Selasa, 6 September 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Serang bas dekat plaza tol

Posted:

Serang bas dekat plaza tol

Serang bas dekat plaza tol

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN daripada 25 penumpang bertindak keluar dari bas ekspres selepas berlaku kekecohan.


IPOH – Seramai 25 penumpang sebuah bas ekspres melalui pengalaman mencemaskan apabila mereka 'ditawan' selama 10 minit oleh sekumpulan empat individu termasuk dua wanita bersenjatakan kayu dan payung dalam kejadian berdekatan Plaza Tol Jelapang di sini kelmarin.

Kejadian mencemaskan pukul 7.30 malam itu berlaku apabila penyerang terbabit dikatakan tidak berpuas hati dengan pemandu bas tersebut kerana didakwa enggan berhenti selepas melanggar sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV), Perodua Alza kira-kira dua kilometer sebelum plaza tol tersebut.

Kejadian itu didakwa berlaku apabila bas tersebut merempuh belakang Perodua Alza terbabit hingga menyebabkannya terbabas ke dalam longkang. Ekoran itu, salah seorang daripada tiga penumpangnya cedera manakala kesemua penumpang bas terselamat.

Pemandu bas tersebut merupakan warga Thailand dan mereka dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Hatyai, Thailand. Rata-rata penumpang dari Singapura dan Hatyai.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Ahmad Termizi Abdul Haq berkata, pemandu bas berusia lingkungan 50-an tersebut kemudian meneruskan perjalanan sejauh 1.2 kilometer sebelum berhenti di lorong kecemasan yang lebih selamat dan tidak membahayakan pengguna lebuh raya.

Katanya, sebaik berhenti, sebuah kereta Proton Iswara yang dinaiki empat individu terbabit berhenti berhampiran bas lalu bertindak memecahkan cermin bas dengan membaling batu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Perjalanan tertangguh sebab enggan ambil penumpang

Posted:

Perjalanan tertangguh sebab enggan ambil penumpang

Perjalanan tertangguh sebab enggan ambil penumpang


SEBAHAGIAN daripada penumpang yang terkandas di perhentian bas Jertih, Besut semalam.


BESUT – Orang lain punya pasal, orang lain yang terima padah. Demikian yang menimpa 44 individu apabila bas yang mereka naiki gagal tiba di di Kangar, Perlis mengikut jadual mengakibatkan semua rancangan mereka tergendala kelmarin.

Ia berikutan bas yang berlepas dari Dungun, Terengganu pada pukul 8.30 malam itu gagal meneruskan perjalanan kerana pemandu bas syarikat berkenaan enggan mengambil lima penumpang yang menunggu di perhentian bas Jerteh. Bas itu sepatutnya tiba di Kangar pada pukul 5 pagi semalam.

Difahamkan, sebaik bas itu tiba di Jertih tiga jam kemudian, lima penumpang terbabit dihalang menaiki bas dari syarikat yang sama dengan alasan ia tidak menuju ke Kangar dan menyuruh mereka menunggu bas lain.

Namun, sebaik bas kedua sampai, pemandu bas memaklumkan penumpang telah cukup iaitu seramai 44 orang dan dia enggan mengambil penumpang lain kerana melebihi muatan.

Alasan itu kemudian telah menimbulkan kemarahan buat lima penumpang berkenaan hingga menimbulkan kekecohan di situ sebelum pemandu bas bertindak menghubungi pemandu bas terdahulu dan pihak pengurusan tetapi gagal.

Geram dengan keadaan itu, lima penumpang yang gagal menaiki bas itu kemudian membuat laporan di Balai Polis Jertih.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Malu bekerja di restoran mamak

Posted:

Malu bekerja di restoran mamak

Malu bekerja di restoran mamak

Oleh RIZAM ZAKARIYA
mohdrizam@kosmo.com.my

BUTTERWORTH – Walaupun gaji yang ditawarkan mencecah RM2,500 sebulan, kempen tawaran kerja di restoran mamak anjuran Persatuan Restoran Muslim Malaysia (Presma) sejak awal tahun lalu didakwa menerima sambutan dingin di kalangan rakyat tempatan.

Presma mendakwa, daripada 25,000 kerja kosong ditawarkan melibatkan pelbagai bidang tugas, hanya 200 orang rakyat tempatan mengemukakan permohonan.

Timbalan Presiden Presma, K.K. Sihabutheen berkata, kempen bermula pada 27 Februari tahun lalu itu melibatkan lebih 2,000 restoran seluruh negara yang merupakan ahli Presma termasuk di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Jelasnya, antara jawatan yang ditawarkan ialah pembantu kedai dengan gaji RM800 hingga RM1,200 sebulan, juruwang (RM1,000 hingga RM1,300) serta penyelia dan tukang masak (RM1,500 hingga RM2,500).

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved