Isnin, 21 November 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pelajar disembur semburan lada

Posted:

Pelajar disembur semburan lada

Pelajar disembur semburan lada

RAKAMAN video menunjukkan seorang anggota polis menggunakan semburan lada terhadap barisan penunjuk perasaan di Universiti California, Amerika Syarikat Jumaat lalu. - AP


SAN FRANCISCO, Amerika Syarikat (AS) - Sekumpulan penunjuk perasaan yang mengadakan protes di kampus Universiti California sebagai menyokong gerakan duduki Wall Street disembur semburan lada pada jarak dekat oleh seorang anggota polis berpakaian seragam antirusuhan dalam insiden yang tersebar di Internet kelmarin.

Canselor Universiti California, Linda Katehi menyifatkan rakaman kejadian itu sebagai 'menakutkan' dan mengarahkan satu jawatankuasa bertindak ditubuhkan untuk menyiasat kejadian itu.

Bagaimanapun, seorang pegawai polis yang menonton klip video rakaman beberapa pelajar itu menyatakan pengunaan kekerasan dalam insiden tersebut merupakan prosedur standard polis.

Dalam klip video berkenaan, seorang anggota polis dilihat menyembur semburan lada terhadap penunjuk-penunjuk perasaan yang sedang duduk.

Mereka bertindak menutup muka tetapi tidak melawan dengan beberapa pelajar menjerit meminta anggota polis berkenaan supaya berhenti berbuat demikian.

Klip video itu yang tersebar di YouTube dan beberapa laman web lain menimbulkan kemarahan pelajar pusat pengajian tinggi AS. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

Rakaman video detik-detik penangkapan Seif al-Islam

Posted:

Rakaman video detik-detik penangkapan Seif al-Islam

Rakaman video detik-detik penangkapan Seif al-Islam


IMEJ yang diambil daripada laman web 17 February menunjukkan wajah Seif selepas ditangkap di Zintan.


ZINTAN, Libya - Satu klip video menunjukkan anak lelaki pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, Seif al-Islam ditangkap selepas dipaksa keluar dari sebuah kenderaan di sini.

Klip sama juga menunjukkan Seif ditumbuk sebaik sahaja dia dikerumuni oleh sekumpulan pemberontak. Memakai serban berwarna coklat, Seif tidak menunjukkan sebarang emosi.

Ketua Briged Zintan, Al-Ajmi al-Atiri memberitahu, Seif meminta mereka yang menangkapnya supaya menembak kepalanya dan membawa mayatnya ke Zintan.

"Seif al-Islam ditangkap pada pukul 1.30 pagi di daerah al-Ajal berhampiran Awbari. Kami menerima maklumat daripada salah seorang pengawal peribadinya.

"Kami kemudian memasang perangkap. Dua buah kereta muncul dengan enam orang di dalamnya, termasuklah Seif. Kami menahan dan mereka tidak melawan. Bercanggah dengan laporan media sebelum ini, mereka tidak menawarkan wang," kata al-Atiri.

Berita penahanan Seif disambut gembira dengan tembakan senjata ke udara.

Perdana Menteri kerajaan sementara Libya, Abdel Rahim al-Kib semalam mengumumkan bahawa Seif yang diburu sejak tiga bulan lalu akan diberi 'perbicaraan yang adil'. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Penunjuk perasaan, polis Mesir bertempur lagi

Posted:

Penunjuk perasaan, polis Mesir bertempur lagi

Penunjuk perasaan, polis Mesir bertempur lagi


POLIS antirusuhan Mesir bergelut dengan penunjuk perasaan di Dataran Tahrir, Kaherah kelmarin.


KAHERAH - Beratus-ratus penunjuk perasaan yang membanjiri Dataran Tahrir di sini semalam bertempur dengan pasukan keselamatan Mesir, sekali gus meneruskan ketegangan pada malam sebelumnya.

Di dalam beberapa buah bilik rawatan yang dibina di dalam masjid berhampiran dataran tersebut, penunjuk perasaan menerima rawatan kerana ditembak dengan gas pemedih mata dan peluru getah.

Tunjuk perasaan itu bertujuan menuntut Majlis Tertinggi Pasukan Bersenjata (SCAF) yang mengambil alih kuasa selepas Presiden Mesir, Hosni Mubarak ditumbangkan pada Februari lalu menyerahkan kuasa kepada rakyat.

Mereka juga mahu Hussein Tantawi yang mengetuai junta tentera dan Menteri Pertahanan sewaktu pemerintahan Mubarak meletak jawatan.

"SCAF meneruskan polisi Mubarak, tiada apa yang berubah," kata seorang penunjuk perasaan, Khaled di sebalik laungan "kebebasan! kebebasan!" rakan-rakannya.

"Keganasan hari ini menunjukkan bahawa Mubarak masih berkuasa," kata seorang lagi penunjuk perasaan, Ahmed Hani yang cedera di dahi akibat terkena peluru getah.

Penunjuk perasaan turut menggunakan rangkaian laman sosial untuk mengajak lebih ramai rakyat Mesir menyertai perjuangan mereka. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved