Ahad, 27 November 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pertembungan Gendang

Posted:

Pertembungan Gendang

Pertembungan Gendang

JIKA di Brazil, konsep batucada yang bererti bermain gendang beramai-ramai cukup terkenal dalam kalangan masyarakat mereka. Kebiasaannya ia akan melibatkan jumlah pemain muzik yang ramai mencecah 20 orang dan menghimpunkan pelbagai jenis alat perkusi (percussion).

Konsep muzik yang diklasifikasikan dalam kumpulan samba Brazil itu sudah mula berkembang di beberapa buah negara termasuk Singapura tetapi pengetahuan tentang muzik itu belum begitu mekar di Malaysia.

Lima tahun lalu, sebilangan anak muda lulusan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) tanpa diduga menubuhkan kumpulan pertama di Malaysia yang membawa konsep muzik batucada Brazil.

Busking di Bukit Bintang

Diketuai Mohd. Hisharudy Mahmud, 26, kumpulan yang mahu digelar WPU itu bermula dengan melakukan persembahan jalanan (busking) di Bukit Bintang setiap Jumaat.

"Ketika baharu berjinak-jinak dengan batucada, kami tidak mempunyai instrumen khas sendiri dan bagi mendapatkan bunyi yang hampir serupa, kami pecahkan set-set dram.

"Selepas menerima jemputan mengadakan persembahan pertama di Borneo Baruk Club untuk satu majlis pada tahun 2007, kumpulan kami mula diberi perhatian dan duit hasil setiap persembahan kami kumpul bagi membeli instrumen sebenar," jelas Hisharudy.

Mula membeli instrumen wajib batucada, surdo pada tahun 2009 di Singapura, bilangan ahli WPU juga semakin bertambah kepada 13 orang berbanding asal seramai 10 orang.

"Bayangkan sebelum memiliki surdo asli, kami membuat surdo sendiri menggunakan besi murah bagi mendapatkan bunyi seakan-akan serupa. Tanpa surdo dan snare, persembahan berkonsep batucada kurang menjadi kerana kedua-dua alat ini merupakan asas dalam batucada," tambah Hisharudy yang memberitahu harga bagi satu surdo bernilai RM1,200.

Elemen Malaysia

Selepas bertahun-tahun menjalankan percubaan bagi menggabungkan beberapa gendang dan instrumen tradisional tempatan ke dalam batucada, WPU akhirnya berjaya mengenal pasti barisan instrumen tradisional yang sesuai digunakan.


WALAUPUN sibuk dengan undangan persembahan, kumpulan ini masih lagi melakukan basking di Bukit Bintang jika ada masa terluang.


Nik Mohd. Izzham Che Man, 23, menyatakan bahawa tujuan mereka menggabungkan gendang Brazil dan Malaysia adalah bagi menunjukkan bahawa gendang tempatan mempunyai keistimewaan sama tinggi dengan gendang-gendang negara lain.

Sehingga kini, rebana Melayu, rebana dikir barat, gendang dua muka, dhol (gendang India) dan serunai merupakan antara instrumen tempatan yang menjadi kewajipan dalam persembahan mereka.

"Negara kita sahaja mempunyai lebih 20 jenis gendang tetapi ramai yang tidak tahu menyebabkan ia sekadar dimainkan golongan berusia sahaja sementara anak muda lebih tertarik kepada instrumen moden seperti gitar, dram dan lain-lain.

"Matlamat kami adalah bagi mengkomersialkan instrumen tempatan ke peringkat antarabangsa. Tetapi untuk sampai ke tahap itu, masyarakat kita sendiri perlu memberi peluang kepada instrumen-instrumen ini untuk berkembang," kata Izzham.

Seorang lagi ahli WPU, Abdullah Firlany Abdul Malik, 24, mendedahkan bahawa walaupun Malaysia kaya dengan pelbagai jenis gendang, namun tiada satu pun daripadanya tersenarai dalam alat perkusi global.

Setiap kali WPU melakukan persembahan, mereka akan memastikan instrumen tempatan diberi perhatian sewajarnya terutama penonton warga asing.

"Ketika melakukan basking di Bukit Bintang, majoriti penonton di situ merupakan pelancong asing dan ada dalam kalangan mereka begitu tertarik dengan kombinasi instrumen dua benua itu.

"Serunai contohnya, mungkin kelihatan tidak sesuai digabungkan dengan batucada tetapi kami telah membuktikan ia tidak mustahil," ujar Firlany.

Perahu Kayuh

Keunikan batucada WPU boleh dilihat pada lagu-lagu ciptaan mereka yang bertemakan nasihat serta perjuangan kaum Melayu untuk bangkit dalam menongkah arus global yang semakin sukar.

Dengan alat perkusi Brazil seperti surdo, repenique, malacacheta, snare, pandeiro, chocalho, agogo bell ditambah dengan instrumen tempatan iaitu rebana dikir barat dan kesi serta alat muzik Afrika seperti timbau dan djembe, WPU mampu menciptakan nukilan muzik global dengan lirik bahasa Melayu.

Lagu berbentuk dikir barat bertajuk Perahu Kayuh sudah menjadi kegemaran pengikut setia kumpulan WPU dan seringkali menjadi permintaan setiap kali mengadakan persembahan.


WPU sanggup belajar bahasa Portugis bagi memastikan sebutan dan penggunaan bahasa yang digunakan dalam lagu tersebut lebih sempurna.


Menggunakan loghat Kelantan, Perahu Kayuh ciptaan bersama WPU itu cuba menyampaikan mesej keamanan serta peneguhan iman dalam diri.

Cuba mengikut acuan golongan muda hari ini yang begitu taksub terhadap muzik yang dibawa band-band indie, WPU bagaimanapun mahu membentuk identiti sendiri bagi memancing perhatian masyarakat tempatan.

"Band indie rata-rata memiliki lagu dalam standard serupa dan instrumen yang digunakan juga sudah biasa didengar orang.

"Muzik WPU berbeza kerana kami satu-satunya kumpulan perkusi di Malaysia yang menjadikan alat perkusi sebagai instrumen utama dalam persembahan dan juga lagu.

"Durasi setiap lagu itu sama dengan konsep muzik lain dan untuk tahun ini, kami cuba fokus kepada lagu berbentuk komersial namun, masih mengekalkan ketulenan batucada campuran Brazil dan Malaysia itu," luah Khairul Azwan Abdullah yang berusia 33 tahun.

Bahasa Portugis

Mengikut pemerhatian anak-anak muda itu, punca gendang tradisional tidak dikenali ramai adalah disebabkan cara pembawaan instrumen itu masih lagi berada ditakuk lama.

Memang tidak disangkal, muzik asli itu lebih baik kerana ia merupakan identiti yang seharusnya dijaga tetapi dalam era serba moden ini, ia juga perlu meniti pembaharuan agar dipandang ramai pihak.

Mohd. Azzam Che Manir, 25, berpendapat penciptaan lagu-lagu moden dengan alat muzik tradisional dapat memberi ruang kepada alatan tersebut terus berkembang mengikut peredaran zaman.

"Lagu samba, rap dan reggae yang kami hasilkan mungkin kedengaran muda dan moden tetapi komposisi muzik lagu itu merupakan hasil cantuman instrumen Brazil dan tempatan menjadikan ia satu karya yang menarik untuk didengar," ujar Azzam.

Bagi memantapkan kefahaman mereka terhadap batucada yang dikatakan dibawa dari Afrika ketika sistem penghambaan masih dijalankan, WPU turut mendapat tunjuk ajar daripada pemuzik Brazil bernama Baldinho yang memberi kursus pendek kepada kumpulan itu pada awal 2009.

Bukan itu sahaja, WPU juga cuba belajar bahasa rasmi Brazil iaitu bahasa Portugis daripada guru capoeira, Armando Soldado. Dengan sedikit pengetahuan itu mereka nyanyikan semula sebuah lagu Brazil berjudul Taj Mahal yang digubah semula mengikut kesesuaian genre muzik mereka.

Full content generated by Get Full RSS.

Sengsara ibu tunggal Iraq

Posted:

Sengsara ibu tunggal Iraq

Sengsara ibu tunggal Iraq


RAMAI wanita Iraq terpaksa menjadi ibu tunggal dan menyara keluarga selepas kematian suami di medan perang.


HALIMA AD DAKHIL yang kehilangan suaminya akibat serangan Amerika Syarikat terhadap Iraq pada tahun 2003 kini dilanda kebimbangan kerana mengetahui gaji yang diterimanya sebanyak AS$250 (RM795) sebulan itu tidak mampu membayar sewa rumah dan menanggung perbelanjaan makan minum bersama lima orang anaknya.

Selain itu, beliau yang turut mengambil upah sebagai tukang cuci di sebuah klinik juga bergantung kepada ehsan jiran-jirannya yang menghulurkan bantuan makanan kepada keluarganya.

Menurut Ad Dakhil, ketika suaminya terbunuh pada tahun 2006 anak bongsunya Ridha masih kecil.

"Kini saya mengambil peranan sebagai ibu dan bapa. Saya menyara dan membayar sewa. Kadar sewa memang membebankan saya," ujarnya.

Ad Dakhil berkata, militan telah memancung kepala suaminya bersama abang dan anak saudaranya. Ketika itu, mereka mengembara untuk menjual kereta di Wilayah Diyala.

"Suami saya dibunuh kerana militan puak Sunni menggangap dia merupakan puak Syiah kerana kad pengenalan dia (suami) telah dikeluarkan dari perkampungan Syiah, Bandar Sadr," jelasnya.

Tentera Amerika Syarikat yang telah menduduki Iraq selama sembilan tahun dengan hampir sedekad pemerintahan telah menyebabkan golongan miskin sukar dibantu. Banyak mangsa tercedera, manakala janda-janda pula banyak yang berparut akibat peperangan tersebut.

"Saya berharap peperangan ini tidak berlaku dan suami saya mungkin hidup lagi. Apa salah suami saya?" soalnya.

Berpuluh-puluh ribu askar, polis, pejuang, pemberontak dan orang awam terbunuh dalam peperangan yang meragut lebih daripada 100,000 rakyat Iraq.

Menunggu pampasan

Menteri Hal Ehwal Wanita , Ibtihal Gasid al-Zaidi menganggarkan sebanyak dua juta wanita yang merupakan pencari nafkah di Iraq dan rata-ratanya menjadi janda selepas peperangan yang berlaku pada tahun 2003.

Pada masa yang sama, Kumpulan Kemanusiaan Antarabangsa menganggarkan mungkin terdapat 1.5 juta janda di Iraq yang kini menjadi ketua keluarga selepas kematian suami.

"Kita melihat pada hari ini wanita yang menjadi ketua isi rumah merupakan golongan yang paling lemah di Iraq," jelas Gasid al-Zaidi.

Beliau menambah, kira-kira 7 juta rakyat di Iraq hidup di bawah paras kemiskinan dan lebih daripadanya merupakan golongan wanita.

"Banyak ibu tunggal yang terpaksa berjuang dengan kehidupan yang baharu demi membesarkan anak-anak dengan menggunakan wang yang sedikit.

"Penderitaan wanita semakin besar dalam keadaan yang sukar kerana mereka adalah bapa, ibu, penjaga dan pencari nafkah. Mereka juga menggalas tanggungjawab yang besar baik di dalam rumah mahupun luar. Kami akan cuba membantu seberapa yang boleh," ujarnya.

Ketika pemerintahan Saddam, golongan ibu tunggal perlu membayar faedah secara bulanan dan mereka akan diberi tanah dan kereta yang sekurang-kurangnya dapat membantu mereka. Saddam juga memberi ganjaran kepada anggota tentera yang berkahwin dengan balu.

Kesemua faedah tersebut terhenti apabila Saddam digulingkan.

Diminta beri rasuah

Ketua jawatankuasa sebuah pertubuhan ibu tunggal, Hazem al-Haidari berkata, pada tahun 2009, undang-undang baharu telah diluluskan untuk membantu mangsa-mangsa peperangan.


SEORANG ibu tunggal menyara hidupnya dengan menjahit melalui skim sokongan NGO Ibn Sina.


"Pampasan standard sebanyak RM12,718 diberikan kepada pekerja kerajaan yang terbunuh manakala pekerja bukan kerajaan pula menerima sebanyak RM9,351 beserta dengan tanah dan pencen bulanan.

"Setakat ini, jawatankuasa itu telah menyalurkan RM138 juta dan tanah telah diberikan di beberapa wilayah tetapi tidak lagi di Baghdad," katanya.

Seorang balu akan menerima bayaran sebanyak RM250, manakala kanak-kanak pula RM38 sebulan.

Seorang profesor di Universiti Kufa di Najaf, Hassan al-Zubaidi berkata, wanita Iraq bagaimanapun mendakwa mendaftarkan diri untuk mendapat pencen kerajaan merupakan satu mimpi yang ngeri disebabkan banyak kakitangan yang meminta rasuah untuk menyiapkan kertas kerja.

"Seorang janda berkata dia menghabiskan masa hampir setahun untuk mendaftar dan apabila beliau telah berjaya menyelesaikan proses, pejabat pencen memberitahunya bahawa fail telah hilang. Dia berputus asa.

"Kerajaan telah memperuntukkan RM1.2 bilion setahun untuk mengurangkan paras kemiskinan kepada 16 peratus menjelang tahun 2014," katanya.

Ad Dakhil yang membesarkan anak-anak di rumah yang berkeluasan 75 meter persegi itu tidak mempunyai kaca di tingkap. Penyejuk udaranya pula rosak menyebabkan mereka hidup dalam kepanasan.

"Anak-anak saya tidur tanpa makan malam. Saya mahu pampasan daripada kerajaan. Saya mahu mereka membina sebuah rumah," katanya.

Di sebuah kem berhampiran perkampungan kumuh Kota Sadr, Iraq, nasib ibu tunggal di situ lebih baik daripada Ad Dakhil.

Ibn Sina yang merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), membantu balu mendapat pekerjaan.

Kumpulan itu telah membeli sebuah mesin jahit dan peti sejuk supaya mereka dapat mencari sumber pendapatan.

Seorang ibu kepada lima orang anak, Kadhmiya Mohammed, 35, berkata, walaupun telah menjual barang-barang yang ada di dalam rumahnya namun, ia tidak memenuhi keperluan keluarganya.

Suaminya telah hilang pada tahun 2005 walaupun dia telah mencarinya di hospital dan penjara namun, semua usaha itu gagal.

Mahkamah telah mengisytiharkan suaminya mati dua tahun yang lalu.

"Suami saya telah pergi tetapi saya mempunyai anak-anak. Siapa yang harus membesarkan mereka? Keadaan kami amat tragis. Untuk berapa lama kami akan kekal seperti ini?" keluhnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved