Sabtu, 23 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Wang Meiyin sapu bersih

Posted:

Wang Meiyin sapu bersih

Wang Meiyin sapu bersih

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my

MENTERI Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (kiri) bersama pemenang perlumbaan peringkat ketiga, Wang Meiyin (dua dari kiri) selepas majlis penyampaian hadiah semalam.


PELUMBA bukan pilihan, Wang Meiyin dari China melakar kejutan pada peringkat ketiga kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013 semalam.

Pada perlumbaan sejauh 140.7 kilometer (km) dari Sungai Siput ke Cameron Highlands, Perak itu, Wang Meiyin menjadi pelumba pertama melepasi garisan penamat.

Kejayaan berkenaan sudah cukup buat pelumba daripada pasukan benua, Heng- xiang Cycling Team (HEN) tersebut melakar sejarah baharu, sekali gus menjadi pelumba pertama menyapu bersih kesemua empat jersi yang dipertandingkan pada kejohanan paling berprestij di Asia itu.

Selain mempertahankan Jersi Putih selaku Pelumba Terbaik Asia yang dimenangi sejak peringkat pertama, dia turut merampas Jersi Kuning (Individu Keseluruhan), Jersi Biru (Raja Pecut) dan Jersi Merah (Raja Bukit).

Sepanjang 18 edisi LTdL sejak mula diperkenalkan pada 1996, belum ada pelumba yang berjaya meraih empat jersi dalam satu peringkat.

"Hari ini (semalam) merupakan hari yang baik buat saya. Strategi asal kami adalah menyerahkan kepada pelumba lain dalam pasukan untuk membuat pemecahan.

"Saya sudah berehat semalam (kelmarin). Apabila saya tengok tidak ada rakan sepasukan yang buat pemecahan, saya mengambil keputusan untuk mengambil peluang ini.

"Ketika perlumbaan berbaki 40km, saya buat pemecahan secara solo. Situasi itu menyebabkan saya kini berada dalam keadaan terbaik untuk menghadapi satu lagi peringkat pendakian di Genting Highlands.

"Saya mahu menang dan akan cuba yang terbaik. Mungkin pelumba daripada pasu- kan profesional lain tidak menjangkakan saya menang. Mereka tidak mengenali saya. Saya bernasib baik.

"Saya akan cuba untuk mempertahankan Jersi Kuning ini kerana saya yakin rakan sepasukan akan membantu saya melakukannya tetapi kami tidak tahu apa yang berlaku esok (hari ini).


PENDAKIAN ke Cameron Highlands semalam memerlukan setiap pelumba mengerah sepenuh tenaga bagi merancang strategi yang betul untuk meraih kemenangan.


"Ini adalah hari yang paling hebat dalam hidup saya," kata pelumba berusia 25 tahun itu.

Dia berjaya merampas Jersi Kuning daripada pelumba Blaco Pro Cycling Team, Theo Bos yang mengunggulinya pada dua peringkat sebelum ini dan menjadi pelumba pertama China memenangi peringkat pada perlumbaan LTdL.

Pada perlumbaan semalam, Wang Meiyin mengambil masa tiga jam 50 minit 01 saat untuk menawan puncak Cameron Highlands iaitu 2:27s meninggalkan pencabar terdekat, Julian Arredondo daripada Team Nippo-De Rosa.

Nathan Haas daripada Garmin Sharp yang ketinggalan 3:11s, menamatkan saingan di tempat ketiga diikuti pelumba Orica-GreenEDGE, Wesley Sulzberger.

Sementara itu, Wang Meiyin memiliki ke- lebihan masing-masing 2:43s dan 3:29s di depan Arredondo serta Nathan dalam perebutan Jersi Kuning.

Bagi Jersi Merah, Wang Meiyin yang mengumpul 44 mata turut meninggalkan Arre- dondo (20 mata) dan Nathan (16 mata).

Dia mengumpul 36 mata untuk mendahului Theo Bos dari Blanco Pro Cycling Team (30 mata) dan pelumba Astana Pro Team, Andrea Guardini (27 mata) dalam perebutan Jersi Biru.

Bagi Jersi Putih pula , Meiyin mencatat masa keseluruhan 10 jam 44:44s untuk menewaskan dua pelumba Astana Pro Team, Alexandr Dyachenko dan Andrey Ka- shechkin.

Para pelumba akan meneruskan perlumbaan peringkat keempat dari Tapah, Perak ke Kapar, Selangor sejauh 168.0km hari ini.

Perlumbaan dijangka laju dan menjadi kegemaran pelumba pecut kerana tidak ada zon pendakian.

Terdapat tiga zon pecut di sepanjang laluan beralun iaitu di Teluk Intan (40.2km), Sungai Besar (89.0km) dan Kuala Selangor (140.8km).

Kelantan ikat Pahang di Kuantan

Posted:

Kelantan ikat Pahang di Kuantan

Kelantan ikat Pahang di Kuantan


FAUZI (depan) menjaringkan gol penyamaan Pahang pada aksi menentang Kelantan di Kuantan malam tadi. Kedua-dua pasukan seri 2-2.


HASRAT Pahang untuk kembali menerajui Liga Super tidak kesampaian apabila sekadar seri 2-2 ketika menentang Kelantan pada aksi kelapan liga di Stadium Darul Makmur, Kuantan semalam.

Beraksi pada separuh masa pertama, skuad Tok Gajah menepati ramalan dengan mempamerkan persembahan bertenaga dengan mengasak benteng pertahanan skuad kendalian Bojan Hodak, namun tetap buntu mencari gol pembukaan.

Bagaimanapun, The Red Warriors berjaya menghukum keghairahan pasukan bimbingan Dollah Salleh itu dalam usaha mencari jaringan pembukaan apabila penyerang Kelantan, Mohd. Norfar- han Muhammad meledak gol pertama perlawanan pada minit ke- 10.

Terserentak dengan jaringan tersebut, Pahang kembali menggandakan asakan dan hasilnya, pemain sayap lincah mereka, Mohd. Hafiz Kamal menyamakan kedudukan sebelum berakhir separuh masa pertama.

Bersambung pada babak kedua perlawanan, Pahang dikejutkan apabila terpaksa beraksi dengan 10 pemain selepas penjaring gol penyamaan, Hafiz dilayang kad merah oleh pengadil.

Ia gara-gara penjaga garisan perlawanan dapat mengesan tindakan Hafiz yang memijak pemain Kelantan, Mohd. Zamri Ramli ketika insiden perebutan bola pada minit ke-63.

The Red Warriors mengambil kesempatan itu dan berjaya mendahului perlawanan selepas penyerang import mereka, Keita Mandjou meletakkan pasukan pelawat di depan pada minit ke-84.

Kelebihan The Red Warriors itu hanya bertahan seketika apabila Pahang dihadiahkan sepakan penalti pada minit-minit terakhir perlawanan dan peledak berbisa Tok Gajah, Mohd. Fauzi Roslan mudah menyempurnakannya untuk menjadikan kedudukan 2-2.

Sementara itu, dalam satu lagi perlawanan, Terengganu mengejutkan pendahulu liga, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) apabila meraih kemenangan 3-2 pada aksi yang berlangsung di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu semalam.

Skuad kendalian E. Elavarasan yang beraksi tanpa empat tonggak utama, membuka tirai jaringan melalui rembatan kencang pemain sayap kiri, Mohd. Khairul Ram- dhan pada minit ke-28.

Tersentak dengan jaringan tersebut, skuad kendalian B. Sathianathan terus mencari gol penyamaan pada minit ke-74 apabila penyerang berbisa ATM, Marlon Alex James berjaya menyamakan kedudukan.

Terengganu yang turun tanpa kelibat 'ayam tambatan' mereka, Jean-Emmanuel Effa Owona, menyerahkan tugas sebagai penyerang utama kepada Mohd. Ashaari Samsuddin dan dia ternyata tidak menghampakan penyokong setia mereka dengan menyumbat gol mudah pada minit ke-80 menewaskan penjaga gawang ATM, Mohd. Farizal Harun.

Bagaimanapun, jaringan tersebut tidak kekal lama apabila D. Christie Jayaselan menyamakan kedudukan pada minit ke-89 hasil keadaan kelam kabut di depan gawang Terengganu.

Namun, Mohd. Ashaari menjadi pemusnah dengan memastikan skuad Terengganu mengutip tiga mata penuh pada perlawanan di laman sendiri itu menerusi jaringan pada minit-minit terakhir.

Jangan terlalu ekstrem - Azzuddin

Posted:

Jangan terlalu ekstrem - Azzuddin

Jangan terlalu ekstrem - Azzuddin

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) mengingatkan penyokong-penyokong bola sepak tempatan supaya tidak bertindak mengikut perasaan ketika memberikan sokongan kepada pasukan kesayangan dalam saingan Liga Malaysia (Liga M).

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad () memberitahu, perasaan yang terlalu 'fanatik' dilihat mampu membunuh semangat kesukanan dalam dunia bola sepak tempatan.

Azzuddin berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai insiden penyokong-penyokong fanatik Johor Darul Takzim (Johor DT) yang mengejar seorang anggota polis bantuan selepas merampas kain rentang yang dipasang ketika aksi skuad kendalian Fandi Ahmad menentang Felda United di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya petang kelmarin.

Ia berpunca daripada tindakan polis bantuan tersebut menurunkan kain rentang yang tertera 'Kami Mahu Pengadil Bijaksana' yang mana ia dikatakan menjadi punca kemarahan penyokong-penyokong setia Harimau Selatan sebelum bertindak sedemikian.

Tindakan itu dilihat sebagai tanda protes kepada FAM selain tanda sokongan kepada Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim yang sebelum ini mempertikaikan mutu pengadilan Liga M yang semakin lemah.

Mengulas lanjut, Azzuddin mengakui kesal dengan perbuatan penyokong-penyokong Johor DT yang bertindak sedemikian dengan memasang kain rentang yang berbentuk hasutan.

Jelasnya, FAM menerima laporan penuh daripada pegawai-pegawai pertandingan yang bertugas pada perlawanan tersebut.

"PBNJ tidak akan terlepas daripada tindakan tatatertib sekiranya didapati bersalah.

"Saya berharap mereka (penyokong-penyokong) jangan terlalu taksub dan ghairah atau ekstrem ketika memberikan sokongan kepada pasukan kesayangan masing-masing.

"Tidak salah untuk memberikan sokongan padu kepada pasukan kesayangan anda tetapi sikap negatif ini akan membunuh semangat kesukanan selain memberikan imej buruk dalam liga tempatan.

"Kini, perkara ini akan dirujuk kepada Ahli Jawatankuasa Tatatertib FAM untuk tindakan lanjut," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved