Isnin, 14 Januari 2013

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Aliran Alia curi perhatian

Posted:

Aliran Alia curi perhatian

Aliran Alia curi perhatian

OLEH HAFIZ AHMAD

TANPA semena-mena, nama Alia Bastamam terpalit dengan kehangatan kontroversi seni tanah air apabila busana hitam yang digayakan aktres muda, Nabila Huda, ketika menghadiri Anugerah Blockbuster 2012 mencetus reaksi pelbagai dari penggiat seni hiburan dan fesyen Malaysia.

Walau ramai yang mencemuh dan tidak kurang juga yang memuji, nama Alia terus terpatri kukuh. Ramai mula mengenalinya sehingga membawa kepada pengenalan koleksi Evening Cruise 2012/2013 yang menggunakan khidmat Nabila sebagai model fesyen.

"Saya tidak melihat kontroversi tersebut sebagai sesuatu yang negatif. Ia tidak langsung meninggalkan titik hitam dalam perjalanan karier saya, malah sedikit sebanyak membantu membuka ruang dan peluang buat saya," ujarnya optimis.

Kesungguhannya dalam dunia seni dan rekaan terserlah sejak dalam zaman persekolahan. Menurut anak kelahiran Kuala Lumpur itu, darah kreatif mengalir dari nenda tersayang yang dahulunya terkenal dengan kehalusan jahitan tangan melalui busana-busana tradisional hasil sentuhannya.

"Ketika bersekolah dahulu, saya banyak membuat jahitan-jahitan manik pada bekas pensil. Ada yang masih tersimpan rapi dan digunakan sehingga kini.

"Kawan-kawan yang melihatnya tertarik lalu menempahnya sebagai koleksi mereka sendiri," imbas Alia. Mesin jahit ibunya juga turut dijadikan medan eksperimen untuk mengasah bakatnya.

Atas kecintaan pada dunia rekaan, anak sulung daripada tiga beradik itu mahu sahaja melanjutkan pelajaran dalam bidang yang bersesuaian namun atas nasihat ibu bapanya yang mahukannya mengambil jurusan yang lebih profesional, Alia akur.

"Tempoh setahun saya sebagai pelajar kejuteraan, terasa diri ada kekosongan dan mendesak untuk menceburi dunia rekaan fesyen. Lantas saya beranikan diri untuk beralih arah," ujarnya, bersyukur kedua ibubapa menyokong dan sentiasa memberi kata semangat sehingga ke hari ini.

Usai belajar di Rafflesia Design Institute, Alia tidak terus memegang profil sebagai pereka fesyen. Dia masih mahu menuntut ilmu dan memahami dunia perniagaan fesyen secara lebih mendalam.

"Selama tujuh tahun, saya mencuba pelbagai cabang kerjaya yang masih merangkumi dunia fesyen. Dalam tempoh masa itu, saya bekerja di bawah beberapa pereka fesyen tempatan seperti Jovian Mandagie dan label Sofira.

"Selain itu, saya turut menjadi perunding gaya untuk beberapa program televisyen sehinggalah digesa oleh teman-teman rapat untuk mencuba nasib sebagai seorang pereka menggunakan label nama sendiri," jelas wanita berumur 29 tahun itu lagi.

Hasilnya, pada April 2011, khalayak dikenalkan dengan jenama Alia Bastamam melalui koleksi Resort sempena pertunjukan fesyen, Debut Showcase yang memperlihatkan keunggulannya sebagai pereka.

Bercerita lebih lanjut mengenai inspirasi fesyen, kongsi Alia, idea bisa diserap melalui keadaan sekeliling juga keindahan cita rasa fesyen terdahulu yang klasik dan malar segar.

"Ketika menghasilkan koleksi khas raya yang lepas, saya sangat terinspirasi melalui lagu Arjunaku nyanyian figura legenda, Datuk Maria Menado," jelasnya.

Maria Menado yang lebih dikenali sebagai pelakon klasik era 50-an juga sebenarnya pernah hadir dengan beberapa deretan lagu pada zaman kegemilangannya. Suara lunak pelakon yang signifikan dengan watak puntianak itu boleh didengari melalui lagu-lagu seperti Menanti Fajar, Merenung Rindu dan Subang Merah.

Koleksi rekaannya juga diibaratkan sebagai dedikasi setulus hati Alia kepada nenda yang banyak membantu memperkenalkan fesyen dalam kamus hidupnya.

Chic dan berani

Kelibat Alia mula dirasai oleh segenap penggemar fesyen tanah air sebagai pereka yang harus diberi perhatian kerana tampil dengan rekaan yang effortless tapi masih chic dan berani.

Lihat sahaja persalinan selebriti-selebriti tempatan yang tampil anggun dalam busana rekaan Alia antaranya Tiz Zaqiyah, Liyana Jasmay, Scha Al-Yahya dan yang paling meninggalkan impak, si gadis sensasi, Nabila Huda.

Kehadiran Alia dalam peta fesyen Malaysia turut disertai sekelompok pereka muda yang kebanyakan dari kalangan wanita.

Jika sebelum ini, jurubusana wanita profesional dan kekal relevan hingga kini boleh dibilang dengan jari. Tom Abang Saufi, Melinda Loi dan Farah Khan antara sebilangan kecil pereka kaum Hawa.

Industri fesyen tempatan ramai dipelopori oleh kaum Adam yang tampil dengan rekaan yang teliti dengan sarat perincian mewah. Lihat sahaja busana rekaan Rizman Ruzaini, Hatta Dolmat dan Zerry Zamry yang tampil avant-garde dalam kebanyakan persalinan mereka.


KEFAHAMAN Alia terhadap keinginan wanita dalam berfesyen mencetuskan pelbagai rekaan yang menawan.


"Memang tidak dinafikan kehebatan rekaan daripada pereka lelaki, malah saya sendiri menjadi penggemar mereka.

"Namun bagi saya, hanya wanita tahu apa yang sesuai dengan diri mereka. Rasa prihatin terhadap gaya dan cita rasa lebih memihak kepada pereka wanita kerana mereka jelas dengan sensiviti tubuh badan sendiri," jelasnya.

Kemunculan pereka-pereka wanita melalui label Nurita Harith, Mimpikita dan AzuraAzwa jelas memperlihatkan kesungguhan untuk memartabatkan industri fesyen dengan sentuhan peribadi seorang wanita asli.

Walau bilangan mereka semakin ramai, terutamanya pereka yang tampil dengan ilham Muslimah, Alia tidak gentar untuk terus berkarya dalam aliran rekaannya.

"Fesyen bukan landasan untuk bersaing sesama sendiri tetapi lebih kepada sandaran untuk berkongsi minat yang sama dalam dunia fesyen," ujarnya. Kehadiran pereka-pereka muda merancakkan lagi industri fesyen negara agar lebih maju.

Memulakan perjalanan pada tahun 2013, Alia sedang gigih untuk menyiapkan koleksi istimewa yang bakal menjengah bulan Mac kelak. Tidak berpaksi pada rasa yang sama, koleksi tersebut boleh dianggap sebagai aras baharu jenama Alia Bastamam kerana ia bakal memperlihatkan kebolehannya dalam rekaan busana pengantin.

"Sebelum ini, saya ada juga mereka beberapa busana pengantin namun ia hanya memenuhi permintaan pelanggan dan teman-teman.

"Oleh kerana itu, koleksi terbaharu itu nanti akan mempersembahkan rekaan yang lebih fokus terarah kepada persalinan ratu sehari," jelasnya.

Gaya lasak aura semasa

Posted:

Gaya lasak aura semasa

Gaya lasak aura semasa


SEMUA pakaian Jeep musim ini sesuai disarungkan ketika melakukan aktiviti lasak.


MENGAMBIL konsep elemen alam sekitar, koleksi baharu Jeep Apparel menyeru penggemarnya untuk menghargai dan meraikan keindahan yang terdapat di sekeliling kita.

Koleksi itu hadir lengkap untuk seisi keluarga termasuk lelaki, wanita dan kanak-kanak. Ia dicipta khas buat mereka yang cintakan cabaran dan menikmati gaya hidup ibu kota. Selain itu, koleksi itu bersesuian untuk digayakan ketika bekerja dengan cuaca tropika di negara kita.

Penggemar boleh menjangkakan rona-rona seperti jingga, kuning, biru, hijau dan warna-warna asas. Ia dipecahkan kepada baju-baju T, baju polo, jaket, denim, seluar kargo, seluar chino dan skirt.

Koleksi baharu lelaki dicipta untuk menarik minat si jejaka yang selari dengan cita rasa terkini. Rekaan seluar kargo dan jean dipertingkatkan melalui fabrik, tona warna dan gaya yang lebih menarik. Kemeja kotak diberi nafas baharu dengan corak terkini dengan pilihan rona-rona khaki, kelabu dan perang. Baju polo dan leher bulat dicetuskan dengan pilihan rona terang seperti biru, hijau dan kuning.

Deretan baju untuk kaum Hawa dicipta sesuai untuk wanita moden dan berkeyakinan serta yang mahukan cabaran. Pada masa yang sama, cita rasa fesyen tidak dipinggirkan. Koleksi baju diberi kesegaran corak flora dengan warna terang dan dres rona gelap seperti biru, hijau, merah, kelabu, perang dan kuning cair.

Jeep Kids musim kali ini menampilkan cita rasa lasak untuk kanak-kanak aktif. Baju T dan kemaja kotak dengan warna natural diberi padanan seluar pendek kargo dan jean. Baju polo untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan hadir dengan corak jalur dan grafik berwarna ceria dengan perlambangan alam sekitar.

Koleksi kanak-kanak perempuan juga diberi penekanan melalui dres denim dan korduroi dan baju corak flora yang bersesuaian dengan tema, Love the Earth.

Label Jeep Apparel boleh didapati pada harga yang berpatutan iaitu antara RM69 hingga RM399 di beberapa pusat beli-belah utama seperti AEON Cheras Selatan, KL Festival City, AEON Tebrau City dan City Square.

Spa kecantikan dan urutan

Posted:

Spa kecantikan dan urutan

Spa kecantikan dan urutan


RAWATAN sendi antara keistimewaan yang terdapat di spa ini.


LEBIH daripada rawatan kecantikan, apa kata berkunjung ke pusat urutan bagi mengendurkan kembali urat-urat yang tegang akibat bebanan kerja seharian.

Usah membuang masa dengan terkejar-kejar berkunjung dua destinasi untuk memanjakan diri kerana anda dapat merasai kehebatan urutan tradisional dalam masa yang sama mendapatkan rawatan spa kecantikan di bawah premis yang sama.

Spa Mum's Heaven Beauty & Health milik Anis Syaza Ahmad, 26, menawarkan spa rawatan kecantikan yang turut dilengkapi khidmat urutan tradisional daripada ibunya, Rokiah Abdullah, 51, yang terletak di Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.

Konsep: Menampilkan konsep ringkas dengan penggunaan perabot yang minimalis menjadi ruang yang terhad kelihatan tidak terlalu sesak. Menurut Anis, ruang yang lebih selesa akan diubah suai sedikit masa lagi bagi menampung kelengkapan yang lebih banyak.

"Kami akan mengembangkan lagi operasi spa ini dengan mengambil pelatih daripada kolej-kolej komuniti," ujar Anis ketika ditemui baru-baru ini.

Menawarkan: Spa Mum's Heaven Beauty & Health memberi pilihan rawatan kecantikan asas sehinggalah dandanan dan solekan. Antara pakej yang ditawarkan adalah sauna, skrap badan, rawatan resdung wajah, spa kaki, rias kuku, mandian susu, mandian garam dan mandian bunga.

Keistimewaan: Berbeza dengan spa kecantikan yang lain, Mum's Heaven Beauty & Health menawarkan urutan tradisional daripada pakar terlatih.

Antara jenis rawatan yang ditawarkan adalah rawatan sendi, rawatan tulang patah, refleksologi, terapi keharmonian rumah tangga dan sport injuruy.

Menurut Rokiah, permintaan yang semakin ramai daripada pelanggan menyebabkan dia mengambil inisiatif menyediakan khidmat urutan dengan akses lokasi yang tetap dan mudah dikunjungi.

"Pelanggan hanya perlu membuat tempahan awal dan berkunjung ke spa Mum's Heaven Beauty & Health berbanding sebelum ini terpaksa menunggu lebih lama untuk urutan," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved