Jumaat, 8 Februari 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Jangan cemburukan saya - Aaron Aziz

Posted:

Jangan cemburukan saya - Aaron Aziz

Jangan cemburukan saya - Aaron Aziz

WATAK Adam Mukriz yang dilakonkan aktor Aaron Aziz dalam drama bersiri popular Adam & Hawa nampaknya benar-benar meninggalkan kesan kepada penonton setia drama itu.

Lebih mengejutkan baru-baru ini, sepasang suami isteri berusia sekitar 50-an telah bercerai gara-gara si suami cemburu melihat isterinya yang obses dengan Aaron dan leka menonton drama Adam & Hawa.

Perkara itu diketahui Aaron dan dia sendiri cukup terkejut dengan apa yang telah berlaku itu.

"Saya tahu tentang perkara ini. Memang sangat terkejut sebab sampai bercerai kerana lakonan saya dalam drama Adam & Hawa.

"Apa yang boleh saya katakan, Adam Mukriz atau mana-mana watak yang dilakonkan saya tidak lebih sekadar lakonan semata-mata kerana itu sudah kerja saya sebagai pelakon.

"Jangan cemburukan saya kerana rasanya tidak wajar minat drama sampai bercerai-berai. Pasangan itu perlu berbincang, mungkin ada silap di mana-mana," katanya yang ditemui pada acara Jom Fiesta anjuran Utusan Karya Sdn. Bhd., Bangi, Selangor baru-baru ini.

Sebelum Adam & Hawa, drama Nora Elena juga menimbulkan isu apabila ramai wanita mengidamkan lelaki yang romantis seperti watak Seth Tan lakonan Aaron. Ditanya apakah rahsianya sehingga watak-watak lakonannya meninggalkan kesan mendalam terhadap penonton, Aaron hanya tertawa panjang.

Tuturnya: "Kerja saya cukup berbaloi andai saya dapat menghiburkan penonton. Saya tidak pernah memilih watak kerana setiap watak yang diberikan saya akan lakukan seikhlas yang mungkin.

"Maknanya, saya mahu penonton percaya lakonan saya seolah-olah benar. Jika penonton percaya dengan watak yang saya bawakan, itu satu penghargaan buat saya, tetapi dalam masa yang sama penonton harus ingat, itu sekadar lakonan sahaja."

Mahu kekal sebagai aktor

Selain berlakon, Aaron juga bergelar seorang pengarah drama dan iklan serta pengacara program realiti popular Fear Factor. Terbaharu, Aaron juga menyumbangkan suara dalam lagu Salam Semua dengan anak didiknya kumpulan Sleeq yang dianggotai Ahmad Syarifullah Ahmad Soribah (Syarif) dan Muhammad Alif Abdullah (Alyph).

Meskipun berkebolehan melakukan pelbagai kerja dalam satu masa, Aaron hanya mahu dikenali sebagai aktor sahaja.

"Bidang pengacaraan hanya sebagai percubaan dan saya sedar bidang itu bukan untuk saya. Memang saya cukup seronok menjadi pengacara program Fear Factor tetapi banyak lagi yang perlu saya belajar.

"Jika untuk program rakaman saya okey tetapi untuk siaran langsung seperti program Maharaja Lawak Mega saya tidak berani.

"Pengarah drama dan iklan sebenarnya itu pekerjaan saya sebelum datang ke Malaysia lagi dan masih aktif sebagai pengarah sampai hari ini. Cuma jadi penyanyi bersama Sleeq itu perkara yang sangat baru.


AARON diapit Alyph (kanan) dan Syarif.


"Apa salahnya mencuba tetapi lagu Salam Semua merupakan lagu pertama dan terakhir saya (ketawa). Saya mahu orang kenali saya hanya sebagai aktor," balasnya.

Walaupun rezeki dalam bidang lain turut datang bergolek kepadanya, Aaron mengekalkan prinsip enggan tamak dan hanya melakukan pekerjaan yang dia benar-benar mahir sahaja.

"Seronok jadi penyanyi dan pengacara tetapi biarlah pekerjaan itu dilakukan oleh orang yang lebih mahir sahaja.

"Aaron Aziz tidak akan memiliki sebarang album solo (ketawa). Saya sendiri tidak pernah bermimpi untuk menjadi penyanyi kerana sedar tahap vokal saya berada di mana.

"Pekerjaan sebagai pengarah akan diteruskan dan saya akan tampil dengan produk baharu di bawah syarikat sendiri iaitu Aaronaziz Production. Buat masa ini masih dalam peringkat perbincangan, selepas jadual saya kosong daripada lakonan saya akan duduk di kerusi pengarah semula," ujarnya.

Tidak cerewet

Walaupun nama sudah berada di puncak populariti, tetapi Aaron mengakui dia tetap seperti dahulu dan tidak memilih watak lakonan yang ditawarkan kepadanya.

Enggan selektif kerana menurut Aaron setiap watak yang diterima mempunyai nilai seni yang tersendiri. Terpulang kepadanya serta pengarah untuk mencorakkan watak itu.

"Memang saya tidak pernah memilih tawaran lakonan. Kalau dilihat semula watak yang saya bawakan, saya pernah berlakon pelbagai genre drama dan filem.

"Saya tidak letak diri saya di tempat yang tinggi sehingga mempunyai kuasa memilih watak dan produksi. Cuma kekangan saya adalah jadual kerja yang padat," ungkapnya jujur.

Tegas Aaron, dia enggan cerewet kerana bukan mudah untuknya membina nama seperti hari ini, setiap tawaran yang datang dianggap sebagai rezeki buatnya.

"Jika saya melakukan sesuatu dengan ikhlas, saya percaya hasilnya juga akan baik. Apa yang saya ada hari ini bukan datang dengan mudah, saya berusaha untuk mendapatkannya.

"Penat itu perkara biasa. Kerja apa sekalipun memang penat. Saya lakukan semua untuk keluarga dan minat terhadap lakonan," tuturnya.

Perginya seorang seniman

Posted:

Perginya seorang seniman

Perginya seorang seniman


YAHAYA menerima sumbangan daripada Persatuan Karyawan Malaysia, (Karyawan) menerusi presidennya, Datuk Freddie Fernandez pada 12 Oktober. Paling kanan ialah isterinya, Alisah.


NASKHAH filem Abu Nawas, Gila-Gila, Putus Sudah Kasih Sayang, Da Di Du, Prebet Lapok dan Senario The Movie kini hanyalah kenangan yang ditinggalkan oleh pelawak veteran Datuk Yahaya Sulong selepas Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada pukul 6.45 petang di Hospital Kuala Lumpur akibat penyakit asma dan pelbagai komplikasi penyakit lain, kelmarin.

Allahyarham yang meninggal dunia pada usia 85 tahun sepanjang hayatnya telah berlakon dalam 24 buah filem dan puluhan drama serta sitkom televisyen seperti Hang Setia bersama Allahyarham R. Jaafar, Param dan Hamid Gurkha.

Kali terakhir penulis bertemu dengannya adalah sekitar Disember lalu di rumahnya yang terletak di Flat Bandar Baru Sentul, waktu itu kecoh kononnya arwah dan isterinya, Datin Alisah Ali, 65, dihalau oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur kerana gagal melunaskan sewa bulanan.

Bagaimanapun berita itu dinafikan isterinya dan bantuan datang daripada pelbagai pihak untuk meringgankan beban keluarga mereka kerana Alisah turut menghidap penyakit kanser paru-paru tahap empat.

Ketika bertemu dengan arwah, tahap kesihatannya sudah parah. Tidak bercakap banyak, hanya senyuman terukir apabila bantuan diberikan, manakala hanya air mata mengalir apabila ditanya tentang penderitaan penyakit asma kritikal yang dihidapinya.

Meskipun kehidupannya tidak mewah dan menanggung keperitan penyakit pada penghujung usianya, arwah tidak pernah menyesal menjadi seorang pelakon. Perkara itu diakui sendiri oleh isterinya.

"Arwah tidak pernah menyesal menjadi pelakon, jiwanya memang dalam bidang seni. Sepanjang 35 tahun berkahwin dengannya, saya bahagia walaupun kami bukan orang senang," ujar Alisah.

Bagaimanapun, Alisah terkilan kerana tidak dapat menjaga dan berada di sisi suaminya ketika arwah meninggal dunia. Sayangnya pada suami, Allah sahaja yang tahu tetapi penyakit kanser paru-paru yang dihidapinya membataskan pergerakkannya.

"Kali terakhir saya bertemu dengan arwah pada 11 Januari lalu sebelum arwah dimasukkan ke hospital. Saya sedih kerana tidak sempat melawat arwah sepanjang arwah dirawat di hospital. Saya sangat terkejut dengan pemergiannya. Selepas ini saya hidup sendiri," katanya sedih.

Salah seorang rakannya, pelakon Hazimah Haroon memberitahu arwah seorang yang tabah dan tidak pernah merungut walaupun kehidupannya dilanda kesusahan.

"Bagi saya, dia antara manusia yang baik pernah saya jumpa. Dia pula yang hiburkan orang lain supaya tidak bersedih dengan keadaannya. Kehilangannya benar-benar membuatkan saya terasa. Semoga rohnya dirahmati Allah," tuturnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa, Biro Kebajikan Persatuan Seniman Malaysia.

Pelakon veteran, Harun Hashim pula menyifatkan arwah seorang lelaki yang tidak pernah menyusahkan orang terutamanya melibatkan kerja-kerja lakonan.

Harun yang pernah bekerjasama dengan arwah menerusi sebuah teater bangsawan berkata, arwah mempunyai bakat yang istimewa kerana dia tidak perlu diajar apa yang harus dilakukan ketika beraksi di pentas bagi melakonkan sesebuah watak.

"Persembahan yang dibawakan arwah amat mengagumkan tanpa perlu diajar. Sebaliknya arwah pula yang mengajar orang sekeliling menerusi lakonannya. Arwah juga tidak pernah putus bercerita mengenai karier dan sentiasa memberikan idea-idea menarik, mencantikkan lagi jalan cerita filem atau teater yang dilakonkan," kata Harun.

Dalam pada itu, pelakon Abu Bakar Omar berkata, walaupun tidak terlalu akrab dengan arwah, namun dia membuatkan orang yang baru mengenalinya selesa berbual dengannya.

"Dia tidak pernah putus-putus memberikan nasihat mengenai karier dan kehidupan. Saya berharap sangat agar jasanya sebagai seorang pelakon hebat dikenang sampai bila-bila," tuturnya.

Sebelum menjadi pelakon, arwah juga pernah bertugas dalam pasukan polis pada tahun 1948 bagi menentang komunis disebabkan itu arwah diberi gelaran Datuk oleh kerajaan negeri Perlis pada tahun 2009.

Bagaimanapun, penerimaan anugerah itu ditentang isteri kerana menganggap ia tidak sesuai dengan taraf kehidupan mereka yang susah tetapi arwah tetap berdegil dan menerimanya tanpa pengetahuan isteri.

Arwah menganggap gelaran yang diberikan adalah untuk mengenang jasanya sebagai anggota keselamatan yang berkhidmat mempertahankan negara pada tahun 1948 dan bukan atas statusnya sebagai seorang artis.

Sepanjang hidupnya, arwah pernah berkahwin sebanyak empat kali dan Alisah merupakan isteri keempatnya, bagaimanapun mereka tidak mempunyai cahaya mata bersama. Arwah mempunyai 11 orang anak, enam cucu dan dua cicit hasil perkahwinannya yang terdahulu.

Jenazahnya selamat dikebumikan berdekatan pusara ibu dan isteri pertamanya di Kampung Bahagia, Teluk Intan, Perak. Semoga rohnya ditempat dalam kalangan orang-orang beriman. Al-Fatihah. - HARYATI KARIM

Blake kagumi Beyonce

Posted:

Blake kagumi Beyonce

Blake kagumi Beyonce


BLAKE LIVELY


BINTANG siri TV Gossip Girl, Blake Lively, ternyata begitu kagum dengan penampilan penyanyi Beyonce Knowles ketika membuat pertunjukan pada separuh masa Kejohanan Super Bowl 2013 pada Ahad lalu.

Secara bergurau, dia mengatakan mahu penyanyi itu menjadi ibu angkat kepada anak-anaknya nanti.

Dia memberitahu E! News: "Oh Tuhan! Saya mahukan Beyonce menjadi ibu angkat kepada anak-anak saya. Dia sangat menakjubkan. Tiada perkataan yang dapat menggambarkan betapa hebatnya dia."

Blake, 26, ternyata sangat kagum dengan vokal dan gerak tari Beyonce terutama semasa beraksi dalam persembahan konsertnya.

Tambahnya: "Dia (Beyonce) menyanyi dan menari tanpa memerlukan perkara lain. Maksud saya, terdapat pencahayaan yang menarik dan pentas yang hebat tetapi ia hebat kerana Beyonce. Dia benar-benar hebat."

Pada pertunjukan tersebut, Beyonce tidak hanya mengadakan persembahan seorang diri sebaliknya ditemani dua lagi anggota Destiny's Child iaitu Kelly Rowland dan Michelle Williams.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved