Isnin, 22 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Hidup terasing angkara tiada sijil kelahiran

Posted:

Hidup terasing angkara tiada sijil kelahiran

Hidup terasing angkara tiada sijil kelahiran

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my

ROHANI bersama anak-anaknya, Nordiana (dari kanan), Norhidayah, Nurul Fatihah, Mohd. Alif dan Mohd. Syawal ketika ditemui di rumahnya di Kampung Nibong Che Damak, Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Empat beradik yang berusia antara lima hingga sembilan tahun terpaksa hidup seperti pelarian di negara sendiri apabila mereka gagal memiliki sijil kelahiran sejak dilahirkan.

Ekoran masalah tersebut, kanak-kanak terbabit iaitu Norhidayah Mohd. Zaki, 9; Nordiana, 8; Mohd. Alif, 7, dan Mohd. Syawal, 5, terpaksa melupakan hasrat untuk melalui alam persekolahan.

Ibu kepada empat beradik malang itu, Rohani Ngah, 33, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Nibong Che Damak dekat sini semalam berkata, kegagalan empat daripada lima anaknya itu untuk memperoleh sijil kelahiran adalah disebabkan kelalaiannya ketika bernikah pada tahun 2000.

Katanya, dia dan suami, Mohd. Zaki Othman, 48, bernikah tanpa mendapat restu keluarga sehingga menyukarkannya untuk mendapatkan surat nikah.

"Saya akui apa yang berlaku kepada empat anak saya sekarang ini adalah disebabkan kesilapan saya dan suami. Kami tidak memikirkan langsung kesan jangka panjang ketika bernikah.

"Akibatnya, saya sukar untuk mendaftarkan sijil kelahiran empat anak saya disebabkan tidak mempunyai bukti perkahwinan," ujarnya.

Bagaimanapun jelasnya, anak kelimanya, Nurul Fatihah yang kini berusia tiga tahun telah mempunyai sijil kelahiran selepas dia dan suami mendaftarkan semula perkahwinan mereka pada 2005.

Menurut Rohani, dia kini terpaksa bergantung harap kepada Biro Aduan Pemuda UMNO untuk mendapatkan bantuan dan khidmat nasihat berhubung masalah yang dihadapinya.

"Sepanjang sembilan tahun mengurus sijil kelahiran anak, saya dan suami terpaksa membelanjakan lebih RM10,000 bagi membayar orang tengah yang kononnya dapat membantu menyelesaikan masalah saya," katanya.

Lebih memalukan, ujar Rohani, apabila ada orang di sekelilingnya memandang sinis di atas kekurangan keluarganya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Calon UPSR putus jari

Posted:

Calon UPSR putus jari

Calon UPSR putus jari

Oleh YATIMIN ABDULLAH
berita@kosmo.com.my


Noor Saipul menunjukkan tangannya yang cedera terkena mercun di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU - Ketika rakan seusia bergembira untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri minggu depan, seorang calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) berhadapan keadaan sebaliknya apabila kehilangan jari tangan kerana bermain mercun.

Kejadian tersebut menimpa Noor Saipul Mohammad, 12, ketika dia cuba menyalakan mercun bola menggunakan api dapur gas di rumahnya di Kampung Laka, dekat sini pada kira- kira pukul 1 petang semalam.

Akibat kejadian malang itu, pelajar Tahun Enam Sekolah Kebangsaan Sri Ketereh dekat sini itu putus hujung jari telunjuk kanan selain cedera pada ibu dan jari tengah.

"Mercun bola itu terus meletup sebaik sahaja saya menyalakannya tanpa sempat saya melemparkannya," ceritanya ketika ditemui di Wad Kecemasan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HPRZ II) dekat sini semalam.

Tambah anak ketiga daripada enam beradik itu, dia menyesal dan serik dengan apa yang berlaku.

"Saya tidak akan bermain mercun lagi selepas ini walaupun diajak oleh rakan-rakan,'' janjinya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Program TAPS, STAR dilancar

Posted:

Program TAPS, STAR dilancar

Program TAPS, STAR dilancar


NAJIB, Muhyiddin dan Mohd. Sidek bermesra dengan sebahagian pelajar tajaan JPA pada majlis pelancaran TAPS dan STAR di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam melancarkan dua inisiatif utama untuk membolehkan pemegang biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memainkan peranan penting dalam menggerakkan transformasi negara.

Perdana Menteri berkata, program dikenali Talent Acceleration in Public Service (TAPS) dan Scholarship Talent Attraction and Retention (STAR) dirangka untuk menyediakan peluang-peluang menarik kepada pemegang biasiswa memajukan kerjaya masing-masing dalam bidang-bidang utama menerusi Program Transformasi Kerajaan (PTK) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) apabila mereka tamat pengajian.

Beliau berkata, TAPS adalah satu inisiatif JPA sebagai sebahagian daripada usaha mentransformasi perkhidmatan awam menjadi satu kerjaya pilihan. Menerusi program itu pemegang biasiswa JPA yang cemerlang akan dipilih untuk mengendalikan isu-isu dasar awam dan projek berkeutamaan tinggi.

"Saya pasti ramai daripada anda di sini mengagumi kedudukan dalam perkhidmatan awam dan ia adalah platform yang tepat," katanya ketika melancarkan kedua-dua program itu di sini semalam.

Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

TAPS adalah inisiatif bersama diketuai JPA bersama Razak School of Government (RSOG) dan Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp) bagi menarik dan membimbing pemegang-pemegang biasiswa JPA yang cemerlang menyertai perkhidmatan awam.

Najib berkata, menerusi TAPS, pelajar-pelajar pintar itu akan disandarkan kepada pegawai-pegawai kanan awam yang akan menjadi mentor mereka.

Kumpulan pertama program itu melibatkan 40 pelajar cemerlang dan ia akan dimulakan Oktober ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved