung itu hampir tamat dan apabila semua proses selesai, penduduk yang tinggal di penempatan sementara akan dibenarkan pulang ke rumah masing-masing," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Berikutan itu, Hamza berkata, Ops Daulat kini memberi tumpuan untuk membersihkan Kampung Tanjung Batu dan Kampung Sungai Bilis di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved