Isnin, 11 Februari 2013

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Cetusan segar pelajar fesyen UiTM

Posted:

Cetusan segar pelajar fesyen UiTM

Cetusan segar pelajar fesyen UiTM

Oleh HAFIZ AHMAD


PENERIMA Anugerah Rekaan Terbaik. Dari kiri Azmil, Nurul Diyana dan Farah Izyan.


INSPIRASI pop art yang mempengaruhi pesona rekaan seorang gadis yang berasal dari Ipoh, Perak menggamit perhatian khalayak penggemar fesyen yang menghadiri sebuah acara peragaan pada Januari lalu.

Lokasi istimewa iaitu White Box, Publika Solaris Dutamas, Kuala Lumpur itu akhirnya menjadi saksi hasil kreativiti Nurul Diyana Zainul membawa pulang Anugerah Busana Terbaik.

Begitupun, gadis tersebut mendapat saingat hebat daripada para pelajar tahun akhir jurusan Ijazah Seni Reka Fesyen, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam yang sama-sama menyertai acara itu.

"Tidak sia-sia pengorbanan sepanjang semester ini sehingga mendapat pengiktirafan tertinggi dalam kerjaya saya yang baru bermula ini," luahnya usai acara peragaan dan penyampaian anugerah.

Mengambil konsep ready-to-wear dengan lukisan bandar raya Kuala Lumpur, idea itu dilampiaskan ke atas material denim likra.

"Tercetusnya idea menggunakan bandar raya Kuala Lumpur adalah berlandaskan Tahun Melawat Malaysia yang bakal diadakan pada tahun 2014.

"Jika sebelum ini kita hanya dihidangkan busana-busana yang menggunakan landskap ibu kota negara luar, kenapa tidak kita zahirkan keindahan negara sendiri?," ujarnya.

Tidak mengetepikan unsur praktikal dalam rekaan, setiap busana ditampilkan dengan gaya ringkas dan bersahaja agar tidak menenggelamkan motif utama yang cuba ditonjolkan.

"Saya banyak mengaplikasikan teknik siluet era 60-an kerana tidak mahu terlalu selerak dengan unsur-unsur yang tidak perlu," jelasnya.

Ilustrasi terhasil merupakan lukisan tangan sendiri yang seterusnya menggunakan teknik cetakan digital bagi menimbulkan impak siluet yang diinginkan.

"Teknik tersebut memakan masa dan memerlukan sumber kewangan yang banyak kerana perlu teliti dengan hasil seperti dirancang. Proses tersebut agak rumit kerana cetakan perlu tepat pada kedudukan yang dimahukan.

"Jika berlaku kesilapan, proses tersebut akan diulang sehingga benar-benar sempurna. Namun, hasilnya amat memuaskan hati dan boleh dikatakan misi saya berjaya," ujarnya yang membelanjakan hampir ribuan ringgit untuk rekaan empat busananya itu.

Tambah Nurul Diyana, ibunya banyak membantu sepanjang usaha menyiapkan koleksi berkenaan.

"Ibu saya memberi motivasi dan dorongan ketika saya hampir menyerah dan berputus asa. Dedikasi istimewa kemenangan ini ditujukan buat ibu," luahnya.

Bermain elemen

Menurut Koordinator Fesyen, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, UiTM Shah Alam, Faizal Hamid, pertunjukan fesyen tahunan ini menggabungkan bakat, teori, rekaan dan teknikal serta kebolehan pelajar yang mengambil inspirasi daripada pelbagai sumber bagi menghasilkan koleksi mereka.

"Setiap rekaan mempamerkan kebolehan pelajar bermain dengan elemen garisan, tekstur dan perincian. Pada masa yang sama, mereka turut mengaplikasikan teknik draping, pleating, ilusi dan drama yang cuba memartabatkan fesyen sebagai satu hasil seni tulen," ujarnya ketika dihubungi Stailo.

Tambahnya, keupayaan dan bakat setiap pelajar dalam menghasilkan rekaan ulung mereka ini bagi memenuhi syarat program pengajian yang diikuti.

Kontra kepada persalinan chic Nurul Diyana, busana rekaan Azmil Mohd. Amin, 22, memberi penonjolan imej yang lebih berani dengan pemilihan warna hitam menjadi rona utama dalam koleksinya.

PANORAMA bandar raya Kuala Lumpur menjadi pilihan Nurul Diyana.


Mengambil inspirasi tindikan, Azmil mempamerkan kebolehan dalam mengolah besi-besi kecil sebagai aksesori signatur bagi melengkapkan gaya peribadinya.

"Melalui koleksi ini, saya mendapat inspirasi daripada isu semasa yang jika kita lihat membuat tindikan pada bahagian-bahagian tubuh bagi menonjolkan ekspresi diri.

"Saya cuba kaitkan semua permasalahan tersebut dalam koleksi kali ini," ujarnya.

Tambahnya, rona hitam melatari keseluruhan koleksi bagi menampakkan sisi misteri dan lasak bersesuaian dengan perjalanan ceritera sang pereka.

"Kesukaran paling getir pada saya adalah menyiapkan perincian-perincian yang menggunakan besi-besi kecil tersebut ditambah lagi fabrik yang digunakan memberi impak kepada idea secara keseluruhan," terang Azmil.

Penggunaan material seperti PVC, kanvas dan likra dapat dilihat pada empat busana rekaannya.

Persaingan sengit

Tidak menyangka koleksi yang dinamakan Body Piercing mendapat tempat kedua terbaik, Azmil melahirkan rasa kesyukuran kerana tidak menyasarkan untuk dinobatkan setinggi itu.

"Persaingan memang sengit kerana setiap pelajar mempunyai kekuatan yang tersendiri dan cuba menonjolkan kepakaran dalam menghasilkan rekaan yang menarik.

Kekuatan koleksi Azmil adalah melalui penggunaan bahan dan perincian yang berbeza jika dibandingkan dengan pereka-pereka lain. Selain itu elemen yang cuba diterapkan menjangkaui kebolehan seorang pereka amatur sepertinya.

Tahap profesionalisme yang wujud dalam diri setiap pereka-pereka muda tersebut amat membanggakan hingga ada yang melebihi kebolehan seorang pereka berpengalaman.

Inovasi rekaan dapat dilihat dalam rekaan Farah Izyan Suhaidi, 24, yang tampil dengan busana kreatif inspirasi tulang-belulang manusia. Elemen avant-garde menaikkan mood para penonton yang terpana dengan ketelitian pereka muda ini dalam mencipta rekaan mengagumkan.

Ciptaan unik Farah Izyan mencetus polemik baharu dalam dunia seni rekaan hingga diangkat antara terbaik dalam acara pertunjukan fesyen pada hari itu.

Tidak ramai yang mampu membawa elemen avant garde yang kelihatan menarik, namun percubaan Farah Izyan boleh dianggap berjaya hingga langsung tidak mempamerkan kejanggalan kepada si pemakai.

Unsur-unsur unik menjadi kegemaran pereka yang mengagumi rekaan Datuk Radzuan Radziwill dan Alexander McQueen kerana beranggapan ia lebih menonjol dan mencabar kemampuan seorang pereka.

"Saya merasakan masyarakat kini lebih menerima rekaan sebegini kerana kita semakin terbuka dalam menerima idea-idea baharu. Seperti juga rekaan saya yang memerlukan sedikit sahaja perubahan agar lebih selari dengan permintaan pasaran ready-to-wear," ujar pereka kelahiran Sungai Petani, Kedah itu.

Seperti pereka muda yang lain, Farah Izyan turut menyimpan impian untuk menjenamakan rekaannya ke peringkat yang lebih tinggi.

"Mungkin buat permulaan saya membuat rekaan ready-to-wear dahulu sebelum mengorak lebih luas dalam industri ini," terangnya optimis.

Kenali tubuh anda

Posted:

Kenali tubuh anda

Kenali tubuh anda


PEMILIHAN warnadan potongan yang bersesuaian dapat menyerlahkan aura kecantikan seorang wanita.


IMEJ bertudung tidak lagi menjadi sekatan buat para muslimah untuk tampil bergaya dengan persalinan yang menutup aurat berlandaskan syariat agama.

Penataan gaya yang bersesuaian perlu diambil kira oleh setiap wanita yang turut merangkumi pemilihan warna, corak dan saiz tubuh badan.

Mengenali tubuh badan sendiri amat penting bagi mendapatkan busana yang cocok dengan bentuk badan dan kelihatan cantik kala menyarungkan persalinan yang digayakan.

Stailo menemui dua perunding imej yang juga merupakan pemilik butik pakaian Muslimah iaitu, Hamshiah Hadzir dari butik Farniaa dan Azlia Idha dari butik Get Gorgeous, bagi mendapatkan pandangan mereka mengenai bentuk badan dan pemilihan gaya yang tepat.

"Setiap wanita mempunyai bentuk badan yang berbeza dan ia terbahagi kepada lima jenis iaitu epal, pir, pembaris, hour glass (jam pasir) dan inverted triangle (segi tiga terbalik)," ujar Hamshiah.

Ujar Azlia pula, berdasarkan bentuk badan tersebut, mereka perlu mencari gaya yang bersesuaian dengan tubuh.

"Mereka perlu menonjolkan kelebihan tubuh badan dan elakkan memberi penekanan kepada kekurangan pada bahagian anggota tubuh. Sebagai contoh, jika mereka mempunyai pinggul yang besar, fokuskan kepada bahagian atas dan pilih warna gelap pada bahagian tubuh," ujar Azlia. Mereka berdua ditemui ketika acara Style Fest Malaysia yang diadakan di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

1 Bentuk buah pir

Mereka yang memiliki struktur tubuh pear mempunyai saiz yang lebar pada bahagian pinggul dan ke bawah. Penumpuan pada bahagian atas adalah digalakkan untuk mengalihkan tumpuan bahagian tubuh yang ingin diselindung.

"Gadis dalam golongan ini perlu mengelak memakai busana dengan rekaan payung kembang. Mereka seharusnya memberi fokus kepada bahagian atas, sebagai contoh memakai tudung daripada rona-rona terang dan ceria." terang Azlia.

2 Bentuk buah epal

Kontra kepada bentuk pir, penekanan pada bahagian bawah perlu dititikberatkan oleh mereka yang memiliki bentuk tubuh ini. Pilih rona gelap untuk bahagian atas dan rona terang untuk paras bawah.

"Bertuahnya gadis dengan bentuk epal, mereka mempunyai bentuk kaki yang kecil. Oleh itu, mereka boleh memakai skirt potongan A atau seluar palazzo bagi menampakkan gaya lebih menawan," jelas Azlia.

3 Bentuk jam pasir

Mereka yang berada dalam kelompok hour glass (jam pasir) mempunyai potongan badan yang menjadi dambaan setiap gadis kerana ia merupakan struktur sempurna dan seimbang.

"Berikan apa sahaja bentuk dan rekaan kepada gadis berbentuk hour glass, mereka akan kelihatan cantik dalam persalinan tersebut.

"Sesuaikan dengan padanan warna tudung dan baju yang sedondon bagi menonjolkan sisi anggun," ujar Hamshiah.

4Bentuk segi tiga terbalik

Bentuk bahu gadis dalam golongan ini adalah lebih lebar berbanding bahagian bawah. Mereka mempunyai bentuk yang sedikit maskulin dan atletik.

"Mereka boleh memilih busana Muslimah yang mempunyai garisan menegak bagi memberi efek yang ramping dan kurus," jelas Hamshiah.

5Bentuk pembaris

Gadis bertubuh pembaris mempunyai saiz kelebaran yang sama dari atas hingga ke bawah. Pemilihan baju yang agak sendat dan mengikut tubuh adalah amat tidak digalakkan kerana kelihatan kurang menarik.

"Pemakaian aksesori dapat membantu dalam penampilan gadis bentuk pembaris. Antaranya memakai tali pinggang selain memakai baju berlapis bagi menampakkan efek tubuh sedikit berisi." tambah Azlia. - HAFIZ AHMAD

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved