Selasa, 26 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kaji Artikel 88

Posted:

Kaji Artikel 88

Kaji Artikel 88

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my


TENGKU ABDULLAH minta ahli gabungan FAM kaji Artikel 88 FAM.


ANGGOTA gabungan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) perlu tampil memberi cadangan untuk mengkaji semula Artikel 88 Statut FAM bagi membolehkan badan induk itu ditegur atau dikritik.

Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, peraturan tersebut dikuatkuasakan atas kelulusan anggota-anggota gabungan dan kini mereka perlu memberi cadangan untuk mengkajinya semula.

"Artikel ini dibuat oleh ahli gabungan, kalau perlu dikaji semula, mereka perlu tampil memberi cadangan.

"Ini kerana peraturan itu dibuat bukan atas arahan presiden atau timbalan presiden FAM, ini atas kelulusan ahli-ahli gabungan di semua negeri," titah baginda pada sidang akhbar di Kuantan, Pahang semalam.

Artikel 88 itu menjelaskan bahawa hanya presiden dan setiausaha agung yang boleh membuat kenyataan akhbar.

Akhbar Kosmo! semalam melaporkan pengkritik sukan negara, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim meluahkan pendapat bahawa tindakan FAM menguatkuasakan peraturan melarang anggota gabungannya menegur atau mengkritik boleh mengakibatkan mereka kehilangan ramai kawan yang jujur dalam membangunkan bola sepak negara.

Beliau melahirkan kebimbangan kesan penguatkuasaan Artikel 88 Statut FAM yang melarang anggotanya termasuk jurulatih dan pemain mengkritik badan induk bola sepak itu boleh mengundang perasaan benci peminat bola sepak terhadap FAM.

Tambah Tengku Abdullah, selain itu, baginda sendiri sudah lama memaklumkan kepada jawatankuasa perundangan FAM untuk melakukan tindakan tersebut.

"Kalau boleh, kita juga perlu perhalusi keberkesanan peraturan ini.

"Janganlah apabila Artikel 88 itu ditarik balik, sewenang-wenangnya kita hendak kutuk FAM kerana ia tidak mencerminkan kematangan sukan bola sepak negara," titah baginda.

Menurut baginda, apa yang wajar dilakukan kini ialah memperkemas dan memperbaiki segala kelemahan dalam FAM selari dengan pindaan yang dibuat oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dari semasa ke semasa.

Mengulas mengenai kritikan yang dilontarkan oleh Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor, Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim dan Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim tentang Liga Malaysia sebelum ini, baginda menyeru agar perkara itu dilihat dari sudut yang lebih luas.

Dalam pada itu, baginda turut mengakui dakwaan Tunku Ismail bahawa pengadil tidak profesional ada kebenarannya kerana mutu pengadilan bola sepak negara masih di peringkat amatur.

"Memang betul apa dinyatakan oleh Tunku Mahkota Johor bahawa pengadil kita tidak profesional, kerana kita masih amatur lagi. Jadi hendak kata terbaik tidaklah.

"Kalau terbaik, kena pergi Liga Perdana England atau La Liga. Tetapi, dari sudut positif, kita kena tengok dan perkemaskan, tetapi dan jangan cepat menghukum."

Ujar baginda, dalam perkara ini, semua pihak perlu faham bahawa pengadil dilantik sehingga umur 45 tahun dan apabila bersara, pengadil baru akan dilantik dan mereka memerlukan waktu untuk dilatih.

Baginda memohon anggota gabungan FAM agar menegur melalui saluran betul bagi mengelakkan kekecohan.

"Kalau boleh kita ikut saluran terbaik iaitu menghantar surat atau berjumpa dengan Setiausaha FAM, itu seelok-eloknya.

"Saya harap sekretariat FAM dapat menerima dengan positif agar setiap teguran itu boleh diperbetulkan. Tetapi, itu hak media hendak tanya kepada pihak terlibat," titah baginda.

Hujan jejaskan misi Anuar

Posted:

Hujan jejaskan misi Anuar

Hujan jejaskan misi Anuar

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


ANUAR (tengah) tetap bertekad untuk menjejak kaki di podium pada LTdL tahun ini.


HUJAN lebat dan keadaan jalan yang licin menjejaskan misi pelumba pecut negara, Anuar Manan untuk menaiki podium pada peringkat keenam kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Anuar, 27, daripada pasukan Synergy Baku Cycling Project, terpaksa berpuas hati di tempat ke-10 di belakang rakan senegara, Mohd. Harrif Saleh (Terengganu Cycling Team) pada perlumbaan dari Mentakab ke Kuantan sejauh 217.5 kilometer (km) itu semalam.

Kegagalan tersebut turut menyukarkan impian pelumba kelahiran Kampung Kuala Ibai, Terengganu itu untuk mengulangi pencapaian terbaik pada LTdL 2010.

Pada tahun tersebut, Anuar melakar sejarah menjadi pelumba Malaysia pertama memenangi perlumbaan peringkat dan menamatkan saingan selaku Raja Pecut.

"Perlumbaan hari ini (semalam) memang laju meskipun para pelumba terbaik mengharungi hujan lebat kira-kira 25km menuju ke garisan penamat.

"Saya berjaya mengutip lima mata di zon pecut pertama dan mata bonus selepas menamatkan perlumbaan dalam kelompok 10 terbaik.

"Hari ini saya meletakkan sasaran untuk menaiki podium tetapi berlaku beberapa pemecahan kelompok termasuk pada beberapa kilometer menuju ke garisan penamat.

"Keadaan hujan dan jalan licin memaksa saya untuk lebih berhati-hati kerana masih ada empat peringkat untuk diharungi.

"Hari ini (semalam) saya memang mahu mengutip banyak mata kerana Andrea Guardini (Astana Pro Team) turut mengutip mata di zon pecut pertama dan ketiga.

"Meskipun saya tidak mampu untuk mengutip mata di zon pecut ketiga kerana kayuhan pelumba hadapan sangat laju, namun saya tetap berpuas hati," katanya.

Ketika ditanya mengenai penarikan diri pelumba Blanco Pro Cycling Team (BLA), Theo Bos, Anuar tetap merendah diri mengenai peluangnya untuk menyarung Jersi Biru kerana masih ramai pelumba pecut beraksi pada tahun ini.

Selepas mengharungi enam peringkat perlumbaan, Anuar yang mengumpul 43 mata, ketinggalan di belakang Guardini (57 mata) manakala Wang Meiying daripada Hengxiang Cycling Team di tempat ketiga (36 mata).

Arredondo pertahan Jersi Kuning

Posted:

Arredondo pertahan Jersi Kuning

Arredondo pertahan Jersi Kuning

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


ARREDONDO masih mengekalkan kedudukan sebagai pendahulu keseluruhan meskipun gagal memenangi perlumbaan peringkat keenam semalam.


PELUMBA Colombia, Julian Arredondo berjaya mempertahankan Jersi Kuning pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013 semalam.

Arredondo, 25, yang menyarung jersi pasukan benua dari Jepun, Team Nippo-De Rosa kekal selaku pendahulu keseluruhan meskipun menamatkan kayuhan pada peringkat keenam di tempat ke-41.

Perlumbaan dari Mentakab ke Kuantan sejauh 217.5 kilometer (km) yang berakhir dalam keadaan hujan lebat itu dimenangi pelumba Belanda, Thomas Leezer daripada Blanco Pro Cycling Team (BLA). Dia mencatat masa empat jam 33 minit 42 saat.

Pelumba Korea Selatan, Juan Ji Min daripada KSPO (KSP) di tempat kedua (4'34:09s) manakala Michal Golas (Omega Pharma-Quick- step) ketiga dengan 4'34:09s.

"Ini adalah satu perlumbaan yang hebat dan pengalaman baharu buat saya. Saya seperti tidak percaya dengan kemenangan ini.

"Hari ini (semalam), saya melakukan 30 hingga 40 percubaan untuk keluar daripada kelompok besar pelumba tetapi yang terakhir baharu berjaya.

"Saya tidak pernah mengalami situasi seperti ini. Bagaimanapun, saya tetap gembira. Tahun lepas saya terbabit dalam satu kemalangan serius di Belgium yang menyebabkan saya koma selama beberapa hari dan patah tulang bahu.

"Saya tidak tahu apa yang berlaku kerana saya hilang ingatan. Kemalangan itu berlaku pada musim salji dan sepanjang tempoh itu, saya melakukan proses pemulihan dan fisioterapi.

"Saya kembali berlumba pada LTdL 2013. Ini adalah kemenangan pertama saya selaku pelumba profesional. Saya teruja. Saya sudah menunggu selama lima tahun untuk menikmati kemenangan ini. Saya telah bekerja keras hari ini (semalam).

"Saya 'membuat kerja' ketika perlumbaan berbaki tujuh kilometer," kata Leezer.

Sementara itu, Arredondo masih memimpin saingan selaku pendahulu keseluruhan buat hari kedua berturut-turut selepas mengumpul masa 22'17:48s.

Arredondo memiliki kelebihan 1:16s di depan Peter Weening

daripada Orica GreenEDGE (22'19:04) manakala pelumba MTN Qhubeka, Sergio Pardilla di tempat ketiga (22'19:58s).

"Perlumbaan hari ini (semalam) sangat sukar kerana laluannya terlalu panjang. Bagaimanapun, kami berjaya mengawal perlumbaan sehingga ke garisan penamat. Saya juga berjaya menamatkan perlumbaan seperti mana yang disasarkan.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan sepasukan yang banyak membantu saya. Laluan esok (hari ini) lebih pendek dan dijangka lebih mudah untuk dikawal. Saya menjangkakan penamat berkelompok," kata Arredondo.

Begitupun, Jersi Biru (Raja Pecut) kekal menjadi milik pelumba Astana Pro Team, Andrea Guardini dari Itali meskipun menamatkan perlumbaan semalam di tempat keenam.

"Esok (hari ini) saya mahu melakukan pecutan paling sempurna dan memenangi satu daripada empat peringkat terakhir. Hari ini (semalam) saya berjaya mengutip mata di zon pecut untuk mempertahankan jersi. Ia adalah satu penamat yang baik," kata Raja Pecut 2011 dan 2012 itu.

Dalam pada itu, pelumba China, Wang Meiying merampas semula Jersi Merah (Raja Bukit) daripada Arredondo selain mempertahankan Jersi Putih (Pelumba Terbaik Asia) yang dimenangi sejak peringkat pertama.

"Ketika perlumbaan berbaki 30km, kami berjaya 'menangkap' kelompok pelumba hadapan yang cuba untuk membuat pemecahan.

"Rakan sepasukan banyak membantu saya untuk mengutip mata di zon pendakian pertama. Sasaran kami hari ini (semalam) hampir ter- capai," kata Wang Meiying.

Saingan peringkat ketujuh hari ini akan bermula dari Kuantan, Pahang ke Dungun, Terengganu sejauh 149.8km yang meliputi tiga zon pecut (di Chukai, Kerteh dan Paka) dan dua zon pendakian kategori 4 (Bukit Anak Dara dan Kijal).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved