Rabu, 19 Februari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Tanam sayur jimatkan kos

Posted:

Tanam sayur jimatkan kos

Tanam sayur jimatkan kos

MEREKA yang tinggal di rumah pangsa juga berpeluang bercucuk tanam jika mereka ada kesungguhan. - Gambar hiasan


DALAM usaha kerajaan menangani peningkatan kos sara hidup yang kini menjadi isu nasional, ada pengguna mengambil inisiatif menanam sayur-sayuran dan herba untuk keperluan sendiri di rumah.

Rata-rata pengguna terutama suri rumah mengakui, usaha itu sedikit sebanyak membantu mereka menangani beban sara hidup yang kian meningkat.

Aktivis alam sekitar, Ahmad Kamal Mohd. Ali berkata, pengguna yang mengamalkan aktiviti penanaman sayur di rumah dapat mengurangkan 20 peratus perbelanjaan bulanan.

"Aktiviti menanam sayur di rumah bukan sahaja dapat membantu mengurangkan kos perbelanjaan, tetapi turut membantu memulihkan tanah bebas daripada bahan kimia.

"Pada masa sama, kegiatan menanam sayur untuk keperluan sendiri turut membantu melahirkan masyarakat berdikari yang menghasilkan sendiri tanaman mereka dan tidak bergantung kepada faktor luar untuk mendapatkan sayur-sayuran," katanya ketika dihubungi.

Beliau yang pernah mengikuti program Pertanian Asli anjuran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggalakkan lebih ramai suri rumah mengamalkan menanam sayur di rumah kerana ia juga boleh dijadikan sebagai aktiviti senaman.

Tambah pendapatan

Suri rumah, Dalila Md. Dahalan, 40, berkata, aktiviti menanam sayur dan herba di rumah turut membantu menambah pendapatan bulanan hasil jualan sayur-sayuran itu.

Ibu kepada seorang anak itu berkata, beliau bersama tujuh jirannya yang lain mengusahakan tanaman sayur seluas 0.4 hektar di kawasan perumahan mereka sejak empat tahun lalu.

"Kami belajar cara-cara menanam sayur daripada seorang kenalan yang pernah mengikuti program CAP. Dialah yang mengajar kami cara-cara tanam sayur secara organik dan menghasilkan baja sendiri.

"Memang tidak memerlukan modal yang besar. Sayur yang kami dapat pun bukan hanya untuk kegunaan sendiri malah kami boleh menjualnya kepada jiran setempat. Dalam sebulan kami boleh memperoleh RM20," katanya.

Dalila berkata, antara sayur yang ditanam ialah bayam, sawi, terung, bendi dan cili. Pada setiap Rabu mereka akan berkumpul membersih dan memantau kawasan kebun itu.

Sementara itu, pegawai pendidikan CAP N.V. Subbarow berkata, CAP mengambil inisiatif mengadakan program itu untuk menggalakkan masyarakat menanam sayur-sayuran dan herba sendiri di rumah.

Program yang diperkenalkan sejak lapan tahun lalu itu pada mulanya bertujuan mendidik petani mengamalkan pertanian semula jadi dan organik yang lebih sihat.

Bagaimanapun, program itu mendapat perhatian daripada golongan suri rumah, pihak sekolah dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mahu mempelajari cara-cara menanam sayur-sayuran dan herba di rumah.

"Kami bukan sahaja mengajar peserta cara-cara menanam sayur malah mengajar mereka menghasilkan baja kompos daripada sisa dapur dan pertanian. Ia bukan sahaja menjimatkan kos malah menghasilkan sayur-sayuran yang lebih segar dan bebas bahan kimia.

WANITA ini membuktikan meskipun tinggal di pangsapuri, dia masih boleh bercucuk tanam. - Gambar hiasan


"Program ini tidak terhad di Pulau Pinang, kadangkala kami menjelajah ke negeri lain atas jemputan pihak tertentu," katanya.

Hakikatnya, mengusahakan kebun secara kecil-kecilan di kediaman sendiri boleh menjadi alternatif bagi masyarakat bandar untuk meringankan beban kos sara hidup yang semakin meningkat kebelakangan ini.

Tanggapan sukar untuk berkebun di bandar mungkin tidak relevan kerana terdapat beberapa laman web dan akaun Facebook yang menyediakan tip bagi masyarakat bandar berkebun.

Antara laman web yang menawarkan panduan dan menyediakan ruang untuk berkongsi maklumat dan bertukar-tukar fikiran bagi mereka yang tinggal di bandar mengusahakan kebun sendiri ialah http://kebunbandar.com, Kelab Kebun Keliling Rumah dan semuamenjadi.blogspot.com.

Laman web kebunbandar.com dikendalikan pelajar sarjana muda Sains Hortikultur Universiti Putra Malaysia (UPM) Izham Alias. Laman blog dan akaun facebook berkenaan diwujudkan tahun lalu itu kini mempunyai lebih 640 anggota melalui akaun laman sosial Facebook, Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri.

Tanam bawang

"Kumpulan sokongan Jom Tanam Sendiri mengumpulkan para peminat yang suka bercucuk tanam di rumah, sama ada rumah teres, banglo, apartmen mahupun kuarters. Kumpulan ini adalah ruang bagi mereka mendapatkan maklum balas, tip dan pandangan berkenaan hortikultur dan perkebunan di Malaysia," kata Izham dalam akaun Facebook itu.

Antara maklumat bergambar yang dipaparkan dalam laman web dan akaun Facebook berkenaan ialah kaedah mudah menanam bawang merah di dalam pelbagai bekas di rumah dan menghasilkan sayur tauge di dapur sendiri dengan mencambah kacang hijau.

Tip lain yang dimuatkan pelbagai langkah untuk menanam sayur iaitu menyemai benih pada bekas semaian, memastikan pancaran matahari yang bersesuaian untuk pelbagai jenis sayur dan menentukan tanah campuran terbaik untuk menanam sayur di dalam bekas.

Satu lagi akaun Facebook yang menggalakkan masyarakat berkebun iaitu Kelab Kebun Keliling Rumah kini mempunyai lebih 4,600 anggota.

Antara gambar yang dikongsi di akaun Facebook itu mengenai tip menggunakan bekas kertas meletak telur sebagai tapak semaian benih jagung serta menanam kucai dan terung di rumah. Laman web semuamenjadi.blogspot.com pula mempunyai maklumat bergambar mengenai tanaman kunyit dan sayur bayam. - Bernama

550 jenama produk penjagaan bayi

Posted:

550 jenama produk penjagaan bayi

550 jenama produk penjagaan bayi


EKSPO Keibuan yang berlangsung selama tiga hari akan menampilkan beberapa seminar yang bermanfaat untuk ibu bapa, permainan interaktif dan peraduan.


EKSPO bayi terbesar di Asia Tenggara, Ekspo Keibuan anjuran HareNet Communications Sdn. Bhd. kembali menghangatkan acara tahunan mereka bermula 28 Februari hingga 2 Mac 2014.

Dikenali sebagai ekspo paling pantas berkembang, ia akan merangkumi kawasan pameran seluas 23,469 meter persegi dengan lebih 350 gerai jualan.

Seramai lebih 200 peniaga mengambil bahagian mewakili 550 jenama terkemuka dalam produk penjagaan bayi dan kehamilan.

Ekspo Keibuan terus memainkan peranan penting sebagai platform sumber yang komprehensif di Malaysia meliputi keseluruhan spektrum penjagaan kelahiran bayi daripada konsep keibubapaan.

Ekspo selama tiga hari itu akan menampilkan beberapa seminar yang bermanfaat untuk ibu bapa, permainan interaktif dan peraduan selain menawarkan pelbagai pameran untuk bayi baru lahir, kanak-kanak dan ibu-ibu mengandung.

Antara produk yang dijual termasuklah pakaian dan kasut bayi, kereta sorong bayi, produk mandian dan penjagaan kulit. Selain itu, katil, perabot, permainan, cenderamata, produk makanan bayi dan peralatan menyusu serta banyak lagi yang pasti memenuhi keperluan kehamilan dijual di bawah satu bumbung.

Hakikatnya, melalui ekspo ini, para pengunjung boleh mendapatkan pelbagai maklumat terkini dan trend pasaran mengenai produk yang diingini.

Malah, setiap pempamer yang mengambil bahagian akan melancarkan inovasi dan ciptaan terkini dalam produk dan perkhidmatan bayi.

Selain peraduan dan permainan menarik untuk si kecil, pihak penganjur turut menjemput mereka yang pakar dalam bidang masing-masing untuk memberi taklimat dan nasihat berkaitan penyusuan bayi, magis urutan bayi dan tip sihat selepas bersalin.

Bagi mereka yang mencari peluang perniagaan secara francais, jangan ketinggalan untuk menghadiri sesi ceramah yang akan diadakan.

Sementara itu, bagi pengunjung yang membelanjakan RM100 ke atas dalam satu resit dengan mana-mana pempamer, jangan lupa mendapatkan tiket untuk menyertai cabutan bertuah yang dilaksanakan dua kali hari.

Penjimatan optimum dengan Shell Fuelsave

Posted:

Penjimatan optimum dengan Shell Fuelsave

Penjimatan optimum dengan Shell Fuelsave


DARI kiri: Gonzalez, Lisa, Rendell dan Danker bergandingan bagi menyahut cabaran Shell Eko Maraton 2014 di Litar Lumba Manila di Filipina, baru-baru ini.


PEMANDUAN yang betul terbukti mampu meningkatkan penjimatan petrol sesebuah kenderaan.

Peluang beraksi di litar lumba sambil mengaplikasikan teknik pemanduan yang betul bagi penjimatan petrol optimum sukar untuk dilepaskan oleh Lisa Surihani.

Tambahan pula, pelakon dan model popular itu berpeluang bergandingan bersama personaliti popular dari rantau Asia iaitu Bianca Gonzalez dari Filipina, Alex Rendell (Thailand) dan Jean Danker (Singapura).

Kesemua mereka digandingkan bagi menyahut Cabaran Memandu Shell FuelSave Selebriti 2014 di Litar Lumba Manila, Filipina baru-baru ini.

Lisa dikehendaki memandu sejauh 218.95 kilometer (km) dengan hanya seliter petrol fuelsave 95 menggunakan kenderaan yang diubah suai dikenali sebagai penjimatan ultra-energy Shell Eko Maraton.

"Saya sangat bangga selain teruja berpeluang menjadi sebahagian daripada kumpulan ini. Sejujurnya, ia adalah satu penghormatan untuk melibatkan diri dalam Shell Eko Maraton dan melihat hasil kerja bakal jurutera muda dari semua negara.

"Sebelum terlibat dalam program ini, saya tidak tahu penjimatan petrol dapat dilakukan dengan mudah. Sekadar ubah cara pemanduan dan rasai penjimatan petrol yang maksimum," katanya.

Memasuki tahun kelima penganjuran Shell Eko Maraton di Asia, mahasiswa dari seluruh dunia berkumpul di Filipina yang julung-julung kali menganjurkan acara itu.

Bermula pada 6 hingga 9 Februari lalu, lebih daripada 120 kumpulan melibatkan 16 buah negara termasuk Malaysia terbabit dalam pertandingan itu.

Pengurus Jualan dan Operasi Shell Malaysia, Leslie Ng berkata, dia menyambut baik setiap penyertaan dalam penganjuran pertandingan tersebut.

"Kita berharap dengan Shell Eko Maraton akan memberikan inspirasi kepada bakal jurutera di seluruh dunia untuk terus mencipta teknologi baharu. Ia termasuk sumber pencarian tenaga baharu.

"Penglibatan Lisa dalam program ini bukan sahaja sebagai jurucakap Shell Fuelsave, malah mampu mendidik pengguna kami di luar sana untuk menggunakan petrol dengan penjimatan maksimum ketika memandu," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved