Sabtu, 10 September 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Ceburi bidang agro makanan - Noh Omar

Posted:

Ceburi bidang agro makanan - Noh Omar

Ceburi bidang agro makanan - Noh Omar

10/09/2011 8:14pm

KLANG — Lebih ramai golongan muda digalak menceburi bidang agro makanan sebagai persediaan berdepan krisis makanan dunia yang diramal berlaku pada 2050, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata, pembabitan golongan itu perlu sebagai pelapis kepada petani sedia ada bagi memastikan aktiviti pertanian dapat diteruskan dan mempunyai kesinambungan.

"Jika tidak ada kesinambungan aktiviti pertanian, terutamanya dalam bidang agro makanan seperti buah-buahan serta sayur-sayuran, bekalan akan berkurangan sekaligus menimbulkan masalah apabila pada masa yang sama, jumlah penduduk sentiasa bertambah dari tahun ke tahun.

"Begitu juga dengan masalah tanah yang semakin berkurangan kerana ramai pemilik tanah memilih untuk terbabit dalam penanaman kelapa sawit misalnya, atau menukar status tanah untuk pembinaan rumah," katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Penuaian Rock Melon Usahawan Tani Siswazah di sini hari ini.

Noh berkata, terdapat 298,000 hektar tanah di negara ini yang terbabit dalam aktiviti agro makanan, dan dijangka berkurangan sehingga 8,000 hektar dalam tempoh lima tahun.

Katanya, golongan muda yang berminat boleh mendapatkan pinjaman modal perniagaan sehingga RM50,000 melalui Agro Bank atau Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) tanpa penjamin. — Bernama

Jerebu seluruh negara semakin pulih

Posted:

Jerebu seluruh negara semakin pulih

Jerebu seluruh negara semakin pulih

10/09/2011 8:42pm

KUALA LUMPUR — Jerebu di seluruh negara semakin pulih sehingga 5 petang ini dengan 24 kawasan merekodkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) baik berbanding 19 kawasan pukul 11 pagi ini dan 18 kawasan pukul 7 pagi ini.

Jabatan Alam Sekitar (JAS) melaporkan sebanyak 27 kawasan merekodkan IPU sederhana sehingga 5 petang ini berbanding 32 kawasan pukul 11 pagi ini dan 34 kawasan pukul 7 pagi ini.

JAS juga melaporkan sehingga 5 petang ini tiada kawasan mencatatkan IPU tidak sihat, sangat tidak sihat atau berbahaya.

Lima kawasan mencatat IPU tertinggi ialah Nilai, Negeri Sembilan (78); Batu Muda, Kuala Lumpur (71); Petaling Jaya, Banting di Selangor dan Cheras, Kuala Lumpur masing-masing mencatat 70, menurut JAS dalam laman sesawangnya. — Bernama

Asyraf fobia lihat lelaki berkumpul

Posted:

Asyraf fobia lihat lelaki berkumpul

Asyraf fobia lihat lelaki berkumpul

10/09/2011 8:01pm

LONDON — Kecederaan yang dialami Muhammad Asyraf Haziq Rossli, 20, pelajar Malaysia yang diserang oleh kumpulan perusuh di kota London hampir sebulan yang lalu, kini semakin pulih.

Bagaimanapun, menurutnya, kecederaan yang dialaminya bersifat kekal dan besi yang dipasang untuk membetulkan rahangnya, akan kekal selama-lamanya.

"Saya sudah makin pulih, mungkin dalam beberapa minggu lagi saya sudah boleh makan makanan keras. Sakitnya juga sudah hilang namun kadang-kadang terasa ngilu bila hujan.

"Walaupun sebulan peristiwa itu berlaku, namun masih fobia, kalau berjalan dan ternampak orang berkumpul, saya akan elak dan ikut jalan lain," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau sebelum itu bertemu Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berada di United Kingdom untuk lawatan rasmi empat hari bermula Khamis lepas. — Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved