Jumaat, 23 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Hayati seni bersama secawan kopi

Posted:

Hayati seni bersama secawan kopi

Hayati seni bersama secawan kopi

Oleh SHAHNI FARHANA MAT SAHIR


PENGUNJUNG boleh menikmati secawan kopi sambil menghayati pelbagai lukisan yang dipamerkan dalam premis The Habit Art Cafe.


KARYA lukisan biasanya dipamerkan di galeri seni untuk membolehkan orang ramai menghayati maksud tersirat yang diluahkan pelukis.

Bagaimanapun tidak semua orang berpeluang ke galeri-galeri seni apatah lagi kebanyakan galeri lebih banyak terdapat di Lembah Klang.

Menyuntik kelainan dan idea segar dalam persekitaran seni, The Habit Art Cafe di Jalan Kancut, Alor Setar, Kedah mungkin jawapan terbaik kepada kekangan tersebut.

Menghayati lukisan sambil menikmati pastri bersama secawan kopi panas, tentu antara momen terbaik untuk menghayati sebuah lukisan yang dicanting di atas kanvas.

Pasangan suami isteri, Azemer Abdullah, 31 dan Abidah Bahrudin, 27, merupakan individu di sebalik idea kreatif kafe tersebut.

Kata Abidah, idea membuka kafe itu dibuat untuk memberi ruang kepada pelukis tempatan mempamerkan karya mereka selain mengajak penduduk tempatan menghayati seni.

Jelasnya, kafe yang mula dibuka sejak Julai lalu memberi ruang kepada penggiat seni mempamerkan karya mereka tanpa dikenakan sebarang bayaran.

"Kita mahu pengunjung yang datang ke sini untuk bersantai dan melupakan sejenak masalah sambil melihat lukisan yang dipamerkan di dinding kafe.

"Ini juga membuka peluang baharu kepada pelukis tempatan untuk memperkenalkan lukisan mereka yang belum pernah dipamerkan kepada orang ramai selain menjual karya seni tersebut," katanya.

ABIDAH dan Azemer mengajak warga Kedah untuk menghargai seni sambil bersantai di kafe mereka.


Muzik, lukisan dan makanan

Katanya, menu ringan seperti mufin dan bun bersama minuman iaitu teh, kopi, latte, jus, minuman coklat atau ice blended antara hidangan yang disajikan dari dapur The Habit Art Cafe.

Abidah menambah, harga yang ditawarkan kepada pengunjung juga adalah berpatutan iaitu serendah RM3 sehingga RM8.90.

"Sewaktu kafe ini mula dibuka dahulu, ia kurang mendapat sambutan. Mungkin disebabkan penduduk tempatan masih belum dapat menerima konsep yang cuba kami ketengahkan. Namun, lama-kelamaan ia semakin mendapat sambutan terutama bagi mereka yang gemarkan ketenangan dan mahu berlepak bersama rakan-rakan," katanya.

Konsep enjoy music, painting and food yang diketengahkan graduan dalam bidang arkitek dari Universiti Sains Malaysia (USM) itu dilengkapi dengan dekorasi moden dan penataan cahaya yang samar.

Abidah berkata, pemilihan premis yang jauh daripada kesibukan kenderaan dan berhampiran sungai pastinya memberi ketenangan kepada pengunjung.

Katanya, selain melihat lukisan yang dipamerkan sambil menikmati makanan dan minuman yang disediakan, pengunjung turut dihidangkan dengan alunan muzik berkonsep perlahan sebagai halwa telinga.

BUKU terbitan Fixi dan Lejen Press turut dijual di The Habit Art Cafe.


"Pengunjung juga boleh menunjukkan bakat mereka dengan memetik gitar kerana kita juga menyediakan alat muzik tersebut dan menyediakan live band kepada pengunjung," katanya.

Abidah berkata, bagi memberi sokongan kepada penulis pula, mereka turut mempamerkan buku keluaran Fixi dan Lejen Press yang disusun rapi di dalam almari antik.

Ujarnya, aktiviti bulanan turut diadakan di kafe tersebut seperti bazar jualan yang membuka peluang bisnes kepada usahawan terutamanya peniaga dalam talian.

"Saya amat berharap kafe yang dibuka ini dapat mengisi masa lapang terutama golongan remaja dan secara tidak langsung mengelak mereka daripada melakukan perkara tidak faedah," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved