Jumaat, 20 Mei 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Dokumentari ibu hamil dalam talian

Posted:

Dokumentari ibu hamil dalam talian

Dokumentari ibu hamil dalam talian

Oleh NURUL IZZA ROSLY


SAZZY yang menjadi hos rancangan Friso Miracle of Love berkongsi pengalaman kehamilannya.


BAGI wanita yang baru menempuh alam kehamilan, mereka mungkin tidak mengetahui bahawa selepas minggu ke-20, si ibu mungkin sudah boleh merasai tendangan pertama bayi.

Tidak lama selepas itu, bayi dalam kandungan boleh bertindak balas terhadap suara dan rangsangan fizikal seperti ketukan jari pada perut.

Demikian antara maklumat berguna yang terkandung dalam sebuah dokumentari khusus buat ibu hamil Friso Miracle of Love. Ia memuatkan informasi dalam talian untuk semua ibu hamil yang dilancarkan oleh Friso jenama terkemuka dalam nutrisi tenusu baru-baru ini.

Program yang terdiri daripada dua komponen utama iaitu sebuah dokumentari selama 40 minit dan sembilan episod web secara dalam talian berpotensi mengubah cara ibu-ibu hamil membuat persiapan kelahiran si kecil.

Ia merupakan panduan kehamilan lengkap terbitan tempatan berbentuk dalam talian yang pertama dengan sokongan daripada para profesional dalam bidang kesihatan.

Pengarah Pemasaran FrieslandCampina Malaysia, Rahul Colaco memberitahu, panduan yang disediakan itu adalah secara percuma dan boleh ditonton oleh orang ramai.

"Di Friso, kami sentiasa menyokong ibu-ibu dan kami mahu membina sebuah program yang dapat membantu wanita terutamanya wanita hamil yang sibuk bekerja supaya mereka lebih bersedia menghadapi saat-saat kehamilan serta orang baharu.

"Inilah sebabnya kami menghasilkan panduan kehamilan holistik yang akan memberikan maklumat lengkap tentang perkembangan janin dan juga menerangkan bagaimana ibu-ibu boleh memastikan kesihatan diri dan anak mereka," katanya ketika Majlis pelancaran Friso Miracle of Love.

Dengan bantuan kamera 35 mm dan optik khas terkini, dokumentari tersebut menggambarkan proses tumbesaran anak dalam janin bermula daripada peringkat persenyawaan hinggalah anak itu dilahirkan.

Ia merupakan dokumentari pertama yang memberikan bahan visual terperinci tentang pembentukan nyawa di dalam rahim ibu, sekali gus meningkatkan pemahaman ibu-ibu tentang betapa hebat dan ajaibnya proses penciptaan manusia.

Di sinilah panduan kehamilan dalam talian memainkan peranan utama. Panduan yang baru dilancarkan itu akan menerangkan pelbagai spektrum penjagaan kehamilan menerusi sembilan web berepisod sepanjang 15 minit setiap satu.

Panduan dalam talian tersebut akan menampilkan selebriti Sazzy Falak selaku hos rancangan yang akan berkongsi pengalaman kehamilannya sendiri.

Sazzy akan menemuramah pakar industri dan profesional kesihatan tentang perkembangannya sendiri serta mendapatkan jawapan bagi soalan-soalan yang lazim ditanya oleh ibu-ibu.

Topik-topik perbincangan terbahagi kepada trimester kandungan, tip-tip kesihatan, tabiat pemakanan dan cara menangani emosi serta perubahan bentuk badan.

"Kelas-kelas ini bukan sahaja untuk mereka yang bakal menjadi ibu buat pertama kali. Dengan kehadiran teknologi baharu, ibu-ibu hamil kini boleh mendapatkan maklumat yang mereka perlukan dengan mudah secara dalam talian tanpa perlu hadir secara fizikal di dalam kelas dan menontonnya bersama suami tercinta.

"Lebih menarik lagi, setiap episod boleh ditonton seberapa banyak kali yang diingini," kata Rahul.

Dokumentari dan panduan kehamilan itu akan dimuat naik untuk ditonton secara percuma mulai 6 Mei lalu di www.growinguptogether.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kumpul RM5,000 kitar semula barang

Posted:

Kumpul RM5,000 kitar semula barang

Kumpul RM5,000 kitar semula barang


ISSAM (kiri) menyampaikan sumbangan RM5,000 hasil jualan barangan kitar semula oleh kakitangan Colgate-Palmolive kepada Vivian (kanan).


SEDAR atau tidak, alam sekitar memainkan peranan yang amat penting untuk meneruskan kesinambungan survival kehidupan manusia.

Tanggungjawab menjaga alam sekitar tidak perlu diletakkan di atas bahu kerajaan semata-mata, sebaliknya melibatkan pelbagai pihak seperti masyarakat, media massa, para akademik, sektor awam dan badan korporat.

Setiap agensi mempunyai peranan tersendiri bagi membantu orang ramai agar lebih peka terhadap persekitaran mereka tanpa mengira perbezaaan darjat, keturunan, kaum, agama dan fahaman politik.

Menyedari hakikat itu, Colgate-Palmolive Marketing Sdn. Bhd. (Colgate-Palmolive) mengadakan kempen kitar semula sebagai salah satu tanggungjawab sosial korporat kepada masyarakat.

Dalam kempen sempena meraikan Hari Bumi 2011 pada 22 April lalu, kakitangan syarikat itu berjaya mengumpulkan kira-kira RM5,000 hasil jualan pelbagai barangan kitar semula seperti surat khabar, botol dan kotak.

Kesemua wang itu kemudiannya disumbangkan kepada Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), sebuah agensi bukan kerajaan yang aktif dalam menangani kejadian keganasan terhadap wanita di negara ini.

Pengarah Urusan Colgate-Palmolive Malaysia, Issam Bachaalani berkata, kempen yang diadakan bertujuan meningkatkan kesedaran sivik dan menyemai sikap kerjasama dalam kalangan kakitangan syarikat itu untuk memelihara kebersihan serta keindahan alam sekitar.

"Kami sentiasa komited dalam mengurangkan impak terhadap alam sekitar dalam setiap operasi syarikat terutama berkaitan dengan air, tenaga dan bahan buangan.

"Ia bukan sesuatu yang harus dilakukan demi melestarikan alam semula jadi tetapi juga memberi manfaat besar dalam perniagaan," katanya.

Tambah Issam, pihaknya sentiasa menerapkan semangat cintakan alam sekitar dalam kalangan kakitangan syarikat melalui nota peringatan yang dihantar melalui komputer mereka setiap hari.

"Kami mengingatkan mereka sentiasa memastikan suis lampu dan peralatan yang tidak digunakan dimatikan, mencetak kertas apabila perlu, berkongsi kenderaan untuk mengurangkan pembebasan karbon di udara, mengurangkan kebergantungan terhadap beg plastik dan sebagainya," ujarnya.

Sementara itu, Eksekutif Projek WOA, Vivian Yap melahirkan kegembiraannya terhadap sumbangan yang dilakukan oleh Colgate-Palmolive.

"Tahun ini kami memerlukan dana sehingga RM1.2 juta bagi melaksana dan meneruskan usaha-usaha yang sedang dilakukan.

"Sumbangan ini akan digunakan untuk membayar kakitangan, makanan, keperluan perubatan, sewa, pengangkutan, utiliti serta pengurusan Pusat Penjagaan Kanak-Kanak dan Pelarian yang diselia oleh WOA," katanya.

Pada perkembangan berkaitan, sempena sambutan Hari Bumi 2011 itu juga Colgate-Palmolive turut memperkenalkan Strategi Pengukuhan Global Colgate-Palmolive's 2011-2015.

Ia menonjolkan beberapa objektif utama seperti menghormati alam sekitar, menghormati orang ramai dan prestasi syarikat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved