Sabtu, 10 Ogos 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


9 mati selepas sembahyang raya

Posted:

9 mati selepas sembahyang raya

9 mati selepas sembahyang raya

SEORANG budak lelaki yang cedera dibantu untuk dibawa ke hospital di Quetta, Pakistan semalam selepas sekumpulan lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah jemaah yang baru selesai menunaikan sembahyang sunat Aidilfitri.


QUETTA - Empat lelaki bersenjata membunuh sembilan orang semalam apabila mereka melepaskan tembakan ke arah orang ramai yang meninggalkan sebuah masjid selepas menunaikan solat sunat Aidilfitri di barat daya Pakistan, kata polis.

Serangan di luar masjid pengikut Sunnah di pinggir bandar Quetta, wilayah Baluchistan berlaku sehari selepas seorang pengebom berani mati membunuh 38 orang ketika pengebumian seorang anggota polis di sini.

Ini merupakan kes pertumpahan darah pertama pada bulan Syawal sejak berakhir Ramadan yang menyaksikan sekurang-kurangnya 11 serangan dilancarkan.

Serangan pada Ramadan mengorbankan 120 orang di Pakistan pada tahun ini.

"Empat orang melepaskan tembakan, membunuh sembilan orang dan mencederakan sepuluh yang lain," kata pegawai kanan polis Quetta, Bashir Ahmad Brohi kepada agensi berita AFP.

Empat mangsa mati di tempat kejadian manakala lima yang lain meninggal dunia di hospital.

Bashir berkata, bekas menteri wilayah daripada Parti Rakyat Pakistan (PPP), Ali Madad Jatak turut berada di dalam masjid itu dan mungkin menjadi sasaran penembak.

"Tetapi, kami tidak pasti buat masa sekarang dan masih melakukan siasatan," katanya yang menambah Ali tidak cedera walaupun peluru mengenai keretanya.

Belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab dalam serangan itu.

Quetta menjadi tumpuan peningkatan keganasan mazhab, kebanyakannya mensasarkan minoriti pengikut Syiah yang membentuk kira-kira satu per lima daripada penduduk Pakistan yang rata-rata pengikut Sunnah. - AFP

12 anggota Al-Qaeda maut akibat serangan dron

Posted:

12 anggota Al-Qaeda maut akibat serangan dron

12 anggota Al-Qaeda maut akibat serangan dron


GAMBAR fail menunjukkan sebuah dron yang dikenali sebagai Predator B buatan Amerika Syarikat (AS). Dron banyak digunakan oleh tentera AS untuk melancarkan serangan ke atas anggota kumpulan pengganas.


SANAA - Tiga serangan pesawat dron di Yemen telah membunuh 12 anggota pengganas Al-Qaeda dalam tempoh satu hari pada Khamis lalu.

Serangan pertama dijalankan pada waktu subuh menyasarkan dua buah kereta yang membawa anggota Al-Qaeda di Shabwan, wilayah Maarib. Enam terbunuh dalam serangan tersebut.

Dua anggota Al-Qaeda terbunuh dalam serangan kedua di wilayah selatan, Ghayl Bawazeer. Baki empat lagi maut apabila dron menyerang lokasi sama pada lewat malam.

Amerika Syarikat dan beberapa buah negara barat kini berada dalam keadaan berjaga-jaga selepas maklumat perisikan menyatakan bahawa pihak Al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP) merancang untuk melakukan serangan besar-besaran.

Ancaman tersebut membuatkan AS menutup 19 buah pejabat konsulat serta kedutaannya di negara Asia Barat dan Afrika sepanjang minggu ini.

Pada Rabu lalu, pihak berkuasa Yemen mendakwa telah berjaya mematahkan cubaan AQAP untuk menyerang satu pusat kemudahan minyak milik sebuah syarikat Kanada di Mina al-Dhaba.

Sejak 28 Julai lalu, sebanyak lapan serangan dron dilancarkan di Sanaa yang membunuh seramai 36 orang pengganas.

Washington menyifatkan AQAP yang berpangkalan di Yemen sebagai cawangan pengganas paling berbahaya dalam rangkaian ekstremis global. - AFP

Pesawat bawa senjata api terhempas

Posted:

Pesawat bawa senjata api terhempas

Pesawat bawa senjata api terhempas


ANGGOTA bomba cuba memadamkan api yang memusnahkan sebuah pesawat tentera selepas ia terhempas di Lapangan Terbang Antarabangsa Mogadishu di Somalia semalam.


MOGADISHU, Somalia - Sebuah pesawat tentera Ethiopia yang membawa bekalan peluru senjata api terhempas selepas membuat pendaratan cemas di lapangan terbang antarabangsa di sini semalam.

Nahas itu mencetuskan kebakaran dan mengorbankan sekurang-kurangnya seorang kru kapal terbang.

Kejadian tersebut juga mengakibatkan asap berwarna hitam menjulang tinggi ke udara.

Pesawat mengalami kesulitan semasa di udara, sebelum terbabas dari landasan lalu terhempas di kawasan berdekatan.

Tentera Ethiopia membantu Somalia menentang kumpulan militan yang dikaitkan dengan kumpulan pengganas Al-Qaeda, walaupun negara itu tidak menjadi anggota Kesatuan Afrika (AU).

"Kami boleh mendengar bunyi letupan selepas pesawat terbakar," kata satu sumber keselamatan di lapangan terbang tersebut sejurus insiden.

Seorang kakitangan lapangan terbang itu, Yusuf Nur berkata, sejumlah peluru meletup dalam kebakaran berkenaan.

Api berjaya dipadamkan oleh pasukan bomba kira-kira dua jam selepas pesawat terhempas.

Pihak berkuasa menutup sementara operasi lapangan terbang itu yang kini menerima tambahan pesawat penumpang sejak dua tahun lalu.

Insiden itu berlaku selepas tentera AU dan tentera Somalia menyingkirkan kumpulan Al-Shabaab dari kubu mereka di Mogadishu. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved