Rabu, 22 Mei 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bukti tohmahan silap

Posted:

Bukti tohmahan silap

Bukti tohmahan silap

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

Kepimpinan Baharu... Ismail Sabri (kiri) bertukar dokumen serah tugas jawatan dengan Hasan di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Fitnah pembangkang yang mendakwa harga minyak petrol RON97 naik mendadak selepas Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi pilihan raya umum baru-baru ini ternyata tidak benar.

Buktinya, berkuat kuasa tengah malam kelmarin, harga minyak itu diturunkan sebanyak 20 sen menjadi RM2.70 seliter sementara minyak RON95 kekal RM1.90 seliter.

Harga minyak tersebut ditentukan menggunakan sistem apungan yang mana penentuan harga dibuat setiap bulan berdasarkan Mekanisma Harga Automatik yang berasaskan harga minyak dunia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Hasan Malek yang mengesahkan perkara itu berkata, langkah itu adalah bukti keikhlasan kerajaan terhadap rakyat.

"Memang betul harga RON97 telah turun daripada RM2.90 menjadi RM2.70 seliter dan kita akan terus pantau harga minyak," katanya di sini semalam selepas majlis serah tugas antara beliau dengan bekas menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang kini Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tempoh sebulan isytihar harta

Posted:

Tempoh sebulan isytihar harta

Tempoh sebulan isytihar harta

Oleh RAIS YEOP JOHARI
rais.johari@kosmo.com.my


MOHAMAD (tiga dari kiri) bersama barisan Exco baharu Negeri Sembilan selepas majlis angkat sumpah di Seremban semalam.


SEREMBAN – Semua Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) Negeri Sembilan yang baharu dilantik semalam diberi tempoh sebulan untuk mengisytiharkan harta masing-masing.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, semua Exco termasuk beliau juga perlu meninggalkan sebarang kepentingan atau jawatan dalam perniagaan jika ada.

"Langkah ini perlu meliputi semua harta dan kepentingan yang dimiliki.

"Nanti kita senang pada masa depan sebab orang tidak boleh kata apa-apa lagi sebab kita sudah isytihar harta masing-masing," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Exco kerajaan negeri di sini semalam.

Beliau berkata, semua Exco juga diberi tempoh dua bulan untuk menyediakan perancangan strategik berkaitan portfolio masing-masing sebelum dibentangkan untuk tindakan lanjut.

Katanya, perancangan strategik portfolio itu bertujuan memastikan setiap Exco dapat menjalankan gerak kerja segera dalam mensejahterakan rakyat dan memakmurkan negeri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Terus tingkatkan kecemerlangan

Posted:

Terus tingkatkan kecemerlangan

Terus tingkatkan kecemerlangan

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


ISMAIL Sabri bertukar dokumen dengan Noh (dua dari kanan) pada majlis serah tugas di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang baharu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berazam untuk meneruskan segala usaha yang pernah dilakukan Datuk Seri Noh Omar semasa menerajui kementerian itu sebelum ini.

Katanya, Noh semasa menjawat jawatan tersebut telah melakukan banyak kejayaan untuk kementerian itu dan beliau berharap dapat membawa lebih kecemerlangan atau sekurang-kurangnnya memperoleh pencapaian sama.

"Saya menyedari portfolio sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani merupakan satu tanggungjawab yang besar, namun saya bersedia menyahut cabaran tersebut.

"Saya yakin kakitangan kementerian ini akan memberikan sokongan kepada kepimpinan baharu seperti yang mereka berikan kepada Noh sebelum ini," katanya pada majlis Serah Tugas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani di Wisma Tani di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved