Sabtu, 2 Mac 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Berpantang tidak bererti berhenti

Posted:

Berpantang tidak bererti berhenti

Berpantang tidak bererti berhenti

DUA bulan selepas melahirkan cahaya mata sulungnya yang diberi nama Alec Djuara Djoewarsa, Astrid enggan meletakkan dirinya dalam posisi terlalu selesa dan bersantai.

Kali terakhir membuat persembahan ketika usia kandungannya lapan bulan sekitar hujung tahun lalu, membuatkan Astrid benar-benar ghairah untuk kembali beraksi di lantai yang menguji keunggulan vokalnya.

Kata Astrid atau nama sebenarnya Astrid Sartiasari, 31, sepanjang tempoh kelahiran bayi lelakinya secara pembedahan (caesarean) pada tanggal 24 Disember 2012 lalu, dia mahu kembali ligat mengadakan promosi untuk albumnya yang akan muncul menjelang bulan Mei nanti.

"Saya pun kaget apabila sudah kuat untuk bekerja sekarang. Tempoh berpantang biasanya enam bulan. Mungkin kerana terlalu teruja untuk kembali bekerja setelah lama bercuti.

"Lagipun, komitmen ini saya harus lunaskan kerana proses pembikinan album ini sudah dibuat sebelum saya melahirkan Alec lagi jadi sekarang sudah sampai masa untuk saya beraksi semula," ujarnya yang ditemui ketika sesi fotografi di Studio Utusan, Chan Sow Lin, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Astrid diterbangkan khas oleh Sony Music Entertainment Indonesia untuk sesi promosi single terbaharu berjudul Mendua selain dijemput khas untuk menerima Anugerah Lagu Pilihan Popular pusat karaoke RedBox menerusi lagu Tentang Rasa pada malam Rabu lalu.

Mendua

Mengulas lanjut mengenai keunikan lagu berentak balada berjudul Mendua yang dilancarkan terlebih dahulu di Indonesia, kata Astrid, pengertian lagu itu lebih menyakitkan berbanding Tentang Rasa. Ia mengenai situasi seorang wanita yang dikhianati dan dicurangi oleh kekasihnya. Dia memberikan cinta sepenuh hati tetapi lelaki itu menduakan dia akhirnya, kata Astrid yang merakamkan lagu tersebut awal tahun lalu.


HUBUNGAN cinta antara Astrid dan Arlan mulai tercetus hasil daripada helah seorang jurufoto yang pernah bekerjasama dengan mereka berdua.


Lagu Mendua dicipta oleh komposer sama yang menghasilkan lagu Tentang Rasa, Ade Govinda dan merupakan single pertama yang daripada album ketiga Astrid.

Lagu itu terpilih untuk menjadi lagu tema drama Diandra yang akan disiarkan di slot Lestary TV3 tidak lama lagi. Sebelum ini lagu Tentang Rasa digunakan sebagai lagu perdana drama Vanilla Coklat.

Sementara itu, Astrid mengakui dia perlu mencari formula baharu untuk turut kekal bersaing dalam industri yang semakin pantas berkembang.

"Saya tidak boleh berhenti berkarya untuk menjadi yang terbaik dan sekarang sudah banyak sekali persaingan. Saya harus melakukan sesuatu baharu dan mempertahankan yang sudah ada sekarang.

"Saya tidak akan berhenti bekerja keras. Kalau ditanya sampai bila, jawapan saya adalah selagi saya masih diinginkan dalam industri dan selagi ada peminat," tuturnya.

Keluarga

Selain itu, Astrid turut merakamkan sebuah lagu ciptaannya sendiri berjudul Lagu Untuk Anakku ketika mengandung lapan bulan.

"Ini lagu pertama yang saya hasilkan sendiri bersama suami untuk anak kami, Alec dan lagu ini saya cipta ketika saya sedang hamil empat bulan.

"Lagu ini mengenai kecintaan seorang ibu kepada anaknya yang sama sekali gembira dan teruja dengan adanya dia. Ia ibarat sebuah nasihat kepada anak supaya membesar menjadi insan berguna suatu hari kelak," jelas penyanyi kelahiran Surabaya, Indonesia itu.

Astrid tidak meletakkan sebarang halangan untuk anaknya memilih haluan hidup pada masa hadapan dan memberikan peluang sekiranya Alec meminati bidang seni.

"Kalau dia mahu jadi penyanyi saya tidak halang, apatah lagi ibunya juga penyanyi. Asalkan rezeki itu halal," tambah Astrid yang tidak keruan berpisah selama tiga hari dari Alec yang ditinggalkannya di Indonesia.


KEMBALI aktif untuk karier tidak bermakna Astrid melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu.


Astrid bagaimanapun belum merancang untuk mendapatkan cahaya mata seterusnya dalam tempoh terdekat namun tetap memberikan prioriti kepada keluarga selain kerjaya.

"Kalau dulu, apabila keluar rumah saya tidak perlu bawa banyak barang tapi sekarang perlu pintar merancang perjalanan. Saya tidak boleh terlalu lama meninggalkan Alec kerana dia masih kecil," getus Astrid.

Que Haidar menangis dimarah Mamat

Posted:

Que Haidar menangis dimarah Mamat

Que Haidar menangis dimarah Mamat

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


MAMAT KHALID (tengah) di samping barisan pelakon utama filem Rock Oo (dari kiri), Sofi Jikan, Que Haidar, Khir Rahman dan Pekin Ibrahim.


PENGARAH terkenal, Mamat Khalid yakin filem terbaharunya, Rock Oo: Rimba Bara Kembali (Rock Oo) yang merupakan kesinambungan filem Rock (2005) mampu pecah panggung berikutan kematangannya dalam berkarya dan juga barisan para pelakon yang memberikan persembahan yang mantap.

"Dengan izin Tuhan, saya yakin seperti mana filem Rock dahulu, Rock Oo ini juga akan pecah panggung sebab ia diadun dengan lebih serius. Penonton juga dapat saksikan kembali lakonan Que Haidar dan dapat melihat perubahan lakonan Que yang sebelum ini lebih cenderung membawa watak cinta dan ganas, " ujarnya ketika ditemui pada majlis tayangan perdana filem Rock Oo yang diadakan di Cathay Cineplex Cineleisure, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Mengulas mengenai lakonan Que Haidar, dedah Mamat, pada mulanya dia terkejut dan kecewa dengan mutu lakonan pelakon Harapan Lelaki Terbaik Festival Filem Malaysia ke-19 itu yang dilabelkannya seperti kayu.

Mengetahui lakonan Que Haidar sebelum ini begitu hebat dan berkesan, ulas Mamat, mungkin suami kepada koreografer Linda Jasmine itu menghadapi dilema lakonan kerana sudah dua tahun bersara dalam dunia lakonan.

Que Haidar sebelum ini membuat keputusan untuk bersara dari bidang lakonan secara mengejut pada tahun 2010 setelah berkahwin dengan Linda Jasmine. Biarpun terpaksa mengecewakan peminat-peminat dan pengkarya filem, Que Haidar nekad untuk beralih arah ke bidang perniagaan dan menjadi tenaga pengajar kelas lakonan.

Enggan membiarkan Que Haidar daripada terus larut dalam dilema lakonan, Mamat terpaksa memarahinya sehingga membuatkan pelakon itu menangis.

"Saya tertekan bila Mamat marah dan memanggil saya kayu. Saya tidak boleh kena marah. Jadi, akibat terlalu tertekan saya menangis. Dalam kalangan kesemua pelakon Rock Ooo, saya rapat dengan Khir dan saya mengadu padanya serta menyalahkannya kerana memaksa saya kembali berlakon dan menghadapi situasi ini," jelas Que Haidar yang kembali pada dunia lakonan kerana jatuh cinta dengan jalan cerita dan barisan pelakon filem Rock Oo.

Terlalu meletakkan harapan yang tinggi untuk peminat melihatnya muncul kembali dalam arena lakonan, membuatkan Que Haidar tertekan dan tidak mampu memberikan lakonan mantapnya sebelum ini dalam filem Rock Oo.

Ulas Mamat mengenai perkara itu pula, katanya, Que Haidar sebenarnya berasa rendah diri dan terlalu memikirkan mengenai lakonannya sehingga membuatkan dia tidak dapat menjiwai karakter lakonannya sebagai Amy Mat Piah.

"Mujur lakonan 'kayu' Que Haidar cuma bertahan selama beberapa hari sahaja sebelum dia kembali menjadi Que Haidar yang asal," jelas Mamat lagi.

Berhubung cabaran lain pula dalam menghasilkan filem Rock Oo, ujar Mamat lagi, dia perlu menjaga keseluruhan aspek seperti pakaian, dialog dan juga visual untuk menghasilkan zaman rock yang popular sekitar tahun 80-an.

Ditanya mengenai barisan pelakon-pelakon filem Rock Oo, ujar Mamat lagi, dua watak baharu ditampilkan dalam Rock Oo ialah Slash Haji Tapah, lakonan Pekin Ibrahim dan Mi Black, yang direalisasikan Azmi Black.

Kongsi Mamat, walaupun watak lakonan Pekin dan Azmi Black tidak mempunyai banyak dialog tetapi kedua-dua pelakon itu mampu memantapkan lagi jalan cerita filem tersebut bersama pelakon-pelakon yang sedia ada sebelum ini seperti Khir Rahman, Sofi Jikan dan Que Haidar sendiri.

Rock Oo mengisahkan mengenai Amy Mat Piah yang berhasrat ingin menyatukan kembali kumpulan rock Rimba Bara yang pernah menjadi kegilaan ramai suatu ketika dahulu. Begitupun, hasratnya untuk membuatkan Rimba Bara menyinar kembali bukan mudah kerana mereka terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran.

Filem terbitan bersama Grand Brilliance Sdn. Bhd. dan Naga AVXS Sdn. Bhd. itu yang sudah ditayangkan di pawagam bermula 28 Februari lalu itu turut menampilkan lakonan aktres sensasi, Tasha Shilla.

Bunohan bakal monopoli FFM25

Posted:

Bunohan bakal monopoli FFM25

Bunohan bakal monopoli FFM25


FILEM Bunohan, pengarahnya, Dain Said (kanan) dan pelakon utama naskhah tersebut, Faizal Hussein berpeluang menang dalam kategori pencalonan masing-masing pada acara kemuncak FFM25 malam ini.


SETELAH tertangguh sekian lama, Festival Filem Malaysia ke-25 (FFM25) akhirnya berlangsung. Ia dicetuskan dengan majlis perasmian dan penyampaian sembilan Anugerah Cipta yang berlangsung di The Curve, Petaling Jaya pada 27 Februari lalu.

FFM25 bakal diakhiri dengan upacara kemuncaknya pada malam ini di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, Putrajaya, Selangor dengan menampilkan persaingan untuk merebut sembilan Anugerah Perdana dan empat Anugerah Cipta.

Berdasarkan kejayaan filem Bunohan menggondol tiga Anugerah Cipta yang dianggap mampu membantu kemenangan untuk pencalonan-pencalonan utama dalam Anugerah FFM25 iaitu Penataan Bunyi Terbaik, Penataan Seni Terbaik dan Skor Muzik Asal Terbaik, naskhah arahan Daid Said itu dijangka memonopoli Anugerah Perdana pada acara kemuncak FFM25 pada malam ini yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya, Selangor.

Ini kerana saingan terdekat Bunohan untuk merebut Anugerah Perdana, khususnya menerusi kategori Filem Terbaik iaitu Ombak Rindu, 29 Februari dan S.A.M sekadar memenangi beberapa Anugerah Cipta yang dianggap kurang kuat dalam membantu untuk menggapai kemenangan pada malam ini.

Sebuah lagi filem yang turut dianggap sebagai pencabar terdekat Bunohan iaitu Songlap pula langsung gagal meraih sebarang Anugerah Cipta - kalah menerusi ketiga-tiga kategori penting Anugerah Cipta yang dimenangi Bunohan tersebut.

Namun, apa sahaja boleh berlaku dan persoalannya mampukah Songlap tanpa sebarang kemenangan menerusi Anugerah Cipta mengalahkan Bunohan untuk Anugerah Perdana terutamanya bagi kategori utama yang menyaksikan persaingan hebat kedua-dua buah filem iaitu Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik?

Bagi kategori lakonan, persaingan paling sengit dilihat dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik antara Bunohan dengan Songlap yang menyaksikan tiga pelakon Bunohan iaitu Faizal Hussein, Zahiril Adzim dan Pekin Ibrahim bersaing dengan Shaheizy Sam yang tercalon menerusi Songlap dan S.A.M. Namun, pilihan Kosmo! jatuh kepada Shaheizy Sam menerusi lakonan hebatnya dalam Songlap biarpun ketiga-tiga Faizal, Zahiril dan Pekin menunjukkan mutu lakonan yang tidak kurang kuat impaknya menerusi Bunohan.

Persaingan sengit antara Bunohan dan Songlap juga boleh dilihat dalam kategori-kategori lain untuk Anugerah Perdana iaitu Sinematografi Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Cerita Asal Terbaik; serta bagi kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik bagi Anugerah Cipta.

Bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik, persaingan sengit dlihat antara Maya Karin (Ombak Rindu) dan Nadiya Nisaa (Jiwa Taiko).

Biarpun pilihan Kosmo! lebih kepada Maya, namun Nadiya mampu membuat kejutan dengan memenangi kategori ini.

Bagi kategori Pelakon Pembantu Lelaki dan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Kosmo! memilih Bront Palarae (Jiwa Taiko) dan Normah Damanhuri (Songlap) masing-masing sebagai pemenangnya.

Walau apa pun ramalannya, keputusan muktamad FFM25 hanya boleh diketahui pada malam ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved