Selasa, 29 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ribut kencang landa Britain

Posted:

Ribut kencang landa Britain

Ribut kencang landa Britain

SEORANG lelaki melihat sebuah kereta remuk dihempap pokok selepas ribut melanda daerah Hornsey, utara London di Britain semalam.


LONDON - Ribut kencang dan hujan melanda selatan England dan Wales awal semalam yang menyebabkan banyak penerbangan dibatalkan, perjalanan kereta api terganggu manakala beberapa jalan dan jambatan utama ditutup menjelang waktu puncak.

Media tempatan menamakan ribut tersebut St. Jude dan membandingkan bencana itu dengan ribut pada tahun 1987 yang meragut 18 nyawa serta menumbangkan kira-kira 15 juta pokok di Britain.

Pihak berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow di sini memberitahu, sekitar 20 peratus penerbangan antara pukul 2 petang hingga 7 petang (waktu Malaysia) telah dibatalkan.

Para penumpang juga diminta memeriksa status terkini dengan syarikat penerbangan masing-masing sebelum melakukan perjalanan.

Agensi Lebuh Raya yang mengendalikan rangkaian jalan raya di England memberitahu, angin kencang memaksa Lintasan Dartford dan Lintasan Severn ditutup.

Kedua-dua lintasan tersebut menghubungkan laluan antara Wales Selatan dan England.

Perkhidmatan kereta api turut tergendala dengan pengendali pengangkutan tersebut, Network Rail berkata, perjalanan tren di sebahagian kawasan di England mengalami kelewatan.

Menurutnya, angin kencang diramal terus melanda kawasan timur England, Midlands Timur, Midlands Barat, Tenggara dan Barat Daya Britain dengan motosikal dan kenderaan tinggi berisiko terbalik ditiup angin kencang.

Angin paling kencang yang dicatat setakat ini melanda Kepulauan Wight di England pada kelajuan 160 kilometer sejam.

"Sebelum ini, sebahagian besar ribut yang melanda Britain berasal dari Lautan Atlantik dan beransur lemah apabila ia membadai negara ini," kata jurucakap Jabatan Meteorologi, Helen Chivers.

"Namun, ribut kali ini terbentuk di seluruh Britain dan berpotensi menyebabkan kerosakan besar dengan fenomena seperti ini jarang berlaku," tambahnya. - Reuters

NSA didakwa intip 60 juta panggilan telefon

Posted:

NSA didakwa intip 60 juta panggilan telefon

NSA didakwa intip 60 juta panggilan telefon


GAMBAR fail pemandangan dari udara pada 31 Mei 2006 menunjukkan bangunan NSA yang terletak di Fort Meade, Maryland.


MADRID - Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) didakwa telah mengintip sebanyak 60 juta panggilan telefon dari Sepanyol dalam tempoh sebulan, lapor sebuah akhbar tempatan semalam.

Laporan tersebut dibuat berdasarkan dokumen yang diperoleh daripada bekas kontraktor NSA, Edward Snowden.

Kerajaan Sepanyol setakat ini menyatakan, ia tidak menyedari rakyatnya diintip oleh NSA.

Agensi keselamatan Amerika Syarikat (AS) itu sebelum ini dituduh mengakses puluhan ribu rekod perbualan telefon di Perancis selain mengintip perbualan telefon Canselor Jerman, Angela Merkel.

Sepanyol pada Jumaat lalu menolak gesaan Jerman supaya 28 anggota Kesatuan Eropah (EU) mengadakan perjanjian "sifar pengintipan" seperti yang dituntut oleh Berlin dan Paris.

Namun, Perdana Menteri Sepanyol, Mariano Rajoy memberitahu, negara itu mahukan lebih banyak maklumat berhubung dakwaan tersebut.

Akhbar El Mundo semalam menerbitkan semula imej dokumen NSA yang didakwa menunjukkan agensi berkenaan mengintip 60.5 juta panggilan telefon di Sepanyol antara 10 Disember 2012 hingga 8 Januari tahun ini.

Menurut El Mundo, pengintipan tersebut melibatkan NSA merekodkan tempoh dan tempat sesuatu panggilan dibuat dan bukan mencuri dengar perbualan telefon.

Setiasuaha EU dari Sepanyol dan Duta AS ke negara berkenaan dijadual bertemu semalam selepas Rajoy berkata, beliau akan mendapatkan maklumat lebih terperinci daripada duta berkenaan.

"Kami akan membuat keputusan selepas mendapat maklumat terperinci sama ada akan menyertai tindakan Perancis dan Jerman atau sebaliknya," kata Rajoy pada satu sidang akhbar di Brussels Jumaat lalu. - Reuters

Britney Spears mesra dengan bekas suami

Posted:

Britney Spears mesra dengan bekas suami

Britney Spears mesra dengan bekas suami


Britney Spears dan Kevin Federline dilihat bersama ketika menyaksikan anak lelaki mereka bermain bola sepak.


LOS ANGELES - Penyanyi yang popular dengan lagu Ops I Did It Again, Britney Spears dilihat keluar bersama bekas suaminya, Kevin Federline, lapor akhbar hiburan dalam talian, eonline kelmarin.

Bekas pasangan suami isteri itu membawa anak lelaki mereka, Jayden James bermain bola sepak di kawasan Woodland Hills di sini.

Abang Jayden, Sean Preston turut hadir untuk memberi semangat kepada adiknya itu.

Spears dan Federline dilihat mesra semasa menonton anak mereka bermain bola sepak.

Penyanyi lagu Work Bitch itu memakai baju berwarna merah yang dipadankan dengan seluar jean, but dan cermin mata sebagai aksesori.

Bekas suaminya pula menyarung baju-T berwarna putih bersama seluar pendek biru, kasut putih dan topi besbol.

Pasangan tersebut berkahwin pada 18 September 2004 dan bercerai November 2006. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved