Jumaat, 28 September 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Kanak-kanak rentung dalam kebakaran di Slim River

Posted:

Kanak-kanak rentung dalam kebakaran di Slim River

28/09/2012 7:06pm

IPOH - Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun rentung dalam kebakaran di sebuah rumah di Kampung Lintah Tiong, Slim Village, Slim River hari ini.

Ketua Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Slim River, Md. Zin Mohd. Saaidin berkata, Muhammad Shahrizal Abdullah ditemui rentung di ruang tamu selepas anggota bomba selesai memadamkan kebakaran.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Slim River untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Md. Zin berkata, kejadian berlaku pada pukul 2.30 petang dan ketika itu mangsa berada di ruang tamu seorang diri.

Ibunya, Norlia Zakaria, 51, dan lima lagi adik-beradiknya berada di bahagian dapur dan sempat menyelamatkan diri ketika api pantas merebak. - BERNAMA

123,000 unit rumah mampu milik dibina tahun depan

Posted:

123,000 unit rumah mampu milik dibina tahun depan

28/09/2012 6:29pm

KUALA LUMPUR - Sebanyak 123,000 unit rumah harga berpatutan akan dibina di kawasan-kawasan strategik tahun depan, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan hari ini.

Untuk itu, kerajaan memperuntukkan RM1.9 bilion bagi membolehkan inisiatif itu dilaksanakan oleh Perbadanan Perumahan 1Malaysia (PR1MA), Syarikat Perumahan Nasional Berhad (SPNB) dan Jabatan Perumahan Negara.

Sebanyak RM500 juta akan dibelanjakan PR1MA untuk membina 50,000 unit rumah di bandar-bandar utama di seluruh negara dengan harga jualan antara RM100,000 hingga RM400,000 seunit, kata Perdana Menteri ketika membentangkan Belanjawan 2013 bertemakan "Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati" di Dewan Rakyat di sini.

Antara bandar utama itu ialah Kuala Lumpur, Shah Alam (Selangor), Johor Bahru (Johor), Seremban (Negeri Sembilan) dan Kuantan (Pahang).

"Kerajaan sedar, perumahan selesa dan mampu milik adalah keperluan asas paling utama kepada rakyat. Kerajaan komited untuk memastikan setiap rakyat Malaysia berpeluang memiliki rumah mereka sendiri.

"Ini bukan sahaja satu imperatif yang bersifat ekonomi, malahan ia adalah imperatif moral bagi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab. Oleh itu, kerajaan menjadikan hasrat ini sebagai keutamaan berterusan," katanya. - BERNAMA

Bomoh kena jel tiga tahun dan sebatan

Posted:

Bomoh kena jel tiga tahun dan sebatan

28/09/2012 6:27pm

JOHOR BAHRU - Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan 15 sebatan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini selepas mengaku bersalah atas satu tuduhan menyalahgunakan harta dan 14 tuduhan memperdaya bagi penyerahan barang kemas antara Jun 2010 dan Mei lepas.

Omar Mohamad, 38, yang merupakan seorang bomoh membuat pengakuan berkenaan selepas kesemua pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret Mohd. Azlan Shah Mohd. Allias.

Dia yang beralamat di Kampung Pekajang, Gelang Patah, dekat sini, dituduh menyalahgunakan harta berupa emas bagi bagi kegunaan sendiri dengan melupus dan memajaknya di Kedai Emas Golden Height di A56, Kampung Paya Mengkuang, Tanjung Kupang, Gelang Patah, kira-kira pukul 10 pagi, 1 Februari tahun lepas.

Kesalahan terbabit dituduh mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebat serta boleh didenda.

Bagi 14 tuduhan memperdaya itu, empat daripadanya dituduh dilakukan oleh Omar terhadap Ibrahim Mohamed dengan memperdayanya supaya menyerahkan keseluruhan wang berjumlah RM9,700 yang kononnya bagi menggandakan wang tersebut dan barang kemas bernilai RM3,240 yang kononnya bagi mencucinya dari saka. - BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved