Selasa, 12 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pertembungan klasik

Posted:

Pertembungan klasik

Pertembungan klasik

MOURINHO (kanan) yakin pertemuan antara Real dan United akan menjadi tumpuan di seluruh dunia.


MADRID - Dua kelab terkaya dunia, Real Madrid dan Manchester United bakal membuat perhitungan pada aksi kalah mati pertama Liga Juara-Juara di Stadium Santiago Bernabeu awal pagi esok.

Pengendali Real, Jose Mourinho yakin perlawanan itu akan menjadi pertemuan paling dinanti-nantikan oleh para peminat seluruh dunia.

"Seluruh dunia pasti tertumpu pada pertemuan itu dan ia membayangi perlawanan-perlawanan lain pada kempen Liga Juara-Juara. Jadi, saya berharap ia akan memberikan kepuasan maksimum kepada para penonton," kata Mourinho.

Sementara itu, pengurus United, Alex Ferguson berjaya menyuntik keyakinan anak-anak buahnya sebelum bertandang ke Sepanyol itu.

Skuad The Red Devils memperoleh keyakinan yang tinggi selepas mengukuhkan kedudukan di tangga teratas Liga Perdana England dengan kelebihan 12 mata setelah menewaskan Everton 2-0, Ahad lalu.

Pertemuan itu turut menjadi episod baharu terhadap 'perang' antara dua individu paling berpengaruh dalam dunia bola sepak moden dan kali terakhir dimenangi Ferguson yang menang 2-0 secara agregat ke atas Inter Milan yang dibimbing Mourinho pada musim 2008-09.

Ketika ini, Real yang ketinggalan 16 mata di belakang pendahulu Liga Sepanyol, Barcelona dan Mourinho perlu menghadiahkan trofi ke-10 Liga Juara-Juara jika ingin menutup mulut para pengkritiknya di Sepanyol musim ini.

Pengendali kelahiran Portugal itu menghadapi musim yang tidak menentu selepas dia sering bertikam lidah bersama para pemain-pemain di bilik persalinan.

Bagaimanapun, salah seorang pemain berpengaruh Real, Sergio Ramos menegaskan bahawa ketegangan itu sudah berakhir dan semua pemain bermotivasi tinggi untuk menewaskan United.

"Semua berita yang tersebar mendakwa kami sering 'berperang' dalam bilik persalinan adalah tidak benar.

"Jika terdapat masalah dalam bilik persalinan atau hubungan kami dengan pengurus, semua itu hanyalah spekulasi semata-mata," jelas Ramos.

Sementara itu, kemunculan Cristiano Ronaldo paling ditunggu-tunggu pada perlawanan itu kerana dia akan bertemu bekas kelab yang banyak berjasa dan menaikkan namanya.

Ronaldo berada pada prestasi terbaik selepas meledakkan hatrik untuk membantu Real menewaskan Sevilla 4-1 pada aksi Liga Sepanyol, Sabtu lalu. - AFP

'Jangan bunuh karier anak saya'

Posted:

'Jangan bunuh karier anak saya'

'Jangan bunuh karier anak saya'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

"ANAK saya masih muda, usianya baru 19 tahun. Berilah dia peluang membuktikan kemampuannya terlebih dulu daripada berterusan dia dihentam bukan-bukan."

Nazmi tidak 'patah hati' bantu Harimau Muda

Posted:

Nazmi tidak 'patah hati' bantu Harimau Muda

Nazmi tidak 'patah hati' bantu Harimau Muda

KONTROVERSI yang membelenggu Muhammad Nazmi Faiz Mansor sejak kebelakangan ini langsung tidak mematahkan semangatnya.

Sebaliknya, permata baharu Selangor PKNS itu tetap bersemangat membantu Harimau Muda mempertahankan emas temasya Sukan SEA di Myanmar, penghujung tahun ini jika kekal mendapat kepercayaan jurulatih, Ong Kim Swee.

Pada masa sama, Nazmi, 19, sedar ia bukan satu tugas mudah ekoran prestasi semasa rakan-rakan sepasukannya di Harimau Muda juga tidak kurang hebat.

"Saya masih bersemangat membantu Harimau Muda mengharungi temasya Sukan SEA.

"Jika diberikan peluang, saya akan memberikan yang terbaik," kata Nazmi selepas menjalani latihan bersama Selangor PKNS di Padang PKNS, Kelana Jaya semalam.

Nazmi memberitahu, prestasinya juga tidak terjejas biarpun tidak berdepan aksi kompetitif memandangkan hanya boleh beraksi bersama Selangor PKNS ketika pendaftaran pemain Liga Malaysia dibuka semula April depan.

"Segala-galanya terpulang kepada diri saya sendiri. Saya yakin prestasi saya tidak terjejas jika fokus menjalani latihan bersama rakan-rakan sepasukan," katanya.

Nazmi turut menafikan desas-desus yang mengatakan dia telah menerima lamaran kelab Liga Kejuaraan England, Cardiff City seperti mana dilaporkan di laman sosial ketika ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved