Selasa, 24 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Menangis kerana kontroversi

Posted:

Menangis kerana kontroversi

Menangis kerana kontroversi

USIANYA dalam bidang seni boleh dikira masih lagi setahun jagung tetapi tidak bermakna pelakon Nur Risteena Munim Zainul Ilyas dapat mengelak daripada terpalit dengan kontroversi yang membabitkan dirinya.

Baru sahaja namanya mula menjadi sebutan kerana lakonannya dalam drama bersiri Playboy Itu Suami Aku, tiba-tiba timbul pula cerita kurang enak membabitkan disiplin dirinya.

Menerusi laporan sebuah akhbar baru-baru ini, timbul dakwaan yang mengatakan pelakon berkenaan sudah mula buat perangai serta bertindak membatalkan sesi fotografi sehingga mengundang rasa tidak puas hati beberapa pihak.

Dalam satu sesi fotografi yang diaturkan bersama Kosmo!, jelas terpancar riak wajah kesedihan terhadap pelakon muda yang baru mencecah usia 24 tahun itu apabila dituduh sebagai artis yang tidak berdisiplin.

"Sebagai pelakon baharu, sudah tentu saya perlukan publisiti yang lebih meluas terutama sekali cerita tentang diri dan kerjaya saya menerusi akhbar.

"Bagaimanapun, saya ingin jelaskan bahawa masalah yang timbul ini berpunca daripada salah faham sehingga sesi fotografi yang diaturkan terpaksa dibatalkan.

"Sepanjang setahun menjadi pelakon, saya sangat menjaga disiplin dan tidak pernah datang lambat ke lokasi. Apabila timbul cerita-cerita sebegini, pastinya ia membuatkan saya rasa begitu sedih," luahnya sambil meminta maaf kepada pihak yang berkecil hati dengannya.

Jelas Risteena, antara sebab utama dia berhadapan dengan masalah tersebut kerana tidak menggunakan khidmat pengurus, sedangkan jadual lakonannya kini semakin padat lantaran pelbagai tawaran yang diterima.

Ujar pelakon yang berasal dari Kepala Batas, Pulau Pinang itu, memang ada yang mencadangkan supaya dia mencari pengurus yang boleh menguruskan kerjayanya dengan lebih teratur, namun dia merasakan masih lagi mampu bergerak sendiri.

"Apabila mengalami situasi sebegini, saya pernah menangis dan tidak menyangka terpalit pula dengan kontroversi memandangkan saya sangat memberi komitmen terhadap setiap pekerjaan yang dilakukan.

"Namun begitu, apabila difikirkan semula, tidak ada guna saya menangis sehingga memberikan tekanan. Saya anggap segala yang berlaku ini merupakan salah satu cabaran dalam usaha saya untuk mencipta nama dan segala kesilapan akan cuba saya elakkan agar tidak menyinggung mana-mana pihak," ujarnya.

RISTEENA mengakui sebelum ini dia tidak berminat untuk berlakon.


Menurutnya, selaku seorang pendatang baharu, sudah tentu perkara yang paling mahu dielakkannya ialah terbabit dengan setiap isu kontroversi yang boleh mendatangkan persepsi negatif peminat terhadap dirinya.

Ujarnya, dia tidak mahu segala yang diusahakannya untuk menjadi seorang pelakon berjaya, menjadi sia-sia dengan imej yang terjejas serta kepercayaan peminat terhadap dirinya mula berkurangan.

"Pada masa ini, tumpuan utama saya hanya pada bidang lakonan dan tidak mahu masalah lain mengganggu tumpuan kerja saya. Selain itu, saya mengambil keputusan untuk mengelakkan diri daripada bercinta dan mempunyai komitmen dengan mana-mana lelaki.

"Sekiranya saya sudah ada kekasih dan timbul masalah dalam hubungan cinta, sudah tentu kisah peribadi saya lebih menjadi perhatian. Saya tidak mahu perkara tersebut berlaku dan biarlah cinta saya hanya kepada dunia lakonan sekarang ini," jelasnya.

Pelakon 'kayu'

Di sebalik kontroversi yang melanda dirinya itu, Risteena turut mendapat kritikan ramai apabila ada segelintir yang melabelkannya sebagai seorang pelakon 'kayu' ketika melihat kemunculannya dalam drama bersiri Playboy Itu Suami Aku.

Bergandingan dengan seorang lagi muka baharu, Fattah Amin dalam drama berkenaan, pelakon itu mengakui tidak kisah apabila dilabel sedemikian oleh peminat menerusi laman sosial.

"Mula-mula membaca komen sedemikian menerusi laman sosial Twitter, saya rasa sangat kecewa memandangkan ketika itu penggambaran masih lagi berjalan. Ada kalanya sewaktu penggambaran sedang dilakukan, saya langsung tidak bersemangat.

"Kemudian pengarah banyak memberikan nasihat dan tunjuk ajar untuk memperbaiki lagi mutu lakonan kami.

"Selain itu, kami akan berhenti berehat ketika drama ini sedang ditayangkan di televisyen dan menerusi cara tersebut saya dapat melihat setiap kelemahan yang ada," ujarnya.

Mengakui tidak berpuas hati dengan lakonannya dalam drama bersiri berkenaan pada episod awal, kini dia dan Fattah yang turut mendapat kritikan berhasil memperbaiki lakonan masing-masing.

"Pada mulanya, kami memang agak sukar untuk mencari keserasian bersama kerana kali pertama bergandingan serta masing-masing pemalu dan buat hal sendiri, namun pengarah meminta kami lebih mesra di lokasi supaya mudah ketika berlakon," ujarnya.

Dalam pada itu, Risteena menyatakan selain Playboy Itu Suami Aku yang masih ditayangkan di kaca televisyen, terdapat sebuah lagi drama bersiri lakonannya iaitu Menjinak Ombak arahan Along Kamaruddin sedang ditayangkan sejak 6 Disember lalu di slot Zehra setiap hari Jumaat pada pukul 9 malam.

RISTEENA sedih apabila dilanda kontroversi negatif.


Tidak minat

Ketika dirinya sudah mula mendapat perhatian ramai serta menjadi pilihan pengarah untuk memegang watak utama, Risteena mendedahkan bahawa dia sebenarnya sebelum ini tidak minat menjadi pelakon.

Bercerita lebih lanjut tentang pembabitannya dalam dunia lakonan, pelakon berkenaan menyatakan, semuanya bermula apabila dia menjalani uji bakat untuk filem Mama Cupcake pada tahun lalu.

"Ketika itu saya bersama tiga orang rakan lain datang ke uji bakat, tetapi niat saya sekadar untuk menemani rakan-rakan. Bagaimanapun, apabila sampai ke tempat uji bakat, mereka mengajak saya untuk turut serta.

"Akhirnya, dalam uji bakat berkenaan hanya saya seorang yang terpilih. Walaupun saya sekadar membawakan watak sampingan dalam filem berkenaan, namun itu merupakan langkah awal saya terjun ke dalam bidang ini," ujarnya.

Selepas beberapa bulan menjalani penggambaran filem berkenaan, Risteena kemudiannya mendapat tawaran untuk berlakon drama bersiri berjudul Sahara yang disiarkan di Astro Prima.

Sejak itu, dia membuat keputusan untuk serius dalam lakonan.

"Kalau diikutkan, saya lebih berminat dalam bidang pengacaraan tetapi dunia lakonan lebih memihak kepada diri saya sekarang.

"Dengan pelbagai tawaran berlakon yang diterima, rasa rugi pula kalau peluang yang diperoleh ini saya tolak," jelasnya.

Adira nafi hidup mewah kerana kekasih hati

Posted:

Adira nafi hidup mewah kerana kekasih hati

Adira nafi hidup mewah kerana kekasih hati

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

ADIRA memiliki kulit yang mulus dan putih melepak.


DIA bukan membuat pengumuman bakal bertunang atau berkahwin dengan kekasihnya yang merupakan Presiden Gerakan Belia Gagasan 1 Malaysia (GBB1M) yang berusia 27 tahun, Shahrul Nasrun Kamarudin.

Sebaliknya, penyanyi putih melepak, Adira mengadakan sidang akhbar baru-baru ini bagi mempromosikan produk kecantikan sulungnya, Adira Beauty Signature yang merupakan sabun pemutih kulit.

Sabun tersebut merupakan produk permulaan buat penyanyi berusia 23 tahun itu sebelum menerokai produk lain pada masa akan datang.

Mudah untuk mengeluarkan produk sendiri, namun ramai yang beranggapan Adira menggunakan kuasa yang ada pada kekasihnya untuk mendapat kelulusan mudah daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Tidak cukup dengan itu, penyanyi kelahiran Sabah itu juga kini dikatakan sudah pandai bergaya dan menjalani kehidupan mewah selepas mengenali pemuda berasal dari Kelantan itu.

Ikuti temu bual Kosmo! bersama Adira pada majlis pelancaran Adira Beauty Signature di Solaris Dutamas, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Apakah yang boleh Adira kongsikan mengenai produk kecantikan sulung anda, Adira Beauty Signature ini?

ADIRA: Ramai peminat yang tanya macam mana saya boleh putih dan ingin mengetahui rahsia di sebalik kulit putih yang saya miliki. Disebabkan itu, saya terfikir untuk mengeluarkan produk pemutih dan berkongsi rahsia saya dengan para peminat.

Sebelum ini ada yang mendakwa Adira menggunakan produk pemutih untuk memutihkan kulit?

Saya ingin menegaskan bahawa saya tidak menggunakan mana-mana produk lain. Sabun ini sahaja produk keluaran saya dan saya menggunakannya.

Sudah berapa lama Adira menggunakan sabun ini?

Saya sudah menggunakan sabun ini sejak setahun yang lalu. Jadi, tidak perlu rasa was-was dan ragu-ragu kerana produk ini juga sudah dihantar ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk ujian sebelum produk berkenaan dibenarkan untuk jualan.

Ada yang beranggapan produk Adira ini begitu mudah mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Adakah kelulusan tersebut diperoleh dengan bantuan kekasih anda?

Dia (kekasih) tiada kaitan langsung dalam perniagaan ini dan saya tidak melibatkan dirinya dalam mendapatkan kelulusan tersebut.

Bukan mudah untuk saya mendapatkan kelulusan KKM kerana ia mengambil masa hampir lima bulan.

Saya tidak pernah berniat untuk menggunakan kekasih dalam perniagaan yang saya lakukan. Saya ceburi bisnes ini untuk masa depan saya dan keluarga.

ADIRA mengakui ada berbincang soal perkahwinan dengan kekasihnya, Shahrul.


Adakah kekasih menjadi pendorong untuk Adira terbabit dalam perniagaan?

Sebelum mengenali dia lagi saya sudah menyimpan keinginan untuk mempunyai perniagaan sendiri. Ia dikuatkan lagi dengan nasihat kawan-kawan dan keluarga. Mereka menyarankan saya perlu mempunyai perniagaan sebagai langkah untuk masa akan datang. Saya juga memperoleh inspirasi melihat kejayaan artis lain seperti Datuk Siti Nurhaliza yang mempunyai produk sendiri.

Bagaimanapun, saya akui banyak belajar cara-cara berniaga daripada Shahrul. Dia juga banyak bagi sokongan kepada saya.

Selain itu, Shahrul juga dilihat sering menemani Adira dalam majlis-majlis hiburan rasmi. Adakah ia permintaan Adira atau dia sendiri yang ingin bersamadi setiap acara hiburan?

Setakat ini, baru tiga kali dia menemani saya ke majlis hiburan. Saya selesa dia menemani saya. Itupun kalau dia lapang dan tidak sibuk bekerja. Bagi saya, tindakannya itu bukan untuk mengongkong saya tetapi sekadar memberi sokongan.

Sudah berapa lamakah hubungan cinta kalian berlangsung? Ada perancangan ke alam perkahwinan?

Saya dengan Shahrul sudah berkawan hampir setahun. Memang kami ada berbincang mengenai hal itu (kahwin) tetapi belum ada sasaran bila (tarikh). Tunggu masa yang sesuai.

Saya pun baru berusia 23 tahun dan ingin mengukuhkan karier dahulu.

Adira sekarang semakin pandai bergaya dengan barangan berjenama dan khabarnya hidup mewah. Adakah ia mempunyai kaitan dengan Shahrul?

Memang saya akui, dulu tidak pandai bergaya dan tidak pandai memakai barangan berjenama. Namun, saya belajar daripada orang yang berpengalaman seperti Shahrul. Saya akui, dia memang pandai bergaya.

Saya juga belajar daripada rakan-rakan artis lain tetapi semua barangan yang saya pakai adalah hasil titik peluh sendiri. Saya tidak mewah kerana saya masih ada keluarga yang perlu dijaga.

Duit banyak juga boleh habis. Terpulang kepada individu bagaimana ingin menghasilkan duit lebih banyak. Bagi saya, perniagaan adalah cabang untuk kita cari lebih banyak duit.

Boleh kongsikan apakah bahan-bahan yang digunakan dalam pembuatan sabun itu dan berapakah harganya?

Sabun Adira Beauty Signature mengandungi ekstrak buah, Glutathione, minyak Jojoba dan Vitamin C. Sabun tersebut berharga RM60 dan ia boleh dibeli secara dalam talian, Twitter, Facebook dan Instagram di bawah nama jenama tersebut atau boleh hubungi 017-320 4300. Selain itu, bagi 100 pembeli pertama produk sabun itu, mereka berpeluang menikmati makan malam bersama saya.

Anugerah MeleTop Era hargai peminat

Posted:

Anugerah MeleTop Era hargai peminat

Anugerah MeleTop Era hargai peminat

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL

AC MIZAL (kanan) bakal menyertai Nabil (kiri) dan Neelofa sebagai hos majlis Anugerah MeleTop Era.


MELIHATKAN kejayaan yang dikecapi program MeleTop yang disiarkan di saluran Astro Ria dan Maya HD, pihak Astro telah mengambil inisiatif untuk mewujudkan serta menganjurkan majlis Anugerah MeleTop Era (AME) bagi memenuhi cita rasa penonton.

Anugerah yang bakal mempertandingkan 16 kategori ini merupakan acara yang menghargai serta memberi pengiktirafan kepada penggiat seni termasuk dalam bidang muzik, radio, televisyen, filem, digital dan serantau.

Naib Presiden Bahagian GenNext Astro, Puteri Yasmin Megat Zaharuddin berkata, anugerah yang berkolaborasi bersama Era FM ini adalah untuk mengiktiraf bakat dan sumbangan kreatif para penggiat seni yang banyak ditaburkan dalam industri hiburan Malaysia.

"Justeru, melalui acara ini orang ramai dapat menunjukkan sokongan mereka dengan menghantarkan undian bagi pemilihan calon kegemaran mereka dalam setiap kategori yang dipertandingkan.

"Jika program MeleTop menghimpunkan perkara yang menjadi trending masa kini, maka AME pula mahu meraikan selebriti, acara mahupun program yang menjadi pilihan sepanjang tahun 2013 ini," jelas Yasmin pada sidang akhbar di Hotel Double Tree, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Selain itu, tambah Yasmin, mereka menyerahkan kuasa mengundi sepenuhnya kepada peminat untuk memilih siapakah calon kegemaran mereka yang dirasakan layak untuk menang. Ia juga sebagai penghargaan kepada penonton yang telah banyak menyokong program itu sejak awal bersiaran.

Majlis anugerah yang bakal berlangsung pada 8 Februari 2014 nanti akan dikemudi oleh gabungan tiga orang pengacara terkenal iaitu Datuk AC Mizal serta dua pengacara program MeleTop iaitu Nabil serta Neelofa.

Jelas Yasmin, tentang gabungan ketiga-tiga pengacara tersebut adalah kerana merasakan mereka punya personaliti bersahaja yang dapat menarik peminat selain menepati kehendak program itu sendiri.

NABIL berusaha memberikan yang terbaik sebagai hos majlis Anugerah MeleTop Era.


Mungkin ia perkara biasa melihat gabungan Neelofa serta Nabil dalam program MeleTop sebelum ini, namun, kolaborasi bersama AC merupakan perkara yang dinantikan oleh ketiga-tiga mereka.

AC, Nabil dan Neelofa teruja

Meluahkan rasa keterujaan untuk bergabung bersama sebagai pengacara AME kelak, tutur AC sendiri, dia merasa bersyukur kerana terpilih menjadi salah seorang pengacara AME.

"Syukur kerana diberi peluang untuk bergandingan bersama Nabil dan Neelofa kerana dari segi rancangan iaitu bercerita tentang artis, memang sudah biasa untuk saya. Saya dijemput untuk mewarnakan lagi apa yang dipersembahkan oleh mereka.

"Saya berharap akan ada penerimaan yang bagus daripada penonton. Saya juga rapat dengan mereka berdua, jadi ini merupakan peluang yang besar kepada saya," tutur AC.

Begitu juga Nabil yang katanya ingin memperbaiki kelemahan yang ada pada diri dengan menjadi yang lebih baik dalam AME kelak.

Bicara Neelofa pula, walaupun mungkin pernah dikritik dalam bidang pengacaraan ini, namun dia akan cuba melakukan yang terbaik pada hari tersebut.

"Saya akan mengacarakan AME kelak sepertimana saya dalam program MeleTop, cuma bezanya ini majlis anugerah.

"Jika diikutkan, saya sudah bina keserasian bersama Nabil dan saya juga pernah bekerjasama dengan AC sebelum ini.

"Saya rasa tiada masalah untuk saya kelak. Cuma yang membezakannya ialah bagaimana persediaan kami," tutur Neelofa yakin mampu mengemudi AME pada tahun depan.

Bagi pencalonan awal, pihak penganjur menyenaraikan nama 20 pencalonan bagi setiap kategori untuk membolehkan lima daripadanya tersenarai pada peringkat akhir.

Undian fasa pertama untuk memilih calon lima teratas telah dibuka dengan cara undian secara dalam talian bermula 10 Disember lalu hingga 10 Januari 2014.

Ia boleh dibuat dengan melayari laman www.meletop.com.my, www.facebook.com/mymeletop dan www.facebook.com/erafm.

Anugerah MeleTop Era bakal berlangsung pada 8 Februari 2014 menerusi saluran Astro Ria, Maya HD dan Astro Hitz.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved