Sabtu, 24 Ogos 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


ATM dapat semula rentak sebenar

Posted:

ATM dapat semula rentak sebenar

ATM dapat semula rentak sebenar

AMRI (kiri) cuba melepasi kawalan pemain ATM ketika Selangor tewas 2-3 pada aksi kedua Kumpulan A Piala Malaysia 2013 di Stadium Shah Alam malam tadi.


PEMAIN tengah Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Bruno Martelotto yakin skuadnya kembali bangkit mempamerkan prestasi sebenar selepas menundukkan Selangor 3-2 dalam satu perlawanan penuh dramatik pada aksi kedua Kumpulan A Piala Malaysia 2013 di Stadium Shah Alam malam tadi.

Selepas dikejutkan dengan kekalahan 3-4 di tangan Sime Darby pada aksi pembukaan Piala Malaysia, Selasa lalu, Bruno percaya skuad The Gladiators kembali menemui rentak dengan menampilkan corak persembahan penuh bertenaga.

Perancang Argentina itu berharap kemenangan ke atas skuad Gergasi Merah akan menjadi suntikan moral terbaik bagi pemain ATM dalam usaha memburu kemenangan pada perlawanan akan datang.

"Satu perlawanan yang sukar ketika menentang Selangor. Kami bermain dengan sepenuh hati dan hasilnya, berjaya merakamkan kemenangan pertama di sini.

"Pada fikiran saya, kami mahu melupakan kekalahan kepada Sime Darby. Jadi, misi kami adalah berusaha mencipta kemenangan terhadap Selangor.

"Hasilnya, ATM berjaya mempamerkan satu persembahan begitu menarik dan paling mustahak adalah kami telah berjaya mendapatkan tiga mata penuh," katanya yang dinobatkan sebagai pemain terbaik perlawanan pada aksi menentang Selangor.

Pada aksi tersebut, skuad The Gladiators terlebih dahulu membuka jaringan menerusi kapten, Hairuddin Omar seawal minit ke-15.

Penyerang veteran Selangor, Mohd. Amri Yahyah menyamakan kedudukan menerusi jaringan menarik dengan menewaskan penjaga gol ATM, Mohd. Farizal Harun pada minit ke-30.

Begitupun, skuad The Gladiators terus menghukum kerapuhan benteng pertahanan Selangor dengan meledak dua gol dalam tempoh empat sebaik Fitri Omar meledak gol ketiga buat skuad kendalian B. Sathianathan pada minit ke-43 dan Christie Jayaseelan pada minit ke-47.

Selangor kembali merapatkan jurang menerusi jaringan lewat dari pemain sayap, S. Kunanlan pada masa kecederaan, namun gagal mempamerkan kebangkitan pada saat-saat akhir selepas menyaksikan keputusan 3-2 kekal sehingga tamat perlawanan.

Johor menduduki tangga teratas Kumpulan A dengan kelebihan empat mata diikuti ATM (kedua) dan Sime Darby (ketiga) selepas masing-masing berkongsi tiga mata berdasarkan perbezaan jaringan, manakala Selangor di tangga tercorot selepas sekadar memungut satu mata.

Malaysia belasah Taiwan

Posted:

Malaysia belasah Taiwan

Malaysia belasah Taiwan


FAIZAL (empat dari kiri) menjaringkan gol buat skuad negara ketika membelasah Taiwan 10-2 pada aksi pembukaan Kumpulan A kempen Kejohanan Hoki Piala Asia 2013 di Stadium Sultan Azlan Shah di Ipoh malam tadi.


SKUAD negara berpesta gol apabila membelasah Taiwan 10-2 pada aksi pembukaan Kumpulan A kempen Kejohanan Hoki Piala Asia 2013 di Stadium Sultan Azlan Shah di Ipoh malam tadi.

Bagaimanapun, Taiwan terlebih dahulu mengejutkan anak-anak buah Paul Revington apabila Liu Ching Kun meletakkan pasukan pelawat di depan pada minit keempat.

Namun, jaringan itu seolah-olah mengejutkan para pemain Malaysia daripada tidur sebelum mula menyusun permainan bagi mendapatkan gol penyamaan.

Malaysia berjaya menyamakan kedudukan melalui Faizal Shaari hasil pukulan sudut penalti pada minit ke-11.

Keyakinan pemain Malaysia untuk mencatat kemenangan besar terserlah apabila mereka berjaya menjaringkan empat gol berturut-turut menerusi Faizal pada minit ke-13, Muhammad Firhan Ashaari (m-18 dan 21) dan Muhammad Marhan Mohd Jalil (m-32).

Meskipun, Malaysia sudah mendahului lawannya dengan lima gol, persembahan anak-anak buah Paul Revington pada separuh masa kedua tetap bertenaga dan mantap.

Kegembiraan hampir 3,000 penyokong Malaysia di Stadium Azlan Shah semakin memuncak apabila pemain negara menjaringkan lima gol lagi pada separuh masa kedua menerusi Firdaus Izwan Ahmad Tajuddin pada minit ke-39, Fiqri Nabil Mohd Noor (m-46) Mohd. Fitri Shaari (m-62), Firhan (m-67) dan Faizal (m-69).

Taiwan berjaya menambah satu kedua hasil jaringan Tseng Hsien-Yi pada minit ke-47.

Sementara itu, juara 1982, 1985 dan 1989, Pakistan mencatat kemenangan besar ke atas Jepun 7-0.

Pakistan memperoleh enam gol pada separuh masa pertama hasil jaringan Muhammad Waqas (ke-12 dan 20), Abdul Haseem Khan (m-22), Muhammad Tousiq (m-25 dan 35) dan Muhammad Imran (m-33).

Separuh masa kedua, Jepun bangkit untuk merapatkan jurang gol tetapi gagal dan Pakistan menambah satu gol lagi melalui Muhammad Imran (m-70).

Sebelum itu, juara 2003 dan 2007, India membelasah pasukan kurang ternama, Oman 8-0 dalam aksi pembukaan Kumpulan B.

India memperoleh empat gol pada separuh masa pertama menerusi jaringan Mandeep Singh (m-4), Ramandeep Singh (m-17), Vokkaliga Ramachandra Raghunath (m-28) dan Rupinder Pal Singh (m-34).

Pada babak kedua, bekas juara 2003 dan 2007 itu terus mengganas dengan menyumbat empat gol lagi melalui Mandeep Singh (m-40 dan 44), Malak Singh (m-47) dan Sannuvanda Kushalappa Uthappa (m-69).

Harrif persoal strategi PKBM

Posted:

Harrif persoal strategi PKBM

Harrif persoal strategi PKBM

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my


HARRIF (kiri) berharap PKBM lebih 'membuka mata' dalam pemilihan skuad lebuh raya negara ke Sukan SEA 2013.


PELUMBA pecut, Mohd. Harrif Salleh berharap Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) lebih 'membuka mata' dalam pemilihan skuad lebuh raya negara ke Sukan SEA 2013 di Myanmar, 11 hingga 22 Disember depan.

Meskipun menerima dengan hati terbuka selepas namanya tidak disenaraikan dalam enam pelumba bagi acara lepas beramai-ramai di Naypyidaw itu, Harrif meluahkan kehairannya mengenai sistem pemilihan yang dilakukan oleh PKBM.

Bukan mahu menidakkan kemampuan rakan seperjuangannya yang lain, sebaliknya pelumba Terengganu Cycling Team (TSG) berusia 25 tahun itu hanya mempersoalkan strategi empat pelumba pendaki dan dua domestik yang direncanakan jurulatih Aminuddin Sulaiman.

Menurutnya, percaturan Aminuddin yang enggan mempertaruhkan pelumba pecut seperti Anuar Manan (Synergy Baku Cycling) dalam skuad tersebut adalah tidak masuk akal dan akan menjejaskan misi PKBM memenangi pingat emas pertama acara tersebut sejak temasya 2007.

"Bagi saya, keputusan menurunkan pelumba pendaki itu memang tepat kerana kami memerlukan mereka bagi membantu pelumba lain ketika di laluan berbukit," jelas Harrif semalam.

"Namun, ketiadaan pelumba pecut yang agak menghairankan saya kerana baki 120 kilometer selepas pendakian itu adalah laluan landai dan di sinilah pentingnya negara mempunyai pelumba yang boleh memecut.

"Namun, saya lihat dalam senarai ini hanya ada pelumba pendaki, domestik atau all-rounder sahaja. Mungkin ia penting tetapi saya bimbang kalau pelumba negara tidak dapat memberi saingan apabila menuju ke garisan penamat nanti," tambah pelumba dari Ladang Titian, Terengganu itu lagi.

Harrif yang memenangi Jersi Hijau selaku Raja Pecut di Jelajah 1Malaysia 2013 (J1M2013) Jun lalu, mempamer prestasi yang agak konsisten tahun ini dengan memenangi beberapa peringkat perlumbaan termasuk Jelajah Iran, Jelajah Singkarak dan terbaharu peringkat ketiga Jelajah Borneo 2013 minggu lepas.

Selain pelumba yang berada di ranking No. 2 negara di belakang Loh Sea Keong (OCBC Singapura) itu, seorang lagi pelumba kelahiran Kuala Ibai, Terengganu, Anuar Manan turut cemerlang dengan memenangi Jersi Hijau (Raja Pecut) pada jelajah yang sama.

"Saya tidak kisah sama ada saya atau Anuar yang terpilih nanti kerana bagi saya pelumba pecut perlu ada dalam skuad ke Sukan SEA ini jika mahu memberi saingan kepada pelumba lain.

"Saya tidak tahu sama pemilihan ini dibuat berdasarkan prestasi semasa pelumba atau hanya berdasarkan strategi jurulatih semata-mata.

"Kalau dilihat kepada prestasi, memang pemilihan beberapa pelumba amat tepat seperti Shahrul (Mat Amin, TSG) menjuarai GP Kebangsaan, Adiq (Hussainie Othman, Champion System) memiliki pengalaman luas dan Sea Keong pemenang Jersi Kuning JM2013.

"Perasaan kecewa itu memang ada kerana siapa yang tidak mahu mewakili Malaysia, tetapi saya sudah biasa dengan perkara ini seperti yang berlaku ketika Sukan Olimpik dahulu.

"Cuma apa yang saya harapkan kali ini ialah PKBM harus lebih 'membuka mata' dalam segi pemilihan pelumba dengan menilai pencapaian dan prestasi pelumba dalam sesuatu kejohanan," ujarnya lagi.

Selain Shahrul, Adiq dan Sea Keong, tiga pelumba lagi yang disenaraikan PKBM ialah Amir Mustafa Rusli (Drapac Professional), Mohammad Saufi Mat Senan dan Mohd. Zamri Salleh (TSG).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved