Sabtu, 25 Ogos 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Standard kualiti 100%

Posted:

Standard kualiti 100%

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

DI Malaysia, nama Isuzu mungkin tidak terlalu gah berbanding pengeluar kenderaan dari Jepun yang lain. Di pasaran tempatan, nama Isuzu lebih berkisar kepada segmen trak pikap menerusi model D-Max, biarpun jenama itu turut dijual dalam bentuk kenderaan komersial seperti ELF dan FORWARD.

Biarpun begitu, jika dibesarkan skopnya ke skala global, Isuzu sebenarnya satu jenama yang cukup berpengaruh. Isuzu merupakan pengeluar kenderaan komersial nombor satu di Jepun dan berada di tangga kedua di dunia selepas Daimler dengan pengeluaran mencecah 252,000 unit setahun.


D-MAX menjadi pilihan pengguna di Malaysia kerana ia terbukti menjimatkan bahan api dan tahan lasak.


Selaku pakar dalam menghasilkan kenderaan komersial dan enjin diesel, produknya boleh dilihat di serata ceruk dunia. Tidak percaya? Pada tahun 2009, Isuzu telah menghasilkan lebih 21 juta enjin diesel. Pelanggannya juga ramai. Ini termasuklah Renault, Nissan dan General Motors (GM).

Walaupun ia menghasilkan trak sejak tahun 1919, uniknya Isuzu juga pernah mengeluarkan model sedan dan kereta kompak. Antara model sedan yang sempat dikeluarkannya ialah Hillman (1961) Bellel (1961), Bellett (1963), Florian (1967), 117 Coupe (1968), Gemini (hasil kerjasama dengan GM) dan banyak lagi.


ISUZU GIGA dilengkapi enjin diesel turbo bersesaran 15.7 liter yang dipadankan dengan kotak gear automatik manual (AMT).


Namun, sambutan terhadap produk itu tidaklah memberangsangkan. Justeru, Isuzu mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada produk utamanya (enjin diesel dan kenderaan komersial) dan tidak lagi mengeluarkan sedan dan kereta kompak.

Selari dengan perkembangan dan penerimaan terhadap produknya, kilang pengeluaran Isuzu berada di pasaran-pasaran utama. Tidak terhad di Jepun, Isuzu turut memiliki kilang di Amerika Syarikat (AS), China, Thailand dan Jerman.

Kejayaan yang dikecapi Isuzu sekarang banyak dipengaruhi oleh prinsip pengilangannya yang tidak berkompromi terhadap kualiti. Sistem yang dikenali sebagai Pengurusan Pengilangan Isuzu (Isuzu Manufacturing Management, IMM) itu dilaksanakan di semua kilang Isuzu di seluruh dunia, tidak terkecuali kilang utama Isuzu di Jepun, iaitu kilang Fujisawa.

Tahukah anda bahawa enjin dan kerangka sebuah kenderaan komersial melibatkan lebih 1,000 komponen? Jadi, demi mengelakkan berlakunya sebarang kecacatan, Isuzu telah mencipta satu sistem pemeriksaan dan kawalan kualiti yang amat ketat bagi memastikan alat-alat ganti yang rosak tidak akan sampai ke proses seterusnya.

Proses pengilangan fleksibel

SETIAP pekerja di kilang Isuzu diterapkan dengan konsep jaminan kualiti bagi memastikan produk yang dikeluarkan tidak mengalami sebarang kecacatan.


Isuzu juga telah menerapkan konsep jaminan kualiti ke dalam diri para pekerjanya. Tidak cukup dengan itu, sekumpulan penyelia atau pemeriksa akan memantau seksyen-seksyen penting untuk menyokong proses pengurusan kualiti tersebut.

Kenderaan komersial memiliki pelbagai konfigurasi dan spesifikasi sebagaimana yang dikehendaki oleh setiap pelanggan. Maka, selaku pengeluar yang memiliki pengalaman luas, Isuzu berupaya memenuhi semua keperluan pelanggannya menerusi satu proses pengilangan yang fleksibel.

Maksudnya, satu saluran pengeluaran berupaya untuk menghasilkan berpuluh-puluh kenderaan dengan konfigurasi dan spesifikasi berbeza! Sekali fikir memang ia bukan mudah untuk direalisasikan, tetapi itulah yang mampu dilakukan oleh Isuzu.

Selaku pengeluar kenderaan komersial dan enjin diesel utama dunia, Isuzu juga amat mengambil berat terhadap alam sekitar. Ini bukan sekadar cakap kosong, tetapi hampir semua kilang Isuzu telah dianugerahkan piawaian ISO 14001.

Kilang-kilangnya berjaya mencapai matlamat sifar emisi dan kini sedang giat menjimatkan tenaga dan sumber alam.

BARISAN produk kenderaan komersial Isuzu daripada rangkaian F Series dan N Series.


Buktinya, ketika matlamat jangka panjangnya untuk mengurangkan pengeluaran karbon dioksida sebanyak 30 peratus dari tahun 1990 hingga 2010, kilang-kilang Isuzu sudah berjaya mengurangkan emisi kepada 50 peratus pada tahun 2006.

Komitmen Isuzu terhadap masalah pemanasan global turut terserlah menerusi kenderaan dan enjin diesel yang mesra alam. Selain enjin diesel yang jimat, bersih dan bercekapan tinggi, Isuzu turut mengeluarkan kenderaan yang dikuasakan oleh gas asli mampat (CNG) dan mengaplikasikan teknologi hibrid.

Hasilnya, model ELF dan FORWARD dengan teknologi CNG telah dikeluarkan secara massa dan menguasai pasaran Jepun sebanyak 79 peratus pada tahun 2006.

ELF diesel hibrid pula menemui pengguna pada tahun 2005 dan menerima perubahan penuh dua tahun kemudian. Dengan enjin diesel kompak dan ringan, transmisi automatik mekanikal Smother Ex serta penggunaan bateri jenis lithium, jentera itu menawarkan ketahanan sebuah kenderaan komersial serta penjimatan bahan api yang mengagumkan.

Apa yang pasti, Isuzu tidak akan berhenti di sini. Ia akan terus menghasilkan kenderaan komersial dan enjin diesel termaju demi kelangsungan jenamanya serta rasa tanggungjawab kepada alam sekitar.

Keseronokan Nex

Posted:

Keseronokan Nex

Oleh SHAWKATH AZDE


SUZUKI Nex menawarkan pengendalian yang cukup baik.


MASIH ingatkah Suzuki V100? Skuter yang mencetuskan keghairahan dalam industri motosikal sehinggakan kehadirannya jelas kelihatan di merata-rata tempat. Itulah skuter pertama diperkenalkan di Malaysia, jika anda tidak mengambil kira model Passola.

Nostalgia keseronokan tunggangan V100 yang pernah dinikmati suatu ketika dahulu kini kembali terasa apabila saya menunggang produk terbaharu Suzuki Assemblers Malaysia Sdn. Bhd. (Suzuki Assemblers) iaitu Suzuki Nex. Kali ini, ia pasti lebih baik.


TEKNOLOGI CVT membolehkan perjalanan Nex lebih lancar dan sempurna.


Nex dilengkapi enjin empat lejang sejukan udara bersesaran 113cc yang diadun bersama sistem transmisi pemboleh ubah berterusan (CVT). Bagi melengkapkannya, sistem karburator jenis Mikumi BS22 dengan Sensor Posisi Pendikit (TPS) dipasang pada enjin berkenaan.

Beberapa komponen dipasang pada Nex untuk menjayakan keefisienan penggunaan petrol dan mengekang kehilangan kuasa enjin. Pertama, TPS memainkan tugas membantu penjimatan bahan bakar dan menjadikan penyampaian kuasa lebih berkesan.

Kedua, penggunaan roller rocker arm untuk mengurangkan kesan geseran. Inilah skuter pertama di ASEAN yang dilengkapi komponen tersebut. Ketiga, diameter cemat engkol (crank pin) dikecilkan kepada 25.1 milimeter (mm) berbanding 28mm sebelum ini.

Kombinasi pembaharuan komponen itu didakwa membolehkan Suzuki Nex mencatat pengunaan petrol dengan jarak 52 kilometer bagi setiap liter (km/l). Mungkin atas sebab itu, Nex dilengkapi tangki petrol yang berkapasiti kecil iaitu 3.5 liter sahaja.


RUANG simpanan untuk barangan kecil disediakan di bawah tempat duduk.


Saya berpeluang menunggang uji Suzuki Nex selama seminggu. Model skuter baharu itu didatangkan dengan tiga pilihan warna menarik iaitu merah jambu, hijau dan putih. Jentera itu sesuai untuk mereka yang mahukan keseronokan tunggangan atau penggunaan di kawasan bandar.

Sistem pengoperasiannya mudah. Masukkan kunci, tarik tuli brek pada sebelah kanan atau kiri hendal, tekan butang penghidup enjin dan pulas sahaja pendikit minyak untuk menggerakkannya.

Skuter itu agak lincah menyusuri kesesakan jalan raya, apatah lagi ketika mengemudinya ke arah kiri atau kanan jalan. Kelajuan maksimum yang berjaya diperah ialah 100 kilometer sejam (100km/j).

Meskipun beratnya hanya 87 kilogram, jentera itu sememangnya memberi kepuasan kepada saya untuk melayan selekoh pada kelajuan 60 hingga 80 km/j.

Kestabilan jentera yang dilengkapi rim berukuran 14 inci itu disokong menerusi titik graviti casis yang agak rendah. Ketinggian tempat duduk Nex ialah 735 milimeter (mm). Apa yang kurang menyenangkan saya ialah ruang tempat meletak kaki.

Ia agak sempit untuk kaki saya yang agak panjang. Sekiranya anda memiliki saiz kaki yang lebih pendek, ia tidak menjadi satu masalah besar. Tempat duduknya juga sedikit kecil dan membuatkan punggung kurang selesa ketika menunggang lama.


NEX sememangnya menawarkan penggunaan bahan api yang cekap tanpa menjejaskan prestasinya.


Sistem suspensi hadapan jenis teleskopik dan belakang (jenis tunggal) memainkan tugas dengan baik. Ia tidak terlalu keras atau lembut. Bagi memberhentikan Nex, khidmat brek jenis cakera hadapan dan drum belakang digunakan.

Satu tangki penuh petrol membolehkan saya mencapai jarak perjalanan sejauh 110km. Kadar kelajuan tunggangan pula adalah antara 80 hingga 100km/j. Sememangnya jentera itu memberikan penjimatan petrol jika ditunggang secara berhemah.

Berhubung aspek pencahayaan sewaktu tunggangan malam, Nex yang ditawarkan pada harga RM4,218 (harga asas tidak termasuk insurans dan caj-caj lain) itu dikategorikan sebagai agak memuaskan.

Jika anda mahukan skuter mampu milik dengan prestasi yang munasabah, mungkin Suzuki Nex menepati keperluan itu. Apa yang pasti, produk itu ternyata menggamit semula memori V100.

Honda Malaysia agih pek Keselamatan Jalan Raya

Posted:

Honda Malaysia agih pek Keselamatan Jalan Raya


AKKBAR mengagihkan pek keselamatan jalan raya kepada seorang pemandu di plaza tol AKLEH.


PADA Jumaat minggu lalu, pihak pengurusan Honda Malaysia dan kakitangannya mengagihkan 10,000 pek keselamatan jalan raya di plaza tol Ampang (AKLEH).

Pek yang mengandungi risalah, gula-gula dan air mineral itu turut diagih di dua buah masjid berhampiran ibu pejabatnya di Petaling Jaya, Selangor. Selain peringatan supaya bersiap-sedia ketika hendak pulang ke kampung sewaktu Hari Raya Aidilfitri, kempen itu juga bertujuan mendidik pengguna jalan raya dengan tip keselamatan jalan raya yang ringkas dan berguna.

Pengurus Kanan Pemasaran Honda Malaysia, Akkbar Danial hadir di tol plaza AKLEH untuk memberikan pek tersebut kepada orang ramai.

"Memastikan jalan raya di Malaysia dalam keadaan selamat merupakan sebahagian daripada komitmen jangka panjang Honda. Kami mahu menyampaikan maklumat mengenai keselamatan jalan raya menerusi risalah menarik yang dihasilkan oleh Honda," kata Akkbar.

Risalah itu mengingatkan pemilik kenderaan supaya memeriksa suhu dan kadar air kenderaan sebelum memulakan perjalanan, tidak mengekori kereta di hadapan terlalu rapat serta mematuhi undang-undang jalan raya.

Pada masa yang sama, Honda Malaysia menggalakkan pelanggannya supaya menghantar kereta mereka untuk diperiksa dan diselenggara di Pusat Servis Honda terdekat. Terdapat 61 pengedar Honda di seluruh negara dengan 58 daripadanya adalah Honda 3S.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved