Ahad, 4 November 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Penentang lancar serangan besar-besaran

Posted:

Penentang lancar serangan besar-besaran

KLIP video YouTube menunjukkan pejuang-pejuang penentang memerhatikan mayat beberapa askar Syria yang ditembak mati selepas mereka ditawan di bandar Saraqeb, Khamis lalu.


DAMSYIK - Pihak penentang di Syria menyatakan semalam bahawa mereka melancarkan serangan besar-besaran ke atas sebuah pangkalan udara utama di utara negara berkenaan.

Serangan itu dilancarkan menjelang satu rundingan penting berhubung masa depan penentang rejim Presiden Bashar Al-Assad di Syria.

Kepungan ke atas pangkalan udara Taftanaz itu berlaku selepas tentera Bashar melancarkan serangan udara bertubi-tubi minggu ini bagi melemahkan kedudukan penentang yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA).

Pangkalan udara itu menempatkan sejumlah helikopter tempur yang digunakan tentera Syria untuk menyerang kawasan-kawasan yang dikuasai FSA.

Satu klip video di internet menyatakan, sebanyak lapan batalion FSA mengambil bahagian dalam serangan itu termasuk kumpulan Islam radikal, Barisan Al-Nusra.

Rakaman turut menunjukkan FSA menggunakan pelancar roket untuk menyerang kedudukan tentera Syria di pangkalan udara tersebut.

Semalam, pemberontak menawan kedudukan pertahanan udara di Duwila, dalam wilayah Idlib dalam pertempuran yang meragut nyawa seorang pegawai tentera dan mencederakan lapan pejuang FSA.

Kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia memberitahu, FSA turut menawan beberapa kedudukan tentera Bashar di bandar Douma, dekat sini dan merampas sebuah balai polis, sebuah bangunan majlis perbandaran dan selepas membunuh 21 askar Syria.

Pertempuran terbaharu itu berlaku ketika pihak penentang Syria bersiap sedia menyertai rundingan di Qatar hari ini dengan Amerika Syarikat dijangka mendesak satu organisasi baharu diwujudkan bagi menyatukan kesemua kumpulan serpihan penentang rejim Bashar.

Sementara itu, FSA dikecam berikutan tersiarnya satu klip video di laman web YouTube yang mendakwa pejuang-pejuangnya membelasah dan menembak mati kira-kira 10 askar selepas menyerang beberapa pos kawalan tentera di bandar Saraqeb, barat daya Syria pada Khamis lalu.

Setakat ini, lebih 36,000 orang terbunuh sejak kebangkitan rakyat menentang pemerintahan Bashar tercetus pada Mac tahun lalu kerana menuntut hak demokrasi. - AFP

Taktik kotor cemari pilihan raya Presiden AS

Posted:

Taktik kotor cemari pilihan raya Presiden AS

OBAMA (kanan) berjabat tangan dengan lawannya, Romney sebelum pusingan pertama debat pilihan raya Presiden di Denver, Colorado papda 3 Oktober lalu.


CHICAGO - Iklan menakutkan pengundi, borang pendaftaran pengundi dibuang ke tong sampah dan kenyataan mengelirukan adalah antara taktik kotor yang mencemarkan pilihan raya Presiden Amerika Syarikat (AS).

Menjelang proses pengundian Selasa ini yang menyaksikan Presiden Barack Obama ditentang calon Republikan, Mitt Romney, pakar-pakar politik memberi amaran taktik kotor mampu mempengaruhi keputusan pilihan raya itu.

"Sekiranya pilihan raya sudah dekat, perkara-perkara seperti itu (taktik kotor) perlu diambil kira," kata Pengarah Pusat Dasar Awam Annenberg, Kathleen Jamieson.

"Pengalaman berdepan taktik kotor pernah dialami pada pilihan raya tahun 2000 dan 2004," tambahnya.

Bagaimanapun, kata Jamieson, sebahagian taktik kotor boleh memakan diri.

Menurutnya, sejumlah cakera video digital (DVD) yang dihantar kepada pengundi di beberapa negeri atas pagar di AS mendakwa bahawa ibu Obama pernah berbogel dalam sebuah majalah lucah mengundang kemarahan pengundi.

"Apabila taktik kotor seperti itu digunakan, ia hanya dipercayai oleh penyokong fanatik sesebuah parti dan tidak akan mengubah pendirian pengundi lain," jelas Jamieson.

"Taktik sebegitu juga berisiko mencetuskan kebencian ramai orang berbanding mereka yang terpedaya," tambah pakar politik berkenaan.

Namun, editor sebuah laman web fakta di AS, Brooks Jackson berkata, taktik memburukkan lawan kerap digunakan kerana ramai pengundi cetek pengetahuan politik.

Baru-baru ini, Romney dikecam hebat penyokong parti Demokrat dan pengurusan General Motors serta Chrysler kerana menyiarkan iklan politik palsu yang membayangkan dua syarikat pengeluar kereta itu mementingkan pekerja China dengan membuka kilang di negara berkenaan.

Kedua-dua firma berkenaan yang hampir muflis telah diselamatkan oleh Obama menerusi pelan ekonominya. - AFP

Katak berjari tiga spesies baharu

Posted:

Katak berjari tiga spesies baharu

KATAK kecil berjari tiga, Brachycephalus tridactylus yang ditemui di hutan simpan di selatan Brazil.


BRASILIA - Sejenis katak unik berjari tiga yang hidup di sebuah hutan simpan di selatan Brazil diiktiraf sebagai spesies baharu pada minggu ini, lebih lima tahun selepas amfibia itu ditemui oleh seorang ahli biologi, Michel Garey.

"Saya sedang melakukan kajian bersama dua orang rakan di puncak sebuah bukit di hutan itu dan ternampak seekor katak ganjil berjari tiga," kata Garey.

"Penemuan tersebut berlaku pada 14 Februari yang juga hari jadi saya, ia hadiah yang sungguh istimewa," tambahnya.

Namun, hanya pada Jun lalu barulah katak berwarna oren dengan panjang kurang daripada 1.5 sentimeter itu disahkan sebagai spesies baharu.

Dikenali dengan nama saintifik, brachycephalus tridactylus, penemuan Garey disiarkan dalam jurnal antarabangsa, Herpetologica.

Ditemui pada ketinggian lebih 900 meter, brachycephalus tridactylus unik kerana memiliki tiga jari berbanding katak biasa yang berjari empat.

Menurut Garey, perbezaan ketara itu disebabkan oleh proses evolusi dan bukannya kesan pencemaran alam sekitar.

Pakar-pakar sebelum ini menganggarkan terdapat sekitar 950 spesies amfibia hidup di seluruh Brazil dan lebih 6,700 lagi spesies berada di seluruh dunia. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved