Selasa, 26 Februari 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Banjir: 88 Penduduk di dua kampung dipindah

Posted:

Banjir: 88 Penduduk di dua kampung dipindah

Banjir: 88 Penduduk di dua kampung dipindah

26/02/2013 10:55pm

CYBERJAYA — Seramai 88 mangsa terpaksa dipindahkan akibat banjir kilat sedalam kira-kira semeter melanda Kampung Ampar Tenang dan Kampung Lalang di sini selepas hujan lebat lebih sejam petang tadi.

Timbalan Penolong Pengarah Bomba (Operasi) Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berkaitan sepuluh penduduk yang terperangkap pada kira-kira 5.40 petang.

Beliau berkata, lima pegawai dan 38 anggota dari Balai Bomba Cyberjaya dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dikerah ke tempat kejadian bagi membantu memindahkan mangsa.

"Tujuh warga emas dan tiga bayi, termasuk seorang pesakit angin ahmar, berjaya diselamatkan dalam operasi tersebut," katanya ketika dihubungi.

Mohd. Sani tidak menolak kemungkinan jumlah mangsa yang dipindah bertambah memandangkan operasi menyelamat masih dijalankan, dan dibantu anggota Jabatan Perkhidmatan Awam serta Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Katanya, semua mangsa ditempatkan di Dewan Orang Ramai Ampar Tenang dan Dewan Orang Ramai Kampung Lalang. — BERNAMA

Banjir: Jumlah di Kelantan terus meningkat

Posted:

Jumlah mangsa banjir di Kelantan terus meningkat

Jumlah mangsa banjir di Kelantan terus meningkat

26/02/2013 10:53pm

KOTA BHARU — Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di Kelantan terus meningkat lebih sekali ganda kepada 477 orang pada malam ini berbanding pada sebelah petang kira-kira 200 orang.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, jumlah terbanyak yang dipindahkan adalah di Kuala Krai iaitu 257 orang diikuti Tanah Merah (111), Pasir Puteh (97) dan Machang (12).

Mereka terdiri daripada 110 keluarga yang dipindahkan di 10 pusat pemindahan.

Paras air Sungai Golok di Rantau Panjang terus meningkat naik melepasi bahaya iaitu 9.95 meter (bahaya 9 meter) manakala di Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard, Tanah Merah turut melepasi paras yang sama 17.15 meter (bahaya 16 meter).

Banjir yang mula melanda Kelantan hari ini turut meragut dua nyawa pelajar Sekolah Menengah Temangan yang masing-masing berumur 15 dan 13 tahun ketika bermain air banjir.

Tiada jalan utama yang ditutup kepada laluan setakat ini dan Kelantan dilaporkan masih mengalami hujan yang sesekali lebat. — BERNAMA

50 usahawan disasar terima jenama “1Malaysia Best”

Posted:

50 usahawan disasar terima jenama "1Malaysia Best"

50 usahawan disasar terima jenama "1Malaysia Best"

26/02/2013 10:52pm

SEREMBAN — Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) menyasar sekurang-kurangnya 50 usahawan industri asas tani baharu akan memperoleh perakuan jenama "1Malaysia Best" tahun ini bagi mempromosi produk keluaran mereka.

Timbalan Ketua Pengarah FAMA (Operasi), Sharifah Hashim berkata, produk usahawan yang memperoleh jenama itu akan diketengah bagi sasaran penjualan di rangkaian pasaraya AEON serta diperluas ke pasaran antarabangsa.

"Sebenarnya bukan mudah untuk menerima pengiktirafan ini kerana mereka perlu mempunyai sijil halal dan kemampuan usahawan itu sendiri dalam membekalkan produk yang mencukupi.

"Ini bagi mengelak timbulnya isu pembekalan produk yang tidak mencukupi ke pasaraya terpilih, walaupun produk tersebut mempunyai pembungkusan yang baik dan mampu berdaya saing," katanya selepas pelancaran Karnival 1Malaysia Best hari ini di pekarangan Pasaraya AEON, Seremban 2, yang berlangsung tujuh hari bermula semalam dan melibatkan 18 usahawan. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved