Ahad, 17 Julai 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tewas tapi melawan

Posted:

Tewas tapi melawan

Tewas tapi melawan

Laporan WAN FAKHRUL BAKAR dan SHAHRIL NIZAM ABDULLAH


PARA pemain Malaysia bersalaman dengan pemain Liverpool selepas aksi persahabatan di Stadium Nasional, Bukit Jalil petang semalam. Malaysia tewas 3-6.


SKUAD bola sepak kebangsaan tewas 3-6 kepada Liverpool pada aksi persahabatan di Stadium Nasional, Bukit Jalil petang semalam. Begitupun, aksi melawan anak- anak buah Datuk K. Rajagobal itu wajar dipuji apabila mereka tampil lebih agresif berbanding ketika tewas 0-4 kepada Arsenal pada Rabu lalu. Keenam-enam gol Liverpool dijaringkan oleh Charlie Adam, David Ngog (2), Maxi Rodriguez (2) dan Dirk Kuyt.

Manakala skuad kebangsaan membalas tiga gol menerusi kapten, Safiq Rahim dan dua jaringan penyerang sensasi, Safee Sali.

Rajagobal melakukan empat pe- rubahan pada kesebelasan utamanya dengan menyenaraikan Shar- binee Allawee Ramli, Muslim Ahmad, Baddrol Bakhtiar dan Abdul Hadi Yahaya. Liverpool pula yang dikemudikan oleh penolong pengurusnya, Steve Clarke selepas Kenny Dalg- lish terpaksa pulang awal ke England, membuat enam perubahan berbanding kesebelasan ketika menewaskan Guangdong Sunray Cave 4-3. Kedudukan babak pertama terikat 1-1 setelah sepakan penalti Adam pada minit ke-25 berjaya di- padam oleh sepakan percuma Safiq yang menewaskan Brad Jones minit ke-42.

Skuad kebangsaan bermula baik pada babak kedua tetapi kelalaian benteng pertahanan membenarkan Ngog mudah meledak dua gol pada minit ke-67 dan ke-68 mene- waskan penjaga gol gantian, Khairul Fahmi Che Mat.

Ketinggalan 1-3, Rajagobal memasukkan Safee pada minit ke-69 dan percaturan itu ternyata berhasil apabila penyerang Pelita Jaya itu berjaya meledak dua gol. Terdahulu Liverpool berjaya menambah gol keempat menerusi sentuhan Rodriguez pada minit ke-74.

Bagaimanapun semangat para pemain negara kembali melonjak apabila Safee menjaringkan gol kedua pada minit ke-78. Ia berpunca daripada kegagalan penjaga gol gantian Liverpool, Martin Hansen menangkap kemas bola rembatan Amirulhadi Zainal. Tiga minit kemudian, Safee merapatkan kedudukan 3-4 apabila pantas menyudahkan hantaran leret Rizal Fahmi Ab. Rosid untuk menewaskan Hansen buat kali kedua. Namun harapan untuk melihat Harimau Malaya bangkit menyamakan kedudukan tidak kesampaian apabila kelekaan barisan pertahanan sekali lagi dihukum pada masa kecederaan. Rodriguez menjaringkan gol kelima Liverpool pada minit ke-90, manakala Dirk Kuyt melengkapkan gol keenam minit ke-93.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rajagobal luah rasa gembira

Posted:

Rajagobal luah rasa gembira

Rajagobal luah rasa gembira

BIARPUN tewas 3-6 kepada Liverpool pada aksi per- sahabatan petang semalam, jurulatih negara, Datuk K. Rajagobal sudah boleh tersenyum lega.

Ini kerana ada peningkatan yang dipamerkan pemain negara berbanding ketika kekalahan 0-4 kepada Arsenal Rabu lalu, terutamanya tindakan penyudah yang dinanti-nanti selama ini telah ditemui.

Malah Rajqgobal juga gembira apabila 'ayam tamba- tan'nya, Safee Sali yang baru pulih daripada kecede- raan, membuktikan ketajamannya dengan dua jari- ngan, sekali gus mampu menjadi inspirasi apabila ber- tandang ke Singapura pada pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 nanti.

"Secara keseluruhannya, saya gembira dengan peningkatan pemain kita. Mereka bermain dengan pantas dan menunjukkan kombinasi yang baik," kata Raja- gobal pada sidang media semalam.

"Kita bermula dengan baik dan cuba menguasai bola, cuma kadang kala pemain lambat membuat ke- putusan di atas padang.

"Apa pun, saya gembira kerana kita dapat juga men- jaringkan gol. Jaringan Safee menyuntik semangat pe- main dan saya gembira kerana dapat menurunkannya hari ini," ujar beliau lagi.

Begitupun, Rajagobal juga sedar kerapuhan benteng pertahanan perlu diperbaiki lagi sebelum pertemuan dengan Singapura.

Menurutnya, kealpaan pertahanan telah menyebab- kan pemain Liverpool mendapat gol dengan mudah.

"Kita telah memberi enam gol secara percuma kepada Liverpool hari ini. Kita tidak boleh memberi pe- luang sebegini kepada sebuah pasukan berkelas dunia seperti Liverpool.

"Tetapi saya juga mahu menguji kombinasi pemain pertahanan dalam perlawanan seperti ini, sebab itu saya masukkan Rizal (Fahmi), Farisham (Ismail) dan beberapa lagi pertahanan.

"Saya mahu beri peluang kepada mereka beraksi berdepan dengan penyerang-penyerang bertaraf dunia. Bukan senang untuk mendapat peluang sebegini. Apa pun, ia satu ujian yang bagus buat mereka," tambah Rajagobal lagi.

Mengenai prestasi penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat yang bolos lima gol, Rajagobal berkata: "Kita tidak boleh menyalahkan Khairul Fahmi kerana penjaga gol bertaraf dunia juga akan dibolosi gol.

"Lagi pun, semua gol itu adalah berpunca daripada kealpaan pertahanan kita yang longgar.

"Apa pun, saya akan buat penilaian semula dan akan menurunkan barisan yang kuat dari segi mental dan fizikal apabila berdepan dengan Singapura nanti," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Safiq, Safee jadi perhatian Liverpool

Posted:

Safiq, Safee jadi perhatian Liverpool

Safiq, Safee jadi perhatian Liverpool

Jaringan menerusi sepakan percuma kapten Safiq Rahim dan dua gol daripada Safee Sali jelas membuka mata Liverpool bahawa Malaysia juga mampu melahirkan pemain berkelas dunia.

Penolong jurulatih Liverpool, Steve Clark mengakui kehebatan kapten Malaysia itu dalam mele- dakkan gol pertama agak mengejutkannya.

Malah menurut Clarke lagi, kemasukan Safee pada 20 minit terakhir permainan berjaya menaikkan semangat pemain negara dengan ketajaman penyudah dan keghairahan memburu gol.

"Bagi saya jaringan pemain No. 8 (Safiq) menerusi sepakan percuma sangat cantik sekali.

"Malah dia juga banyak memainkan peranan dalam gerakan Malaysia," kata Clark pada sidang media semalam.

"Penyerang No. 10 (Safee) pula bermain dengan hebat. Dua jari- ngannya serta keghairahannya memburu gol berjaya memberi tekanan kepada kami.

"Ia satu perlawanan yang baik bagi mereka dan saya rasa aksi keseluruhan pemain Malaysia agak bagus. Mereka bertahan dengan baik dan sangat kompetitif," tambahnya lagi.

Menurut Clarke, kombinasi pemain Liverpool pada babak pertama lebih bertenaga berbanding babak kedua yang disifatkannya bermain secara terbuka.

"Kami bermula dengan baik, banyak menguasai bola dan mencipta peluang.

"Tetapi kombinasi pemain babak kedua agak longgar dan kami banyak kehilangan bola. Jadi sudah pasti saya lebih gembira dengan kombinasi pemain di babak pertama.

"Babak kedua juga permainan sangat terbuka oleh kedua-dua pihak.

"Saya puji tentangan yang diberikan pemain Malaysia kerana mereka dapat menjaringkan tiga gol. Ia sesuatu yang bagus bagi mereka," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved