Jumaat, 28 September 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


2.7 juta orang bujang dapat BR1M 2.0

Posted:

2.7 juta orang bujang dapat BR1M 2.0

NAJIB bersalaman dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas sesi pembentangan Bajet 2013 di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kali kedua atau BRIM 2.0 akan diteruskan tahun depan dengan golongan penerimanya bukan sahaja membabitkan 4.3 juta isi rumah tetapi manfaatnya diperluaskan kepada 2.7 juta individu bujang berusia 21 tahun ke atas.

Golongan bujang itu akan menerima bayaran RM250 dengan syarat pendapatan mereka di bawah RM2,000 sebulan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bayaran tersebut akan dibuat awal tahun depan.

"Hasrat kerajaan memberi bantuan ini kepada isi rumah berpendapatan rendah serta golongan bujang bukan satu langkah populis tetapi manifestasi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dan mampu mengurus kewangan secara berhemah," kata beliau yang juga Menteri Kewangan ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat semalam

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

1.3 juta kakitangan awam dapat bonus satu bulan setengah

Posted:

1.3 juta kakitangan awam dapat bonus satu bulan setengah

KUALA LUMPUR - Kira-kira 1.3 juta penjawat awam akan menerima bonus satu bulan setengah gaji manakala pesara akan menerima RM500 sebagai tanda kerajaan mengenang budi mereka dalam bersama-sama membangunkan negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bonus itu termasuk imbuhan setengah bulan gaji yang telah dibayar sebelum perayaan Aidilfitri yang lepas.

"Bayaran bonus akan dibuat sebanyak dua kali iaitu setengah bulan pada bulan Disember manakala setengah bulan lagi pada Januari depan," katanya ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

1.5 juta belia dapat rebat RM200 beli telefon pintar 3G

Posted:

1.5 juta belia dapat rebat RM200 beli telefon pintar 3G

GOLONGAN muda berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan dapat membeli set telefon pintar dengan harga lebih murah pada tahun depan di bawah program Bajet 2013.


KUALA LUMPUR - Seramai 1.5 juta belia di negara ini akan menikmati rebat sebanyak RM200 secara sekali bayar bagi pembelian satu unit telefon mudah alih pintar 3G yang bertujuan membuka akses untuk golongan itu kepada lebuh raya maklumat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pakej khas itu yang akan diperkenalkan kerajaan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta syarikat telekomunikasi terbuka kepada belia berumur 21 hingga 30 tahun dengan pendapatan bulanan RM3,000 ke bawah.

"Kerajaan menyediakan peruntukan sebanyak RM300 juta bagi pelaksanaan rebat ini," jelas beliau ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved