Khamis, 20 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malaysia cipta sejarah

Posted:

Malaysia cipta sejarah

Malaysia cipta sejarah

KONTINJEN Malaysia mencipta sejarah apabila muncul juara keseluruhan pada AUG 2012 yang berakhir di Laos semalam. Pada temasya tersebut Malaysia meraih 60 pingat emas, 48 perak dan 72 pingat gangsa.


VIENTIANE, Laos – Kontinjen Malaysia mencatat sejarah baharu pada temasya Sukan Universiti ASEAN (AUG) 2012 yang melabuhkan tirainya di Stadium Utama Kompleks Sukan Nasional Laos semalam.

Buat pertama kalinya, Malaysia dinobatkan sebagai juara keseluruhan dan lebih manis kejayaan itu diraih di luar negara.

Kontinjen negara yang dibarisi 306 atlet mengungguli carta pungutan pingat pada temasya tersebut dengan membawa pulang 60 pingat emas, 47 perak dan 72 gangsa.

Malaysia mengatasi pencabar terdekat, Vietnam yang menamatkan saingan di tempat kedua dengan 56 emas, 35 perak dan 28 gangsa manakala Thailand di tempat ketiga dengan pungutan 42 emas, 51 perak dan 55 gangsa.

Malaysia tidak pernah bergelar juara keseluruhan pada AUG yang dilangsungkan di luar negara sejak temasya ini diperkenalkan di Chiangmai, Thailand pada tahun 1981.

Kali terakhir Malaysia bergelar juara keseluruhan ialah ketika menjadi tuan rumah pada edisi ke-14 empat tahun lalu.

Kejayaan kali ini juga mengatasi pencapaian terbaik mereka pada edisi ke-15 di Chiangmai dua tahun lalu yang menyaksikan Malaysia menamatkan saingan di tempat ketiga dengan meraih 37 pingat emas, 34 perak dan 43 gangsa.

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sudah boleh menarik nafas lega apabila dasar yang diperkenalkan menerusi penubuhan Pusat Tumpuan Sukan dan Pusat Kecemerlangan Sukan di semua Institusi Pengajian Tinggi dua tahun lalu kini sudah menampakkan impak yang positif menerusi kejayaan kali ini.

Pada temasya kali ini, skuad renang paling menyerlah apabila menyumbangkan pingat terbanyak buat kontinjen Malaysia sekaligus bergelar juara keseluruhan sepanjang empat hari acara itu dipertandingkan di Pusat Akuatik Kompleks Sukan Nasional Laos.

Skuad renang cemerlang apabila menyumbang 21 emas.

Acara terjun juga tidak menghampakan apabila menyapu bersih kesemua empat pingat emas yang ditawarkan dalam acara tersebut.

Atlet-atlet olahraga turut mencuri tumpuan apabila berjaya melepasi sasaran yang ditetapkan dengan meraih 11 emas, 10 perak dan enam gangsa.

Kejayaan itu menyaksikan skuad olahraga negara melepasi sasaran sembilan emas yang ditetapkan sebelum bermulanya temasya ini.

Majlis penutup AUG ke-16 semalam telah disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri Laos, Asang Laoli.

Majlis kemudiannya tertumpu kepada penyerahan bendera kejohanan yang diserahkan oleh Menteri Pelajaran dan Sukan Laos, Dr. Phankham Viphavanh kepada Presiden Majlis Sukan Universiti ASEAN, Prof. Datuk Dr. Kassim Md. Mansor.

Dr. Kassim kemudian menyerahkan bendera itu kepada Pengerusi Jawatankuasa Sukan Selatan Indonesia, Muddai Madang.

Indonesia bakal menjadi tuan rumah edisi ke-17 AUG pada 2014.

ToV 2012: Harrif pamer taring

Posted:

ToV 2012: Harrif pamer taring

ToV 2012: Harrif pamer taring

HARRIF muncul juara perlumbaan pada peringkat ketiga ToV 2012 semalam.


CAN THO CITY, Vietnam - Selepas dua hari menunggu untuk meledak, pelumba Terengganu Cycling Team, Mohd. Harrif Salleh akhirnya muncul juara perlumbaan peringkat ketiga Kejohanan Lumba Basikal Tour of Vietnam 2012 (ToV 2012) sejauh 124 kilometer dari Can Tho Soc Trang ke Thanh Pho Can Tho semalam.

Sekalipun hampir terkepung dalam celahan kelompok kecil pelumba termasuk dua pelumba skuad lebuh raya Malaysia yang terjatuh 100 meter daripada garisan penamat, namun pemecut TSG tersebut berjaya meloloskan diri untuk mengesahkan kejuaraan pertamanya pada ToV 2012.

Mohd. Harrif yang dianggap pemecut terbaik di Asia jelas mengharapkan sentuhan rakan sepasukannya khususnya Mohd. Zamri Salleh dan Mohd. Saiful Anuar Aziz sebelum melakukan henjutan ke garisan penamat dengan catatan masa 2 jam 51 minit 32 saat dengan purata kelajuan 43.373 kilometer sejam.

Kejayaan semalam menyaksikan tonggak TSG itu menyarung Jersi Biru ToV 2012 selepas mengumpul 51 mata berbanding pencabar terdekat, En Huang daripada pasukan Max Success Sports yang kini mendominasi Jersi Kuning.

Pelumba serba boleh negara, Mohd. Nor Rizuan Zainal pula yang turut terlibat dalam kemalangan menduduki tempat kelapan dengan catatan masa serupa sekali gus mengukuhkan kedudukannya dalam kutipan mata keseluruhan untuk Jersi Biru ToV 2012.

"Saya gembira kerana menang hari ini (semalam). Saya menunggu hampir dua hari untuk melakukan sesuatu. Saya dan rakan sepasukan memang tunggu detik yang sesuai untuk sekurang-kurangnya menang satu peringkat perlumbaan. Nampaknya ia berlaku hari ini (semalam)," kata Mohd. Harrif.

Strategi perlumbaan semalam digerakkan oleh TSG dengan pasukan kebangsaan Uzbekistan saling bekerjasama untuk mengukuhkan penguasaan mereka dalam kedudukan berpasukan keseluruhan ToV 2012.

Anak-anak buah jurulatih Malaysia, Aminuddin Sulaiman semalam dikerah bekerja keras demi mempertahankan kedudukan berpasukan keseluruhan dengan ancaman utama datang daripada TSG yang kini menduduki tempat ke-12 keseluruhan dengan catatan masa 35:36:30s berbanding pasukan kebangsaan di tempat ke-10 dengan catatan masa 35:34:26s.

Namun, buat pelumba tonggak negara Muhammad Rauf Nur Misbah, aksi semalam cukup mencabar buatnya setelah namanya tiada dalam senarai perlumbaan peringkat ketiga gara-gara laporan komisar yang kononnya dia melakukan kesalahan teknikal pada perlumbaan peringkat kedua kelmarin.

Bagaimanapun, selepas Aminuddin melakukan rayuan, Muhammad Rauf akhirnya dibenarkan berlumba namun dia dua kali terlibat dalam kemalangan termasuk terjatuh bersama lima pelumba yang jelas meranapkan peluangnya untuk melakukan sesuatu sekali pun sudah berada di kelompok depan pada jarak 5km terakhir.

Aminuddin mengaku perlumbaan peringkat ketiga jelas mengundang pelbagai detik mencabar buat anak-anak buahnya.

"Ahmad Fakrullah (Alias) bocor tayar belakang sebaik sahaja perlumbaan bermula. Selepas itu Muhammad Rauf terjatuh. Kemudian disusuli pula insiden Mohd. Ekbar (Zamanhuri) yang mengalami kebocoran tayar belakang dan terpaksa bekerja keras sejauh 3km untuk kembali ke dalam kelompok besar.

"Ketika perlumbaan tinggal 5km, Muhammad Rauf sekali lagi terjatuh sedangkan waktu itu dia bersama 10 pelumba sedang melakukan pemecahan dan hampir dua minit di depan kelompok pengejar. Insiden terakhir ialah Ahmad Fakrullah dan Mohd. Nor Rizuan terjatuh pada 100 meter ke garisan penamat.

"Hari ini (semalam) adalah hari yang sangat mencabar untuk kita. Semua pelumba terpaksa bekerja keras."

'Harimau Malaya kurang keyakinan'

Posted:

'Harimau Malaya kurang keyakinan'

'Harimau Malaya kurang keyakinan'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

EPISOD hitam pada kempen Piala Suzuki AFF 2012 masih sukar untuk dikikis dalam kalangan peminat setia Harimau Malaya.

Kekecewaan tersebut masih lagi dirasai sejurus menyaksikan pasukan kesayangan mereka tersingkir daripada kejohanan berprestij Asia Tenggara itu pada peringkat separuh akhir.

Biarpun tampil dengan reputasi sebagai juara bertahan, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal ternyata gagal untuk mempamerkan aksi memberangsangkan selepas tewas dengan agregat 1-3 kepada Thailand, minggu lalu.

Sebelum mengharungi kempen Piala Suzuki AFF pada kali ini, skuad negara sudah mula dikritik hebat ekoran prestasi hambar dalam beberapa siri perlawanan persahabatan antarabangsa.

Malah, sikap Rajagobal yang kerap melakukan 'eksperimen' dalam usaha membentuk satu pasukan mantap telah mengundang perasaan kurang senang beberapa pihak termasuk penyokong-penyokong fanatik Harimau Malaya.

Pengkritik mula berpendapat jurulatih berusia 56 tahun itu harus melakukan sesuatu atau berundur daripada membimbing skuad kebangsaan bagi memberikan laluan kepada pengendali Harimau Muda A, Ong Kim Swee yang dilihat sebagai pengganti ideal buat Rajagobal.

Begitupun, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) masih memberikan kepercayaan kepada bekas pengendali Selangor dan Kelantan itu dalam usaha melayakkan diri ke pentas Piala Asia 2015 menerusi perlawanan kelayakan yang akan bermula pada Mac depan.

Namun, bagi bekas pemain kebangsaan, Datuk Shukor Salleh menyifatkan Harimau Malaya masih lagi berpeluang untuk memperbaiki kelemahan selain meningkatkan corak permainan.

"Apa yang saya nampak, skuad negara kita tidak menunjukkan peningkatan yang begitu ketara.

"Sejujurnya, Harimau Malaya hanya 'betul-betul' bermain bola sepak ketika menewaskan Vietnam (2-0) dan Indonesia (3-0) di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada aksi Piala Suzuki AFF 2010.

"Jika Laos begitu yakin memperagakan corak hantaran pendek, mengapa tidak Harimau Malaya?

"Laos hanya menaruhkan pemain-pemain muda dan tidak memiliki pengalaman sebagaimana skuad negara biarpun mereka tewas kepada skuad negara 1-4 namun keyakinan barisan pemain mereka begitu terserlah.

"Kebanyakan pemain kita dilihat 'gugup' dan inilah masalahnya. Apabila tiada keyakinan diri, banyak kesilapan mudah kita akan buat.

"Tidak adil untuk menyalahkan Rajagobal secara individu cuma nasihat saya adalah beliau patut mencari jalan untuk meningkatkan serta memperbaiki corak permainan," katanya.

Dalam perkembangan lain, bekas pemain kebangsaan dan Pulau Pinang itu turut mengulas mengenai persefahaman dalam kalangan pemain Harimau Malaya sepanjang kejohanan tersebut.

"Jika diperhatikan, aksi Wan Zack Haikal Wan Nor bersama Mahalli Jasuli begitu baik. Persefahaman itu wujud kerana mereka biasa beraksi ketika bersama Harimau Muda."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved