Jumaat, 19 Oktober 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Lebih kuasa dengan VNT

Posted:

Lebih kuasa dengan VNT

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

KETIKA ramai yang menyatakan bahawa reka bentuk kenderaan Toyota semakin tiada jiwa, angka jualan menunjukkan perkembangan berbeza. Kenderaan dengan jenama T itu tetap mendapat tempat istimewa dalam hati pengguna di Malaysia. Sedangkan pada masa yang sama mereka ditawarkan dengan banyak jenama lain bersama pelbagai ciri tambahan dan reka bentuk lebih menarik.

Toyota berdiri atas namanya yang kukuh. Kenderaannya tidak beri masalah, nilai jualan tinggi dan perkhidmatan selepas jualannya juga memuaskan. Faktor-faktor itulah yang menjadi kriteria penting kenapa orang ramai terus membeli kenderaan Toyota.

Namun begitu, Toyota tetap percaya bahawa ia perlu relevan dengan pasaran. Maklum balas daripada pengguna menjadi input penting tentang kenderaan yang bagaimana Toyota perlu jual.

Contoh mudah, pengguna kini mahukan kenderaan yang lebih berkuasa. Pada masa yang sama tidak mengorbankan aspek penjimatan bahan api. Menyahut pemintaan itu, Toyota tampil dengan varian trak pikap bersesaran 2.5 liter yang lebih berkuasa.

Terimalah Toyota Hlilux 2.5G VNT. Ini merupakan varian lebih berkuasa berbanding model Hilux 2.5 liter yang digantinya. Dipasang di kilang milik UMW Toyota Motor (UMW Toyota), Assembly Services Sdn. Bhd. di Shah Alam, Selangor trak pikap itu memiliki teknologi pengecas turbo (turbocharger) sama seperti yang terdapat pada model Hilux Double Cab 3.0G.

VNT adalah singkatan kepada Intercooler Variable Nozzle Turbo yang diaplikasikan pada enjin D-4D Common Rail Turbo Diesel. Ia menawarkan peningkatan kuasa enjin dan tork secara signifikan.

Peneraju pasaran

Sebagai perbandingan, enjin lama tanpa VNT hanya mampu menghasilkan kuasa dan tork sebanyak 10PS serta 260Nm. Dengan adanya VNT, angka itu melonjak kepada kepada 144PS dan tork 343Nm. Walaupun tidak menjadi trak pikap paling bertenaga dalam kelasnya, penambahan itu pasti membuatkan peminat tegar Hilux tersenyum.

SEMPAT membuat aksi stunt sebelum pulang ke Kuala Lumpur untuk menguji kelasakan Hilux.


Di peringkat global, Hilux bukanlah trak pikap asing di banyak negara. Ia terus menjadi pilihan selama berdekad-dekad kerana sifatnya yang boleh diharap dan tahan lasak. Sistem pacuan empa rodanya telah melalui proses penambahbaikan secara berterusan.

Di Malaysia, Hilux mula dijual pada tahun 2005 dan terus menjadi peneraju pasaran sejak itu. Sehingga kini sebanyak 120,000 unit Hilux telah terjual. Apabila UMW Toyota memperkenalkan varian Hilux 3.0 pada tahun 2010, rekod jualannya sudah mencecah 21,400 unit.

Bagi membuktikan kemampuannya, UMW Toyota telah menganjurkan satu sesi pandu uji menuju ke hutan hujan Belum di Perak. Lebih menarik lagi, setiap peserta turut berpeluang memandu Hilux 2.5G tanpa VNT. Jadi, dapatlah saya membuat perbandingan dengan lebih jelas tanpa perlu bergantung kepada ingatan memandunya beberapa tahun lalu.

Sesi pandu uji tersebut melibatkan laluan di lebuh raya, jalan kampung dan off-road. Pastinya, apa yang paling ketara adalah janaan kuasa daripada enjin tersebut. Kuasa tork dapat dirasa dengan lebih pantas. Ini sekali gus membuatkan proses memotong kenderaan lain lebih mudah dan meyakinkan.

Bukan itu sahaja, keselesaan penumpang belakang turut dipertingkatkan. Penumpang kini boleh mengharapkan perjalanan lebih selesa berbanding model terdahulu. Sebelum terlupa, enjin itu dipadankan dengan kotak gear empat kelajuan.

Walaupun nampak ketinggalan berbanding pesaing lain yang menawarkan kotak gear automatik dengan lima atau enam kelajuan, kelancaran yang mampu ditawarkannya boleh membuatkan anda langsung terlupa mengenainya.

Kelasakan dan kemampuan sebenar Hilux teruji ketika mendaki laluan curam di hutan Temenggor. Pendek kata, Hilux berupaya melalui laluan mendaki dan menuruni bukit tanpa sebarang masalah. Olengan tubuhnya juga minimum.

ENJIN diesel tubo bersesaran 2.5 liter dengan VNT yang berkuasa dan menjimatkan minyak.


Menggunakan tayar jenis All-Terrain, bunyi bising boleh didengar dengan agak ketara. Namun, ia tidaklah sampai mengganggu keasyikan anda berbual dan mendengar muzik ketika berada di dalam kabinnya.

Tiada perubahan ketara yang berlaku di dalam kabin Hilux 2.5 VNT. Ia tetap mengekalkan rekaan papan pemuka sama. Cuma, sistem audionya kini terdiri daripada unit audio 2-DIN yang sama seperti model Hilux 3.0G. Unit audio itu hadir bersama ciri sambungan Bluetooth dan pemain DVD. Skrin bersaiz 6.1 inci itu pula berfungsi sebagai paparan kepada sistem navigasi dan kamera mengundur. Ini adalah opsyen untuk varian 3.0G dan 2.5G sahaja.

Sekali pandang, memang agak sukar untuk membezakan antara model Hilux VNT dan varian 2.5 liter sebelum ini. Apa yang membezakan antara keduanya cuma pelekat bertulis Intercooler VNT pada bahagian belakang dan skup udara di atas bonet yang sama seperti model 3.0G. Skup itu membolehkan udara mengalir terus ke ruang intercooler yang terletak pada bahagian atas enjin bagi memaksimumkan proses penyejukan.

Sama seperti kebanyakan model yang ditawarkan oleh UMW Toyota, Hilux 2.5 VNT hadir dengan jaminan tiga tahun atau perbatuan sejauh 100,000 kilometer (yang mana tiba dahulu).

Bagi pemilik Hilux yang mahu menjadikan trak pikap mereka berbeza berbanding orang lain, ada beberapa aksesori boleh dipilih. Ini termasuklah sports bar yang diperbuat daripada gabungan besi tahan karat dan plastik ABS tahan lasak, bedliner (untuk varian Single Cab sahaja), Toyota Standard Solar Film, sistem Toyota DVD-Audio Video Navigation (AVN) dan banyak lagi.

TIADA apa yang menarik pada papan pemuka dan kabin trak pikap keluaran Toyota ini.


Memang betul, kalau dikira dari segi ciri yang ditawarkan, Hilux 2.5G tidaklah cemerlang. Namun begitu, harus ingat bahawa orang yang membeli Hilux bukan melihat kepada sebanyak mana ciri yang ada. Tetapi lebih kepada kepercayaan kepada jenamanya.

Penampilan sulung TAS di Thailand!

Posted:

Penampilan sulung TAS di Thailand!

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR

HAMPIR 200 buah kenderaan yang telah menjalani proses modifikasi menjadi tatapan pengunjung.


SEBENARNYA, nama Auto Salon telah dipatenkan di banyak negara. Tetapi semua orang mengakui bahawa jika istilahnya Auto Salon, keaslian sebenar lahir hanya dari Jepun. Jepun dan Auto Salon adalah industri yang telah terbit berpuluh-puluh tahun lamanya serta menjadi pameran aftermarket terbesar dan paling berjaya di dunia.

Sebelum ini, pameran SEMA (Specialty Equipment Market Association) di Amerika Syarikat (AS) merupakan saingannya. Namun kejatuhan ekonomi AS menyebabkan industri automotif aftermarket mereka menjadi kurang berdaya saing. Tidak disokong oleh industri hiliran bermakna pamerannya juga sepi. Pada pameran SEMA tahun lepas, buat pertama kalinya ia diadakan di kawasan luar dan bukannya di dalam dewan.

Apabila pertama kali mendengar Bangkok International Auto Salon, saya tidak rasa teruja pun. Sebelum ini ada Manila Auto Salon. Apabila bertanya kepada rakan-rakan yang pergi ke sana, semuanya kata biasa-biasa sahaja. Jadi apa istimewanya Bangkok International Auto Salon?

Pameran itu dianjurkan oleh pihak Siam Sport Syndicate Plc. Syarikat itu merupakan penganjur yang terlibat dalam pameran hiburan, subsidiari daripada Inspire Entertainment, sebuah penerbitan majalah wanita dan lelaki yang popular di Thailand.

Menariknya, pameran tersebut diadakan dengan kerjasama majalah Option Jepun yang juga merupakan pemilik mutlak Tokyo Auto Salon (TAS). Sebagai permulaan, mereka membawa 30 buah kenderaan yang telah memenangi pelbagai anugerah dalam pameran TAS awal tahun ini.

Acara yang diadakan di Impact Muang Thong Thani bermula 23 Jun hingga 1 Julai lalu itu menggunakan lesen penuh penjenamaan TAS. Hampir 200 buah kenderaan yang berkonsepkan aftermarket dipamerkan. Lebih menarik lagi, acara itu turut mendapat sokongan para pengeluar kenderaan di Thailand.

Kalau anda hendak tahu, jolokan Detroit of Asia memang sangat sesuai dengan Thailand yang mana industri automotifnya berkembang pesat. Maka, tidak hairanlah jika Ketua Pegawai Eksekutif Inspire Entertainment, Wiluck Lohtong sangat yakin dengan masa depan pameran berkonsepkan automotif aftermarket itu.

Lohtong juga percaya pameran tersebut berupaya menarik minat banyak negara untuk menjadikan Thailand sebagai hub penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta pengeluaran produk aftermarket.

Sebanyak 200 juta Baht (RM20 juta) digunakan untuk tujuan promosi sahaja. Patutlah ramai betul pengunjungnya, termasuklah orang Malaysia. Maklumlah, kalau hendak pergi ke Jepun berapa pula belanjanya. Lagi pun, Bangkok tidaklah sejauh mana.

Daya penarik Bangkok International Auto Salon 2012 terdiri daripada Bensopra Blitz yang juga menjadi faktor penting buat TAS di Jepun awal tahun ini. Jujurnya, saya agak terkejut apabila penganjur mampu membawa model lagenda Mazda 787B itu.

Memang serius tidak rugi siapa yang datang tengok pameran tersebut. Kalau mereka tidak datang kembali tahun depan, maknanya inilah pameran sekali seumur hidup.

Kereta seperti Honda CRZ dan Modulo konsep mungkin boleh dilihat di mana-mana sahaja replikanya. Tetapi Mazda 787B, jaguh Le mans dan World Supercar Championship itu menggunakan satu-satunya enjin R26B, tiga palam pencucuh dengan kotak gear Porsche. Memang satu-satunya model seumpamanya di dunia.

Jika ada peluang dan kesempatan, saya harap pameran sebegini boleh tiba ke Malaysia. Sudahlah kita kalah dalam sektor automotif dengan Thailand, pameran pun langsung tidak menarik. Apa lagi yang kita boleh banggakan?

Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS)? Beberapa tahun sekali penganjurannya. Pameran automotif Bangkok yang besar pun ada dua kali setahun. Itu belum dicampur dengan acara seperti Auto Salon itu, pameran Supercar, custom dan teknologi, hot rod serta macam-macam lagi. Apa pun tak boleh. Silap-silap haribulan, pameran kucing pun kita kalah nanti.

Selamat, Bergaya dan Mewah!

Posted:

Selamat, Bergaya dan Mewah!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN

REKA bentuk luaran yang menarik menjadi faktor utama populariti Volvo XC60.


JIKA ditanya kepada kebanyakan penggemar kereta mengenai Volvo, saya yakin bahawa jawapan yang diterima adalah Volvo jenama kereta yang selamat. Penjenamaan tersebut memang melekat dalam minda dan bukan setakat pelaris jualan sahaja.

Inovasi keselamatan Volvo bermula sejak berpuluh-puluh tahun lalu. Antaranya ialah cermin hadapan berlamina, tali pinggang keledar tiga poin, zon remuk bahagian depan dan belakang kereta. Terbaharu, beg udara untuk pejalan kaki dipasang pada bahagian luar cermin hadapan.

Menerusi inovasi tersebut, boleh dikatakan bahawa Volvo bukan sahaja mementingkan keselamatan nyawa pemandu dan penumpang, bahkan nyawa mereka yang berada di luar kereta. Ini merupakan inovasi besar dalam sejarah keselamatan kenderaan. Malah langkah itu diyakini bakal menjadi ikutan pesaing seperti inovasi lain yang telah dicetuskan oleh Volvo.

Harus tahu, Volvo tidak mempatenkan ciptaan tali pinggang keledar tiga poin supaya kemudahan tersebut dapat dinikmati semua.

Baru-baru ini, saya berpeluang memandu uji Volvo XC60 T5 yang merupakan anggota famili siri XC selepas model XC90. XC60 T5 dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo yang dipadankan dengan transmisi Powershift enam kelajuan automatik.

Ekstrak kuasa daripada enjin tersebut ialah 240hp dengan tork 320Nm. Sewaktu mengambil model itu daripada wakil Volvo, saya dimaklumkan bahawa XC60 ialah model tempatan terlaris jenama dari Sweden itu.

Di peringkat global pula, XC60 turut menjadi model paling laku sejak tahun 2009. Jualan pada tahun 2011 mencecah 97,183 unit. Tidak hairan kenapa XC60 begitu laris. Sebab utamanya, reka bentuk yang beremosi dan menangkap mata.

Walaupun reka bentuknya kelihatan lari daripada kebiasaan Volvo, hakikatnya apa yang dibuat oleh perekanya adalah mengevolusikan bahasa rekaan sedia ada. Identiti Volvo masih dikekalkan. Misalnya, rekaan bahu sisi dan lampu belakang yang diteruskan hingga ke model V40 baharu.

Cuma perbezaan ketara antara bahasa rekaan lama dan baharu adalah lenggokan yang keras kini dilembutkan, sekali gus nampak lebih lancar (fluid) dan seksi.

Nyalakan lampu belakang

Selain ciri-ciri tersebut, XC60 mempunyai nyalaan lampu belakang yang cantik. Tidak seperti lampu belakang kenderaan lain yang hanya menyala pada satu atau dua kelompok, nyalaan lampu belakang XC60 lebih menarik dengan jaluran dari atas ke bawah yang membentuk satu garisan.

Menjelajah ruang kabin, saiznya sederhana. Kerusi pemandu dan penumpang tegap menyokong belakang badan. Jangkaan saya mengenai kerusi belakang agak mengena apabila tahap keselesaannya biasa-biasa sahaja. Ia boleh dikatakan sebagai tidak empuk atau sedikit keras.

Saya tidak pasti kenapa, tetapi kebanyakan kerusi belakang kereta buatan Eropah yang pernah diipandu uji sifatnya begitu. Boleh jadi tahap keselesaan sedemikian adalah sifat lazim pengeluar di sana.

Walaupun begitu, saiz kerusi belakang yang lebar tidak mendatangkan masalah untuk membawa tiga penumpang sekali gus. Memandangkan XC60 biasanya dibeli oleh mereka yang berkeluarga, saiz ruang bagasi memang penting.

Di atas kertas, kapasiti kargonya seluas 523 liter. Berdasarkan kepada pandu uji ke Cameron Highlands, saiz ruang bagasi itu sudah memadai untuk membawa beg-beg penumpang. Tambahan pula pintu belakang boleh dibuka dan ditutup dengan kawalan automatik seterusnya memudahkan pengguna.

Dari segi pengalaman pemanduan pula, adalah lebih senang untuk meletakkan sasaran apabila memandu uji sebuah SUV. Biarpun XC60 ialah SUV yang tipikal tinggi, namun dinamik pemanduannya bergerak dengan harmoni.

Mengejutkan juga apabila XC60 tidak menggunakan pacuan empat roda. Sebaliknya hanya dipacu oleh roda hadapan. Sistem itu nyata tidak menjadi masalah besar kerana pendakian naik dan turun ke Cameron Highlands terbukti lancar.

TIPIKAL sebuah Volvo moden, butang kawalannya mudah dicapai dan dioperasi.


Hentakan suspensi apabila melalui lopak dan bonggol terasa keras. Nmun secara keseluruhannya SUV itu masih selesa dan cemerlang ketika membawa penumpang. Kuasa enjin yang bersumberkan enjin 2.0 liter turbo pula tidak mengecewakan.

Fizikal XC60 nampak berat, tetapi apabila pedal minyak ditekan terasa seperti memandu kereta sedan biasa. Ditambah pula dengan padanan transmisi Powershift, terasa seperti setiap lengkok kuasa dapat diekstrak tanpa sebarang masalah dan cukup menyeronokkan.

Tidak lengkap jika menulis mengenai Volvo tanpa bercerita mengenai sistem keselamatannya. Dengan pelbagai jargon yang digunakan seperti City Safety, BLIS dan sebagainya, tujuannya tetap satu iaitu mengelakkan kenderaan daripada terlibat dalam kemalangan.

Sebagai contoh, sistem City Safety berfungsi ketika memandu dalam kesesakan jalan raya. Ia berfungsi menghentikan kereta secara automatik apabila jarak kenderaan berada terlalu hampir dengan kenderaan di hadapan, sebelum bergerak semula secara automatik sekiranya kenderaan hadapan mula bergerak.

Sistem keselamatan lain termasuklah amaran pelanggaran dengan bunyi yang agak kuat jika objek di hadapan semakin hampir.

XC60 juga mempunyai sistem kawalan jelajah (auto cruise) yang canggih. Sekiranya terdapat kenderaan di hadapan, sistem tersebut akan memperlahankan kenderaan yang dipandu mengikut kelajuan kenderaan di hadapan, kemudian kelajuan akan ditingkatkan semula apabila laluan hadapan tiada kenderaan.

Apa yang saya nyatakan di atas hanyalah secebis sahaja daripada keistimewaan XC60. Secara peribadinya, SUV Volvo tersebut mempunyai pakej lengkap. Rupa menarik, enjin berkuasa dan paling penting ciri-ciri keselamatan canggih yang kini baru hendak ditiru oleh pesaing lain.

Harga XC60 bermula dari RM300,000 yang sememangnya berada dalam kategori premium. Jika dibandingkan dengan model pesaing lain dalam kategori premium, ternyata XC60 mempunyai kelebihan tersendiri, pastinya dari segi ciri-ciri keselamatannya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved