Isnin, 9 Disember 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Bonjour Garden pilih konsep dalam taman

Posted:

Bonjour Garden pilih konsep dalam taman

Bonjour Garden pilih konsep dalam taman

SUASANA ceria di kafe membolehkan pelanggan meluangkan masa untuk menjamu selera secara santai dan selesa.


UNGKAPAN Timur Bertemu Barat bukan baharu. Ia juga tidak asing, bukan sahaja dalam aplikasi teknologi dan perniagaan tetapi juga dalam masakan dan pengeluaran makanan. Apabila pakar kulinari Jepun yang memenangi beberapa anugerah kerana kejayaannya menerapkan cita rasa Eropah dalam inovasi masakannya, ia sememangnya layak diberi perhatian.

Bonjour Garden sebuah restoran terbaharu di Intermark Mall, Kuala Lumpur memberi peluang kepada warga kota kosmopolitan menikmati cita rasa Timur bertemu Barat. Ia merupakan cawangan kelima yang dibuka selepas memulakan perniagaan di Kota Damansara pada 2011.

Dilancarkan oleh Ketua Chef merangkap Pengarah Urusan, Yukichi Matsubara, Bonjour Garden merupakan bakeri dan restoran berkonsep gaya hidup dalam taman serta inspirasi masakan ala Perancis.

Keprihatinan warga urban terhadap pemakanan sihat, menyebabkan Bonjour Garden terpanggil untuk menyediakan makanan sihat dan kreatif. Suasana ceria di kafe membolehkan pelanggan meluangkan masa untuk menjamu selera secara santai dan selesa.

Menyenaraikan lebih 100 jenis makanan meliputi pelbagai makanan konfeksi, pastri dan sajian utama yang pasti menambat selera pelanggan. Bonjour Garden Intermark beroperasi setiap hari bermula pukul 8 pagi hingga 10 malam.

CHEF Matsubara menunjukkan makanan Perancis yang disediakan di Bonjour Garden.


Chef Matsubara menjelaskan, Bonjour Garden diilhamkan oleh sentimen pasaran yang menyaksikan persaingan kemunculan restoran. Memilih konsep taman terapeutik yang memberikan nafas segar dalam hutan konkrit, Matsubara percaya Bonjour Garden satu tempat makan yang merehatkan minda.

"Golongan profesional di bandar raya Kuala Lumpur bersantai sambil meneguk secawan mocha dan menikmati kelazatan croissant bersama rakan-rakan sudah menjadi satu trend," kata beliau.

Menu utama

Lima menu utama di restoran tersebut dikenali sebagai 5C iaitu caramel cheese raisin (roti mentega gulung), ciabatta (roti keras), croissant, campagne (roti levain) dan cranberry cheese (roti levain).

"Sekiranya makanan tidak disediakan dengan sempurna, maka hidangan itu tidak akan 'meninggalkan' dapur," jelas Matsubara mengenai falsafah dan komitmen peribadinya terhadap Bonjour Garden.

Pakar kulinari kelahiran Kobe, Jepun itu mendapat latihan dalam teknik klasik Perancis dan mengasah kemahirannya di Tokyo dengan bekerja di Kimuraya Bakery.

Chef Matsubara turut menulis buku bertajuk Latest Style of Boulanger Desserts dan menyertai program televisyen Jepun untuk tayangan antarabangsa, Chojin Chef, Bakery Skills. Pada tahun 2004, beliau memenangi pingat emas dalam Cabaran Kulinari Kismis California, pertandingan yang menarik penyertaan pakar bakeri profesional dari seluruh dunia.

Produk di restoran tersebut disediakan oleh kakitangan bakeri sendiri dan dibuat setiap hari menggunakan bahan terbaik dan mengikut resipi tradisional dengan cara moden.

"Kami menggunakan bahan semula jadi tanpa pengawet, yang bermutu paling tinggi dan sihat dalam pembuatan makanan konfeksi kami. Sebagai contoh, kami menggunakan Tepung Torigoe yang termasyhur dari rantau Kyushu di Jepun dan yis asli buatan sendiri yang dibuat daripada Kismis California untuk 'menaikkan' roti. Ini memberikan aroma dan rasa yang tersendiri," katanya.


SALAH satu sandwic istimewa yang boleh didapati di Bonjour Garden.


Mentega yang digunakan di Bonjour Garden juga bergred Appellation d'Origine Protégée (AOP) yang dikeluarkan di Poitou-Charentes, Perancis.

"Keadaan tanah dan iklimnya memberikan rasa lemak mentega dengan cirinya yang tersendiri. Bagi kami, kreativiti bukan sahaja terletak pada rasa, kandungan dan persembahan, tetapi juga inovasi yang penting dalam eksplorasi paduan bahan dan rasa berlainan untuk mencipta kelazatan yang menarik sepanjang masa," tambah Matsubara.

Bonjour Garden Intermark, Kota Damansara dan Bukit Jelutong, Shah Alam adalah bakeri dan restoran manakala dua lagi cawangan iaitu Mutiara Tropicana dan Valencia Sierramas pula berbentuk kios untuk pesanan bawa pulang.

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.facebook.com/bonjourgarden atau hubungi talian 03-6140-7603.

Paddle Pop raikan 150 kanak-kanak istimewa

Posted:

Paddle Pop raikan 150 kanak-kanak istimewa

Paddle Pop raikan 150 kanak-kanak istimewa


THILA (kiri) dan Tan diapit oleh Ollie (maskot Legoland Malaysia Resort), model Lego Paddle Pop (tengah) dan maskot Paddle Pop.


SEMPENA Hari Kanak-kanak Sedunia baru-baru ini, Wall's Paddle Pop dan Legoland Malaysia Resort telah bekerjasama menganjurkan karnival istimewa membabitkan kira-kira 150 kanak-kanak di Taman Rimba Kiara, Kuala Lumpur.

Didatangkan dari enam buah rumah kebajikan di Lembah Klang iaitu Yayasan Sunbeams Home, Good Samaritan Home, Rumah Bakti Nur Syaheera, Shelter Home for Children, Pusat Jagaan Siddhartan dan Rumah Juara, kanak-kanak tersebut dihiburkan dengan pelbagai aktiviti permainan yang menyeronokkan.

Antaranya, Velcro Olympics, permainan sukan mini dan permainan yang bertemakan blok-blok Lego. Acara kemuncak penganjuran karnival itu ialah penampilan model Lego Paddle Pop yang diperbuat daripada 53,928 buah blok Lego.

Ternyata kanak-kanak berkenaan teruja dengan kehadiran blok itu, terutamanya apabila mengetahui mereka merupakan kumpulan pertama di Malaysia yang berpeluang mendekati model berketinggian 1.6 meter dan seberat 77 kilogram itu.

Menurut Ketua Kategori Aiskrim Wall's Unilever (M) Sdn. Bhd., Shawn Tan, jenama Paddle Pop sering menggalakkan kanak-kanak mengimbangi antara pendidikan dan waktu bermain.

"Sehubungan itu, karnival ini bertujuan untuk memberikan kegembiraan bermain di luar dan menyediakan pengalaman Legoland Malaysia Resort kepada kanak-kanak istimewa yang hadir pada hari ini," katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Tan menambah, penyediaan ruang bermain yang mengujakan di luar juga dapat mengalakkan pembangunan fizikal kanak-kanak dengan memberi mereka peluang untuk meneroka persekitaran mereka, di samping bersenam, mendapat kawan baharu dan membina keyakinan diri.


PELBAGAI aktiviti termasuk sukaneka disediakan untuk kanak-kanak.


Pengalaman unik

Sementara itu, Pengarah Jualan dan Pemasaran Legoland Malaysia Resort, M. Thila berkata, aktiviti yang diadakan juga merupakan sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat syarikat berkenaan bagi membolehkan lebih ramai kanak-kanak menikmati pengalaman unik Legoland di luar taman tema bersepadu yang terletak di Nusajaya, Johor itu.

"Kami amat berbesar hati kerana diberi peluang untuk terlibat dalam projek ini kerana taman-taman kami seperti Taman Tema Legoland dan Taman Air Legoland direka khusus untuk keluarga dan kanak-kanak dengan tumpuan diberikan terhadap aktiviti-aktiviti pembelajaran yang menyeronokkan," ujarnya.

Dalam pada itu, Tan memaklumkan bahawa model Lego Paddle Pop akan mengunjungi 30 buah rumah anak yatim serta 100 buah taman awam dan permainan di Semenanjung Malaysia menerusi satu pameran bergerak selama lima minggu yang telah dimulakan pada 20 November lalu sehingga 29 Disember ini.

"Antara lokasi terpilih ialah Zoo Negara dan Taman Tema Kidzania di Selangor serta Taman Burung Melaka. Sebagai kejutan untuk kanak-kanak sepanjang musim cuti sekolah ini, model tersebut akan mengadakan kunjungan mengejut di taman-taman permainan di kawasan kejiranan dan blok-blok apartmen.

"Kami berharap dapat membawakan keseronokan dan kegembiraan kepada kanak-kanak di seluruh negara menerusi kepelbagaian aktiviti yang dirancang oleh Paddle Pop. Kanak-kanak perlu merasai keseronokan berada di luar rumah dan berehat seketika daripada kesibukan jadual harian," kata beliau.

Selain dapat mendekati model Lego Paddle Pop berkenaan, Tan menambah, kanak-kanak juga berpeluang bermain permainan dan memenangi pelbagai hadiah menarik yang disediakan.

Bagi mendapatkan senarai penuh kemunculan model Lego Paddle Pop, sila layari laman web www.paddlepop.com.my.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved