Selasa, 22 Oktober 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Teknologi robotik ciptaan pelajar

Posted:

Teknologi robotik ciptaan pelajar

Teknologi robotik ciptaan pelajar

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

SETIAP robot mempunyai kepakaran tertentu seperti menterbalikkan lawan.


SUASANA di ruang legar Pusat Sains Negara, Bukit Kiara, Kuala Lumpur pada 13 Oktober lalu meriah dengan sorakan para penonton yang menyaksikan Pertandingan Akhir Robot Combat Peringkat Asia Tenggara.

Di tengah-tengah gelanggang lut sinar yang dibina, kelihatan dua robot kecil bertarung mempamerkan kehebatan masing-masing melalui kemahiran peserta yang menggunakan alat kawalan jauh.

Setiap perlawanan mengambil masa tiga minit. Namun, selepas satu minit, lubang khas yang dinamakan death pit akan dibuka. Ia berfungsi untuk menentukan kemenangan setiap robot dengan menolak lawan mereka ke dalamnya.

Namun, jika robot gagal melakukan tugas berikut, kemenangan mereka akan dinilai melalui sifat agresif, keupayaan menyerang dan kemahiran yang ditunjukkan dalam perlawanan tersebut.

Dianjurkan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dengan kerjasama Myrobotz Enterprise, Sirim Berhad dan Majlis Rekabentuk Malaysia, pertandingan tersebut berjaya menarik 72 penyertaan daripada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan dan empat pasukan dari Laos dan Singapura.

Secara keseluruhan, seramai 3,000 peserta telah menyertai pertandingan yang berlangsung selama enam hari itu bermula 7 hingga 13 Oktober 2013.

Teknologi robotik

Pengarah Urusan Myrobotz Enterprise, Koh Seng Yau berkata, program tersebut diadakan sempena meraikan Tahun Dekad Inovasi 2010-2020. Ia bertujuan untuk meningkatkan kemahiran generasi muda dalam dunia robotik.

"Melalui pertandingan ini, setiap peserta akan didedahkan dengan teknologi robotik terkini dan berpeluang menghasilkan robot combat tersendiri melalui kerja berpasukan.

"Pelaksanaan program ini telah dikendalikan sepenuhnya secara bersama oleh para sukarelawan yang terdiri daripada pelajar-pelajar Universiti Tenaga Nasional (Uniten), Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kuala Langat dan Universiti Malaya di bawah seliaan dan tunjuk ajar pihak Myrobotz dan MOSTI," ujar Seng Yau ketika ditemui Kosmo!.

Pada pertandingan yang julung-julung kali diadakan itu, pasukan DCEN dari Universiti Malaysia Perlis (Unimap) muncul juara apabila menewaskan rakan sekampus, Con-Q dalam perlawanan akhir yang penuh sengit.

Kejayaan itu membolehkan DCEN membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM20,000 beserta trofi dan sijil penghargaan manakala Con-Q pula menerima RM15,000 di samping RM5,000 kerana memenangi anugerah bagi kategori Kejuruteraan Terbaik.

BARISAN pemenang pertandingan robot combat peringkat Asia Tenggara bergambar bersama Abu Bakar (duduk, tengah).


Bagi kategori anugerah Rekaan Terbaik 1, ia menjadi milik pasukan Bertam 2 dari ILP Kepala Batas, Pulau Pinang manakala Rekaan Terbaik 2 diberikan kepada pasukan SCMT dari Soutska College Of Management & Technology, Laos. Masing-masing menerima RM5,000 beserta trofi dan sijil.

Bagi jurulatih pasukan Con-Q, Erdy Sulino Mohd. Muslim Tan, 29, meskipun sekadar naib juara, namun pihaknya tetap berbangga dengan kemenangan tersebut.

"Walaupun dari universiti yang sama, kami ibarat junior kepada pasukan DCEN. Kehadiran kami dalam pertandingan ini adalah untuk berkongsi teknologi yang diguna pakai bersama pasukan dari universiti lain," kata Erdy Sulino yang berhasrat untuk membawa pasukannya menyertai pertandingan robot combat kategori heavy weight di United Kingdom pada April 2014.

Sebagai contoh, jika kebanyakan pasukan lain memakai banyak bateri untuk robot mereka, pasukan Con-Q hanya menggunakan satu bateri dengan kapasiti 22 voltan.

Sementara itu, Pengurus Pasukan Bertam 2 dari ILP Kepala Batas, Mohd. Zamri Zawawi, 39, mengakui pertandingan itu banyak memberi pengalaman kepada anak-anak buahnya dalam aspek kemahiran robotik.

Suntik semangat

"Kejayaan melangkah ke separuh akhir sudah memberi makna yang cukup besar kerana pasukan kami berhadapan lawan dari universiti terkemuka di tanah air.

"Apa yang lebih membanggakan, kami berjaya menewaskan pasukan dari Universiti Kebangsaan Singapura untuk bersaing di peringkat Asia Tenggara selain memenangi anugerah kategori Rekaan Terbaik," jelas Mohd. Zamri sambil memberitahu, persediaan mencipta robot dilakukan dalam tempoh tiga bulan sebelum pertandingan.

Dalam pada itu, wakil pasukan Putra dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Faqhrul Azrin Fodzi, 23, memberitahu, pertandingan sebegini mampu menyuntik minat generasi muda untuk mendalami bidang kejuruteraan robotik.

"Proses mencipta sebenarnya bukan satu perkara yang mudah. Ia mengambil masa yang panjang dan memerlukan bajet yang tinggi. Melaluinya, kami berkongsi pandangan dan idea untuk mencipta robot terbaik," ungkap pelajar Ijazah Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik merangkap ahli Kelab Robotik UPM itu.

Mengulas lanjut mengenai keseluruhan pertandingan tersebut, salah seorang ketua hakim dari Institution of Engineers Malaysia - Society of Ingenieur (IEM-SIR) Uniten, Kathiravun Muthaiah, 23, berkata, semua peserta menunjukkan inovasi dalam ciptaan robot masing-masing.

"Persembahan yang dipamerkan juga sangat menarik dan ini membuktikan kemampuan pelajar tempatan dalam bidang robotik yang semakin berkembang di negara ini.

"Setiap robot yang dihasilkan mempunyai keunikan tersendiri dalam pelbagai aspek. Diharap pertandingan ini menjadi platform untuk mencungkil bakat-bakat generasi muda untuk diketengahkan ke peringkat antarabangsa," ujar Kathiravun yang merupakan Pengerusi IEM-SIR Uniten.

Untuk maklumat lanjut mengenai pertandingan robot combat ini, layari laman web www.psn.gov.my atau http://my-competitionz.blogspot.com.

Kemusnahan gempa bumi Filipina

Posted:

Kemusnahan gempa bumi Filipina

Kemusnahan gempa bumi Filipina


PULAU Bohol antara kawasan yang terjejas teruk akibat gempa bumi dengan magnitud 7.1 skala Ritcher.


KEJADIAN gempa bumi dengan magnitud 7.1 pada skala Richter yang melanda daerah Loon di Pulau Bohol, Filipina pada 15 Oktober lalu mengakibatkan kemusnahan besar. Rumah-rumah penduduk dan jalan raya yang menjadi penghubung antara kawasan bandar dan perkampungan rosak teruk.

Bandar tersebut dihuni kira-kira 40,000 penduduk. Sehingga kini, seramai 151 mayat telah ditemui. Namun, angka tersebut dijangka meningkat memandangkan masih ramai yang hilang dan tidak dapat dikesan.

Bencana alam itu meranapkan sejumlah bangunan termasuk beberapa buah gereja dan jambatan di pulau-pulau tengah Filipina. Kawasan yang terjejas teruk ialah Pulau Bohol yang terletak 630 kilometer dari ibu negeri, Manila.

Dianggarkan hampir 3 juta penduduk menjadi mangsa gempa tersebut. Ia turut menyebabkan berlakunya tanah runtuh di beberapa kawasan. Destinasi pelancongan di Bohol dan Pulau Cebu turut terjejas dan mengalami kerosakan teruk.


JALAN raya yang menjadi penghubung antara kawasan bandar dan kampung turut rosak teruk.


Agensi Bencana Negara Filipina mengeluarkan kenyataan bahawa sekurang-kurangnya 97 mayat dijumpai di Bohol. Sistem komunikasi di kawasan pedalaman terganggu terutamanya di kampung-kampung di kepulauan itu. Agensi berkenaan juga menyatakan, sembilan mayat ditemui di Cebu dan satu di Pulau Siquijor.

"Saya menjangkakan jumlah kematian akan meningkat. Sukar bagi kami untuk mendapatkan jumlah terkini kerana berlakunya gangguan komunikasi di beberapa tempat." ujar Datuk Bandar Loon, Lloyd Lopez kepada sebuah radio tempatan.

Tiga per empat jumlah kematian gempa itu dicatatkan di Loon. Penyumbang besar kematian itu disebabkan oleh runtuhan sebuah sekolah tinggi di bandar Maribojoc yang meragut nyawa puluhan pelajar sekolah perempuan itu.

"Kami tidak pergi ke semua kawasan kampung. Sistem komunikasi terputus dan banyak jalan-jalan musnah," ujar Lopez.

Sebelum berlakunya gempa bumi, ramai yang merasai gegaran terutamanya pesakit-pesakit di hospital di Cebu. Pihak agensi merekodkan sebanyak 840 gegaran dan satu daripadanya dicatatkan pada skala 5.1 magnitud.

"Terdapat banyak gegaran, kami sangat takut ketika itu," ujar Elena Manuel, 64. Kesemua ahli keluarganya pada malam itu tidur di kawasan lapang berdekatan sebuah gereja lama yang turut runtuh akibat gempa bumi.

"Kami tidak mempunyai sumber makanan dan air kerana kedai-kedai berhampiran tutup. Jambatan pula musnah. Selepas gempa berlaku, air dan lumpur keluar dari rekahan di belakang rumah," tambahnya.


GEREJA lama, Holy Trinity di Loay, Bohol hanya tinggal sejarah apabila hampir keseluruhan seni binanya runtuh.


Kesan

Laporan rasmi yang dikeluarkan menyatakan 18 hingga 20 jambatan telah musnah di Bohol, manakala empat jalan di wilayah itu telah ditutup. Sebanyak 17 gereja yang mempunyai nilai sejarah dari segi bina terjejas teruk.

"Kini hanya tinggal debu-debu gereja sahaja," ujar ahli perniagaan dari Jerman yang bermastautin di Bohol, Benjamin Aggenstein, 30. Dia memberitahu, kebanyakan penduduk Loon tidak mahu pulang ke rumah mereka dan lebih rela tinggal di kawasan lapang.

Perkhidmatan feri dan kapal terbang telah kembali beroperasi walaupun berlaku kerosakan di pelabuhan dan lapangan terbang di Bohol dan Cebu. Loceng gereja tertua di Filipina turut musnah akibat gempa itu.

Menurut seorang jurucakap Tentera Udara, pihaknya telah menerbangkan 11 tan makanan untuk disalurkan kepada mangsa-mangsa di Bohol.

Presiden Filipina, Benigno Aquino memberi amaran keras kepada jurujual yang mengambil kesempatan dengan menaikkan harga barangan. Beliau turut melakukan lawatan udara untuk melihat kemusnahan yang berlaku di Bohol dan Cebu. Pihak kerajaan telah mengisytiharkan kawasan bencana di situ, di samping membekukan harga jualan barangan keperluan.

Dalam pada itu, industri pelancongan setempat jatuh merudum kerana banyak pelancong membatalkan tempahan.

"Situasi ini akan kembali normal dalam masa terdekat. Kami sangat bertuah kerana gempa bumi itu tidak mendatangkan kemusnahan lebih teruk," ujar Pengurus Besar Korporat Hotel Bellevue, John Patrick Chan.

Perunding undang-undang di Suruhanjaya Kebangsaan Kebudayaan dan Kesenian, Trixie Angeles memaklumkan, kali terakhir gempa bumi dengan magnitud yang sama melanda Bohol ialah pada tahun 1602. - Agensi

StreamDotMy tawar kepakaran penstriman media

Posted:

StreamDotMy tawar kepakaran penstriman media

StreamDotMy tawar kepakaran penstriman media

Oleh KHAIRUL ANUAR ABDUL RAHMAN


TIDAK terhad pada siaran langsung, penstriman media membenarkan pengguna menonton kandungan-kandungan hiburan yang diminati.


SIARAN langsung menerusi media elektronik telah diperkenalkan semenjak kewujudan televisyen dan radio. Lazimnya siaran langsung yang disiarkan di kaca televisyen merupakan liputan acara penting seperti perlawanan bola sepak, perlumbaan kereta Formula Satu, sambutan hari kemerdekaan atau sekadar perasmian sesuatu program peringkat nasional.

Menerusi liputan secara langsung ini, penonton yang tidak berkesempatan untuk berada di tempat berlangsungnya acara tersebut dapat menontonnya dari ruang tamu rumah mereka. Namun, siaran secara langsung ini agak terhad disebabkan liputan yang terbatas pada satu-satu negara sahaja.

Sebagai contoh, sekiranya siaran langsung yang dibuat di Kuala Lumpur, ia dapat ditonton oleh mereka yang berada di sekitar Malaysia, tetapi mustahil untuk ditonton mereka yang berada di luar negara, melainkan siaran langsung tersebut diambil oleh penyedia siaran televisyen berbayar negara tersebut.

Apabila internet mula diperkenalkan, ia telah merevolusi siaran langsung menerusi teknologi penstriman yang membolehkan pengguna menonton siaran tertangguh mahupun secara langsung menerusi komputer. Tetapi, pada awal kewujudan internet, menonton siaran secara penstriman agak membosankan lantaran kelajuan internet ketika itu yang agak perlahan.

Hari ini, revolusi jalur lebar berkelajuan tinggi telah mengubah persepsi pengguna terhadap teknologi penstriman, sekali gus membolehkan pengguna menonton siaran langsung dari sebarang peranti yang mempunyai capaian Internet tanpa mengira kedudukan geografi.

Di Malaysia, StreamDotMy Sdn. Bhd. merupakan antara syarikat tempatan yang terawal mengorak langkah di dalam membangunkan teknologi penstriman web.

Menggunakan teknologi Wowza yang melakukan proses pengekodan video secara langsung, ia membolehkan video yang diambil daripada sistem produksi pelbagai kamera (multi camera production) diproses dan disiarkan secara terus ke internet.

Pengguna perlu mengetahui alamat siaran tersebut bagi membolehkan mereka menonton siaran dari komputer, tablet, telefon pintar, televisyen pintar atau hampir apa sahaja gajet yang mempunyai capaian internet dan pelayar web.

Menurut pengasas StreamDotMy Sdn. Bhd, Azril Nazli Alias, sejak 3 tahun yang lalu, syarikatnya telah melabur sekitar RM80,000 untuk membangunkan sistem yang berasaskan Wowza.

Menurut lelaki yang telah berkecimpung di dalam dunia teknologi maklumat sejak lebih dari 15 tahun yang lalu ini, teknologi Wowza benar-benar membantunya di dalam menyediakan perkhidmatan penstriman secara langsung mahupun video dalam permintaan (video on demand).

"Keupayaan untuk menyediakan video berdefinisi tinggi (HD) membenarkan penonton menikmati siaran secara langsung mahupun rakaman video terus dari gajet seperti komputer, tablet dan telefon pintar dengan format MP4 dari mana-mana sahaja asalkan mempunya liputan internet.

"Dengan meluasnya teknologi internet wayarles 3G/4G/HSDPA di Malaysia, mengakses siaran secara langsung bukan lagi satu masalah dan tidak terbatas pada siaran TV biasa sahaja", ujarnya lagi.

Kemampuan StreamDotMy di dalam mendukung teknologi penstriman web ini telah terbukti apabila dilantik sebagai perunding kepada sebuah stesen penyiaran dan juga syarikat minyak serta gas terkemuka negara.

Tambah Azril lagi, teknologi web penstriman yang secara relatifnya jauh lebih murah berbanding kos siaran langsung di televisyen.

Pada masa yang sama, ia juga membolehkan bakal pengantin yang inginkan kelainan, membuat liputan majlis perkahwinan secara langsung bagi membolehkan saudara-mara dan sahabat handai yang tidak dapat menghadirkan diri pada hari yang penuh bersejarah itu untuk mengikuti detik-detik tersebut secara terus dari gajet mereka.

Maklumat lanjut berkaitan dengan penyelesaian streaming yang ditawarkan oleh StreamDotMy boleh diakses menerusi laman www.stream.my.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved