Selasa, 11 Jun 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tiada alasan gagal pamer belang

Posted:

Tiada alasan gagal pamer belang

Tiada alasan gagal pamer belang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SKUAD Harimau Malaya harus mengelak daripada menerima kekalahan ketika menentang Sydney Olympic FC hari ini jika tidak mahu terus dikritik peminat bola sepak tanah air.


JIKA pasukan berstatus kelab sukar untuk ditewaskan, lupakan sahaja hasrat menyambar tiket pusingan akhir Piala Asia 2015 di Australia.

Itu reaksi seorang legenda bola sepak kebangsaan terhadap skuad Harimau Malaya menjelang aksi persahabatan kedua berdepan Sydney Olympic FC di Padang Sukan Belmore, Sydney hari ini (5 petang waktu Malaysia).

Beliau yang enggan namanya didedahkan berkata, sebarang keputusan dalam aksi tersebut tidak memberikan apa-apamakna buat skuad Harimau Malaya.

Sebaliknya, ia hanya mengundang kecaman banyak pihak, terutamanya apabila Harimau Malaya dimalukan Canberra FC dengan kekalahan 2-3 minggu lalu.

"Kita pasukan kebangsaan, mengapa perlu berdepan pasukan berstatus kelab.

"Jika tewas, bukankah kita juga yang malu besar? Jadi, tiada lagi alasan untuk kita tewas (berdepan Sydney Olympic hari ini) selepas tumpas kepada Canberra tempoh hari.

"Sekiranya pasukan berstatus kelab pun sukar untuk kita tewaskan, saya tidak nampak sebarang kemungkinan kita mampu mara ke pusingan akhir Piala Asia 2015," katanya kepada Kosmo! semalam.

Beliau juga mempersoalkan tindakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) merahsiakan pertukaran pasukan yang akan ditentang Harimau Malaya dalam baki dua lagi aksi di Australia.

Mengikut jadual asal, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal sepatutnya berdepan Marconi Stallions hari ini.

Namun, ia dipinda Khamis depan manakala aksi berdepan satu lagi pasukan iaitu Sydney United yang sepatutnya berlangsung pada hari yang sama pula dibatalkan.

Pada 3 Jun lalu, laman Twitter rasmi Sydney Olympic juga mengesahkan bakal berdepan Harimau Malaya hari ini.

Sehingga semalam, masih tiada sebarang kenyataan rasmi dikeluarkan FAM berhubung perkara itu.

"Saya hairan dengan situasi ini, mengapa ia perlu dirahsiakan?

"Saya akui, atas kertas reputasi Sydney Olympic juga bukan calang-calang kerana muncul naib juara Liga South Wales musim lalu.

"Bagaimanapun, ada baiknya ia dimaklumkan kepada umum bagi mengelak sebarang spekulasi," jelasnya.

Untuk rekod, siri jelajah Australia itu merupakan persiapan Rajagobal membentuk barisan terbaik sebelum berdepan Bahrain di Stadium Nasional, Bukit Jalil dalam aksi peringkat kumpulan kelayakan Piala Asia 2015 pada 15 Oktober depan.

Ketika ini, skuad negara menduduki tangga ketiga Kumpulan D dengan tiga mata selepas dikecewakan Qatar 0-2 sebelum kembali bangkit mengecewakan Yemen 2-1 di Stadium Shah Alam, 22 Mac lalu.

Harimau Malaya juga bakal berdepan Chelsea pada 21 Julai dan Barcelona (10 Ogos) dalam dua lagi aksi persahabatan sebelum menyambung misi dalam kempen kelayakan Piala Asia 2015.

Henjutan Fatehah

Posted:

Henjutan Fatehah

Henjutan Fatehah

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my


FATEHAH (tengah) diapit Mc Culloch (kiri) dan Ummi Hamimah pada majlis penyampaian pingat GP Asia Tenggara di Velodrom Kuala Lumpur, Cheras semalam.


RATU trek negara, Fatehah Mustapa berjaya dalam misinya memenangi pingat emas acara keirin wanita pada pusingan kedua Kejohanan Trek Berbasikal Grand Prix (GP) Asia Tenggara di Velodrom Kuala Lumpur, Cheras semalam.

Lebih manis, kejayaan pelumba Sime Derby Foundation (SDF) itu juga dicipta dengan menewaskan pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik 2012, Kaarle Mc Culloch yang mewakili Jayco Australia.

Fatehah, 24, melakukan pecutan bertenaga untuk melintasi garisan penamat dengan catatan masa 12.586 saat bagi menewaskan Mc Culloch yang merekodkan 12.682s.

Seorang lagi pelumba negara, Ummi Hamimah Mohamad daripada SDF juga tidak pulang tangan kosong apabila menduduki tempat ketiga dengan rakaman masa 13.006s.

Kemenangan tersebut sekali gus menyaksikan pelumba kelahiran Terengganu itu mempertahankan tiga pingat emas yang dimenanginya pada pusingan pertama GP Asia Tenggara juga di Cheras minggu lalu.

Selain menjuarai acara keirin, Fatehah turut memenangi acara pecut berpasukan bergandingan dengan Ummi Hamimah dan 500 meter ujian masa individu.

"Gembira sekali kerana dapat mengekalkan tiga pingat emas, terutamanya emas hari ini (semalam) selepas menewaskan Mc Culloch.

"Bukan senang nak mengalahkannya. Sebelum ini saya dua kali tewas kepadanya, jadi kali ini memang saya puas hati.

"Saya tidak tahu apa yang terjadi kepadanya, mungkin dia keletihan selepas pulang daripada latihan di Jepun dan saya sudah beberapa bulan menjalani latihan. Mungkin nasib saya baik hari ini," jelas Fatehah semalam.

Kejayaan itu juga mungkin menjadi penyuntik semangat yang amat dinantikan Fatehah menjelang GP Jerman di Cottbus hujung bulan depan.

Fatehah akan turun dalam dua acara di bumi Jerman nanti dengan misi menambah mata kelayakan ke Kejohanan Dunia dalam acara keirin dan pecut.

"Saya akan menyertai GP Kebangsaan selepas ini dan kemudian akan terbang ke Jerman. Kejayaan menewaskan Mc Culloch kali ini akan menjadi penyuntik semangat kepada saya untuk mengumpul mata acara keirin dan pecut nanti.

"Misi saya di Jerman nanti sekurang-kurangnya layak ke final acara keirin dan suku akhir acara pecut.

"Saingan di sana nanti amat sengit kerana saya akan bersaing dengan semua pelumba hebat Eropah nanti.

"Apa pun saya akan cuba melakukan yang terbaik," tambah Fatehah.

KBS, DBKL capai kata sepakat

Posted:

KBS, DBKL capai kata sepakat

KBS, DBKL capai kata sepakat

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my


MALAYSIA memiliki dua velodrom terbuka ketika ini iaitu Velodrom Kuala Lumpur (gambar) di Cheras.


PEMBINAAN velodrom bertaraf antarabangsa yang sebelum ini dirancang dibina di Nilai, Negeri Sembilan dikhabarkan bakal ditukar ke pusat bandar raya atas faktor lokasi yang lebih strategik.

Pada Bajet 2013, September tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembinaan velodrom kelas satu itu dibina di Nilai.

Bagaimanapun, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang menjual hartanah milik mereka iaitu di Velodrom Kuala Lumpur (VKL), Cheras turut bercadang membina velodrom kelas satu berhampiran Pusat Akuatik Kuala Lumpur bagi menggantikan VKL yang bakal dirobohkan.

Situasi itu bakal menyaksikan dua velodrom bertaraf dunia akan dibina di negara ini.

Justeru, dalam satu pertemuan yang diadakan antara Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta DBKL semalam bagi membincangkan pembinaan velodrom tertutup itu, Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Datuk Naim Mohamad memberitahu, cadangan membina satu velodrom kelas satu telah mendapat persetujuan positif kedua-dua pihak.

"Cadangan kami sebelum ini supaya hanya satu velodrom kelas satu dibina nampaknya mendapat perhatian memandangkan pembinaan dua velodrom kelas satu mungkin akan merugikan.

"Pertama sekali, kos penyelenggaraan bakal meningkat untuk sesebuah velodrom dan satu lagi kita mungkin tidak cukup kejohanan perlumbaan untuk dianjurkan," kata Naim.

Beliau turut berkata, cadangan asal PKBM sebelum ini supaya peruntukan pembinaan velodrom di Nilai digunakan bagi pembinaan lima velodrom terbuka yang boleh digunakan sebagai latihan kepada para pelumba tempatan.

"Kami berharap peruntukan yang ada digunakan bagi pembinaan lima velodrom dengan setiap satunya dibina di zon utara, selatan, timur, Sabah dan Sarawak.

"Dengan itu, pembangunan di negeri-negeri lain turut dapat ditingkatkan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved