Khamis, 29 November 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Mardi perkenal baka ayam kampung baharu

Posted:

Mardi perkenal baka ayam kampung baharu

Mardi perkenal baka ayam kampung baharu

29/11/2012 6:32pm

SERDANG — Seiring dengan peningkatan permintaan terhadap ayam kampung, Institut Penyelidikan Dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) memperkenalkan baka baharu ayam kampung yang lebih baik daripada ayam kampung asli dari segi pertumbuhan, kadar peneluran dan keseragaman warna bulu.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharom berkata, baka baharu itu diperoleh melalui kajian Mardi di seluruh negara, di mana baka terbaik dipilih dan dikacukkan.

"Ayam ini boleh mencapai berat 1.5 kilogram dalam masa tiga bulan, mempunyai tekstur seperti ayam kampung dan lebih tahan lasak yang menjadikan ia lebih mudah diternak," katanya kepada pemberita selepas melancarkan baka ayam itu di Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2012 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik Mardi, Dr. Azizan Ab Rashid berkata, golongan penternak yang ingin mendapatkan benih itu boleh berhubung dengan Stesen Mardi Muadzam Shah, Pahang di mana pada ketika ini kira-kira 700 ekor benih dihasilkan setiap minggu. — BERNAMA

Lelaki menyamar perisik Kastam terbongkar

Posted:

Lelaki menyamar perisik Kastam terbongkar

Lelaki menyamar perisik Kastam terbongkar

29/11/2012 6:25pm

KUALA TERENGGANU — Gara-gara menyamar sebagai pegawai risikan Kastam Diraja Malaysia seorang lelaki menerima padah setelah dibelasah sekumpulan penduduk Kampung Telaga Daeng, Seberang Takir, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 8.30 malam itu suspek berusia 47 tahun bersama seorang rakan berusia 22 tahun pergi ke sebuah kedai runcit dan menggari seorang pembantu kedai berusia 22 tahun.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K.Manoharan berkata, kedua-dua suspek mengambil tindakan demikian dengan menunjukkan kad kuasa Kastam yang palsu selepas pembantu kedai tersebut enggan memberi mereka RM200 kerana didakwa menjual barangan seludup.

Bagaimanapun kejadian itu disedari pemilik kedai berusia 57 tahun yang kebetulan pergi ke kedai tersebut tidak lama kemudian.

"Pemilik kedai tersebut menyuruh suspek melepaskan pembantu kedai yang juga anak saudaranya dan selepas itu berlaku pergelutan antara mereka.

"Kekecohan itu disedari oleh penduduk kampung dan beberapa orang penduduk kampung turut masuk campur dan membelasah suspek tersebut. Rakannya yang berusia 22 tahun pula berjaya melarikan diri," katanya.

Kehadiran anggota polis pada awalnya bagaimanapun tidak berjaya menyuraikan ketegangan kerana suspek dikatakan sudah banyak kali memeras ugut peniaga di sekitar kawasan itu menyebabkan penduduk kampung berang.

Manoharan berkata, anggota polis terpaksa meminta bantuan polis peronda yang terpaksa melepaskan tembakan ke udara sebelum orang kampung mula beredar.

Katanya, akibat kejadian suspek cedera dan lebam-lebam di bahagian muka, kepala dan anggota badan namun kecederaannya tidak serius.

Beliau berkata, polis turut merampas gari, pistol tiruan serta kad putih berbalut plastik bercop Jabatan Kastam yang palsu milik suspek untuk siasatan lanjut. — BERNAMA

Pekerja syarikat makanan segera didakwa mencuri

Posted:

Pekerja syarikat makanan segera didakwa mencuri

Pekerja syarikat makanan segera didakwa mencuri

29/11/2012 6:15pm

PETALING JAYA — Seorang pekerja syarikat makanan segera mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan mencuri wang tunai RM8,221.80 pada 19 Novmeber lepas.

Hairul Sani Mardi, 29, dari Tawau, Sabah, bersama seorang lagi yang masih bebas, didakwa mencuri wang majikannya di restoran itu di Pusat Bandar Puchong dekat sini antara pukul 5.35 petang dan 5.40 petang.

Dia didakwa mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan juga boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Majistret Ahmad Solihin Abd. Wahid membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 21 Januari depan untuk sebutan.

Pendakwaan dilakukan timbalan pendakwa raya Nur Aifaa Che Abdullah manakala tertuduh diwakili peguam, Datuk Suraj Singh. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved