Rabu, 19 September 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Serangan berani mati di Kabul

Posted:

Serangan berani mati di Kabul

BEBERAPA pegawai keselamatan memeriksa lokasi serangan pengebom berani mati di Kabul, Afghanistan semalam.


KABUL, Afghanistan - Seorang pengebom berani mati perempuan menyerang sebuah van di sini dengan menyebabkan 12 orang termasuk lapan warga Afrika Selatan terbunuh dalam serangan bagi membalas dendam penerbitan filem anti-Islam, Innocence of Muslims di Amerika Syarikat (AS).

Penyerang dilaporkan meletupkan dirinya di dalam sebuah kereta semalam.

Pengeboman di sebuah lebuh raya menuju ke lapangan terbang antarabangsa Kabul itu merupakan serangan berani mati kedua di bandar ini dalam tempoh 10 hari.

Serangan tersebut membangkitkan persoalan berhubung kestabilan Afghanistan selepas Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara menyegerakan pengunduran askarnya dan menyerahkan kawalan keselamatan kepada tentera Afghanistan menjelang penghujung 2014.

Seorang jurugambar agensi berita AFP melihat sekurang-kurangnya enam mayat terbaring dalam van berkenaan dengan sebuah lagi kenderaan masih terbakar di tengah lebuh raya akibat letupan tersebut.

"Pada sekitar 6.45 pagi, seorang pengebom berani mati yang memandu sebuah kereta sedan meletupkan dirinya di lebuh raya menuju ke lapangan terbang di Daerah 15," kata polis dalam satu kenyataan.

SEJUMLAH wanita Muslim menyertai tunjuk perasaan anti filem Innocence of Muslims di depan Kedutaan Amerika Syarikat di Bangkok, Thailand semalam.


"Seramai sembilan pekerja sebuah syarikat asing dan tiga penduduk tempatan maut manakala dua anggota polis cedera dalam serangan ini," tambah kenyataan tersebut.

Seorang pegawai Afghanistan dan Barat memberitahu, sembilan warga asing terbunuh dalam pengeboman kali ini.

"Semua warga asing itu bekerja untuk sebuah syarikat persendirian di lapangan terbang Kabul," kata seorang pegawai tempatan.

Kumpulan Hezb-i-Islami mengaku bertanggungjawab melakukan serangan tersebut.

Sementara itu di Indonesia, penduduk negara berkenaan mengadakan demonstrasi bagi menuntut AS menghukum penerbit filem biadab itu.

Sekitar 200 penunjuk perasaan membakar bendera AS dan beberapa buah tayar di luar Pejabat Konsulat AS di bandar ketiga terbesar di Indonesia, Medan semalam.

Sebahagian mereka membawa kain rentang yang menyatakan: "AS pergi ke neraka". Para penunjuk perasaan itu menuntut Washington menghukum pembikin filem tersebut.

Di sebuah lagi negara rantau Asia Tenggara, Thailand, sekitar 400 orang mengadakan bantahan aman di luar Kedutaan AS di Bangkok.

Sekitar 700 anggota polis dikerahkan di lokasi tunjuk perasaan semalam bagi memastikan penunjuk perasaan mematuhi undang-undang.

Bantahan berkenaan dianjurkan oleh sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka Persekutuan Al Quds Antarabangsa Thailand.

Sementara itu, sebuah cawangan Al-Qaeda di Afrika Utara mendesak para diplomat AS diserang bagi membalas dendam terhadap filem tersebut.

Cawangan itu, Al-Qaeda di Tanah Islam Maghreb mengancam melakukan serangan di Algeria, Tunisia, Maghribi dan Mauritania.

Tunjuk perasaan turut berlaku di Srinagar, India yang menyebabkan sebuah kereta polis dibakar. - Agensi

China mahu berunding isu pulau

Posted:

China mahu berunding isu pulau

BEBERAPA anggota polis mengawal sejumlah penunjuk perasaan anti-Jepun di sebatang jalan raya menuju ke Pejabat Konsulat Jepun di Shanghai semalam.


BEIJING - China mahu berunding bagi menyelesaikan pertikaian dengan Jepun berhubung tuntutan bertindih ke atas beberapa buah pulau tetapi akan mengambil 'tindakan susulan' sekiranya rundingan itu gagal, kata Menteri Pertahanan, Liang Guanglie semalam.

"Kami berhak mengambil tindakan susulan walaupun kami berharap dapat menyelesaikan isu ini menerusi rundingan secara aman," Guanglie dipetik sebagai berkata oleh media China selepas berunding dengan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS), Leon Panetta di sini semalam.

Pada pertemuan mereka, Guanglie dan Panetta membincangkan tentang kepulauan yang dituntut oleh kedua-dua Beijing dan Tokyo yang dikenali sebagai Diaoyu di China serta Senkaku in Jepun.

Panetta turut menggesa China supaya meningkatkan hubungan ketenteraan dengan AS bagi mengurangkan risiko konfrontasi ketika kedua-dua buah kuasa besar itu bergelut dengan isu pertikaian wilayah antara Tokyo dan Beijing.

Isu tersebut timbul selepas kerajaan Jepun membeli tiga daripada empat pulau kecil itu daripada beberapa pemilik persendirian pada minggu lalu sekali gus mencetuskan bantahan anti-Jepun di beberapa buah bandar di China.

Kepulauan tersebut turut dituntut oleh Taiwan.

Dalam perkembangan berkaitan, lebih 100 aktivis Taiwan membakar bendera Jepun pada tunjuk perasaan di pusat bandar di sini semalam.

Tunjuk perasaan bagi menyokong kerajaan Jepun berhubung isu pulau tersebut turut diadakan di Tokyo semalam.

Perkembangan itu berlaku ketika 11 kapal China memasuki perairan sekitar kepulauan berkenaan semalam beberapa jam selepas dua aktivis Jepun berenang ke sebuah pulau tuntutan bertindih tersebut.

Kapal-kapal itu tidak memasuki wilayah Jepun tetapi berlabuh di perairan yang dikenali di bawah undang-undang maritim antarabangsa sebagai zon persempadanan.

Sementara itu, beribu-ribu penduduk China menyertai beberapa bantahan semalam bagi memperingati insiden yang mencetuskan pencerobohan Jepun di timur laut China pada 1931.

Penunjuk-penunjuk perasaan di sini membawa sepanduk dan melaungkan slogan supaya memboikot barangan dan mengebom Jepun semasa mereka diiringi oleh sejumlah anggota polis beruniform dan berpakaian awam.

Beberapa penunjuk perasaan membaling botol air plastik, telur, tomato dan pelbagai benda lain ke arah Kedutaan Jepun semasa mereka berarak melepasi halangan pihak berkuasa. -Agensi

Psy ucap terima kasih kepada peminat

Posted:

Psy ucap terima kasih kepada peminat

PSY (kanan) menari tarian kuda ketika dia membuat persembahan untuk program televisyen Today di New York pada 14 September lalu.


SEOUL - Artis rap terkenal Korea Selatan, Psy semalam mengucapkan terima kasih kerana muzik video Gangnam Style telah ditonton lebih 200 juta kali di YouTube.

Lagu itu turut mengungguli carta muzik iTunes di Amerika Syarikat (AS) pada Sabtu lalu.

"Mendapat 200 juta tontonan, terima kasih semua," kata Psy di laman Twitternya.

Populariti Psy melonjak selepas muzik videonya yang menampilkan dia menari tarian kuda dimuat naik pada Julai lalu.

Penyanyi berusia 34 tahun itu baru-baru ini membuat persembahan pada Anugerah Muzik Video MTV dan diundang menghadiri beberapa rancangan bual bicara di AS.

Psy atau nama sebenarnya Park Jae-sang turut menandatangani kontrak dengan syarikat pengurusan yang turut menguruskan bintang pop remaja, Justin Bieber ekoran populariti tarian kudanya.

Muzik video Baby oleh Bieber, 18, kini ditonton hampir 800 juta kali di YouTube. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved