Rabu, 27 Februari 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Persinggahan sebelum ke Pulau Pangkor

Posted:

Persinggahan sebelum ke Pulau Pangkor

Persinggahan sebelum ke Pulau Pangkor

Oleh MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

PULAU PANGKOR pastinya memberi gambaran kepada pelancong mengenai laut yang biru, aktiviti sukan air dan makanan hasil laut kering yang menjadi produk utama di pulau itu.

Segala perancangan untuk ke Pulau Pangkor harus dirancang dengan teliti oleh pelancong agar tidak menghadapi kesulitan terutamanya ketika mendapatkan tempat penginapan.

Jika dalam musim tempahan puncak seperti cuti sekolah, ramai yang berduka cita kerana bilik penginapan dan juga aktiviti sekitar hotel habis ditempah.

Namun, sebelum sampai ke pulau peranginan tersebut, pelancong perlu menjejakkan kaki ke sebuah bandar yang istimewa di bumi Darul Ridzuan. Daripada sebuah pekan pesisiran pantai ke sebuah bandar dengan infrastruktur yang membangun, bandar Lumut sebenarnya mempunyai pelbagai daya tarikan pelancongan.

Diisytihar sebagai Bandar Pelancongan dan Maritim, Lumut lebih dikenali dengan kewujudan pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sejak tahun 1980.

Bandar yang terletak lebih kurang 252 kilometer (km) dari Kuala Lumpur itu berada dalam daerah Manjung dan merupakan pintu masuk pelancong untuk ke Pulau Pangkor.

Terminal Jeti Lumut yang menjadi transit bagi penduduk dan pelancong antara bandar dan pulau tersebut masih dijaga rapi, sesuai dengan identitinya sebagai struktur bangunan paling ikonik di situ.

Senario orang ramai berkumpul di jeti yang menghadap Selat Dinding dan Selat Melaka itu merupakan perkara biasa jika anda baru pertama kali menjejakkan kaki ke bandar tersebut.

Jadual perkhidmatan perjalanan pelancong ke Pulau Pangkor telah disusun oleh pihak pengurusan operasi tiga syarikat feri iaitu Syarikat Mesra Feri, Syarikat Duta Pangkor dan Syarikat Pan Silver.

Setiap hari, perjalanan feri dari Lumut ke Pulau Pangkor bermula pada pukul 7 pagi hingga 8.30 malam dengan selang perjalanan setiap setengah jam.

Seorang pelancong dari Ireland, Katherine Clark, 35, memberitahu, Lumut merupakan sebuah tempat yang menarik untuk dikunjungi sebelum ke Pulau Pangkor.

"Lumut memberi gambaran awal kepada saya mengenai suasana di Pulau Pangkor. Namun, Lumut tetap mempunyai daya tarikannya tersendiri dan saya berasa aman di sini," ujarnya yang baru sahaja menghabiskan percutian di Pulau Pangkor selama dua bulan.


MUZIUM Maritim Rahmat yang menggunakan Kapal Perang KD Hang Jebat di Taman Esplanade memberi informasi kepada pelancong mengenai fungsi dan konsep kapal perang.


Selain dari Terminal Jeti Lumut, pelancong juga boleh menaiki feri di Jeti Marina Island di Teluk Muroh yang mengambil masa 15 minit perjalanan dari Lumut.

Ikan bilis kering

Berhadapan Terminal Jeti Lumut terdapat bazar yang menjual pelbagai produk hasil laut dan cenderamata yang melambangkan signatur Pulau Pangkor. Bagi yang sudah menghabiskan detik percutian mendamaikan di pulau, lokasi bazar itu wajib dikunjungi sebagai pelangkap sebelum bertolak pulang ke destinasi seterusnya.

Antara bazar yang menjadi tarikan pelancong untuk mendapatkan ikan bilis, ikan masin, sate ikan dan sotong serta pelbagai lagi snek berasaskan hasil laut ialah Waterfront Promenede, Bazar Lumut, Bazar Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pusat Kraf Lumut.

Setiap pengusaha kedai dan gerai di tapak bazar berkenaan berlumba-lumba menunjukkan barangan jualan mereka yang boleh dikatakan antara yang terbaik di sebelah pantai barat Semenanjung Malaysia.

Pemilik premis D'Haliza yang telah berniaga hasil laut selama 12 tahun di pekan tersebut, Noorhaliza Daud, 34, memberitahu, produk istimewa yang dijual oleh puluhan premis di Lumut ialah ikan bilis mata biru.

Menurutnya, ikan bilis tersebut tidak terdapat di tempat lain di Malaysia dan ia hanya boleh didapati di perairan Pulau Pangkor.

"Pada harga RM4.50 untuk 100 gram, ikan bilis ini sering menjadi perhatian pelancong. Rasanya lebih garing dan lebih enak jika dicampurkan dalam sebarang jenis masakan.

"Permintaan terhadap hasil laut ini meningkat terutamanya menjelang musim cuti persekolahan. Pekan ini juga mula bertukar wajah apabila musim cuti, menjadikannya lebih sibuk," ujar pemilik premis itu yang terletak di Jalan Pegawai, berdekatan dengan jeti.

Dengan hanya berjalan kaki, pelancong yang singgah di Lumut tersebut tidak perlu risau mengenai cara untuk meneroka sekitar bandar tersebut.

Tidak lengkap sekiranya pengunjung tidak berkunjung ke Taman Esplanade yang terletak bersebelah dengan jeti Lumut.

Menjadi tempat riadah warga Lumut, ia memanggil kunjungan mereka yang berkeluarga khususnya anak-anak yang mahukan saat riang di taman permainan.

Panggilan pantai


MAKANAN hasil laut yang dijual di bandar Lumut merupakan produk dari Pulau Pangkor.


Bagi yang mempunyai kenderaan sendiri, Pantai Teluk Batik, Teluk Rubiah dan Teluk Senangin pastinya menjadi tumpuan sewaktu berada di daerah tersebut.

Perjalanan ke pantai-pantai tersebut hanya mengambil masa kurang 15 minit dari bandar Lumut.

Seorang pengunjung dari ibu negara yang ditemui di pantai Teluk Batik, Nik Amier Irfan Nik Azham, 22, memberitahu, dia dan dua orang rakannya mempunyai urusan kerja di Seri Iskandar dan singgah di pantai tersebut untuk mengimbau kenangan ketika kecil.

"Saya pernah ke sini semasa kanak-kanak. Namun, keindahan pantai ini masih lagi terjaga sama seperti dahulu. Apabila terfikir mengenai Lumut, apa yang terlintas di fikiran saya ialah Pantai Teluk Batik," ujarnya yang menggemari makanan kering sotong bergula yang banyak dijual di pantai tersebut.

Tidak jauh dari pekan dan Pantai Teluk Batik, anda juga boleh berkunjung ke Taman Paya Bakau atau lebih dikenali sebagai Taman Monyet.

Di situ, pelancong dapat mendekati pokok bakau yang bertindak sebagai ejen penting dalam ekosistem hutan. Sama seperti kebanyakan kawasan paya bakau di negara ini, taman tersebut banyak mengajar pengunjung tentang fungsi zon paya bakau.

Selain menyaring kekotoran dan menampan ombak, ia juga menjadi santuari ideal bagi pembiakan serta perlindungan pelbagai spesies hidupan laut.

Pada waktu petang dan ketika air pasang, pengunjung dapat meyaksikan ramai penduduk tempatan datang ke kawasan itu untuk memasang bubu untuk menangkap ketam nipah.

Mulai hari ini hingga 3 Mac nanti, Kerajaan Negeri Perak melalui Perak Tourism Sdn. Bhd. dan Majlis Perbandaran Manjung akan menganjurkan Pesta Laut Pangkor Lumut 2013.

Acara tahunan itu diadakan bagi mempromosikan Perak khususnya Daerah Manjung sebagai lokasi pelancongan menarik. Penganjuran itu diharapkan dapat meningkatkan kunjungan pelancong dari dalam dan luar negara ke daerah tersebut.


DENGAN hanya berjalan kaki, pelancong boleh mengelilingi seluruh bandar Lumut dalam masa beberapa jam sahaja.


Antara aktiviti yang bakal berlangsung ialah gerai pameran dan jualan, menaiki Kapal Layar Cruise, persembahan seni ukiran ais, pertandingan sukan pantai, sukan rakyat, pertandingan perahu layar dan lumba perahu dan kayak.

Kecantikan Masjid Biru, keagungan Hagia Sophia

Posted:

Kecantikan Masjid Biru, keagungan Hagia Sophia

Kecantikan Masjid Biru, keagungan Hagia Sophia


MASJID Hagia Sophia mempunyai nilai-nilai sejarah agung yang menceritakan mengenai perubahan kuasa pemerintah di Turki.


PERCUTIAN saya bersama ahli keluarga pada bulan Disember tahun 2010 di Amsterdam terpaksa ditangguhkan kerana keadaan musim sejuk di kebanyakan negara Eropah berada di puncak.

Dengan suhu yang mencecah 8 hingga 11 darjah Celcius di bawah paras beku, tidak banyak tempat pelancongan yang dapat kami lawati sepanjang tiga hari kami berada di ibu kota Belanda itu.

Selaku ketua yang bertanggungjawab dalam penjelajahan kami di negara itu, abang saya telah mengubah perancangan pelancongan kami dengan memilih Istanbul, Turki.

Perancangan itu ternyata dilakukan dalam masa yang singkat ketika hari ketiga kami di Amsterdam dan dipersetujui oleh ahli keluarga.

Penerbangan dari Lapangan Terbang Amsterdam Schiphol dengan menaiki Turkish Airways ke Istanbul itu mengambil masa tiga jam merentasi beberapa negara buah Eropah yang lain seperti Jerman, Croatia, Austria dan Bulgaria.

Sepanjang seminggu kami berada di ibu kota Turki, kami menginap di Hotel Marmara Istanbul yang terletak di tengah-tengah ibu kota Istanbul bagi memudahkan perjalanan kami sekeluarga untuk menjelajah kota yang kaya dengan nilai-nilai kebudayaan dan sejarah itu.

Hotel tersebut dikelilingi Terminal Bas Esenler, galeri beli-belah pelbagai jenama antarabangsa dan restoran yang menyajikan masakan tradisional Arab.

Masjid Biru

Di sana, saya lihat makanan masyarakat Istanbul lebih kurang seperti makanan di Malaysia. Mereka menjadikan nasi sebagai makanan ruji dan ada juga yang makan roti.

Menjelang hari kedua percutian, kami telah merancang untuk melawat dua masjid terkenal di ibu kota Istanbul iaitu Masjid Sultanahmet dan Masjid Hagia Sophia.

Perjalanan kami ke Masjid Sultanahmet dari hotel mengambil masa lebih kurang 30 minit dengan menaiki van yang dipandu oleh pemandu pelancong.

Sepanjang perjalanan itu, van yang kami naiki melalui lorong-lorong kecil berbukit-bukit. Lebih menarik, jalan tersebut diperbuat daripada batu-batu blok.

Sampainya kami di masjid tersebut, van terpaksa diparkir sejauh satu kilometer (km) dari masjid. Keindahan taman serta tumbuh-tumbuhan di sekeliling masjid itu membuatkan saya tidak merasa penat walaupun terpaksa berjalan kaki ke masjid itu.

Masjid Sultanahmet mempunyai kawalan yang ketat oleh pengawal keselamatan.

Sempat juga saya menunaikan solat sunat tahiyatul masjid walaupun keadaan di dalam masjid itu penuh dengan pelancong.

Masjid tersebut mempunyai empat blok bangunan yang berbeza. Kawasan lapang ditengah-tengah masjid menjadi medan pertemuan setiap jemaah atau pelancong untuk ke setiap satu bangunan di dalam masjid itu.

Apa yang menarik perhatian saya mengenai masjid yang dibina pada tahun 1609 hingga 1616 itu ialah struktur batu-bata yang menghiasi segenap dinding dalam dan luaran masjid itu.

Walaupun tanpa sebarang warna, ia kelihatan berwarna biru apabila dilihat dari jauh. Oleh sebab itu, masjid tersebut juga terkenal dengan panggilan Masjid Biru oleh masyarakat di Istanbul.

Kesan penjajahan

Selepas seharian berada di masjid itu, kami mahu meneruskan perjalanan ke sebuah lagi masjid yang terletak lebih kurang satu km dari Masjid Sultanahmet iaitu Masjid Hagia Sophia.

Namun, hasrat kami terbatal apabila kami diberitakan oleh pemandu pelancong bahawa masjid tersebut ditutup untuk kunjungan pelancong disebabkan kerja-kerja penyelenggaraan dan ia kembali dibuka pada keesokan harinya.

Hari yang seterusnya, awal pagi lagi kami bergegas ke masjid Hagia Sophia atau ia disebut AyaSofya oleh masyarakat setempat. Di pekarangan masjid itu, terdapat gerai-gerai yang menjual pelbagai cenderamata seperti alatan muzik trumpet dan kain mafela.

Saya berpeluang membeli sejenis kopiah yang dipakai oleh masyarakat di sana iaitu tarbus. Harga tarbus buatan Turki itu dijual pada harga RM7 (4Lira) untuk kanak-kanak dan RM15 (9Lira) untuk dewasa.

Sempat juga saya membaca sejarah mengenai Hagia Sophia sebelum menjejakkan kaki ke dalam masjid itu.

Masjid berkenaan dibina oleh Maharaja Justinian daripada Empayar Roman pada tahun 537.

Selama 900 tahun, ia menjadi pusat atau gereja kepada penyebaran agama Kristian ortodoks di Turki sehingga ia diambil oleh kerajaan Islam, Empayar Uthmaniyyah pada tahun 1453 sekali gus menukarkan gereja tersebut sebagai masjid untuk umat Islam.

Suasana Masjid Hagia Sophia tidak seperti di Masjid Sultanahmet. Di situ, pelancong dilihat berpusu-pusu masuk ke dalam masjid dan kawalannya juga tidak seketat Masjid Biru. Orang bukan Islam dilihat masuk ke dalam masjid itu tanpa mengenakan pakaian menutup aurat.

Saya terkejut melihat dinding masjid itu dipenuhi dengan lakaran gambaran Nabi Isa atau Jesus dan lambang-lambang salib. Namun, kebanyakannya lambang salib itu telah dikikis dan hanya tinggal gambaran Nabi Isa sahaja.

Saya juga berkesempatan ke tingkat dua masjid itu melalui tangga gelap seperti sebuah gua yang diterangi dengan obor pada setiap penjuru tangga. Di tingkat atas, banyak lagi monumen tinggalan Kristian yang masih belum dihapuskan.

Saya tidak merasakan seperti berada di dalam sebuah masjid sebaliknya ia bagaikan sebuah muzium. Perasaan itu bagaimanapun dapat dibendung apabila melihat kalimah Allah dan Muhammad yang tergantung pada ruang solat masjid itu.

Selain daripada dua masjid itu, sepanjang seminggu berada di Istanbul, kami juga sempat berkunjung ke bahagian benua Asia negara tersebut dengan menyeberangi jambatan Sungai Bosphorus yang menjadi pemisah antara dua benua.

Turki terbahagi kepada dua benua iaitu benua Eropah dan Asia. Di sana, saya melihat perbezaan susun atur bangunan dan perumahan yang lebih padat, namun lebih teratur jika dibandingkan dengan pada bahagian benua Eropah.

Kami juga berkesempatan untuk menikmati hidangan roti nan dengan saiz yang lebih besar jika dibandingkan dengan roti itu di tanah air beserta dengan kuah herba.

Pencinta burung di Kuala Gula

Posted:

Pencinta burung di Kuala Gula

Pencinta burung di Kuala Gula



JAM menunjukkan pukul 6.30 pagi, namun kedinginan udara terasa menusuk sampai ke tulang. Suasana nyaman dan tenang menyambut kedatangan tetamu ke Kuala Gula Santuary Resort. Ia satu-satunya hotel penginapan yang terdapat di Kuala Gula yang terletak di daerah Kerian, Perak.

Perjalanan dari Kuala Lumpur sejauh 304 kilometer yang memakan masa empat jam terasa berbaloi apabila dihidangkan pemandangan indah di sekitar muara Sungai Kurau yang merupakan penempatan kampung nelayan kecil.

Menyimpan khazanah alam yang tinggi nilainya terutama keluasan hutan bakau yang mengelilingi sepanjang muara, menjadikan Kuala Gula sebagai destinasi ekopelancongan unik terutamanya pencinta alam.

Lebih istimewa, ia juga menjadi lokasi pilihan si pencinta burung. Terdapat kira-kira 200,000 burung hijrah daripada 50 spesies singgah di situ terutamanya antara Ogos hingga April setiap tahun.

Itu jugalah yang diburu oleh lebih 50 ahli kumpulan Birds, Nature and Us (BNU) untuk merakam gambar burung hijrah di lensa kamera mereka yang dijadikan hobi dan aktiviti hujung minggu.

Kamera sebagai senjata

Tepat pukul 7.30 pagi, kesemua mereka berkumpul di lobi resort dengan memikul senjata masing-masing. Apa yang dibawa bukanlah senjata api atau senjata tajam yang berbahaya, sebaliknya kelengkapan fotografi seperti kamera, tripod dan lensa yang nilainya mencecah puluhan ribu ringgit.

Hobi yang agak mahal itu, mungkin dilihat tidak berbaloi kepada mereka yang tidak meminati fotografi dan burung. Namun bagi mereka, duit bukan halangan sebaliknya kepuasan merakam gambar burung itu.

Pada hari itu, lokasi pertama yang dituju, di tepi tasik bakau yang terletak di pintu masuk resort iaitu kira-kira 300 meter dari lobi. Misinya adalah merakamkan burung hijrah spesies burung raja udang (kingfisher) dan Indian Muller yang banyak terdapat di India.

Dua tahun BNU

Mempunyai keahlian di seluruh negara, BNU yang ditubuhkan sejak dua tahun lepas berjaya mengumpulkan 573 ahli. Kebanyakan merupakan pencinta alam dan burung serta peminat fotografi.

Pada awal penubuhan, ia hanya disertai oleh enam orang antaranya, Muhammad Isa Saat yang juga penaung BNU selain penasihat teknikal, Muhammad Alzahari Darus dan Rosmadi Hassan.

Berkongsi koleksi gambar burung yang diambil melalui facebook, ia telah menarik lebih ramai yang mempunyai minat dan hobi serupa.

Ia secara tidak langsung mendidik masyarakat melalui gambar yang dipaparkan untuk mengenali dan mencintai burung.

Pada mata kasar, bagaikan tiada yang istimewa mengenai seekor burung. Namun dengan menggunakan kamera dan lensa yang sesuai, ia dapat merakamkan gambar burung secara terperinci, menurut Muhammad Isa.

"Contohnya, burung gagak jika dilihat pada mata kasar, kita nampak ia berwarna hitam. Namun apabila dirakam melalui lensa kamera, terdapat warna lain pada burung gagak. Itulah yang menyebabkan seorang pencinta burung seperti ketagih untuk merakamkan gambar burung," katanya.

Memilih lokasi Kuala Gula Santuary Resort untuk acara tahunan kali ini, ia sebagai medan ahli berkenalan dan mengeratkan silaturrahim di samping berkongsi pengetahuan tentang burung dan seni fotografi.

Etika mengambil gambar

Mengambil gambar burung bukan semudah yang disangkakan. Ia memerlukan kesabaran dan kesungguhan yang tinggi. Kadangkala masa yang diambil berjam-jam, malah berhari-hari untuk menunggu mendapat shot terbaik.

Ada etika yang harus diikuti untuk mengambil gambar burung kerana tidak mahu mengganggu habitat kehidupan burung tersebut.

Muhammad Isa berkata, antara masa yang tidak dibenarkan merakam foto adalah sewaktu burung sedang membuat sarang. Ini kerana jika burung berasa terancam, ia mungkin meninggalkan sarangnya.

Selain itu, terdapat juga sesetengah jurufoto yang mengambil jalan mudah dengan memberi makanan kepada burung liar semata-mata untuk menarik perhatian burung keluar dari sarang atau kawasan hutan.

Menurutnya, ia juga menyalahi etika kerana jika sudah terbiasa dengan keadaan itu, burung mungkin menjadi malas mencari makanan dan sedikit sebanyak mengganggu tabiat semula jadi burung tersebut.

Tambah Muhammad Isa, untuk menjadi bird photographer, seseorang itu perlu belajar dan memahami tentang habitat haiwan tersebut seperti waktu ia keluar mencari makan, waktu bila ua tidak boleh diganggu dan sebagainya.

Koleksi gambar-gambar burung juga dikongsi Alzahari melalui blognya arinaturephotography.blogspot.com - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved