Jumaat, 15 Februari 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Kecil dan mudah dibawa

Posted:

Kecil dan mudah dibawa

Kecil dan mudah dibawa

Oleh SUHANA VERU

PENANGAN kek balang atau kek jar mencetuskan fenomena baharu terutama dalam industri pembuatan kek ketika ini kerana keunikan kek yang berada di dalam balang kecil.

Selain keenakan rasanya, ia juga mudah dibawa sehingga menjadi pilihan ramai terutama dalam kalangan penggemar kek.

Melihat kepada senario itu, ia turut memberi nafas baharu kepada pengusaha-pengusaha kek untuk membuat kek di dalam balang.

Tidak terkecuali, pasangan suami isteri Rosazliza Ramli, 34, dan Ahmad Nazrol Hud, 35, yang turut mengusahakan kek tersebut.

Rosazliza berkecimpung dalam dunia pembuatan kek sejak tiga tahun lalu, namun kehadiran kek balang tidak disedari sehingga salah seorang pelanggan memintanya untuk membuat kek dalam bekas balang kaca. Dia yang mula belajar membuat kek berkenaan kira-kira sebulan lalu mengakui tertarik apabila diberitahu mengenai keunikan kek tersebut.

Bakar dahulu baru isi

Pada mulanya, akui Rosazliza, dia sendiri tidak tahu cara-cara menghasilkan kek tersebut dalam balang. Namun, itu tidak menghalangnya untuk mempelajari sesuatu yang baharu.

Justeru, dia mempelajari selok-belok membuat kek itu menerusi internet.

Bertutur lanjut mengenai pengalaman pertamanya, ibu kepada tiga orang anak itu memberitahu, cara-cara yang diajar menerusi kebanyakan pengusaha kek meletakkan terus adunan kek ke dalam balang lalu membakarnya.

"Ia mudah memandangkan proses membuat kek tersebut adalah seperti biasa iaitu mengadun bahan-bahan yang terdiri daripada tepung, keju, gula lalu membakarnya.

"Sebelum membakarnya, kesemua balang perlu diletakkan di dalam loyang yang diisi dengan air lalu masukkannya dalam ketuhar," katanya sambil menyifatkan ia umpama seperti mengukus kek.

Bagaimanapun, tambahnya lagi, kaedah itu dilihat sukar kerana untuk menghasilkan corak di dalam itu bukan kerja yang mudah.

Cara tersebut akan menyebabkan ukiran yang dihasilkan dalam balang kecil itu akan menjadi comot.

KEK balang juga sesuai dijadikan kek hari jadi dengan hiasan tambahan seperti lilin di atasnya.


Justeru, dia yang kreatif dalam pembuatan corak mengambil inisiatif sendiri untuk mencipta resipi terbaharu dengan membakar adunan kek terlebih dahulu.

Sejurus itu, dengan menggunakan acuan bulat dan kecil mengikut bentuk balang, anak jati Taiping, Perak itu memberitahu, dia akan masukkan kek yang telah siap dibakar itu secara berperingkat.

Kaedah itu membantunya untuk menghasilkan pelbagai corak dalam balang kecil tersebut.

"Ia lebih mudah dan apa yang penting saya boleh mengukir pelbagai jenis corak yang menarik dalam ruang balang yang kecil itu," katanya ketika ditemui di rumahnya yang terletak di Taman Seri, Meru, Klang, Selangor.

Wanita yang tidak lekang dengan senyuman itu menyifatkan selain cara penghasilannya yang remeh, kek balang memerlukan seseorang kreatif bagi penghasilan corak yang cantik dan kemas.

Menurutnya lagi, sesiapa sahaja boleh menghasilkan kek balang tetapi untuk menaikkan seri dalam balang itu bukan mudah. Ia memerlukan seseorang lebih kreatif dalam bermain dan mencuba pelbagai jenis corak.

Mengulas lanjut mengenai kek berkenaan, ujar suri rumah itu, dia menghasilkan empat jenis kek seperti red velvet, oreo cheese, kek pelangi dan kek keju durian.

Dia juga menyarankan kek yang diperbuat daripada keju dan krim disimpan di dalam peti sejuk bagi mengelakkan mudah rosak.

Begitupun, satu balang kek itu yang boleh dinikmati oleh dua orang boleh bertahan lebih seminggu.


MEMASUKKAN krim ke dalam balang merupakan tugas yang sukar kerana ia mudah menyebabkan balang comot.


Kesemua kek itu dijual pada harga RM8 hingga RM12, tetapi harganya bergantung kepada jenis kek dan gubahan balang itu yang terdiri daripada reben dan bunga.

Kek tersebut juga sesuai dijadikan hantaran, majlis hari jadi, ole-ole untuk tetamu dan banyak lagi.

Tidak menang tangan

Pasangan suami isteri tersebut mengakui disebabkan permintaan tinggi dalam kalangan pelanggannya, ia membuka lebih rezeki mereka.

"Sejak mengusahakan kek itu, saya mendapat tempahan sehingga 2,000 balang. Saya tidak sangka sampai begitu banyak tempahan. Namun, mujur suami, anak-anak dan adik-beradik membantu untuk menyiapkan tempahan," katanya yang tidak mengupah pekerja kerana menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.

Sejak jumlah pelanggan meningkat dan permintaan terhadap kek balang berganda, operasi membuat kek balang dijalankan dengan penuh teliti.

"Saya mahu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada kesemua pelanggan. Walaupun terpaksa mengambil masa selama tiga hari (jika tempahan banyak) saya menggunakan ruang masa dengan sebaik mungkin.

"Bagi saya, hasil kerja perlu kemas dan bersih, barulah pelanggan berpuas hati," ujarnya sambil memberitahu kek tersebut turut menarik minat pelanggan dari Tanjung Malim, Perak dan Rawang, Selangor yang sanggup ke rumahnya.


KEK balang mula mendapat perhatian peminat sejak sebulan lalu.


Selain kek dalam balang, pasangan itu turut menjual beberapa jenis kek lain seperti kek cawan, mufin, kek fondant dengan pelbagai hiasan mengikut cita rasa pelanggan.

Bagi sesiapa yang ingin mencuba atau menempah kek balang, anda boleh hubungi Ahmad Nazrol di 019-5720 120 atau layari blogspot di kekdihatiku.blogspot.com.

Perlu teliti

Sementara itu, lain pula bagi seorang pengusaha kek di Ipoh, Perak, Muhammad Zafri Zakaria, 39.

Menurutnya, dia lebih gemar meletakkan adunan kek terus ke dalam balang lalu membakarnya seperti biasa.

"Proses pembuatannya mudah, tetapi jika mahu mengukir corak ia menuntut ketelitian. Pada kebiasaan, jika meletakkan adunan terus ke dalam balang, agak sukar untuk membuat corak.

"Oleh itu, saya tidak membuat corak kerana tidak mahu kek dalam balang itu comot dengan gubahan yang dilakukan dengan sapuan krim," jelasnya.

Aksi si cilik di gelanggang bola

Posted:

Aksi si cilik di gelanggang bola

Aksi si cilik di gelanggang bola

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


SEBELUM memulakan aksi, kumpulan kanak-kanak ini sempat merakam gambar bersama barisan jurulatih dan pihak penganjur, Samsung diwakili Elaine (tengah depan).


PENUH bersemangat. Itu yang dapat dilihat pada aksi sekumpulan kanak-kanak yang berpeluang mengikuti Kem Bola Sepak Remaja Samsung-Chelsea baru-baru ini.

Seramai 180 kanak-kanak berusia antara sembilan hingga 13 tahun terpilih menyertai program tersebut yang berlangsung di Pusat Sukan NPNG di Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor.

Ini termasuklah anak-anak kurang bernasib baik dari Rumah Sayangan, ahli Little League Malaysia dan Kelab Bola Sepak Remaja Kuala Lumpur.

Ketua Penjenamaan dan Komunikasi Korporat Samsung Malaysia Electronics Sdn. Bhd., Elaine Soh berkata, aktiviti tersebut merupakan salah satu komitmen berterusan mereka dalam usaha memupuk semangat kanak-kanak serta belia melalui sukan dan gaya hidup sihat.

"Sebagai pemimpin global dalam media digital dan teknologi penumpuan digital, program ini adalah sebahagian daripada kempen tanggungjawab sosial korporat (CSR) Samsung yang telah dilaksanakan buat kali ketiga.

"Apabila melihat keceriaan yang terpamer pada wajah kanak-kanak yang menyertai program ini, kami rasa puas dan berharap ia mampu memberi pengalaman berguna kepada mereka," ujar Elaine ketika ditemui Kosmo! di Pusat Sukan NPNG.


KEMAHIRAN taktikal bermain bola sepak turut dipelajari para peserta dalam program kali ini.


Kesemua kanak-kanak tersebut menerima tunjuk ajar daripada empat jurulatih remaja kelab bola sepak terkemuka Liga Perdana Inggeris (EPL), Chelsea atau The Blues.

Walaupun tidak pernah mengikuti latihan formal dalam sukan bola sepak, tetapi masing-masing berjaya menampilkan aksi menarik dan tersendiri ketika berada di gelanggang.

Perkara itu diakui oleh ketua jurulatih, Steven Allan Winnet, 31, yang datang ke Malaysia buat kali ketiga bagi mengikuti program anjuran Samsung itu.

"Semua peserta cilik kem bola sepak ini sentiasa bersemangat menjalani latihan sama ada dalam aspek teknikal mahupun taktikal. Saya sendiri teruja melihat kesungguhan mereka.

"Mereka ada bakat, cuma ia perlu diasah secara berterusan jika mahu menjadi pemain bola sepak yang berjaya apabila dewasa kelak," luah Allan Winnet yang berpengalaman sebagai jurulatih selama 12 tahun.

Selain Allan Winnet, tiga lagi jurulatih yang terlibat dalam kem bola sepak itu ialah Jack Colin West, Steven Leonard Shipp dan David Michael Stewart. Walaupun daripada latar belakang berbeza, kesemua jurulatih tersebut tidak lokek berkongsi keghairahan tentang sukan yang diminati di seluruh dunia itu.

Pengalaman bermakna


GOL belon gergasi turut dibina di tepi padang untuk memberi peluang kepada para peserta membuat sepakan.


Seorang peserta, Looi Kok Chin, 11, memberitahu, dia seronok kerana dapat menimba ilmu daripada jurulatih profesional yang telah melatih pasukan remaja Chelsea.

"Saya rasa sangat bangga kerana bukan semua orang berpeluang melakukan perkara ini. Justeru, saya tidak akan melupakan pengalaman hingga saya dewasa kelak.

"Kalau boleh, saya mahu menjadi pemain bola sepak terkenal seperti Didier Drogba," tutur Kok Chin yang merupakan pelajar tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Naam Kheung, Cheras.

Bagi rakannya, Jordan Johnson, 10, pula mengakui banyak taktik dan teknik bermain bola sepak yang diketahui apabila mengikuti kem tersebut.

"Sebelum ini, saya hanya bermain mengikut diri sendiri. Kalau rasa nak sepak, saya akan sepak tanpa memikirkan apa-apa. Namun, selepas menerima tunjuk ajar daripada barisan jurulatih yang berkaliber, saya rasa semakin seronok untuk bermain bola sepak," jelas Jordan sambil tersenyum lebar.

Sempena kem itu juga, Samsung turut menjemput chef selebriti, Anis Nabilah untuk melakukan demonstrasi memasak makanan sihat.

Program CSR Samsung untuk belia itu telah dimulakan sejak tahun 2007. Sejak itu, lebih 1,650 kanak-kanak dari seluruh dunia telah merasai pengalaman bermain bola sepak bersama kelab Chelsea.

Jangan cuai keselamatan anak

Posted:

Jangan cuai keselamatan anak

Jangan cuai keselamatan anak


PENGAWASAN orang dewasa perlu bagi memastikan keselamatan kanak-kanak terjamin. - Gambar hiasan


KEHILANGAN kanak-kanak bernama William Yau Zhen Zhong sekali lagi mengejutkan negara apatah lagi apabila dia ditemui semula dalam keadaan tidak bernyawa.

Itu kes yang mendapat perhatian media elektronik dan media cetak. Menerusi media sosial pula, beberapa kes kehilangan kanak-kanak turut didedahkan dan disebarkan bagi memohon bantuan orang ramai mengesan lokasi kanak-kanak malang itu.

Ini bermakna, kes kehilangan kanak-kanak bukan lagi perkara luar biasa walaupun semua ibu bapa tidak mahu terlibat sebagai mangsa.

Peranan ibu bapa

Persoalannya, di samping kehendak untuk tidak terlibat sebagai mangsa, apakah semua individu bernama ibu bapa hari ini benar-benar melaksanakan tanggungjawab dan peranan mereka?

Berdasarkan kajian, kes kanak-kanak hilang berlaku ketika kanak-kanak di luar pengawasan ibu bapa. Ada kanak-kanak yang diculik ketika dalam perjalanan ke sekolah, balik dari sekolah, malah dalam perjalanan ke kedai atau pasar malam bersendirian.

Statistik dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia pula menyatakan purata usia kanak-kanak yang hilang ialah di bawah 10 tahun.

Hakikatnya, usia 10 tahun bukan usia dewasa yang mampu mempertahankan keselamatan diri sendiri. Bahkan ada remaja dan wanita dewasa yang hilang kerana diculik.

Jika mereka yang sedikit berusia tidak mampu menjaga keselamatan diri sendiri, apakah yang boleh diharapkan kepada kanak-kanak kecil di bawah usia 10 tahun?

Bagi menangani isu ini, ibu bapa perlu lebih prihatin dan bertanggungjawab memastikan keselamatan anak-anak.

Elakkan daripada membiarkan anak kecil bersendirian walau sekadar bermain di hadapan rumah sendiri yang tidak berkunci.

Ajar agar anak anda tidak mengikut mereka yang tidak dikenali. Jangan benarkan anak-anak keluar dari rumah tanpa pengawasan walau untuk ke rumah kawan atau ke tempat permainan.

Ibu bapa juga perlu memastikan pengasuh anak-anak atau pemilik taska benar-benar menjaga keselamatan anak-anak anda.

Memang ia kelihatan seakan-akan mengongkong, tetapi anak-anak perlu difahamkan mengenai keadaan masyarakat hari ini yang tidak boleh dipercayai sepenuhnya hatta jiran tetangga sendiri.

Kekangan masa

Dilema dihadapi ibu bapa ialah kekangan masa. Dalam era kemajuan kini, ramai ibu bapa yang perlu bekerja lebih masa bagi mendapatkan pendapatan bagi menampung keperluan.

Ada ketikanya, anak-anak kecil dibiarkan bersendirian di rumah sendiri. Perlu diingat! Meninggalkan anak-anak di rumah tanpa pengawasan orang dewasa juga termasuk dalam kategori sengaja dan cuai serta meletakkan anak-anak dalam keadaan membahayakan keselamatan.

Jika kejadian keluar dari rumah dapat dielak dengan mengunci anak-anak di rumah dan kunci dibawa pergi oleh ibu bapa, anak-anak tetap dianggap berada dalam keadaan tidak selamat.

Negara kita telah menggubal satu akta dipanggil Akta 611 iaitu Akta Kanak-Kanak khusus bagi menjaga kebajikan kanak-kanak iaitu mereka yang di bawah umur 18 tahun.

Hukuman denda

Akta ini antara lain menyebut mana-mana individu yang sengaja cuai dalam menjaga keselamatan kanak-kanak yang dipertanggungjawabkan di bawah jagaan mereka termasuklah anak sendiri, anak angkat, anak saudara atau mana-mana kanak-kanak yang diamanahkan untuk individu tersebut menjaganya maka individu itu boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

Peruntukan yang ada juga menetapkan, jika mahkamah berpuas hati bahawa individu yang diamanahkan untuk menjaga kebajikan dan keselamatan kanak-kanak tertentu telah gagal melaksanakan tanggungjawab dan peranan yang perlu, maka mahkamah boleh memerintahkan agar kanak-kanak yang terabai secara sengaja itu diserahkan hak jagaannya kepada individu yang lebih layak.

Akta itu juga menetapkan, mana-mana individu yang maklum mengenai kes kelalaian dan pengabaian tanggungjawab seseorang terhadap mana-mana kanak-kanak tetapi bersikap mendiamkan diri dan tidak mengambil tindakan melaporkannya kepada pihak berkuasa bagi menangani kes tersebut, individu itu juga akan dihadapkan ke mahkamah.

Jika disabitkan bersalah, individu tersebut boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved