Selasa, 25 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kim Swee ketepi hal peribadi

Posted:

Kim Swee ketepi hal peribadi

Kim Swee ketepi hal peribadi

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

KIM SWEE (kiri) lebih mengutamakan misi untuk memburu pingat emas acara bola sepak pada temasya Sukan SEA di Myanmar tahun depan.


TAHUN lalu, pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee menerima hadiah hari jadi paling bermakna apabila skuad kendaliannya berjaya mempertahankan pingat emas temasya Sukan SEA di Jakarta, Indonesia.

Setahun dari sekarang, tidak mustahil skrip yang lebih kurang sama juga bakal dialami Kim Swee menjelang Sukan SEA di Myanmar.

Apa yang pasti, tarikh 11 Disember 2013 pastinya menjadi hari yang cukup istimewa buat beliau jika anak-anak buahnya berjaya melakar hatrik pada temasya dwitahunan itu.

Sedar ia sesuatu yang cukup indah, Kim Swee, 42, sebaliknya enggan memikirkan sentimen peribadi dan kekal fokus untuk memburu emas bola sepak yang ketujuh buat Malaysia sejak temasya itu diperkenalkan pada 1959 (dahulunya dikenali sebagai Sukan SEAP).

"Jika melihat jadual asal acara bola sepak bagi temasya 2013, memang sekitar waktu itu (11 Disember) perjuangan Harimau Muda bermula bagi mempertahankan emas.

"Sudah tentu ia hadiah hari jadi yang cukup istimewa buat saya jika kami sekali lagi mengulangi kejayaan seperti mana tahun lalu.

"Cuma bagi saya, ia lebih bermakna buat seluruh rakyat Malaysia jika kami berjaya mempertahankan pingat emas dan bukan semata-mata kerana saya seorang.

"Jadi, ada baiknya saya kekal fokus memburu emas untuk Malaysia, bukan untuk diri saya sendiri," kata Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

Untuk rekod, Malaysia sebelum ini berjaya menggenggam 'ibu' segala emas itu pada temasya 1961, 1977, 1979, 1989, 2009 dan 2011.

Skuad Thailand pula masih merupakan pemenang emas terbanyak dalam acara bola sepak temasya terunggul di rantau Asia Tenggara itu apabila muncul juara sebanyak 13 kali, selain turut memegang rekod muncul juara lapan kali berturut-turut dari edisi 1993 hingga 2007.

Mengulas lanjut, Kim Swee sekali lagi menegaskan, kemampuan sebenar anak-anak buahnya melakar sejarah hatrik bakal diketahui kira-kira tiga bulan sebelum temasya bermula.

"Tidak ada lagi eksperimen pemain ketika tiga bulan terakhir, sebaliknya ketika itu saya yakin sudah mengenal pasti sistem atau kelemahan pasukan sebelum memulakan misi di Myanmar.

"Reputasi selaku juara bertahan juga bukan jaminan kerana skuad kali ini bukan lagi skuad yang sama seperti mana tahun lalu.

"Jadi, saya harap kesinambungan kejayaan mempertahankan emas Sukan SEA mampu direalisasikan dengan syarat pemain tahu apa yang perlu mereka lakukan," tegas Kim Swee.

Tiga pemain tercicir

Posted:

Tiga pemain tercicir

Tiga pemain tercicir

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


THAMIL Arasu (depan) antara pemain yang masih dibelanggu masalah kecederaan.


SEKURANG-KURANGNYA tiga pemain Harimau Muda dijangka terlepas peluang keemasan 'berguru' di Australia, Januari depan.

Ketiga-tiga pemain tersebut iaitu Fandi Othman, A. Thamil Arasu dan Syahrul Azwari Ibrahim masih dibelenggu kecederaan dan dijangka tidak menyertai skuad Harimau Muda yang dijadualkan berlepas ke bumi kanggaru itu pada 23 Januari nanti.

Begitupun, pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee memberitahu, ketiga- tiga pemain itu masih berpeluang menyertai rakan- rakan sepasukan yang lain jika pulih sepenuhnya dalam masa terdekat.

"Buat masa ini kecederaan yang dialami Fandi, Thamil dan Syahrul masih serius dan mungkin tidak akan menyertai Harimau Muda ke Australia.

"Tetapi jika mereka kembali cergas sebelum tempoh itu, tidak mustahil mereka akan menyertai kami," kata Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

Menurut beliau, senarai akhir pemain yang bakal terbang ke Australia juga dijangka diketahui selewat-lewatnya 20 Januari depan.

Buat masa ini katanya, terdapat beberapa pemain lain yang turut berada dalam senarai kecederaan seperti Irfan Fazail, Rozaimi Abdul Rahman dan Ahmad Hazwan Bakri.

"Begitupun, kecederaan yang dialami Irfan, Rozaimi dan Ahmad Hazwan dilihat tidak begitu serius dan dijangka tidak berdepan masalah menyertai kami ke sana," kata Kim Swee.

Skuad Harimau Muda bakal berlepas ke Kuching esok bagi berdepan Sarawak dalam satu aksi persahabatan di Stadium Negeri, Jumaat ini.

Ia merupakan aksi persahabatan ketiga Harimau Muda sebagai persiapan awal mempertahankan emas temasya Sukan SEA di Myanmar tahun depan.

Sebelum ini, anak-anak buah Kim Swee sekadar melakar keputusan seri dengan Sarawak 1-1 di Port Dickson sebelum bangkit mengatasi Sime Darby dengan keputusan 2-1 di Wisma FAM, Ahad lalu.

Hoki: Peluang skuad negara sukar

Posted:

Hoki: Peluang skuad negara sukar

Hoki: Peluang skuad negara sukar

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my


PELUANG skuad hoki negara untuk melangkah ke final dilihat agak sukar.


PELUANG skuad hoki kebangsaan melangkah ke perlawanan akhir Kejohanan Hoki Juara-Juara Asia 2012 sedikit berliku setelah tewas mengejut 1-2 kepada China pada perlawanan keempat di Doha, Qatar kelmarin.

Dengan kekalahan tersebut, pasukan bimbingan ketua jurulatih, Paul Revington itu kekal berada di tangga ketiga dengan tujuh mata, sama mata dengan pasukan tangga kedua, Pakistan yang turut tewas kepada juara bertahan, India dengan jaringan sama.

Penolong ketua jurulatih, Arul Selvaraj berkata, pilihan yang ada untuk pasukan negara melangkah ke perlawanan akhir adalah mencatat kemenangan ke atas India dalam perlawanan terakhir dan pada masa sama, mengharapkan Jepun melakar keajaiban mengalahkan Pakistan.

"Jika kita menang ke atas India dan Pakistan juga menang, kita mungkin berpuas hati di tangga ketiga kerana Pakistan memiliki kelebihan jaringan dengan 17 gol manakala kita hanya 12 gol.

"Agak sukar untuk kita menang dengan jumlah jaringan yang besar ke atas India, namun dalam permainan ini tiada yang mustahil," kata Arul kepada Kosmo! ketika dihubungi semalam.

Dalam pada itu, Arul enggan mengulas lanjut kekalahan mengejut kepada China, namun menurutnya, barisan pemain kebangsaan telah menunjukkan aksi membanggakan sepanjang kejohanan ini terutama aksi mengikat Pakistan dengan jaringan 3-3, Isnin lalu.

"Kita akan berusaha untuk mencapai keputusan terbaik pada kejohanan penutup tahun ini dan bagi saya kedudukan tempat ketiga juga sudah dianggap suatu pencapaian membanggakan buat pasukan yang baru dibentuk ini," kata Arul lagi.

Dalam perlawanan dengan China kelmarin, pasukan negara harus menyalahkan diri sendiri kerana gagal memanfaatkan beberapa peluang terbaik menjaringkan gol, namun pasukan China dilihat menyempurnakan segala peluang terhidang dengan menterjemahkan dengan jaringan.

Hasilnya, China memanfaatkan dua anugerah pukulan sudut penalti dalam tempoh lima minit apabila Huang Yue menjaringkan gol pada minit ke-31 dan Yong Li menambah tekanan buat pasukan negara dengan gol kedua minit ke-34.

Penyerang negara, Faisal Shaari menyempurnakan pukulan sudut penalti pada minit ke-63 untuk gol tunggal pasukan Malaysia.

Dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan hari ini, pasukan negara akan bertemu India, Pakistan menghadapi Jepun dan China bertembung dengan Oman manakala perlawanan klasifikasi penentuan ranking pertama hingga keenam akan berlangsung esok.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved