Selasa, 30 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


RM45 juta ganti peralatan usang di HKL

Posted:

RM45 juta ganti peralatan usang di HKL

RM45 juta ganti peralatan usang di HKL

TIONG LAI (kiri) menyampaikan sumbangan kuih raya kepada petugas Jabatan Kecemasan HKL di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan akan menggantikan kelengkapan perubatan yang usang di beberapa unit di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebaik sahaja permohonan peruntukan RM45 juta diluluskan kerajaan.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, antara unit terbabit ialah Unit Rawatan Rapi dan Unit Penjagaan Koronari.

"Permohonan peruntukan itu sudah dipanjangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk pertimbangan," katanya kepada pemberita selepas melawat warga HKL sempena sambutan Aidilfitri di sini semalam.

Selain itu, Tiong Lai berkata, HKL kini dalam proses naik taraf meliputi antaranya pembinaan tempat letak kereta bertingkat dan blok baru bernilai RM600 juta bagi Hospital Ibu dan Anak.

"Blok baru Hospital Ibu dan Anak ini akan dibina tahun depan. Sekarang ini kita dah ambil tender dan kita juga akan tempatkan 400 buah katil tambahan untuk blok ini," katanya.

Selain itu, HKL juga bakal mempunyai pusat jagaan harian iaitu Ambulatory Care Centre (ACC) bernilai kira-kira RM90 juta yang menempatkan semua pakar bagi pesakit mendapatkan rawatan harian, rujukan dan susulan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Rumah terbuka Aidilfitri Agong, PM meriah

Posted:

Rumah terbuka Aidilfitri Agong, PM meriah

Rumah terbuka Aidilfitri Agong, PM meriah


NAJIB dan Rosmah menyambut kehadiran orang ramai ke rumah terbuka Perdana Menteri di Seri Perdana, Putrajaya semalam.


KUALA LUMPUR – Hari Raya Aidilfitri disambut di seluruh negara semalam dalam suasana penuh meriah tetapi sederhana.

Seperti amalan selama ini, rumah-rumah terbuka yang diadakan menyediakan pelbagai juadah seperti ketupat dan lemang serta pelbagai jenis kuih raya.

Di Istana Negara, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah mengadakan rumah terbuka dalam dua sesi.

Sesi rumah terbuka untuk orang kenamaan pada sebelah pagi dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta menteri Kabinet dan diplomat asing.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohamed Ali turut menghadiri rumah terbuka itu.

Bagi sesi untuk orang ramai yang bermula pada pukul 11.40 pagi hingga 1 petang, Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah menerima lebih 20,000 rakyat berbilang kaum daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah meluangkan masa berdiri di hadapan 'rumah kaca' bersalaman dengan orang ramai dan memberi duit raya kepada kanak-kanak.

Orang ramai kemudiannya diberi cenderahati berupa kuih raya sebelum ke khemah khas untuk menikmati jamuan yang disediakan.

Penggal Seri Paduka berdua sebagai Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong dijadual berakhir Disember ini.

Sementara itu, pada sebelah tengah hari di Putrajaya, lebih 100,000 orang menyerikan sambutan rumah terbuka Perdana Menteri dan jemaah menteri di Seri Perdana.

Mereka yang hadir terdiri daripada diplomat asing, pemimpin parti-parti politik, pelancong asing dan warga tempatan yang disajikan dengan pelbagai juadah serta dihiburkan dengan pelbagai persembahan yang melambangkan semangat 1Malaysia.

Majlis yang bermula pada pukul 12 tengah hari itu berakhir pada pukul 6 petang.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Pakai purdah sembunyi syabu

Posted:

Pakai purdah sembunyi syabu

Pakai purdah sembunyi syabu

Oleh NOR SHAFAWATI YUP dan MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
berita@kosmo.com.my


NORDIN (dua dari kiri) menunjukkan bengkung yang dipakai di badan untuk menyembunyikan syabu.


SHAH ALAM – Sindiket yang terlibat dalam kegiatan penyeludupan syabu antarabangsa semakin kreatif dengan taktik-taktik terbaharu untuk mengelirukan pihak berkuasa bagi membawa masuk barang haram itu ke negara ini.

Selain menggunakan taktik kreatif seperti menjadikan syabu sebagai replika kepala harimau, memasukkan dadah dalam omboh enjin kereta, mi segera, ubi kayu atau pencuci rambut, kini ada dalam kalangan kurier dadah terbabit berlagak seperti seorang alim dengan wanita berpakaian purdah manakala lelaki memakai jubah.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, taktik pemakaian purdah dan jubah bagi membawa syabu dikesan ekoran penahanan beberapa orang kurier dadah yang kemudian didapati menyembunyikan dadah dalam bengkung yang dipakai di badan.

"Ada warga Iran dikesan menyimpan syabu dalam bengkung di sebalik penampilan memakai jubah manakala bagi wanita memakai purdah menyembunyikan dadah di badan mereka," kata beliau ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Pada awal tahun ini, menurut beliau, polis menahan tiga wanita Iran berpurdah yang kemudian dikesan menyembunyikan sejumlah dadah syabu di badannya di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang.

Sepanjang tahun lepas dan tahun ini, polis mencatatkan sebanyak 23 kes dadah disembunyikan dalam bagasi, menelan dadah (5), menyimpan di dalam silinder besi (2), menyimpan di dalam sabun mandi (1), menyembunyikan di dalam peket mi segera (2) dan menyimpan di dalam ubi kayu (20).

Semua rampasan itu dilakukan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan LCCT.

Mengulas mengenai tangkapan di KLIA, Nordin memberitahu, jumlah tangkapan warga asing membawa dadah meningkat secara mendadak pada setiap tahun.

"Pada tahun lalu sebanyak 164 orang ditahan termasuk 27 wanita dan tujuh kanak-kanak.

"Daripada jumlah tangkapan itu, rakyat Iran paling ramai ditahan dengan 114 orang lelaki dan 16 orang wanita," kata beliau.

Baki tangkapan itu membabitkan rakyat India, Pakistan, Turki, Bulgaria, Thailand, Nigeria, Kenya, Togo dan Indonesia.

Bersama-sama dengan tangkapan itu, polis merampas sebanyak 154.21 kilogram syabu yang kesemuanya bernilai RM37 juta.

Sehingga Jun tahun ini, Nordin berkata, polis berjaya mengesan sebanyak 56 kes penyeludupan dadah jenis syabu di KLIA dengan 43 tangkapan.

"Jumlah terbesar warga asing yang ditangkap ialah 32 rakyat Iran termasuk 16 wanita," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved