Ahad, 2 Disember 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Saya bukan bodoh - Anzalna

Posted:

Saya bukan bodoh - Anzalna

Saya bukan bodoh - Anzalna

'DUMB BLONDE' sama sekali bukan ungkapan pujian sebaliknya ia tidak ubah suatu penghinaan tahap sinikal. Secara nyata, istilah popular itu menjurus ke arah kelibat wanita cantik yang berambut perang malangnya berotak dungu.

Tersenyum sambil jari-jemarinya memintal ekor rambutnya yang hitam berkilat, Anzalna Nasir cukup sedar pembawaan dirinya sedang diperhatikan. Pertimbangan akalnya juga sedang teruji, walhal benaknya langsung tidak mahu terganggu oleh isu remeh.

"Saya langsung tidak marah tapi tidak boleh ambil perkara itu sambil lewa. Saya tidak boleh buat tidak tahu sahaja. Jolokan sebegitu agak melampau. Rasanya saya tidak boleh terlalu berlembut dalam soal itu, kena ada juga sedikit ketegasan," ujarnya menggeleng-gelengkan kepala menahan tawa yang hendak terlerai.

Itulah Anzalna. Dia baru sahaja menerima tempias kononnya antara artis kategori dumb blonde iaitu wanita cantik tapi dungu.

"Rasanya orang yang suka-suka hati gelarkan orang lain sebagai bodoh itu tidak faham maksud sebenar dumb blonde. Sewaktu saya di kolej di Australia dahulu, memang ada ramai gadis yang hot tapi kurang bijak dalam bab akademik. Saya faham sangat dengan gelaran dumb blonde, tapi saya bukan begitu.

"Saya masuk universiti, belajar sampai lulus, keluarga saya semua berpelajaran dan satu lagi, rambut saya hitam bukan perang. Suka-suka nak panggil saya dumb blonde tapi tak faham maksud perkataan itu," katanya.

Jika perwatakan luarannya yang mudah tertawa, karakter itu tidak bermakna dia jenis wanita yang tidak boleh berfikir dengan bijak.

"Kalau nak berlagak, saya boleh tunjuk pandai tapi itu bukan sifat saya. Kalau orang kata saya lembut dan tidak tegas, memang saya begitu. Rasanya cukuplah saya jadi diri sendiri. Kalau saya gemar ketawa sekali pun, salah ke?

Tolak tawaran hidup mewah

"Untuk apa saya kena tunjuk muka angkuh semata-mata mahu dilihat bijak atau disegani.

"Kalau nak berangan pandai, saya boleh sahaja cakap dalam bahasa Perancis tiap-tiap hari, tapi untuk apa? Hidup saya setakat ini okey, tidak ada perkara yang perlu saya sedihkan," ucapnya.

Terdetik juga di hati, mungkin bagi sesetengah pihak, apa yang dituturkan itu sekadar gurauan biasa. Bahasa penulisan sesetengah media yang menerbitkan artikel itu pula dianggapnya sebagai pengisi cerita untuk menjadikan ia menarik ditatap pembaca.

"Saya kena faham permainan dunia artis. Dua filem saya ditayang secara berturutan. Mungkin sebab tiada cerita lain, jadi isu itu yang sengaja diangkat. Saya masih okey. Apabila masih ada yang bercakap tentang saya maksudnya saya masih ada dalam perhatian mereka," simpulnya ringkas.

Menoleh kehidupan peribadinya selama bergelar pelakon, pucuk muda berusia 24 tahun ini sudah melalui episod kontroversi yang menjengkelkan. Kisah perang dingin bersama bintang popular, si cantik Neelofa sudah diselesaikan secara terhormat.

Dia kelihatan menurunkan serendah-rendah egonya. Dia telah meminta maaf dan mengakui kesalahan agar kes tidak berlanjutan ke mahkamah.

Sengaja diselitkan juga keterbukaan Anzalna mencanangkan satu negara bahawa hatinya sudah dimiliki seorang jejaka bernama Hanif Zaki. Statusnya solo tetapi sudah dimiliki. Dari satu sisi, strategi itu mengelakkan Anzalna daripada tercalit tempias kisah cinta sesama artis.

Gosip liar mengaitkan dirinya dengan mana-mana lelaki selain Hanif juga tidak kedengaran. Hanif seolah-olah membentuk satu benteng menjadikan pembawa karakter perempuan jalang bernama Dee dalam siri Adam dan Hawa itu seperti jinak-jinak merpati. Dia manja dan meliuk-lentok tetapi usahkan termakan jerat, didekati lelaki lain pun dia enggan.

Melihatkan paras jelita yang dianugerahkan kepadanya, mana mungkin tiada yang melirik hendak melamarnya.

"Kalau fikir hendak senang dan hidup mewah dengan mudah, memang peluang itu sentiasa terbuka. Bukan mahu cakap besar, tapi tawaran ke arah itu memang ada. Antara mahu atau tidak sahaja. Siapa yang tidak mahu rumah atau kereta mewah secara percuma tapi ada 'bayaran' lain yang harus dijelaskan untuk semua itu.

"Setakat ini, dengan duit hasil berlakon, saya sudah boleh hidup berdikari dan penuhi impian sendiri," tuturnya sambil memberi isyarat tentang banyak muslihat lelaki hidung belang yang datang dan pergi sepanjang bergelar selebriti sejak menyertai Dewi Remaja lebih dua tahun lalu.

Menambah tentang prinsipnya, kata Anzalna: "Saya sendiri fikir bahawa duit memang sangat penting untuk hidup. Sebab itu saya kena kerja untuk cari duit tapi saya tidak boleh desak lelaki untuk setia dan ikhlas memberi cinta kepada saya.

"Setakat ini, sama ada dari segi lakonan atau pilihan untuk diri sendiri, saya selalu ingin jaga hubungan saya dengan Hanif tapi itu tidak bermakna dia mengongkong hidup saya. Saya belum rasa khilaf dengan perhubungan cinta kami yang diketahui umum ketika ini. Lebih senang bersifat terbuka sebab saya tidak perlu peningkan kepala untuk berselindung itu dan ini."

Fokus drama sebelum filem


SEDANG muncul sebagai Ayu Sofia dalam filem Sepah The Movie bergandingan dengan Shuib, Jep dan Mamat, Anzalna juga akan muncul dalam filem Kahwin 5 pada 27 Disember ini.


Bakal muncul dengan filem Kahwin 5 bersama Usop Wilcha Disember depan, namun sebelum itu, langkah sulung Anzalna ke layar perak menerusi Sepah The Movie sudah pun beredar di pawagam.

Gandingan bersama Sepahtu iaitu Jep dan Shuib, Mamat Sepah serta Jehan Miskin menerusi Sepah The Movie pula ditayangkan bermula 29 November lalu.

Mengulas tentang fahamannya terhadap terhadap lakon filem dan lakon TV, Anzalna sedar dia masih terlalu mentah untuk diberi sanjungan apatah lagi dipuji. Katanya, penglibatan dalam kedua-dua filem itu masih satu percubaan.

Jika hasilnya menjadi dan mendapat sokongan ramai, mungkin percaturan untuk bersama sebuah lagi filem dalam masa terdekat akan diteruskan. Jika tidak, dia lebih rela fokus kepada drama terlebih dahulu.

"Drama itu ibarat asas buat saya. Saya kena belajar dulu daripada drama televisyen. Selama ini pun, saya yang kosong ilmu lakonan ini diberi kepercayaan untuk bawa macam-macam watak menerusi drama," katanya yang pernah mendapat respons positif berdasarkan watak baik menerusi drama bersiri Sirrun di TV9.

Sekadar membawa watak-watak ringan dalam filem komedi seperti Kahwin 5 dan Sepah The Movie, dia ditanya lagi, sama ada penampilan itu menjamin impak ke atas kariernya atau sekadar menjadi penyeri.

"Watak sebagai Ayu Sofia itu nampak lemah lembut. Sekali pandang memang nampak mudah untuk saya lakukan tetapi Ayu Sofia tetap satu cabaran besar buat saya. Kalau orang kata saya lembik, Ayu Sofia itu berganda-ganda lebih bersopan santun dan lemah lembut berbanding saya.

"Ia payah untuk pelakon baharu macam saya tapi saya gembira sebab hasilnya boleh dilihat di panggung sekarang," tutup Anzalna yang teruja untuk beraksi bersama Nasha Aziz dan Lisa Surihani dalam drama bersiri Maskara tidak lama lagi.

Panik tidak sesantai lagu lain - Bunkface

Posted:

Panik tidak sesantai lagu lain - Bunkface

Panik tidak sesantai lagu lain - Bunkface


ALBUM Bunk Not Dead dalam bentuk Augmented Reality ini dirasmikan oleh Mukhriz (kiri) baru-baru ini.


KEMATANGAN fikiran dan hala tuju membawa tiga anak muda yang berpayungkan nama Bunkface ini untuk terus meluncur laju.

Bukan hanya sekadar menjadi peserta industri nyanyian tanah air, lebih daripada itu Youk, Paan dan Sam meneroka jauh dalam bergelar anak seni.

Buktinya, pelancaran album Bunkface yang bertajuk Bunk Not Dead dalam bentuk Augmented Reality. Pelancaran album Blippable-Augmented Reality (AR) ini merupakan album pertama di Malaysia dan Asia dan dibawakan khas oleh Hunter Worldwide Interactive Sdn. Bhd.

Berlangsung di Restoran Teeq, Kuala Lumpur, majlis ini dirasmikan oleh Timbalan Menteri, Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir. Dalam ucapannya, Mukhriz menganggap penggunaan AR bukan sahaja membantu penyelesai masalah cetak rompak tetapi menambah nilai sektor kreatif.

Teknologi itu bukan percuma sebaliknya Bunkface yang terkenal dengan lagu Revolusi itu melaburkan sebanyak RM200,000 untuk sistem interaktif baharu itu.

Boleh ceritakan sedikit tentang album dan sistem interaktif ini?

AR merupakan aplikasi yang membolehkan pengguna mengimbas kulit album terbaru kami di telefon pintar dan peminat boleh berinteraksi dengan kumpulan secara digital. Peminat hanya perlu memuat turun aplikasi Blippers ke dalam telefon pintar yang menggunakan sistem IOS dan Android bagi membolehkan mereka berinteraksi terus tanpa perlu memasuki laman web lain untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai Bunkface.

RM200,000 merupakan pelaburan besar. Sejauh mana keyakinan kalian dan kesedaran khalayak tentang sistem dan teknologi sebegini?


YOUK (kanan), Sam dan Paan (kiri) merasakan Anugerah Juara Lagu lebih mengutamakan rating penonton berbanding lagu yang baik.


Kami tahu ini risiko dan tidak harapkan pulangan. Ini sebuah perjudian tetapi kami sedar bahawa teknologi di Malaysia sendiri bergerak dengan cepat. Anak muda sekarang memang meminati gajet dan mereka pastinya mahu mencuba teknologi baharu. Lagi pun Blippers dan teknologi AR senang digunakan.

Boleh sentuh sedikit tentang kegagalan Bunkface masuk ke Anugerah Juara Lagu di sebalik kekuatan lagu tersebut dan persembahan kalian?

Kami tidak kisah kerana sudah dua kali ke AJL. Beri peluang wajah baharu yang tercalon.

Mungkinkah kegagalan itu berpunca daripada perkataan 'celaka' dalam lirik lagu Panik yang dipertandingkan?

Sudah tentu. Lagi pun lagu kami tidak santai dan tidak dalam arus perdana.

Maksudnya lagu yang masuk rata-rata adalah lagu santai? Adakah ini adil?

Tentang lagu-lagu santai, dengarkan sahaja dan anda pasti bersetuju. Kalau kata adil, memang tidak adil kerana lagu kami bukan kutuk siapa-siapa. Nampaknya mereka seperti tidak pentingkan lirik dan jalan cerita. Mungkin lebih pentingkan rating. Kami sudah buat sehabis baik. Sepertinya mereka mahu mengurangkan kuota grup dalam AJL kali ini.

Sepertinya ada nada kecewa di situ. Mungkin Bunkface kecewa dengan industri tempatan sekarang?

Industri sekarang suram. Apresiasi terhadap artis tempatan sekarang sudah lesu. Ini semua kerana pendedahan lagu luar. Kita tidak salahkan pendengar tetapi pihak berkuasa perlu bentuk polisi mapan. Ini perjuangan kami kerana tidak mahu anak-anak muda lupakan industri tempatan. Kami berjuang untuk grup. Ramai artis baharu tidak diberi peluang.

Saya tidak pernah menyesal - Usop Wilcha

Posted:

Saya tidak pernah menyesal - Usop Wilcha

Saya tidak pernah menyesal - Usop Wilcha


GANDINGAN Shy8 (kiri) bersama Faizal Ismail dan Fara Fauzana pernah menggamatkan waktu pagi pendengar radio di saluran Hot FM.


NAMA Usop Wilcha pernah membikin fenomena. Saat itu, penangan filem komedi Hantu Kak Limah Balik Rumah benar-benar membawa tuah kepada lelaki berusia 47 tahun itu. Impak filem komedi karya Mamat Khalid itu membuka pintu-pintu kemasyhuran berganda-ganda kepada pemilik nama Syed Mohamad Asri Syed Osman Jamalullai atau Syh8.

Syh8 benar-benar yakin dia berada di puncak populariti apabila dia disunting Hot FM masuk menyertai pakatan Hot FM AM Krew bersama-sama Faizal Ismail, Fara Fauzana dan AG. Belum tamat kontrak dua tahun yang diikat bersama stesen radio terkenal itu, Syed bagaimanapun membuat keputusan mengejut untuk angkat kaki.

Sama seperti Nabil Ahmad yang sudah pun membuat keputusan untuk meninggalkan keluarga penyampai radio di Suria FM, Syh8 juga baru sahaja mengumumkan peletakan jawatannya sebagai penyampai radio. Perkara itu dinyatakan selepas tayangan media filem terbaharu lakonannya, Kahwin 5 awal minggu lalu.

"Surat tamat kontrak antara saya dengan Hot FM sudah pun dihantar awal bulan baru-baru ini. Sepatutnya kontrak saya habis Jun tahun hadapan tapi saya fikir ada baiknya ia tamat lebih awal," kata Syh8 yang sudah berkira-kira untuk berundur daripada Hot FM sejak dua bulan lepas.

Ditebak berlakunya perselisihan faham dengan pengurusan radio berkenaan sehingga memaksa Syh8 memutuskan untuk menamatkan kontrak lebih awal, pelakon yang terkenal dengan dialog 'kita bakor, kita bakor' itu menafikan sekeras-kerasnya.

"Hubungan saya dengan Hot FM masih baik. Sepanjang tempoh tiga bulan lalu sebelum menamatkan kontrak, saya pun banyak melakukan kerja-kerja belakang tabir, jadi kehilangan saya itu tidaklah secara mendadak," katanya.

Jadi apakah punca utama keputusan untuk mengundur daripada Hot FM dibuat?

SYH8: Saya mahu beri perhatian kepada keluarga, faktor usia juga jadi sebab utama. Saya sudah tua untuk terus jadi penyampai radio, lagipun anak saya sedang membesar, mereka perlukan perhatian memandangkan sekarang jadual saya sangat penuh. Dalam umur sekarang ini, saya sudah tidak boleh buat banyak kerja dalam satu masa.

Adakah disebabkan bayaran rendah yang ditawarkan oleh Hot FM sehingga anda sanggup melepas tugas popular itu?

Bayaran tidak pernah jadi masalah tapi apa guna bergaji lumayan jika masa bersama anak dan isteri sering tergadai.

Keputusan paling silap Shy8 ialah ditambat dalam konti dan kini mahu keluar. Tidakkah keputusan ini akan memburukkan lagi keadaan?

Saya sudah bersedia dengan sebarang risiko, pasti ada orang akan cakap macam-macam. Tapi orang tidak faham, jadi saya tidak akan terlalu memikirkan perkara itu. Saya sedia untuk bermula semula dari bawah.

Pernahkah terdetik rasa sesal atau kecewa kerana impak Usop Wilcha tidak bertahan lama dan tidak membantu karier anda sebagai penyampai radio?

Saya tidak pernah rasa menyesal sebab sejak dari awal lagi saya sekadar mahu mencuba. Saya semakin sedar bahawa watak Usop Wilcha lebih kepada visual ia tidak mudah untuk diaplikasikan dalam radio.

Apa fokus anda ketika ini?

Saya rindukan untuk kembali berlakon, dan Alhamdulillah nasib menyebelahi saya. Kahwin 5 akan mula ditayangkan tidak lama lagi begitu juga dengan filem Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit. Tidak lama lagi saya akan berlakon filem Zombi Kilang Biskut pula bersama Mamat Khalid.

Ceritakan sedikit tentang watak dalam Kahwin 5, mungkin ada sesuatu yang luar biasa lagi untuk peminat?

Saya bawa watak Dr. K dalam filem Kahwin 5. Ini kali pertama saya diberi kepercayaan untuk pegang watak hero. Saya masih bercakap dalam loghat Perak tapi komedinya lebih kepada usahawan yang miang. Sudah lama saya ditawarkan watak itu, tapi saya kena betul-betul bahagikan masa sebab terikat dengan radio. Jadi fenomena atau tidak, terpulang juga kepada kerja pengarah. Sebagai pelakon, saya tidak boleh janji apa-apa kerana bayangan Usop Wilcha terlalu kuat.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved