Rabu, 10 April 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Nilai bakat, bukan rupa

Posted:

Nilai bakat, bukan rupa

Nilai bakat, bukan rupa

WAWA memberitahu dia mahu dinilai dari segi mutu lakonannya, bukan kerana paras rupa.


DI sebalik kemunculan ramai pelakon wanita cantik dan berbakat, Wawa Zainal antara salah seorang pelakon yang semakin menyerlah dan namanya juga sudah mula meniti di bibir peminat.

Cuma bukan mudah buat pemilik nama sebenar Nur Hawa Zainal Abidin itu mahu mencipta nama sebagai pelakon, lantaran tanggapan segelintir pihak yang seperti mempertikaikan bakat lakonan yang dimilikinya.

Berkesempatan menemui pelakon cantik itu semasa berlangsungnya acara Anugerah Bintang Popular (ABP) 2012 pada Ahad lalu, pelakon itu mengakui masih ada pihak yang mengkritik mutu lakonannya.

"Ketika mula-mula berlakon dahulu memang terdapat banyak kelemahan, malah saya mengaku memang agak geli semasa menonton lakonan sendiri di kaca televisyen dan layar perak.

"Apabila sedar mutu lakonan yang ditampilkan tidak memuaskan, akhirnya saya berusaha memperbaikinya dan kini saya berasa cukup gembira apabila sudah ada pihak yang memuji lakonan saya," ujarnya.

Ketika ditanya tentang pandangan skeptikal terhadap pelakon cantik sepertinya yang dilihat sekadar bersandarkan paras rupa, Wawa menyatakan perkara sebegitu agak sukar untuk dielakkan.

Beranggapan bahawa setiap orang mempunyai penilaian dan pandangan masing-masing, sebaliknya pelakon itu mahu membuktikan dia sebenarnya memang berbakat menjadi seorang pelakon.

Ujarnya, dia lebih suka sekiranya peminat menilai bakat lakonan yang dimilikinya berbanding memperkatakan tentang paras rupa.

"Kerjaya seni saya bermula dari bawah. Saya datang ke Kuala Lumpur seorang diri dan telah bekerja keras tanpa mengira waktu semata-mata mahu mengejar cita-cita menjadi seorang pelakon yang berjaya.

DIPILIH sebagai Artis Baharu Wanita Popular, Wawa bertekad untuk mempertingkatkan kualiti lakonannya.


"Kalau diimbas semula perjalanan karier lakonan saya, memang pelbagai cabaran yang perlu saya hadapi. Sehinggakan saya pernah berputus asa untuk jadi pelakon dan pulang semula ke kampung," jelasnya ketika menceritakan detik-detik awal kariernya sebagai anak seni.

Menurut Wawa, dia pernah mendapati dirinya kurang mendapat tawaran berlakon sehingga berhadapan masalah kewangan, tetapi ia tidak sedikit pun melunturkan semangatnya.

"Saya dikira agak bernasib baik kerana berpeluang bernaung di bawah syarikat Metrowealth Pictures yang telah banyak membuat perancangan terhadap kerjaya seni saya.

"Pada masa yang sama saya sudah menganggap David Teo serta kakitangan syarikat berkenaan seperti keluarga sendiri dan tidaklah saya rasa kesunyian berada di Kuala Lumpur seorang diri," ujarnya.

Berkenaan dengan perkembangan kerjaya lakonannya pula, pelakon berusia 22 tahun itu meluahkan rasa syukurnya dengan tawaran lakonan yang semakin mencurah-curah.

"Karier lakonan saya bermula dengan watak-watak yang kecil sahaja, kini sudah tentu saya cukup gembira dan berbangga apabila mendapat kepercayaan penerbit dan pengarah untuk memegang watak utama," ujarnya yang bakal tampil dalam filem 99 Kali Rindu pada bulan hadapan.

Bonus

Acara ABP 2012 yang berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada Ahad lalu pastinya memberi kenangan tersendiri buat Wawa apabila berjaya meraih anugerah Artis Baharu Wanita Popular.

Ujarnya, dia sendiri langsung tidak menjangka sama sekali untuk merangkul anugerah berkenaan berdasarkan saingan sengit yang diberikan oleh artis wanita yang lain.

"Saya hadir ke acara ABP ini pun semata-mata mahu memeriahkan majlis. Meskipun tercalon untuk satu kategori, saya langsung tidak meletakkan harapan yang terlalu tinggi.

"Pada mulanya saya menjangkakan bahawa Nad Zainal yang akan menang, malah saya sendiri seperti tidak percaya dan sangat terkejut apabila nama saya diumumkan sebagai pemenang," jelasnya.

Menurutnya, dengan kemenangan yang diraih itu merupakan satu bonus buat dirinya supaya lebih bekerja keras bagi membalas budi peminat yang telah menyokong kerjaya lakonannya selama ini.

WAWA memilih untuk memberi fokus terhadap karier lakonannya berbanding soal cinta.


Balik kampung

Insiden pencerobohan yang dilakukan oleh pengganas sulu di Lahad Datu, Sabah pastinya sedikit memberi kesan kepada Wawa memandangkan dia berasal dari kawasan tersebut.

Menurut Wawa, pada mulanya dia berasa agak risau sekiranya berlaku sesuatu kejadian yang tidak diingini menimpa kaum keluarganya yang menetap di kampung.

"Sudah tentu saya tidak senang hati apabila mengenangkan nasib ahli keluarga di kampung, sehinggakan saya pernah terfikir untuk membawa mereka datang ke Kuala Lumpur.

"Kemudian saya berasa cukup lega dan gembira setelah mengetahui bahawa ahli keluarga saya berada dalam keadaan selamat apabila menghubungi mereka setiap hari," ujarnya.

Meskipun sudah mengetahui tentang keadaan ahli keluarganya, Wawa menyatakan dia masih lagi berasa bimbang kerana saban hari cerita mengenai pencerobohan itu dipaparkan di akhbar dan televisyen.

Jelasnya, bagi menghilangkan segala rasa bimbang yang melanda dirinya, akhirnya dia membuat keputusan pulang ke kampung halamannya di Kampung Muhibbah, Lahad Datu tiga minggu lalu.

"Sebenarnya kami sekeluarga agak bernasib baik kerana insiden pencerobohan tersebut berlaku agak jauh dari kampung saya. Cuma kebanyakan kedai di pekan banyak yang ditutup," jelasnya yang bercuti selama dua minggu di kampung.

Jimmy Shanley bakal kahwin tahun ini

Posted:

Jimmy Shanley bakal kahwin tahun ini

Jimmy Shanley bakal kahwin tahun ini

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN

TINGGAL kenangan. Jimmy dan Nursuhaila ketika bergelar suami isteri.


SELEPAS hampir dua tahun turun naik mahkamah berhubung kes tuntutan penjagaan anak perempuan tunggal mereka, akhirnya keputusan telah dibuat pihak mahkamah.

Itu penyelesaian muktamad terhadap kemelut yang melanda Jimmy Shanley dan bekas isterinya, Nursuhaila Eliani Suhaimy.

Hos dan pelakon tersebut diberikan hak lawatan dan bermalam dengan anaknya, Zahra Rania Shanley manakala bekas isterinya itu mendapat hak penjagaan penuh anak perempuan berusia setahun sembilan bulan itu.

Mengulas mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam itu, Jimmy atau nama sebenarnya Jimmy Shanley Norjahan Salleh, 33, tidak terkilan sebaliknya bersyukur kerana masih diberikan peluang untuk berjumpa dengan anaknya.

Sementara itu menurut Jimmy, dia mahu menamatkan zaman dudanya secepat mungkin dan jika tiada aral melintang pada lewat pertengahan tahun ini.

Mengimbas kembali kronologi kemelut rumah tangga pasangan itu, Jimmy dan Nursuhaila mengakui mula tinggal berasingan sejak 21 Oktober 2010 iaitu 20 hari selepas bernikah sebelum bercerai pada 10 Oktober tahun lalu secara tebus talak (khuluk) dengan nilai ganti rugi RM1.

Ikuti temu bual Kosmo! bersama pengacara Trek Selebriti berhubung perancangannya selepas ini.

Kosmo!: Komen Jimmy mengenai keputusan mahkamah mengenai hak penjagaan anak yang berpihak pada bekas isteri?

JIMMY SHANLEY: Alhamdulillah, keputusan yang telah diputuskan oleh pihak mahkamah adil dan saya pun dibenarkan berjumpa dengan anak saya sekurang-kurangnya tiga hari seminggu. Saya teruja tahun ini dapat beraya bersama Zahra. Saya tidak terkilan dan keputusan ini saya terima dengan hati yang terbuka. Berdasarkan pemahaman saya, memang susah untuk pihak lelaki memenangi kes penjagaan anak.

Adakah Jimmy sudah mempunyai perancangan untuk anak pada masa hadapan?

Saya tidak mahu terlalu berfikir terlalu jauh takut nanti tidak tercapai. Asalkan saya masih diberikan peluang untuk berjumpa dengan anak pun sudah cukup memadai sebenarnya.

Adakah Jimmy sudah mempunyai atau mencari pengganti?

Saya sudah menduda tujuh bulan, tak laku dan suam-suam kuku pula. Saya ada berkawan dengan beberapa orang wanita tapi saya sebenarnya seorang yang pemalu. Mungkin saya tunggu mak cik-mak cik yang mahu menjadikan saya menantu dan saya terima dengan hati terbuka (ketawa).

Saya ada mengenali beberapa orang tapi sekadar peringkat berkawan. Lebih afdal sebenarnya kalau orang tua yang perkenalkan atau jodohkan.

JIMMY bersyukur tetap diberi peluang berjumpa anaknya ini.


Perancangan kehidupan peribadi selepas ini?

Saya mahu berehat dan InsyaAllah mahu berkahwin tahun ini jika dipertemukan jodoh sebab mahu mendapatkan anak lagi. InsyaAllah sebelum Aidilfitri tahun ini.

Adakah Jimmy serik dengan alam perkahwinan?

Saya menjadi lebih matang menghadapi kehidupan dan jika ada jodoh baharu saya akan lebih memperbaiki diri dan memahami isteri saya. Saya berikan dia kebebasan untuk melakukan apa saja yang dia mahukan, kalau larang pun orang akan buat juga. Perasaan sekarang lebih rileks dan tidak tergopoh-gapah.

Saya tidak mahu perkara ini diperbesarkan lagi atau timbul pergaduhan pada masa akan datang dan saya mendoakan agar bekas isteri saya bertemu dengan individu yang lebih mulia.

Maksud Jimmy mahu memperbaiki diri?

Perbaiki diri maksud saya dari segi lebih merapatkan diri dengan Allah, menjaga solat dan belajar ilmu-ilmu agama. Saya tidak kisah rupa paras kalau ada jodoh untuk kahwin saya tidak mahu kenduri yang besar-besar.

Adakah Jimmy akan lebih berhati-hati dalam memilih pasangan hidup selepas ini dan iktibar daripada perkahwinan sebelum ini?

Paling penting, saya tidak menyalahkan sesiapa tapi kesilapan lalu datang daripada diri saya sendiri. Siapa saya untuk menghakimi orang lain dan kita hanya mampu merancang tapi Tuhan yang menentukan. Saya tidak putus asa untuk terus merancang tapi pucuk pangkalnya, berbalik pada agama.

Apakah perkembangan terkini Jimmy?

Buat masa sekarang saya hanya terbabit menjadi penyampai di stesen radio UFM yang baru berusia tiga bulan penubuhannya. Selain itu tinggal lagi sebulan untuk saya menamatkan pengajian dalam bidang sarjana Pengurusan dan Perniagaan di Universiti Teknologi Mara Shah Alam.

Atilia raih gelaran 'Sheila Majid baharu'

Posted:

Atilia raih gelaran 'Sheila Majid baharu'

Atilia raih gelaran 'Sheila Majid baharu'

ATILIA merancang untuk merakamkan lagu duet bersama ibunya, Salamiah Hassan yang berjudul Kadang Kala.


MUZIK jazz masih mendapat tempat di hati 200 juta penduduk di negara seberang Indonesia dan atas dasar itu Atilia memilih untuk melancarkan album terbaharunya, Indah di sana pada pertengahan bulan Mac lalu.

Bukan berniat untuk meminggirkan tanah tumpah darah sendiri apatah lagi merajuk dengan pembangunan muzik jazz di Malaysia, pemilik nama Raja Putri Atilia Haron ibarat memperjudikan nasib di negara republik itu sebenarnya.

"Album Indah sebenarnya telah dilancarkan terlebih dahulu di Malaysia pada tahun lalu dan menerusi perbincangan dengan pihak pengurusan di sana seminggu selepas membuat persembahan di Festival Antarabangsa Java Jazz 2013, mereka bersetuju untuk melancarkan album saya di Indonesia.

"Lagipun, industri muzik jazz di Malaysia agak kritikal dan pasaran di Indonesia jelas sekali lebih besar untuk diterokai.

"Syukur Alhamdulillah respons dan penerimaan album dan lagu-lagu saya di sana sangat bagus dan sebenarnya langkah ini membuka pintu kedua-dua buah negara daripada pelbagai sudut.

"Saya boleh belajar banyak perkara daripada mereka dan mereka juga boleh mengenali kita dengan lebih mendalam," ujar Atilia yang telah melancarkan album Indah di Aksara Bookstore, Jakarta.

Kata Atilia, 38, dia berbangga dan teruja apabila namanya turut dikenali di negara itu malah ada yang memanggilnya 'Sheila Majid baharu'.

"Adalah satu penghargaan besar apabila peminat di Indonesia menggelarkan saya 'Sheila Majid baharu' dan hakikatnya ia telah membuka satu jalan yang lebih luas untuk meletakkan muzik saya di sana.

"Saya sudah merasakan seperti saya dicintai di sana dan Alhamdulillah lagu saya telah berjaya memasuki carta lagu di Indonesia," ujarnya yang kini berada di Jakarta untuk mengadakan persembahan bersama penyanyi Andin.

Album Indah memuatkan empat buah lagu bahasa Inggeris daripada 10 buah lagu antaranya Change, Old Love, Silly Litte Thing, Gelombang dan Harus Bagaimana.

Atilia sebelum ini pernah mengeluarkan album berjudul Sangkar pada tahun 2007 dan kini sedang merancang untuk melahirkan album ketiganya yang kini dalam proses pembikinan.

Menerusi album ketiga yang belum diberi judul itu, Atilia turut memuatkan lagu yang melibatkan kolaborasi bersama Noh Hujan, Mondo (kumpulan Sore) dan kumpulan jazz Indonesia, Maliq & d'Essentials.

"Dalam album kedua ini, saya berkolaborasi dengan Ifta Fachir daripada kumpulan Maliq & d'Essentials menerusi single Indah.

"Saya mahu album seterusnya berada di luar selain Malaysia juga kerana saya sedar saya bukan artis daripada program televisyen dan adalah sukar untuk saya menonjolkan diri melainkan memperbanyakkan persembahan nyanyian," katanya yang ditemui ketika sesi ramah mesra bersama media sempena pelancaran jenama pakaian Baajookoo di Serai, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Atilia dalam perkembangan lain merancang untuk merakamkan semula lagu duet bersama ibunya, Salamiah Hassan menerusi lagu Kadang Kala yang pernah dinyanyikan mereka bersama ketika dia berumur 10 tahun. - KHAIRUL AMRI HASSAN.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved