Selasa, 20 September 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Lebih 320,000 kerja di sektor haram

Posted:

Lebih 320,000 kerja di sektor haram

Lebih 320,000 kerja di sektor haram

LIMPAHAN pekerja asing di Malaysia mendorong ramai bekerja dalam sektor yang di luar Dasar Penggajian Pekerja Asing. - Gambar hiasan


PUTRAJAYA - Seramai 327,991 pekerja asing didapati bekerja di luar sektor pekerjaan yang dibenarkan untuk mereka, demikian penemuan awal laporan Program Penyelesaian Menyeluruh Menangani Pekerja Asing Tanpa Izin (Program 6P).

Dasar semasa kerajaan hanya membenarkan warga asing bekerja dalam lima sektor iaitu perkilangan, peladangan, pertanian, pembinaan dan 15 jenis pekerjaan dalam sektor perkhidmatan.

Bagaimanapun, ramai yang didapati bekerja dalam sektor yang tidak dibenarkan seperti perlombongan, bengkel kereta, restoran makanan segera, gerai, nelayan, pengedar surat khabar dan mencuci kenderaan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, selain itu, hasil risikan dan pemantauan Jabatan Imigresen juga mendapati terdapat pendatang tanpa izin yang bekerja sendiri, malah sesetengahnya telah menjadi majikan.

"Sungguhpun senario itu telah dikenal pasti sejak sekian lama, ia sukar ditangani disebabkan pelbagai faktor antaranya isu salah guna pas dan permit kerja serta pemalsuan dokumen dan identiti," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Hishammuddin berkata, agensi penguat kuasa juga sukar mengambil tindakan apabila mereka berselindung di sebalik permit kerja, sama ada yang sah atau dipalsukan.

"Sebab itu pelaksanaan Program 6P penting kerana selain menangani isu berkaitan pendatang tanpa izin sedia ada dalam negara, ia membolehkan kerajaan mendapat data tepat berhubung permasalahan sebenar," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Hampir 88,000 siswazah dapat kerja

Posted:

Hampir 88,000 siswazah dapat kerja

Hampir 88,000 siswazah dapat kerja

PUTRAJAYA - Kajian Kementerian Pengajian Tinggi pada tahun lalu menunjukkan kira-kira 50.4 peratus atau 87,908 siswazah berjaya mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, angka itu mencatat peningkatan berbanding 45 peratus yang memperoleh pekerjaan bagi tempoh yang sama pada tahun 2009.

"Daripada 240,000 pelajar yang menamatkan pengajian setiap tahun, sebanyak 24.6 peratus atau 42,995 siswazah gagal mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan

"Keadaan itu berpunca daripada sikap memilih pekerjaan, bertukar-tukar pekerjaan dan ada yang melanjutkan pelajaran ke luar negara," katanya pada sidang media selepas majlis penyampaian sijil kepada peserta program MyCareer MyFuture di sini semalam.

Menurut beliau, senario itu bagaimanapun menjadi penyumbang kecil kepada kadar pengangguran di negara ini.

Beliau memberitahu, walaupun prospek pekerjaan untuk siswazah masih cerah, pihak kementerian tetap akan berusaha mengadakan pelbagai program untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Tekanan dahsyat dorong remaja amal Emo

Posted:

Tekanan dahsyat dorong remaja amal Emo

Tekanan dahsyat dorong remaja amal Emo

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Pengikut fanatik aliran muzik Emo terdorong untuk mengamalkan budaya jelik fahaman yang menyimpang itu termasuk mengelar tangan dan menjilat darah sendiri semata-mata untuk melepaskan diri daripada tekanan perasaan.

Menurut pakar sosiologi klinikal, Datuk Dr. Wan Halim Wan Othman, tekanan yang dihadapi oleh remaja pada ketika ini lebih dahsyat berbanding remaja pada era 20 atau 30 tahun lalu.

"Macam-macam masalah berlaku sekarang menyebabkan mereka tidak tahu lagi bagaimana untuk melepaskan perasaan masing-masing.

"Bagi mereka, muzik emo ini adalah ubat jiwa mereka kerana ia melambangkan masalah yang ada dalam kepala mereka," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved